|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קפיצת מדרגה ומעבר מ'הגנה' ל'התקפה' [צילום: צ'ארק סוקולובסקי, AP]

רווחיות פעילות אנרגית הרוח של סאנפלאואר בפולין תזנק ב-2024

סאנפלאואר פעילה בישראל, פולין וארה"ב. הפעילות בפולין צפויה לקפוץ מדרגה בשנת 2024 לאור פקיעת הוראת השעה שהציבה תקרה למחיר החשמל
01/04/2024  |   תומר קורנפלד   |   יומני בלוגרים   |   שווקים פיננסיים   |   תגובות

שנת 2023 הייתה שנה חזקה עבור חברת סאנפלאואר - אך שנת 2024 צפויה להיות שנה חזקה עוד יותר. לדעתי, סאנפלאואר היא אחת מחברות האנרגיה המתחדשת היותר מעניינות אשר נמצאות בשוק. בשנה שעברה רשמה המניה תשואה חיובית של 28% אך בחודשים הראשונים של שנת 2024 המניה איבדה כ-9% מערכה לשווי של 211 מיליון שקל.

סאנפלאואר פועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בישראל, פולין וארה"ב אשר בכל אחד מפעילויות אלו קיימות הרבה הזדמנויות צמיחה. מקור הכנסה נוסף אשר השוק להערכתי אינו מגלם טמון בספרד בפסיקה משפטית שקיבלה החברה אשר עשויים להכניס לקופה סכומים משמעותיים ככל שיתקבלו.

סאנפלאואר נמצאת בבעלותה של קרן קיסטון (של אנשי העסקים רוני בירם, גיל ואסתר דויטש ונבות בר) המחזיקה בכ-52% ממניותיה. בירם ודויטש מחזיקים באופן ישיר עוד כ-5% נוספים מהחברה ובנק לאומי מחזיק ב-20% נוספים. בידי הציבור מוחזקים כיום כ-23.2% מהמניות של החברה.

בימים אלו מקדמת סאנפלאואר מהלך עסקי משמעותי - מיזוג עם חברת האנרגיה המתחדשת של להב (אשר פעילה גם בתחום הפסולת). מהלך זה, ככל שיבשיל, צפוי להכניס לסאנפלאואר נדבך משמעותי של יזמות הן בישראל והן בפורטוגל, הונגריה וגרמניה. בימים אלו עובדים הצדדים על הערכות שווי כלכליות לכל אחת מן החברות - זאת במטרה לקבוע את יחס ההחלפה ההוגן בעסקה, ככל שתצא לפועל.

סאנפלאואר היא חברה סולידית - עם מינוף נמוך. בסוף שנה לחברה הייתה הלוואת סולו בהיקף של 53 מיליון שקל בלבד. רוב הפורטפוליו של החברה הוא מניב, מיוצב, מייצר מזומנים ובחלקו בעל פוטנציאל השבחה. לב הפעילות של החברה הוא בישראל ופולין אך לחברה יש פעילות משמעותית שעשויה לייצר לה קפיצת מדרגה בשוק האמריקני שעליה ארחיב בהמשך.

הפעילות בישראל

בישראל מחזיקה סאנפלאואר בפורטפוליו הכולל 174 מערכות של אנרגיה מתחדשת אשר מותקנות על גבי גגות, מבנים מסחריים ומשקים חקלאיים בהיקף כולל של כ-28 מגה וואט (חלק החברה). רוב המערכות הינן מערכות ותיקות אשר נהנות מתעריף מובטח גבוה מצד חברת חשמל (למעלה מ-1.6 שקלים לקוט"ש אשר מוצמד למדד המחירים לצרכן).

סאנפלאואר ביצעה בחודשים האחרונים שני מהלכים לטיוב הפורטפוליו המניב. הראשון - החברה מכרה כ-5 מגה וואט של פרויקטים מניבים שמותקנים על גבי גגות של חברת מבנה נדל"ן בע"מ (עסקת מבנה) תמורת 78 מיליון שקל. בעקבות השלמת העסקה צפויה החברה לרשום בדוחות הרבעון הראשון רווח הון של כ-17 מיליון שקל. סאנפלאואר פרעה הלוואות שהיו כנגד הנכסים המניבים וצפויה להיפגש עם תזרים פנוי של כ-20 מיליון שקל.

העסקה השנייה כללה הרחבה של הפעילות המניבה על-ידי רכישת פורטפוליו מניב ובייזום מידי EDI הכולל 20 מערכות סולאריות מותקנות בהיקף של 2.7 מגה וואט אשר נהנות מתעריף מובטח של 24-48 אגורות לקוט"ש לתקופה של כ-25 שנה. סאנפלאואר נכנסה לעסקה, בין היתר, בשל מרכיב הייזום של הפורטפוליו הכולל כ-10 מגה וואט נוספים הנמצאים בהקמה וצפויים להתחבר לרשת החשמל בשנים 2024-2025 וכן בשל צבר פרויקטים פוטנציאלי בהיקף של כ-25 מגוואט. בסה"כ שילמה החברה פחות מ-5 מיליון שקל במזומן ונטלה חוב בכיר בהיקף של כ-16 מיליון ש"ח תמורת 75% מהפורטפוליו של EDI.

הפעילות של סאנפלאואר בישראל בשנת 2023 הייתה יציבה ביחס לשנת 2022 אך הרווח המגזרי נשחק מעט. הפעילות ייצרה הכנסות של 76.5 מיליון שקל בשנה שעברה ותרמה 19.3 מיליון שקל לשורה התחתונה. בשנת 2024 צפויות לבוא לידי ביטוי בתוצאות הכספיות הן העסקה של מבנה והן העסקה של EDI אשר ישחקו מעט את ההכנסות והרווח, אך צריך גם לקחת בחשבון שהחברה נפגשה עם הרבה כסף ממכירת חלק מהפורטפוליו.

הפעילות בפולין

סאנפלאואר סימנה את השוק הפולני כבר לפני כעשור ונכנסה אליו בכל הכוח והיום מחזיקה בחמישה פרויקטים מניבים בתחום הרוח בהיקף של כ-50 מגה וואט. השוק הפולני הוא שוק החשמל השביעי בגודלו באירופה וצפוי לצמוח יותר מפי 2 עד שנת 2040 מ-60 ג’יגה וואט ל-130 ג’יגה וואט. שוק החשמל בפולין התאפיין בשנים האחרונות בעליות מחירים גבוהות עקב העלייה במחירי הפחם ובעלויות המסחר בפחמן - זאת לצד צמצום ביבוא הגז הרוסי וסנקציות שהוטלו על רוסיה.

התוצאה הייתה חקיקה זמנית בשנת 2023 אשר הציבה תקרה על מחירי החשמל אשר מיוצר מחוות רוח ומתקנים סולאריים. התקרה שקבעה החקיקה מחוות רוח עמדה על 345 זלוטי למגה וואט שעה ועודכנה בנובמבר האחרון ל-374 זלוטי למגה וואט. ההוראה הזמנית פקעה בסוף שנת 2023 והחל משנת 2024 החשמל אשר מופק מחוות הרוח נמכר ללא תקרה. להערכת החברה בשנת 2024 ההכנסה צפויה לעמוד על כ-803 זלוטי למגה וואט שעה וזאת על בסיס הסכם למכירת החשמל ולהסכם גידור התעודות הירוקות כמפורט מטה.

עד כמה ההוראה הזמנית אשר הציבה תקרה פגעה בסאנפלאואר בשנת 2023 ניתן להבין מהסכומים ששילמה החברה לממשלת פולין בשנה שעברה - 48 מיליון שקל. על-אף החקיקה סאנפלאואר שיפרה את הביצועים שלה במדינה ביחס לשנת 2022, בין היתר לאור תעריף חשמל הגבוה בכ-40% לעומת 2022 (למרות תקרת המחיר). הרווח הגולמי בפולין הסתכם בשנה שעברה בכ-31.8 מיליון שקל, זאת לעומת כ-21 מיליון שקל בשנת 2022. פקיעת הוראת השעה עשויה לשפר בצורה משמעותית את הרווחיות בשנת 2024.

את החשמל שמפיקה סאנפלאואר בפולין היא מוכרת במסגרת הסכמי PPA מול חברת חלוקת חשמל פולנית הנקראת Energa. לסאנפלאואר יש הסכמים חתומים לכל החשמל אשר מופק מהחווה עד סוף שנת 2024. ייתכן כי במהלך השנה הסכמים אלו יוארכו לתקופה נוספת אך בשלב זה קשה להעריך באיזה מחיר יימכר החשמל. צריך לזכור כי Energa מחויבת לרכוש חלק מהחשמל המסופק לצרכנים ממקורות ירוקים (כגון החוות של סאנפלאואר).

לחוות הרוח של פולין יש יתרון משמעותי נוסף - התעודות הירוקות. פרויקטים אשר הופעלו עד יולי 2016 זכאים לתעודות ירוקות מהמדינה אשר שוות הרבה כסף. מדובר בתמריצים שנתנה המדינה בעבר כדי לתמרץ ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. סאנפלאואר זכאית לקבל את התעודות הירוקות מחוות הרוח שבבעלותה עד לשנת 2029-2030.

אותן תעודות מספקות מקור הכנסה נוסף לחברה. באפריל 2023 חתמה סאנפלאואר על הסכם למכירת כ-70% מהתעודות ירוקות בהיקף של 36 מיליון שקל אשר תקבל מחוות הרוח שבבעלותה במשך שנתיים וחצי. יתר התעודות הירוקות שלא יימכרו במסגרת ההסכם יימכרו בבורסת האנרגיה בפולין ששם ניתן לסחור בתעודות אלו. בשנת 2023 המחיר הממוצע של תעודה ירוקה עמד על 149 זלוטי למגה וואט שעה - זאת לעומת 188 זלוטי למגה וואט שעה בשנת 2022.

בימים אלו נמצאת החברה בתהליך מימון מחדש של הפורטפוליו בפולין. נכון לסוף שנת 2023 היקף ההלוואות בפולין כנגד חמשת הפרויקטים מסתכם בכ-92 מיליון זלוטי. בחברה נמצאים בתהליך מתקדם של נטילת הלוואות בהיקף של כ-170 מיליון זלוטי אשר יפרעו את ההלוואה הקיימת. מהלך זה צפוי לייצר בחברה מקור כספי של כ-50-55 מיליון שקל.

בראייה קדימה - לשנת 2024 צופה סאנפלאואר כי הכנסותיה בפולין יסתכמו ב-95-98 מיליון שקל, זאת בהשוואה להכנסות נטו של 57 מיליון שקל בשנת 2023 (ההכנסות נטו נקטמו בכ-48 מיליון שקל למדינה) - התוצאה של זה היא שיפור צפוי ברווחיות.

לסאנפלאואר יש גם פעילות פיתוח של פרויקטים בפולין בהיקף של כ-180 מגה וואט. מתוכם - 30 מגה וואט הינם פרויקטים היברידיים (פרויקטים סולאריים שצמודים לפרויקטי הרוח הקיימים ומשתמשים בתשתית החיבור של פרויקטי הרוח).

הפעילות בארה"ב

בעוד שהפעילות של סאנפלאואר בישראל ובפולין מייצרת לה מזומנים בצורה שוטפת - השאיפה של סאנפלאואר, ששוק ההון כמעט ולא מתמחר, טמונה בארצות הברית. השוק האמריקני הוא השוק השני בגודלו בעולם במונחי צריכת חשמל עם חקיקה תומכת במעבר לאנרגיות מתחדשות. סאנפלאואר מקדמת במדינה ארבעה פרויקטים בתחום הסולארי משולב אגירה ואגירה Stand alone בהיקף של כ-1.3 ג’יגה וואט שעה.

הפרויקט המתקדם מבין הארבעה נקרא WEC והוא ממוקם בקונטיקט שבו מחזיקה החברה ב-92% מהזכויות. הפרויקט הוא פרויקט אגירה עצמאי שיהיה מסוגל לאגור חשמל בהיקף של 640 מגה וואט שעה והוא נחשב לאחד מהפרויקטים הגדולים בניו אינגלנד. עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-200 מיליון דולר לפני מימון והטבות מס. סאנפלאואר מעריכה כי עבודות ההקמה יחלו בשנת 2025. הפעלה מסחרית של הפרויקט מתוכננת להתרחש עד סוף הרבעון הראשון של 2026.

הפרויקט שמקדמת החברה זכה בשני מכרזי זמינות לתקופה של שנתיים אשר מבטיחים זרם הכנסות של 24 מיליון דולר. בשנה המתחילה ביוני 2026 הפרויקט יקבל 2.59 דולר לכל קילוואט לחודש עבור 320 מגה וואט של הספק מותקן. במכרז השני יקבל הפרויקט 3.58 דולר לכל קילוואט לחודש עבור 320 מגה וואט מותקן. סאנפלאואר העמידה ערבויות בגין הזכייה במכרזי הזמינות בהיקף של כ-6 מיליון דולר.

לפרויקט האגירה ישנם מקורות כספיים נוספים - כגון פעילות ארביטראז’ של חשמל. הפרויקט יכול לרכוש את החשמל הדרוש לטעינה מהרשת כאשר מחירי החשמל נמוכים ולפרוק לרשת כאשר מחירי החשמל גבוהים. מקור הכנסה נוסף הוא סיוע בייצוב רשת החשמל שבה יש מקורות לא רציפים (דוגמת שמש ורוח).

הערך המשמעותי של הפרויקט יתחיל לצוף כאשר ייחתם הסכם מימון אשר יאפשר את הקמתו של הפרויקט ו/או ייכנס שותף נוסף בפרויקט. סאנפלאואר אינה מסוגלת להרים פרויקט כזה לבדה והכנסת השותף יאפשר להקטין את ההון הנדרש להשקעה בפיתוח הפרויקט.

זכייה בבוררות מול ממשלת ספרד


חדשות טובות קיבלה סאנפלאואר בתביעה כספית אשר הוגשה מול ממשלת ספרד. סאנפלאואר הייתה פעילה יחד עם שיכון ובינוי במדינה והחזיקו בפרויקטים בהיקף של 13 מגה וואט. בשנת 2008 ביצעה הממשלה שינוי רטרואקטיבי של החקיקה אשר בעקבותיו תבעו החברות את הממשלה. התביעה הועברה לבוררות אשר פסקה פיצוי של כ-47 מיליון אירו לטובת החברות. ממשלת ספרד הגישה בקשה לביטול פסק הבורר אך בקשה זו נדחתה. החלק של סאנפלאואר כולל הוצאות הוא כ-24 מיליון אירו. סאנפלאואר ושיכון ובינוי פועלות לגביית הסכום מממשלת ספרד. ככל שסכום זה יתקבל - מדובר בסכום משמעותי ביותר ביחס לשווי של החברה.

סאנפלאואר ביצעה בשנה החולפת קפיצת מדרגה ועברה מהגנה להתקפה. לצד נכסים מניבים אשר מפיקים לה תזרימי מזומנים שוטפים - בחברה מימשו נכסים בשלים (עסקת מבנה) ומנגד רכשו פורטפוליו מניב + מרכיב של ייזום (עסקת EDI).

פקיעת הוראת השעה בפולין שהציבה תקרה למכירת חשמל צפויה להוביל לשיפור חד בביצועים בשנת 2024 בין היתר בשל הסכמי PPA שנחתמו במחיר גבוה. עסקת המימון מחדש של הפורטפוליו המניב צפויה לייצר לחברה מקורות כספיים של עוד כ-50 מיליון שקל.

הקמת מתקן האגירה הענק בארה"ב צפויה לייצר קפיצת מדרגה משמעותית עבור החברה לשנים הבאות כמו גם הפסיקה לטובת החברה נגד ספרד, אשר עשויה לתרום למניה אם החברה תיפגש עם הכסף שנפסק לה (כולו או חלקו) והיום הדבר אינו מגולם במחיר המניה.

גילוי נאות:
  • אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.
  • כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו - לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.
  • נכון למועד פרסום הכתבה - הח"מ אינו מחזיק במניות המוזכרות בכתבה
  • הח"מ הינו נותן שירותים של סאנפלאואר.

תאריך:  01/04/2024   |   עודכן:  01/04/2024
תומר קורנפלד
+חנן מור תרשום הפסד שנתי של 840 מיליון שקל
14:43 01/04/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חברת הנדל"ן הנמצאת בהליכי גיבוש הסדר חוב הודיעה על דחיית פרסום הדוחות שלה לשנת 2023 עד ל-7 באפריל ועל ההפסד המצטבר הצפוי לה לנוכח מצבה ותוכנית ההסדר המתגבשת
חנן מור. יפורסמו תיקונים לדוח 2022 [צילום: יח"צ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רווחיות פעילות אנרגית הרוח של סאנפלאואר בפולין תזנק ב-2024
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שווקים פיננסיים
חברת הנדל"ן חנן מור, הנמצאת בהליכי גיבוש של הסדר חוב, הודיעה (יום ב', 1.4.24) כי היא דוחה את פרסום הדוחות הכספיים שלה לשנת 2023 עד ל-7 באפריל. עוד נמסר כי החברה תפרסם את התיקונים הנדרשים בדוחות שפרסמה בעבר לשנת 2022 ולרבעונים של שנת 2023 בהתאם לעמדת רשות ניירות ערך לאחר פרסום הדוחות הכספיים.
01/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
הרווח הנקי של חברת הנדל"ן המניב תנופורט, שבבעלות כידן דהרי וירון אדיב, זינק בשנת 2023 ועמד על 64.7 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 17.7 מיליון שקל אשתקד. מן החברה נמסר (יום ב', 1.4.24) כי הרווח הושפע מגידול בהוצאות המימון בעקבות העלייה באינפלציה.
01/04/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת ישראייר מפרסמת את תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, מהן עולה כי
01/04/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
הרווח הנקי של חברת כוח האדם והסיעוד תיגבור ירד בשנה החולפת בשיעור של 34.2% ועמד על 19.8 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 30.1 מיליון שקל בשנת 2022. הרווח הנקי של החברה ברבעון הרביעי של השנה החולפת לבדו עמד על 5.4 מיליון שקל, צניחה חדה של 56.4% לעומת הרווח הנקי שנרשם ברבעון הרביעי אשתקד, אשר עמד על 12.4 מיליון שקל.
31/03/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
הדוחות של חברת פוליגון שפורסמו ביום חמישי האחרון תאמו את הציפיות שלי. אומנם - המניה של החברה שכבר נשקה ל-4,000 אגורות במסחר איבדה מעט גובה בשבועות האחרונים אך היא עדיין בתשואה חיובית של 12% מתחילת השנה. מזכיר כי לי יש פוזיציה משמעותית במניה וכמעט מדי חודש אני מגדיל את החזקותיי שם.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il