|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

ממצרים לירושלים

הזיכרון אינו קיים רק בראשם של הזוכרים: המעשים של ליל הסדר נצרבים עד שהם מניעים יחידים לקום ולעשות מעשה ערב פסח - זמן לפרספקטיבה הלאומית
05/04/2015  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
בגופנו אנחנו זוכים לאותה "השנה הבאה" שמובטחת בהגדה. ראשי הסיעות בהשבעת הכנסת ה-20 [צילום: פלאש 90]

הבטחנו את עתידנו בצפיית עומק של פירוק הגוף הלאומי והתפזרותו בארבעת קצווי תבל. דאגנו שהזיכרון הלאומי לא יישאר בספרים ובמוזאונים לענייני פולקלור

1. שנתיים שאבי איננו עימי. יותר מזה שאינני מסב עימו לליל הסדר. בשנותיו האחרונות שכח. שכח כמעט הכל. אלצהיימר כינו זאת. מוזר לי לשבת בראש השולחן ולהוביל את הסדר במקומו. כל כך מהר הפכנו לבוגרים, ומה, עכשיו תורנו? כבד משא הזיכרון והאחריות להעביר הלאה לילדינו, ומה נשאר מהפרטים הקטנים שצבעו את ילדותי בלילה ההוא שחיכיתי לו כל השנה. שעות נותרתי ער בלילה, מחכה לאליהו שיבוא לשתות מכוס גדולה שאמי הכינה. בבוקר דימיתי שמשהו חסר מהכוס.

עד שבגרתי, לא ידעתי שסלרי הוא ירק "לגיטימי" משום שהכרתיו רק בתפקיד הכרפס בהגדה. לא טבלנו אותו במי מלח אלא בחומץ בן יין שאבי הכין מענבים שבצר מגפנו. את החרוסת הכינה אמי מאלף ואחד מינים שאגרה במשך השנה וצבעה אותם בעסיס רימונים אדמדם, גם הם מפירות העצים שאבא נטע. כשהגענו לטבילת המרור בחרוסת, היה נוהג קודם לערות מהחומץ על הבלילה המתוקה שקיבלה חמצמצות יתרה.

שנים תהיתי על המנהג שהביאו איתם מהגלות, עד שלמדתי את דברי התלמוד במסכת פסחים (קטז, א): "ר' אלעזר בן ר' צדוק אומר (שחרוסת היא) מצווה - מה עניינה של מצווה זו? ר' לוי אומר: זכר לתפוח (רש"י: שהיו [העבריות] יולדות בניהן שם בלא עצב שנאמר 'תחת התפוח עוררתיךָ'); ור' יוחנן אומר: זכר לטיט (שהיו ישראל משועבדים בעבודה בו). אמר אביי: לכן צריך לעשות את החרוסת חמוצה - זכר לתפוח, וצריך לעשותה סמיכה - זכר לטיט. וכך גם שנינו: תבלין (קינמון, זנגביל ועוד ששמים בחרוסת) - זכר לתבן (שהיו אבותינו מגבלים בו את לבני החומר), וחרוסת עצמה - זכר לטיט".

2. הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם. כָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכוֹל. כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח. הָשַׁתָּא הָכָא, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל. הָשַׁתָּא עַבְדֵּי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

לא בכדי נפתח כך החלק הסיפורי של ההגדה, ה"מגיד". "אתם באים אלינו מהספר וצונחים עלינו", מטיחים כלפינו אינטלקטואלים ערבים, לאמור: אתם לא קיימים באמת כעם אלא רק בספרים. אבל הם לא ממש מכירים מהו הספר עבורנו. "הָא לַחְמָא עַנְיָא" - זה לחם העוני שאכלו אבותינו בארץ מצרים. כבר מאה דורות אנחנו זוכרים. הזיכרון אינו ידיעה בעלמא; הוא טעם ומישוש וראייה והיספגות בגוף. לא מצה אנחנו אוכלים בפסח אלא את הזיכרון עצמו, שממנו אנחנו ניזונים כיחידים וכעם.

זה עומק חוכמת המסורת: הזיכרון אינו קיים רק בראשם של הזוכרים; הם מממשים אותו במעשים. תחילה בהסבת משפחה סביב שולחן הסדר, בהגשת המצה לפה, במרירות המרור וטבילתו בחרוסת, זכר לטיט שעבדו אבותינו. הפֶּה הוא השחקן המרכזי בסדר: לא רק אכילה אלא - בעיקר - אמירה והגדה של סיפור היותנו ממשפחה לעם, והגחתנו לחרות עולם. המעשים הקטנים מצטרפים זה לזה שנה אחר שנה ונצרפים בכור הזיכרון הקולקטיבי עד שהם מניעים יחידים לקום ולעשות מעשה - בבית, במשפחה, בבית הכנסת, בקהילה - לעורר נרדמים ולעלות ארצה; והיחידים הופכים לתנועה והתנועה לעם שמתנער מעפר ושב הביתה. "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם צִיּוֹן" (ירמיהו ג, יד).

כך הבטחנו את עתידנו בצפיית עומק של פירוק הגוף הלאומי והתפזרותו בארבעת קצווי תבל. דאגנו שהזיכרון הלאומי לא יישאר בספרים ובמוזאונים לענייני פולקלור, אלא יהיה זיכרון חי הממתין לשעת כושר כדי להגשים מה שנאמר בסוף הקטע המצביע על לחם העוני שאכלנו במצרים: "השנה הכא (כאן, כלומר בגלות) עבדי (עבדים חסרי עצמאות), לשנה הבאה בארעא דישראל (בארץ ישראל) בני חורין".

הנה, בקטע מזוקק אחד בתחילת ההגדה, מופיעה התכלית של אכילת המצה. אנחנו שייכים לדור שיש לו הפרספקטיבה ההיסטורית לחבר את תחילת הקטע עם סופו. השבוע הושבעה הכנסת ה-20, בגופנו ממש זכינו לאותה "השנה הבאה" והנה אנחנו בארעא דישראל בני חורין.

3. הסופר הצרפתי מרסל פרוסט יצא "בעקבות הזמן האבוד". הגירוי הראשוני למסע החל בעקבות טעימה של עוגיית מדלין. "במכניות... הגשתי אל שפתיי כפית של תה, שבה טבלתי חתיכה מהמדלין. אבל בשבריר הרגע שבו נגעה בחיכי הלגימה הבלולה בפתיתי העוגייה, עבר בי רעד, נדרכתי למופלא שהתחולל בקרבי. עונג פשט בי, מבוּדד, בלי שורש סיבתו... מציף אותי הוויה יקרה: ואולי, הוויה זו לא הייתה בי, היא הייתה אני. חדלתי להרגיש בינוני, מקרי, בן חלוף" (בתרגומה של הלית ישורון). זאת חוויה המזכירה התגלות. והוא אכן מנסה להבין מה קרה לו. "אין ספק, זה המפרכס כך בתוכי, הרי זה המראה, זיכרון הראייה, שבהיותו כרוך בחוש הטעם, מנסה לאחוז בעקביו ולהגיע עד אלי".

4. וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ. שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.

מי זו שעמדה לאבותינו? לפני כן נאמר "בָּרוּךְ שׁוֹמֵר הַבְטָחָתוֹ לְיִשְׂרָאֵל". בברית בין הבתרים (בראשית ט"ו) מתגלה לאברהם עתיד נורא: בניו יירדו מצרימה וישועבדו מאות שנים. אבל כמו שיש קץ לחושך - כך גם לגלות, "וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה". הנה ההבטחה שתעמוד לנו. לפני אלפיים שנה ישבו אבותינו ושרו על ההבטחה. מה הם ידעו על גיא צלמוות של עמים ולאומים הממתין לצאצאיהם במאות הרבות שלפניהם?

חמש מאות שנה קודם להם, ישבו יהודים בבבל וביכו את חורבנם הראשון. מבחינתם זה גם היה החורבן האחרון, שממנו אין תקומה: "הִנֵּה אֹמְרִים, יָבְשׁוּ עַצְמוֹתֵינוּ וְאָבְדָה תִקְוָתֵנוּ, נִגְזַרְנוּ לָנוּ" (יחזקאל ל"ז). גם זה בדנ"א שלנו, לקונן שאין תקווה; ויחד עם הקינה גם לקוות. ב-1877 ענה נ"ה אימבר למקוננים: "עוד לא אבדה תקוותנו, התקווה הנושנה, לשוב לארץ אבותינו, לעיר בה דוד חנה". שנה לאחר מכן עלו חלוצי אם המושבות על אדמת הבור והבקיעו פתח תקוה בתודעה הלאומית המתעוררת.

ההגדה מסתיימת רשמית בהכרזה האלמותית "לשנה הבאה בירושלים". עם השנים נוספה גם "הבנויה". הנה הכיוון של הזיכרון החי: ממצרים לירושלים, מבית עבדים למדינה עצמאית. אבי נהג לפטור טרחנים באמירות משמעותיות קצרות. בכל פעם ששאלו אותו, מתי יבוא המשיח, היה אומר שהקמת מדינת ישראל היא ביאתו של המשיח. והגדת לבנך. חג שמח.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 3.4.15)
תאריך:  05/04/2015   |   עודכן:  05/04/2015
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממצרים לירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רמי רצון
7/04/15 16:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ליל הסדר מאחורינו, ואנחנו בדרך העולה לקראת החג הבא - חג מתן תורה. מן הראוי שנאמץ תזכורות חיים מחוקת הפסח. בחוקת הפסח שנוסחה בספר שמות מצויה הוראה שאנחנו, למרבה הצער והכאב, זונחים אותה, ולכן חשוב שנזכיר אותה לעצמנו.
05/04/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
פסח ידוע אצלנו כחג החרות אבל בתורה הוא מכונה חג המצות. מצות זה גם לשון מצה ומריבה, אולי כי הלחם הזה מייצג צד אחד במלחמה הפנימית שאמורה להתחולל, ובדרך כלל גם מתחוללת, בנפשו של כל יהודי. הצד השני מיוצג על-ידי לחם החמץ שאנחנו אוכלים בשאר ימות השנה. ידוע שההבדל בין מצה לחמץ הוא בשלב עיבוד הבצק. בעיבוד הבצק של המצה מזדרזים מאד, מקפידים להכניסו לתנור לפני שיספיק לתפוח, ואם חלילה תפח - הריהו חמץ ואסור באיסור חמור לאכלו בפסח. לעומת זאת בשאר ימות השנה, לחם טעים ואיכותי נוצר דווקא מבצק שתפח כראוי ולפיכך הוא חמץ. כאמור, המצה והחמץ מייצגים שני צדדים הנאבקים ביניהם בנפשו של יהודי; המצה מייצגת את היצר הטוב והחמץ מייצג את הצד השני. אז אם ככה, מדוע אוכלים מצות רק בפסח ולא בכל ימות השנה?
05/04/2015  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ביציאת מצרים נולד עם חדש: עם ישראל. זהו עם מיוחד ושונה במשפחת העמים. זהו עם שסלל דרך של אמונה ותרבות חדשה, שמערכות השלטון העצמאיות שלו תואמות את תרבותו הייחודית.
חשבתם פעם איך חוגגים את חג החרות מאחורי הסורגים? עבור הרב יקותיאל יהודה וויזנר, לא מדובר בשאלה היפותטית. כרב הראשי של שירות בתי הסוהר, הוא מתמודד עם השאלה הזו כל שנה מחדש.
03/04/2015  |  מעיין כפיר  |   כתבות
הסיפור המקראי מותיר לנו סימן שאלה: אליהו הנביא לא מת מעולם, אלא עלה בסערה השמימה. זה מקור הפופולריות של אליהו, העתיד לשוב ולהתגלות עם בשורת הגאולה בפיו. כדברי הזמר של מוצאי שבת: "אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי, במהרה יבוא אלינו, עם משיח בן דוד". ומדוע יופיע אליהו ביום בואו של המשיח? כיוון שנאמר במפורש בספר מלאכי, אחרון הנביאים: "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".
03/04/2015  |  ד"ר יואל רפל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
רכבת תיירותית חדשה בירושלים העתיקה  /  עידן יוסף
יוזמה ברשת: לתת את התלושים למחסני הילדים  /  יניב הלפרין
2014: עלייה של 6% בייצוא המצות   /  מירב ארד
גיבור הפסח שלי הוא זאב רז  /  איתן קלינסקי
שלושה דברים שנאה לאומרם בליל הסדר  /  יצחק מאיר
הרב כשר לפסח  /  הרב ישראל רוזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il