|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

צהר לפרשה

"ידינו לא שפכו"

מעמד עגלה ערופה מדגיש את האחריות האישית של כל אחד ואחד ממנהיגי העיר לוודא שאיש לא יופקר, איש לא יישאר לבדו ושום רוצח לא יתהלך חופשי
21/08/2015  |     |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  מנהיגות לוקחת אחריות

"כי יימצא חלל באדמה... לא נודע מי הכהו" (דברים כ"א, א'). הפרשה מתארת את מצוות עגלה ערופה, שבאה במקום בו נמצא הרוג אך לא נמצא הרוצח. נראה שתכליתו של המעמד להצביע על אחריותם העקיפה של מנהיגי העיר למה שהתרחש בעיר ובסביבותיה. "הזקנים" הם הגורם המרכזי שלוקח חלק בפרשה. תחילה זקני סנהדרין הגדולה, שמודדים וקובעים איזו עיר היא הקרובה ביותר אל החלל. לאחר שנקבעה העיר משתתפים במעמד כל זקני העיר, כלומר: כל שכבת ההנהגה של העיר.

הזקנים נדרשים לומר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו" (כ"א, ז'). המשנה תמהה על אמירה זו: "וכי על דעתינו עלתה שזקני בית דין שופכי דמים הן?! אלא שלא בא לידינו ופטרנוהו בלא מזון, ולא ראינוהו והנחנוהו בלא לויה" (משנה ט', ו').

מסתבר, כפי שמפרש רש"י ואחרים, שהכוונה היא לנרצח. הזקנים נדרשים לברר ולהצהיר שלא השאירו אותו לבד ללא סיוע, שאם לא כן, הם נושאים באחריות למה שאירע לו. התלמוד הירושלמי מביא מחלוקת, המרחיבה את תחומי האחריות של הזקנים. לדברי הירושלמי, חכמי בבל פירשו את המשנה כאחריות על הנרצח, אך חכמי ארץ ישראל מפרשים שזו אחריות כלפי הרוצח: "שלא בא על ידינו ופטרנוהו ולא הרגנוהו ולא ראינוהו והנחנוהו ועמעמנו על דינו" (ירושלמי, סוטה פ"ט).

"וכל זקני העיר ההיא הקרובים אל החלל" - לכאורה, היה צריך הכתוב לדבר על העיר ולא על הזקנים, שהרי לא הזקנים הם הקרובים, אלא העיר היא הקרובה. אולם נראה, כי בלשון זו מבקש הכתוב להדגיש את אחריותם האישית של הזקנים. כל זקן וזקן הוא בבחינת "הקרוב אל החלל" ולכן הוא נושא באחריות אישית. אחריות זו באה לידי ביטוי גם במספר הזקנים. זקני בית דין הגדול הם חמישה, צוות מצומצם המייצג את כלל בית דין הגדול. לעומת זאת, זקני העיר הם "כל זקני העיר, אפילו הם מאה" (רמב"ם). אין הגבלה למספר, כיוון שאין די בנציגות כשמדובר באחריות אישית.

אפשר היה להבין שהמעמד בא לשחרר את הזקנים מאחריות; הרי הם מצהירים שלא הייתה להם כל אפשרות לדעת על המתרחש, אך נראה שהמעמד כולו מדגיש את אחריותם של הזקנים גם כשלא ידעו ולא ראו. ננסה לתאר לעצמנו את מעמד העריפה. זקני העיר מורידים את העגלה אל הנחל ועורפים אותה. ניתן לפרש שהזקנים עצמם הם העורפים, אך גם מי שאיננו עורף בפועל עומד בסמוך. העגלה נערפת במכת סכין והדם קולח. זקני העיר שעומדים בסמוך אינם נותרים בחולצה לבנה נקייה וחגיגית, אלא ידיהם ובגדיהם ספוגים בדמה של העגלה.

והנה, מצווים הזקנים "הקרובים אל החלל", שהם גם הקרובים אל העגלה, לרחוץ את ידיהם "על העגלה הערופה בנחל". אין הם מתרחקים לצד על-מנת לרחוץ את ידיהם, אלא ממש בסמוך לעגלה - "על העגלה". הם רוחצים שם את ידיהם ומיד אומרים - "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו". המחזה הוא אירוני. כל מי שמתבונן בו אומר לעצמו: הנה דם העגלה זורם, וכיצד הם אומרים "ידינו לא שפכו את הדם הזה"? הרי בעינינו ראינו את אותם אנשים שופכים את הדם, ואף אם לא כל זקן החזיק בפועל את הסכין, כיצד הם אומרים "ועינינו לא ראו"?

המסר לזקנים ברור. כפי שבנוגע לעגלה הם אינם יכולים לרחוץ בנקיון כפיכם ולומר "ידינו לא שפכו", כך גם בנוגע להרוג ולהורג. האחריות כזקני העיר מוטלת עליהם, לדאוג שלא יהיה בעיר אדם שאין לו עוזר, ולא יהיה בעיר פושע שמהלך חופשי.

הכותב הוא מאגף הנישואים בארגון רבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
הרב שאול ברוכי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ידינו לא שפכו"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם
21/08/15 17:54
2
חשדנית
22/08/15 19:52
3
חשדנית
22/08/15 20:10
4
חשדנית
22/08/15 20:27
5
חשדנית
23/08/15 19:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
לא פעם אנו שומעים על מנהיג שנותן הוראות שכל בר-דעת מבין שהן הוראות פסולות בעליל. לעיתים, זה יכול להיות מנהיג אזרחי. לעיתים, זו יכולה להיות פקודה צבאית (כגון: פגיעה באזרחים חסרי ישע ללא כל סיבה הנראית לעין), ולעיתים זו יכולה להיות הוראה הניתנת מסמכות דתית וגם היא נראית בעליל כבלתי אפשרית ובלתי סבירה (כמו: רב מקובל שידרוש מאשת איש להישמע לו בניגוד לדיני התורה). בכל אלו ודומיהם מצווה אותנו התורה שלא להתחשב במעלתו של האיש ואף לא באותות ובמופתים שיתן, "כי מנסה ה' אלקיכם אתכם, לדעת הישכם אוהבים את ה' אלקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם".
14/08/2015  |  הרב אלישע קנוהל  |   מאמרים
פרשתנו, פרשת ואתחנן, היא המשכה הישיר של פרשת דברים. משה משמיע נאום ארוך ומדגיש בו את לקחי העבר, תוך שהוא מזהיר את בני ישראל לבל ישכחו את הברית אשר כרת ה' איתנו בהר סיני. פעם אחר פעם, הוא מזכיר את התגלות ה' בהר סיני ואת החובה לקיים את מצוות ה'. הוא אף מונה מחדש את עשרת הדיברות, וזהו עיקר תוכנה של פרשתנו.
31/07/2015  |  הרב אלישע אבינר  |   מאמרים
איך מעבירים ביקורת? כיצד לומר תוכחה? עניין מורכב זה מצוי בכל מעגלי החיים שלנו - הורים וילדים, בני זוג ועבודה. דומני שנוכל למצוא מספר תובנות משמעותיות בהקשר של תוכחה וביקורת בפרשת השבוע - פרשת דברים.
24/07/2015  |  הרב מאיר מימון  |   מאמרים
על הפסוק בפרשתנו "נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים, אַחַר תאסף אל עמיך", כותב הספרי: "להודיע שבחן של פרנסי ישראל, שאין נפטרים מן העולם עד שהם נוקמים נקמת ישראל - שהוא נקמת מי שאמר והיה העולם...מגיד שמתתו של משה מתעכבת למלחמת מדין".
17/07/2015  |  הרב דוד גרינוולד  |   מאמרים
מי היה האיש הראשון שראה אל מול עיניו מעשה עוולה, והגיב במעשה אלים וקטלני? היה זה לא אחר ממשה רבינו, הרואה מצרי מכה איש עברי מאחיו ומחליט לקחת את העניינים לידיים. ומי היה האדם הראשון שהוגדר בתורה בתור "קנאי"? גם כאן לא היה זה פנחס. היה זה לא אחר מיהושע בן נון, תלמידו וממשיכו של משה, שבשעה ששמע על אלדד ומידד המתנבאים במחנה, מיד קפץ ופסק: "אדוני משה כלאם". משה ראה באמירה זו ביטוי של קנאות והגיב: "המקנא אתה לי?!".
10/07/2015  |  הרב ד"ר רונן לוביץ  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
מבלעם ועד בלפור  /  הרב ד"ר משה פינצ'וק
מלחמת העצמאות  /  הרב חנוך חיימוביץ
אקס-טריטוריה  /  הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il