|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
בנימין נתניהו, ברק אובמה. איבה הדדית [צילום: AP]

יחסי ארה"ב וישראל על סף פיצוץ

סוד גלוי הוא, כי קיים עימות הגובל באיבה הדדית בין נתניהו לאובמה. הדבר נכון אף באשר ליחסו האישי של אובמה לנתניהו. די בכך שנכיר, כי יחסי ארה"ב-ישראל שנהוג לתארם כיחסי ידידות - אינם עוד יחסי ידידות כבעבר
25/03/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
סגירת הברזים
אובמה אינו מתכוון לתת לנתניהו יום חסד אחד, בדרך להקמת ממשלתו החדשה. דומה שאם יקצינו דברים, יהיה גם מי שיציע לאובמה ללחוץ על ברז הסיוע הכלכלי והצבאי לישראל.

בעוד בנימין נתניהו שוקד על הקמת והרכבת ממשלת ישראל ה-34 במניין ממשלות ישראל ועל כהונתו הרביעית הצפויה כראש ממשלת ישראל, דומה שנשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה, אינו מתכוון לתת לו מאת ימי החסד שנוהגים ליתן לממשל חדש - על אחת כמה וכמה שיש עוד כמה וכמה תמימים בינינו הרואים בארה"ב והאוחזים בהגה השלטון שלה, מעצה וגורמים "ידידותיים" לישראל, תוך שהם מתעלמים מסימני האזהרה הבולטים הסותרים "ידידות" זו.

סוד גלוי הוא, כי קיים עימות, הגובל באיבה הדדית בין נתניהו לאובמה. הדבר נכון אף באשר ליחסו האישי של אובמה לנתניהו. די בכך שנכיר, כי יחסי ארה"ב-ישראל שנהוג לתארם, כיחסי ידידות - אינם עוד יחסי ידידות, כבעבר. למרות שאובמה מכחיש, בפומבי, כי המחלוקת בין ארה"ב לישראל, נעוצה ביחסים אישיים, הרי לא ניתן להכחיש עוד, כי חתימתו הצפויה של הסכם הגרעין הצפוי עם אירן, מפרנסת האיבה ההדדית, ששיאה - נאום נתניהו בפני הקונגרס האמריקני, במטרה לסכל חתימת הסכם הגרעין צפוי זה, עליו שוקד בימים אלה ממש, ממשל ארה"ב.

במקביל למשא-ומתן הדיפלומטי המתנהל בין ארה"ב לאירן וכמה ממדינות אירופה, במטרה להגיע להסכם בסוגיית הגרעין, הרי סובלת תוכנית הגרעין האירנית משורה של פיגועים וחבלות "מסתוריות", שכל מטרתן לחבל וגם/או לעכב הפקתה של פצצת גרעין, מבית-מדרשה של אירן. בחילת שנת 2007, הורעל פרופ' ארדשיר חוסיינפור שעבד במתקן להמרת אורניום באספהאן. הסאנדיי טיימס דיווח שסוכני המוסד הם שהרעילו אותו. חוסיינפור זכה ב-2006 בפרס הגבוה ביותר למדע וטכנולוגיה באירן. במהלכה של אותה שנה, לקראת מחציתה השנייה אירע פיצוץ בבסיס צבאי בעיר חאלב. כעבור כחודשיים דיווח כתב העת הבריטי לענייני ביטחון "ג'יינס", כי באותו פיצוץ נהרגו בנוסף לקצינים סורים גם עשרות מהנדסים אירנים, וכי הפיצוץ אירע במהלך ניסיון להרכיב ראש נפץ כימי על טיל, במסגרת שיתוף פעולה צבאי סורי-אירני‏.

סדרה של פיצוצים באתר תעשיה צבאי בעיר פרצ'ין, שם מיוצרים טילי שיהאב‏, חתמה סופה של שנה זו ושלושה חודשיים, לאחר מכן, התרחש פיצוץ עז בעיר תבריז, שבסמוך לעיר שוכנים בסיסים של טילים בליסטיים‏. לפני מספר חודשים, בחודש נובמבר 2014, חוסלו ארבעה מהנדסי גרעין בשכונה בצפון דמשק, שלושה מהם היו, ככל הנראה, מהנדסי גרעין סורים ואחד מהם, היה מהנדס גרעין, בעל אזרחות אירנית.

במקביל למחלוקת שנתגלעה בין ממשל אובמה לממשל נתניהו, בסוגיית הגרעין האירני, קיימת מחלוקת חריפה לא פחות בכל הקשור לשאלה הפלשתינית. אובמה מצדד בהקמתה של מדינת פלשתין ונתניהו אינו מוכן לשמוע על כך. דווקא הכחשתו של אובמה, כי אין מדובר, ביחסים אישיים בלתי תקינים, הקיימים כיום בינו לבין נתניהו, היא היא המוכיחה ומאשרת הסברה, כי הכל העניינים שבמחלוקת, יסודם ובסיסם ביחסים בלתי תקיים, בעליל, בין שני אישים אלה. דבריו של אובמה שאמר, כי: "בעניין אינו יחסים אישיים", תוך שהוסיף ואמר, כי: "אנחנו מאמינים ששתי מדינות זו הדרך הטובה ביותר לשמור על ביטחונה של ישראל וזו עדיין עמדתנו. לנתניהו יש גישה אחרת... זה עניין של לברר איך לצאת ממחלוקת סבוכה על מדיניות שיש לה השלכות רחבות היקף על שתי המדינות שלנו ועל האזור כולו", מורה ומאשררת - ללא כל צל צילו של ספק - כי מדובר במלוקת אישית וביריבות בין אובמה לנתניהו.

שיאם של היחסים העכורים שנתגלעו, לאחרונה, בין ממשל ארה"ב לממשל בישראל, או ליתר דיוק ביחסים האישיים המעורערים בין אובמה ונתניהו ולהפך, מצא ביטויו בהדלפות ובפרסומים שמקורם ככל הנראה בבית הלבן ושלוחותיו, בעיתונות האמריקנית - בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל", בו חשפו פעולות "ריגול", לכאורה, של ישראל אחר צוות המשא-ומתן האמריקני לשיחות הגרעין של אירן. לפי פרסומים והדלפות אלה, הרי העבירה ישראל המידע שחשפה היא בפעולות ה"ריגול" שלה, לחברי הקונגרס האמריקני, כל זאת כדי להביא לסתם נגד הסכם הגרעין המתגבש בין ארה"ב לאירן ובכך להביא בפועל ולמעשה לחיסול כל סיכוי שהוא לחתימתו של הסכם גרעין זה.

לפי פרסומים נגדיים שמקורם בחוגי מקורביו של בנימין נתניהו, הרי מטרת הממשל האמריקני בהתקפותיו החוזרות ונשנות, בעניין הקמת מדינה פלשתינית, נועדו כל כולם לגרוע מהצלחתו נאומו האחרון של נתניהו בפני חברי הסנאט האמריקני, במטרה לשכנעם, שלא לתמוך בחתימת הסכם הגרעין עם אירן. בין אם צודקים נתניהו ומקורביו, כי מטרת הממשל האמריקני, "הגדלת גובה הלהבות", בפרשת המדינה הפלשתינית, הינה לצמצם מהצלחתו נאומו בפני הסנאט האמריקני ובין אם לאו, הרי פתיחת חזית שנייה נגד ישראל, בידי ממשל אובמה, בפרסום ובהדלפות אודות פעולות "הריגול" האחרונות, המיוחסות לישראל, אינה תורמת לקירוב לבבות ולשיפור יחסי ארה"ב-ישראל.

דומה, כי צודקים נתניהו ואנשיו, בקשר לייחוס פעולות "ריגול" לישראל והדלפתן, בידי אנשי אובמה ל"וול סטריט ג'ורנל", על-רקע שיחות הגרעין עם אירן. הדלפה זו נועדה כל כולה לפגוע ב"גרעין הרך" של חברי קונגרס דמוקרטיים, "המתנדנדים" בעקבות נאום נתניהו בפניהם ולמנוע מהם להצטרף לסנאטורים הרפובליקניים, הנחושים לסכל חתימת הסכם עם אירן. בל נשכח, כי רגש הפטריוטיות נעוץ עמוק בלב האמריקניים רפובליקניים ודמוקרטיים, כאחד והאשמת מדינה ידידותית בריגול אחר ארה"ב, מלווה במטען רגשי. די להזכיר, פרשת פולארד והעובדה שאישיים בכירים בצמרת הממשל והצבא הישראלי, נאסרה כניסתם לארה"ב והם צפויים להיאסר באשמת ריגול, אם ייכנסו לארה"ב.

אובמה אינו מתכוון לתת לנתניהו יום חסד אחד, בדרך להקמת ממשלתו החדשה. דומה שאם יקצינו דברים, יהיה גם מי שיציע לאובמה ללחוץ על ברז הסיוע הכלכלי והצבאי לישראל. נתניהו צפוי למנות משה כחלון לשר האוצר בממשלתו וכחלון מבקש גם תיק הבינוי ושיכון או רווחה, כדי להגשים ולבצע מדיניותו הכלכלית. חברות יקרות וחברים יקרים. בל נשכח שאחת מהתורמות החשובות לרווחתה הכלכלית של ישראל היא ארצות הברית של אמריקה ומימשלה. בל נשכח שספר התקציב נשען, לא במעט, על הסיוע האמריקני.

אובמה צפוי לכהן כנשיאה ה-44 של ארה"ב, עד לחודש ינואר 2017. לא בטוח בכלל כי ממשלתו של בנימין נתניהו תגיע לתאריך זה, קודם שתתפזר וגם/או קודם שתפזר על-ידי כנסת ישראל, שתביע בה אי-אימון. חברות וחברים יקרים. רדו נא מהגגות, הפסיקו לעשן גראס וחפשו קרקע יציבה להניח עליה מדרך רגליכם. אופוריה היא תחושה נפלאה, הבעיה בה שהיא מתפוגגת במהירות ואינה יכולה להישאר ולהיוותר, לאורך זמן.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  25/03/2015   |   עודכן:  25/03/2015
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי ארה"ב וישראל על סף פיצוץ
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.ש
25/03/15 17:36
2
עזרא מנצור
25/03/15 19:36
3
בני בנקר
26/03/15 09:19
 
ולא איזה אובמה
26/03/15 11:59
 
שתומך בשריעה?
26/03/15 18:09
 
המוסלמי אובמה?
27/03/15 00:25
4
הגוי..
26/03/15 09:58
5
רפי לאופרט
27/03/15 10:57
6
ד"ר רון בריימן
28/03/15 06:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מאז המשבר ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ברק אובמה בפרשת המו"מ על הגרעין האירני, יש מי שדואג ברשויות הממשל בארה"ב, להשחיר את פניה של ישראל בעיני הציבור האמריקני ולחסום את נתיבי שיתוף הפעולה המודיעיני שלה בין שתי המדינות. במסגרת התפתחות זו פורסמה טענה חדשה ב"וול סטריט ג'ורנל" ולפיה ישראל ריגלה בהאזנה חשאית אחר שיחות הגרעין של ארה"ב והמעצמות עם אירן, והמידע שהושג שימש את ישראל כדי לבסס את טיעוניה נגד תנאי העסקה. מה שהפריע במיוחד לבית הלבן הייתה העובדה שישראל העבירה את המידע החסוי הזה לחברי קונגרס אמריקנים מכל המפלגות, במטרה לייצר התנגדות פוליטית לעמדת הממשל.
24/03/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
שוב התקוטטות אמריקנית-ישראלית מעל דפי העיתונות ובנושא מודיעיני רגיש. העיתון "וול סטריט ז'ורנל" מדווח (יום ג', 27.3.15) מפי גורמי ממשל, כי ישראל ריגלה במשך יותר משנה אחר שיחות הגרעין בין אירן לשש המעצמות, שיחות המתנהלות בדלתיים סגורות. לדברי העיתון, ישראל ניסתה לקבל מידע שיסייע לה לגבש טיעונים נגד עסקת הגרעין המתגבשת.
24/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
להנהגה באירן ראייה אסטרטגית מפוקחת. היא שוקלת את ההשלכות רחוקות הטווח של הסכם בינה לבין המעצמות, שיהווה הכרה בינלאומית "בזכותה" להיות "מדינת סף גרעינית" ויעניק לה חופש החלטה ויכולת לפרוץ לפצצה גרעינית. לכן, היא חותרת להשגת הסכם שלפיו (גם אם תוקפו יוגבל ל-15-10 שנים), בנוסף להשארת גישה לטכנולוגיה גרעינית בידיה, ההסכם גם יתגמל אותה בהסרת הסנקציות שהוטלו עליה ובהכרה בינלאומית במעמדה המיוחד במזרח התיכון. סטטוס של "מדינת סף" ישאיר בידי אירן את האפשרות להתחמש בנשק גרעיני בתוך זמן קצר, כאשר זו תחליט, כי התנאים מאפשרים - או בראייתה, מחייבים אותה - לפרוץ קדימה ליכולת גרעין צבאית.
שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר כי הושגה התקדמות אמיתית בשיחות הגרעין עם אירן וכי זו השעה לקבל החלטות קשות כדי להגיע להסכם מסגרת.
21/03/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
האם ישראל צריכה לחשוש ממתקפה אטומית אירנית עליה שתגרום נזק חמור והרוגים רבים, או אולי המצב הפוך ואירן היא זו שצריכה לחיות בבהלת-תמיד מפני תקיפה ישראלית קשה על טהרן, שבה יהיו נפגעים רבים מאוד. שאלה זו צריכה לעמוד על הפרק בעקבות המידע על כמות הנפגעים בהתקפת-פתע אירנית המתוכננת להיות מונחתת על לב תל אביב, כפי שדווח במסגרת סדנת אלפרדו בהנחיית ד"ר אורי מילשטיין. כך או כך, לאור הנתונים מפרסומים זרים על יכולותיה האטומיות של ישראל, נראה כי מערכת היחסים המלחמתיים בין אירן לישראל אינה מובילה למלחמה בשלב זה, אלא בנויה כולה על כוח ההרתעה הישראלי, שלפי פרסומים זרים יש לה נשק גרעיני, בשעה שלאירן בינתיים אין פצצה. בקיצור: אירן צריכה להיות מודאגת ולא ישראל.
19/03/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il