|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מינוי שרי המשפטים וביטחון הפנים

הזדמנות לניעור חיוני

שניים מהמשרדים החשובים פנויים כיום להובלה: המשפטים וביטחון הפנים. לבנימין נתניהו יש הזדמנות פז למנות בשניהם שרים שיוכלו להוביל שינוי שהוא הכרחי לא רק למשרדים אלו, אלא לשלטון החוק וליכולתה של הממשלה למשול
23/03/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
הזדמנות פז [צילום: פלאש 90]


משרד המשפטים: גלעד ארדן
יודע לעמוד מול בעלי עניין [צילום: פלאש 90]

כישורים מקצועיים
מה למדנו מכל זה? שלגלעד ארדן יש כישורים מקצועיים מתאימים להיות שר המשפטים, שהוא יודע לנהל משרדים ממשלתיים, שהוא מסוגל להוביל רפורמות חיוניות, שהוא מעדיף לעשות זאת בהסכמה אך אינו נרתע ממאבקים במקומות הנחוצים. במילים אחרות: מושלם למשימה של החזרת היועצים המשפטיים למקומם כיועצים, והחזרת הממשלה למקומה כמושלת

שר המשפטים יכול להחזיר את השליטה לידי מי שנבחרו לכך – הדרג הפוליטי ובראשו הממשלה – ולהוציא אותה מידי הדרג הפקידותי, בראשותו של היועץ המשפטי, שנטל אותה לעצמו. בשביל זה צריך מחד-גיסא איש מקצוע, פוליטיקאי מנוסה, אדם נחוש שאינו נרתע ממאבקים, ומאידך-גיסא – כזה היודע גם לנהל מו"מ ולהגיע להסכמות. יש לי מועמד: גלעד ארדן.

ארדן בן ה-45 הוא האיש מספר שתיים בסיעת הליכוד בכנסת ה-20 ובוודאי מגיע לו תיק בכיר. ייתכן שהוא נושא את עיניו לתיק החוץ, אך יש לו הרבה יותר אפשרות לפעול ולשנות במשרד המשפטים. בינינו, ובלי שאביגדור ליברמן ישמע, שר החוץ ממלא בעיקר תפקיד טקסי, משום שאת המגעים החשובים באמת מנהל ראש הממשלה בעצמו. לעומת זאת, שר המשפטים נהנה מחופש פעולה נרחב ועומד בראש ועדת השרים לחקיקה, שהיא השנייה או השלישית בחשיבותה מבין ועדות השרים.

בהשכלתו ארדן הוא עורך דין (וגם בוגר ישיבת תיכונית), ויש לו תואר שני בהצטיינות במדע המדינה. ארדן כיהן בוועדה לבחירה שופטים כנציג הכנסת ה-17 ובממשלה היוצאת היה חבר בוועדת השרים לחקיקה, מה שכמובן מוסיף לכישוריו המשפטיים. הקריירה הפוליטית שלו נמשכת מאז היותו סטודנט, והוא ביצע מסלול מהיר ומרשים: יועץ לאריאל שרון, חבר בכנסת ה-16 וה-17 ושר בכמה משרדים, בהם ניגע מיד.

כחבר כנסת בלט ארדן ביוזמות החקיקה שלו ועשרות מהן הפכו לחוקים. למשל: השעיה אוטומטית של ח"כ שהורשע בעבירה שיש עימה קלון, חובה למחוק רישומים פליליים בתיקים שנסגרו בשל חוסר עניין לציבור או העדר ראיות, שלילה אוטומטית של רשיון כל נהג המעורב בתאונה קטלנית, מתן אפשרות למפקח על הבנקים להתערב בעמלות הבנקים והחובה למחזר 60% מאריזות מוצרים. מדובר במגוון של חוקים ענייניים ונחוצים, המלמדים הן על מחויבותו של ארדן לשלטון החוק ולמלחמה בשחיתות, והן על הגנת זכויותיהם של חפים מפשע וקורבנות עבירה.

מה שמכשיר במיוחד את ארדן להיות שר המשפטים דווקא כיום, הוא הישגיו כשר ובעיקר יכולתו לעמוד מול בעלי עניין רבי-עוצמה ולהשיג את יעדיו. בהיותו השר להגנת הסביבה התנגד ארדן להסכם התמלוגים בין משרד האוצר לבין קונצרן כימיקלים לישראל, ודרש שכל החברות המנצלות משאבי טבע ישלמו למדינה תמלוגים ראויים. הוא קידם את נושאי המיחזור, הפרדת הפסולת וחוק האריזות, התייצב נגד אילי נדל"ן שביקשו לבנות בחופי פלמחים, ניצנים, נחשונים ובצת, ובכלל – הוכיח פעלתנות רבה וחשובה במשרד שולי.

ההישג הגדול ביותר של ארדן נרשם בממשלה היוצאת, כאשר בתפקידו כשר התקשורת הצליח להוציא לפועל – לאחר עשרות שנים של דיונים ומאבקים – את הרפורמה ברשות השידור. ושימו לב: המהלך הזה נעשה בשקט כמעט מוחלט, תוך שארדן רותם מצד אחד את העובדים ומצד שני את משרד האוצר, ובכך מציל את השידור הציבורי. במקביל, פעל ארדן כדי למנוע מונופול של ערוץ 2 בשוק הטלוויזיה המסחרית אם ייסגר ערוץ 10. הוא גם קידם את התחרות בין הוט לבין yes, והכין את הרפורמה המחייבת את בזק והוט להשכיר את התשתיות שלהן לחברות הסלולר.

מה למדנו מכל זה? שלגלעד ארדן יש כישורים מקצועיים מתאימים להיות שר המשפטים, שהוא יודע לנהל משרדים ממשלתיים, שהוא מסוגל להוביל רפורמות חיוניות, שהוא מעדיף לעשות זאת בהסכמה אך אינו נרתע ממאבקים במקומות הנחוצים. במילים אחרות: מושלם למשימה של החזרת היועצים המשפטיים למקומם כיועצים, והחזרת הממשלה למקומה כמושלת.

המשרד לביטחון הפנים: יואב גלנט
מסוגל לפקד על כל ארגון [צילום: פלאש 90]

להרים את המשטרה מהשפל
האינטרס הציבורי מחייב שגלנט יעמוד כעת בראש המשרד לבטחון הפנים. מי שהיה מתאים לשמש כרמטכ"ל, יביא עימו את הכישורים והניסיון הנחוצים כדי לכפות על המשטרה ועל המפכ"ל הבא – יהיה מי שיהיה – את ביצוע השינויים החיוניים. המדינה חייבת שר שירים את המשטרה מן השפל המקצועי, המוסרי והציבורי בו היא נתונה, ויעשה זאת במהירות ובנחישות

דומני שלא צריך להסביר מדוע המשטרה זקוקה בדחיפות לטלטול עז, שינער מתוכה לא רק שוטרים עבריינים, אלא גם ובעיקר נורמות פסולות של שימוש בכוח, ניצול לרעה של כוח המשרה ושקרים. הכי טוב היה להביא מפכ"ל מחוץ למשטרה – מן הסתם מצה"ל – אך זה כנראה לא יקרה, בין היתר משום שהניצבים האחרים ימררו את חייו, ויקח לו זמן רב ללמוד את התפקיד, זמן שכנראה אינו בנמצא.

חלופה טובה היא מינוי של שר לביטחון הפנים שיבוא משורות צה"ל, במקום השר הכושל יצחק אהרונוביץ' שהיה בעבר סמפכ"ל המשטרה. יואב גלנט, האיש מספר שתיים ברשימת כולנו של משה כחלון, מתאים לכך.

גלנט שירת בצה"ל 30 שנה, ומגוון התפקידים שמילא מלמד שהוא מסוגל לפקד על כל ארגון: מפקד צוות בשייטת 13, מפקד ספינת טילים, מפקד פלגת לוחמים בשייטת, מפקד חטיבת מנשה, מפקד שייטת 13, מפקד אוגדת עזה, מפקד עוצבת השריון "עידן", ראש מטה במפקדת זרוע היבשה, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון ואלוף פיקוד הדרום. המגוון הזה מצביע על יכולתו של גלנט להסתגל למשימות שונות בתכלית זו מזו, על מיומנות שרכש בזירה הפוליטית ועל נסיונו בראש ארגונים גדולים. אין פלא, שהוא היה מועמד להתמנות לרמטכ"ל.

מובן שאין להתעלם מפרשת הקרקעות, שמנעה את מינויו של גלנט לרמטכ"ל. גלנט לא הסביר עד היום את העבירות שביצע, ובהחלט יש בכך כדי להטיל צל על מינויו לראשות אחד משני המשרדים הממונים על אכיפת החוק. עם זאת, אם חוות דעת משפטית בלתי תלויה (דהיינו: לא של יהודה וינשטיין אלא מחוץ למערכת הממשלתית) תקבע שאין פגם במינוי, או שגלנט יוכל לקבלו אם יסיר את המחדל – זה פותר את הבעיה.

בנוסף לכך, וזה העיקר, האינטרס הציבורי מחייב שגלנט יעמוד כעת בראש המשרד לביטחון הפנים. מי שהיה מתאים לשמש כרמטכ"ל, יביא עימו את הכישורים והניסיון הנחוצים כדי לכפות על המשטרה ועל המפכ"ל הבא – יהיה מי שיהיה – את ביצוע השינויים החיוניים. כאיש מפלגתו של המיועד לתפקיד שר האוצר, אולי גם יצליח גלנט לגייס למשטרה את התקציבים הדרושים כדי להעלות את שכר השוטרים, וכך למשוך אליה אנשים ראויים יותר. המדינה חייבת שר שירים את המשטרה מן השפל המקצועי, המוסרי והציבורי בו היא נתונה, ויעשה זאת במהירות ובנחישות.

תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות לניעור חיוני
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצעות טובות
23/03/15 08:51
 
יוחאי ש.
23/03/15 09:15
 
שני המשרדים הכי ח
23/03/15 09:42
2
שםלי
23/03/15 09:44
 
אברהם שלום
23/03/15 13:10
3
יוחנן המטביל
23/03/15 10:05
4
בסיסה
23/03/15 11:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
1. שיעור התלונות המוצדקות נגד שופטים נמוך משמעותית, באופן קבוע, מאלו שמוצאים גופים אחרים המטפלים בתלונות הציבור (הבולט שבהם: מבקר המדינה). דומני שהשנה מצאתי את הסיבה לכך: השימוש במונח "הבירור מוצה". זהו לכאורה מונח-ביניים, בין "התלונה נמצאת מוצדקת" לבין "התלונה נדחתה", אך כאשר נכנסים לעומק העניין - מגלים שזוהי מכבסת מילים, המאפשרת להנמיך בצורה מלאכותית את מספר התלונות המוצדקות.
22/03/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
סקרים - במשך כל מערכת הבחירות חזרתי וציינתי, בהגיגי אלו, כי אין לתוצאות הסקרים שום קשר למציאות. כך היה בעבר וכך יימשך בעתיד וזאת כיוון שהרכבה ההטרוגני של האוכלוסייה בישראל והעובדה שכמעט מחציתה אינה משתפת פעולהעם הסוקרים (עולים, ערבים וחרדים) אינה מאפשרת לדגום כראוי והופכת את הסקרים המתפרסמים לשעשועון בלבד. כמוכן ציינתי כי בבחירות 2015 קיימת תופעה דומה לבחירות 96 והיא תחושת בושה של הנשאלים בסקרים הנמנעים מלהשיב כי הם תומכים בליכוד. אלו שהתביישו להודות לגבי הצבעתם לליכוד חיפשו מפלט בתשובה לסוקר על-ידי מתן תשובה של הצבעהלמפלגות אחרות.
22/03/2015  |  יורם דורי  |   מאמרים
חודש מרס שנת 1978. פיגוע כביש החוף. אוטובוס הדמים. שלושים וחמישה ישראלים, בהם שניים עשר ילדים נרצחים בדם קר, ע"י חוליית מחבלים ערבים. שבעים נוספים נפצעים. המחבלים לא טורחים למיין את נוסעי האוטובוס ע"פ השקפתם הפוליטית והורגים יהודים על ימין ועל שמאל תרתי משמע. יום אבל נורא אצל היהודים יום של שמחה גדולה אצל הערבים.
22/03/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
ככל שיחקרו עוד ויעמיקו חקור - חוקרי מדע המדינה וחוקרי לימודי הממשל התקשורת, כשלון חיזוי תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת ה-20, הרי במקביל לכך, לא נתן, עד כה, איש הדעת על הסיבות שהביאו למהפך בדעת הקהל וניצחונה הסוחף של מפלגת "הליכוד", ימים ספורים קודם הבחירות. אין בדעתנו ברשימה זו, לעסוק בחקר כשלון חיזוי תוצאות הבחירות, אולם עניין לנו רב להצביע ולזרקר זרקור אור, על הסיבות והנסיבות שהביאו לניצחון הדרמטי והבלתי צפוי, בעליל, של מפלגת "הליכוד", ימים מספר טרם קיום הבחירות, בפועל ולמעשה.
22/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
בשבועיים האחרונים רעשה המדינה סביב תקרית השוקולד במטוס והוויכוח במלון באילת. מבלי להיכנס ולשפוט באירועים אלו (הלא הציבור ברובו אינו מכיר את כלל הפרטים), הרי שהרקע והגורמים להתנהלות זאת מוצגים יום יום מול עינינו. למרות השתתפות תדירה של גורמים רבים בחברה הישראלית ביצירת המציאות הלא מחמיאה ולעתים פלילית ומסוכנת, אנו מוצאים את עצמנו משתאים לנוכח ביטויי אלימות בפועל וממהרים לגנותם. יש מי שיוצר את המציאות והיא אולי נראית משעשעת כפרסומת אבל כאשר אנו נתקלים בתוצאותיה בסרטוני השוקולד במטוס או במלון אנו מזועזעים.
22/03/2015  |  פרופ' דניאלה קידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il