|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

כפרה עליך

מנהג הכפרות, לו התנגדו בחריפות גדולי הפוסקים, הפך למרות זאת לחלק בלתי נפרד מהימים שלפני יום הכיפורים. בחינת מקורו מגלה שיש ממש בהתנגדות זאת
20/09/2015  |   יואל רפל   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
כוח מאגי [צילום: פלאש 90]

מרן מול האר"י
בעל שולחן-ערוך, ר' יוסף קארו, שחי בצפת במאה ה-16, התנגד למנהג זה בחריפות וראה בו "מנהג האמורי". הוא לא היה יחיד ורבים מחכמי ישראל ביטאו דעות שליליות מאוד כלפי מנהג הכפרות. שונה מכך האר"י, מכונן הקבלה הצפתית, שחי ממש באותן שנים בבירת הגליל ואשר הקפיד על קיום המנהג ונטע אותו בקרב תלמידיו ותלמידי תלמידיו. בשל השקפתו החד-משמעית, השתלב המנהג היטב במסכת חייהם של רבות מעדות ישראל

המהלך בימים אלה ברחובות הערים בני ברק, ביתר עילית, קריית ספר או השכונות החרדיות המרובות של ירושלים, עשוי להיתקל במראה השכיח של מאות כלובים, הפזורים על המדרכות ובצידי הכבישים, ובהם תרנגולים ותרנגולות המותירים זוהמה וריח רע והמחכים ל"חוטאים" המבקשים לכפר על חטאיהם.

לקבלת היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, מצטרפת מחאתם של בעלי הכנף הנאלצים לשלם בחייהם על רצונם של יהודים מאמינים להיכנס לבתי הכנסת בבגדי לבן, המעידים כי היטהרו מחטאיהם באמצעות סיבוב בעלי החיים מעל ראשיהם, ולאחר מכן שחיטתם לאכילה. על-פי המנהג המקורי, בעת שמסובבים את התרנגול או התרנגולת אומר המסובב, המבקש להתנקות מחטאיו: "זו כפרתי... זה התרנגול ילך למיתה, ואני אכנס ואלך לחיים טובים ארוכים ולשלום". מנהג חריג מאוד בין מנהגי השנה היהודית בכלל ויום הכיפורים בפרט.

מנהגי יום הכיפורים, שכיחים כייחודיים, נועדו כולם למטרה אחת: עשיית תשובה. הרעיון המרכזי העומד ביסודו של יום ייחודי זה בלוח השנה היהודי, הוא חסדו של יוצר האדם, הקורא אליו לשוב בתשובה ומוכן לכפר על עוונותיו של מי שמיטהר לפניו. לכן, חייבים הכל לעשות תשובה ולהתוודות ביום הכיפורים שבו, על-פי האמונה היהודית, חותמים בשמיים את שנכתב בראש השנה. יום הכיפורים הוא יום הסליחה והמחילה בין האדם לאל ובין האדם לחברו.


זכר לעבודת הכהן הגדול


הדרך העממית, המקובלת במרבית עדות ישראל, לבטא באופן מאגי וסמלי את מחילת העוונות ביום הכיפורים, היא באמצעות מנהג הכפרות בימים שבטרם התקדש היום. עיקר קיומו של מנהג הכפרות בבוקר ט' בתשרי. באשמורת הבוקר, שבה גוברת מידת הרחמים, קונים תרנגול לזכר ותרנגולת לנקבה.

בתורת הקבלה מבואר, כי המנהג קשור לעבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים, כפי שהיא מפורטת בחומש ויקרא. באותם ימים לקחו שני שעירים והפילו עליהם גורלות. שעיר אחד עלה כקורבן לה' בבית המקדש ואילו את השעיר השני היו שולחים אל צוקי המדבר ("לעזאזל") לאחר שהכהן הגדול התוודה עליו את כלל חטאות בני ישראל, והוא שימש כפרה לעם ישראל כולו.

מנהג הכפרות, המתבצע ברחובות הערים, הוא זכר לאותו שעיר שנשלח ביום הכיפורים אחרי הצהריים אל מותו במדבר היבש והצחיח. על-מנת שהכפרות לא ייראו כקורבן (שהרי אסור להקריב מחוץ לבית המקדש), משתמשים בתרנגול או בתרנגולת שאינם ראויים לשמש כקורבן. מכאן שמדובר במנהג שהוא סמלי בלבד, כמו אכילת תפוח בדבש בראש השנה, והוא אינו אלא רמז בלבד לשעיר הכפרה שנשלח מבית המקדש. במחזור ויטרי נאמר במפורש על התרנגול, כי "תהא כפרתו ככפרת שעיר המשתלח".

מקובל לקחת תרנגול לבן או תרנגולת לבנה, כיוון שהצבע הלבן מסמל חפות מפשע והיטהרות מעוונות, על יסוד הפסוק בספר ישעיהו: "אם יחיו חטאיכם כשנים, כשלג ילבינו". שני הוא הצבע האדום, צבע הדם, המסמל את החטא והעוון, והלבן הוא צבע המעיד על טהרה וניקיון.


שולחן-ערוך מול האר"י


פוסקי ההלכה נחלקו ביחסם למנהג הכפרות שראשיתו בימי הגאונים, במאות ה-9-8 לספירה. בעל שולחן-ערוך, ר' יוסף קארו, שחי בצפת במאה ה-16, התנגד למנהג זה בחריפות וראה בו "מנהג האמורי". הוא לא היה יחיד ורבים מחכמי ישראל ביטאו דעות שליליות מאוד כלפי מנהג הכפרות. שונה מכך האר"י, מכונן הקבלה הצפתית, שחי ממש באותן שנים בבירת הגליל ואשר הקפיד על קיום המנהג ונטע אותו בקרב תלמידיו ותלמידי תלמידיו. בשל השקפתו החד-משמעית, השתלב המנהג היטב במסכת חייהן של רבות מעדות ישראל. ועדיין עולה השאלה, כיצד התקבל באופן כה מובהק מנהג שגדול הפוסקים התנגד לו וניסה לעוקרו.

מנהג הכפרות שבא לעולם, כפי שכותב פרופ' משה חלמיש, מעולם הכישוף בסביבה נוכרית, מתבסס על האמונה העממית, לפיה ניתן להעביר מחלה, קללה או חטא מגוף חי אחד למשנהו, ואפילו לדומם. העדפת התרנגול כבעל חיים שאליו ניתן להעביר את הרע נובעת מן האמונה, כי התרנגול הוא בעל כוחות מאגיים וכי ביכולתו להביא את האור ועל כן יראים מפניו המזיקים. גם לכרבולתו האדומה של התרנגול ייחסו כוחות מאגיים, כי הצבע האדום מציין את כוח החיות ויכול להעניק עוצמה. סיבוב התרנגול או התרנגולת מסביב לראש (שלוש, שבע או תשע פעמים על-פי העדות השונות), אינו רק בבחינת הפחדת המזיקים ובלבולם, אלא גם יצירה של עיגול סמלי, שיש בו כדי להעניק הגנה מאגית מפני מזיקים.


כסף במקום תרנגול


בצפון אפריקה נהגו שאם לא היו תרנגולים השתמשו בדגים, וסובבו דג חי או כסף צרור במטפחת לצדקה. כאשר מסובבים צרור כסף במטפחת אומרים "זה הכסף ילך לצדקה ואני אכנס לחיים טובים, ארוכים ולשלום". היום מקובל מאוד, בעיקר בקרב אותם הדוחים את השימוש בבעלי חיים, לעשות את הכפרות באמצעות תרומה כספית לצדקה.

בבבל עשו כפרות באמצעות צמח או עציץ. בין המשפחות העניות בכורדיסטן נהגו לקחת לכפרות ביצים במקום עופות, ואילו המשפחות העשירות היו מכינות כבש לכפרה. כל המשפחה הייתה מביאה לחצר בית הכנסת את הכבש, השוחט היה מוליך את הכבש שלוש פעמים סביב בני המשפחה, ולאחר השחיטה היו מכינים את הבשר לסעודה המפסקת.

ולבסוף השימוש בן זמננו בכפרות. במילון הסלנג המקיף מביא רוביק רוזנטל שני פירושים של המילה "כפרה": חביבי, אהובי (פנייה ידידותית); אין להצטער על מה שאבד, "כפרה על הכסף, זה רק כסף. זה לא מצדיק את הטרחה והזמן בבתי המשפט". לי נראה כי נשמט הפירוש הלקוח מימים אלה. המילה "כפרה" בשימושה העממי לקוחה דווקא ממשמעות הכפרות של יום הכיפורים. מי ייתן ויכופר לכולנו ולכל אחד מאיתנו.

תאריך:  20/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
ד"ר יואל רפל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בכניסה לבית הכנסת הרפורמי בלוס אנג'לס, אליו הזדמנתי בראש השנה, שומרים במדים שחורים עם מתקנים לגילוי חפצים חשודים. בארץ, באתי לבית כנסת נכנסתי ואיש לא שאל מי אני ומה אני. אינני חשוד ובכניסה לבתי הכנסת, איש אינו בודק. אבל כאן זה חו"ל. גם צריך להזמין מקום מראש ולשלם, כי מי שלא מזמין, נשאר בחוץ. בארץ, כשרציתי לתרום אחרי ראש השנה, התקשיתי לאתר את הגבאי בביתו...
19/09/2015  |  יאיר דקל  |   כתבות
רכיבה על אופניים במרוצת יום כיפור קנתה לה בארץ שביתה בממדים שהפכו זה מכבר לספורט לאומי. המחזה המביש, הנפוץ בעיקר בקרב בני התשחורת, אינו אלא זלזול מופגן בערכי המסורת היהודית, וקרוב לוודאי שיחזור על עצמו, כמדי שנה בשנה, גם הפעם.
19/09/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אחרי העבודה נסעתי לעשות קצת קניות לחג, כי ראש השנה זה חג חשוב, ומאז שאני ילד קטן אבא שלי הכיר לי את חגי ישראל, שלמען האמת אני די אוהב אותם, למרות שאני כחילוני מתקדם לא באמת שם עליהם. כי למי אכפת החגים של הדתיים הפרימיטיביים האלה שרק מתפללים כל היום עד שכולם מתים מרעב לפני שמותר להם לאכול משהו. אז בגלל שהמשפחה שלי היא קצת קטנה (מהמגזר של המשפחות שהם לא מרובות ילדים), אז אנחנו מתכנסים ביחד בערב ואומרים "חג שמח" ו"שנה טובה" כמה פעמים וניגשים לאכול בסגנון "אכול ככל יכולתך" (אבל עם נימוסים), כי הדודה שלי שבאה במיוחד מטבריה היא קצת קמצנית באוכל, ומי שלא לוקח לעצמו אוכל נשאר רעב. ותמיד אחרי הארוחה מישהו נעלב (אבא שלי) כי לא נשארו לו מספיק קציצות של דג שבמגזר שלנו קוראים לזה "גפילטע", ואח שלו גמר לו את הראש של הדג, וגם הבעל של הדודה שלי מתחיל לדבר על פוליטיקה והוא (מה לעשות) ימיני, וככה תמיד הם רבים ואני משתדל שלא ליפול לפה שלהם (כי אני לא כל כך אוהב לריב עם דוד שלי שהוא לא אינטליגנטי בעליל) ואני כמעט תמיד מצליח, עד שהדודה שלי שנעלבת מזה שלא אמרו לה מספיק פעמים דברים טובים והתפעלויות על האוכל (היא מהמגזר של הפולניות), מתחילה לדבר על הימים שהיא זוכרת אותי בתור ילד קטן, וכולם מפסיקים לריב ורק מעלים על חשבוני זכרונות, ודודה שלי שעכשיו היא מרוצה צובטת לי בלחי עד שנהייה לי אדום, ושואלת אותי מתי אני כבר אתחתן, ורק בגלל שאני כבר מבוגר (וסבלני), אני כמעט לא נעלב.
18/09/2015  |  עילי צוף  |   כתבות
הפרשה נפתחת בהכרזתו של משה לעם: "בן מאה ועשרים שנה אנכי היום, לא אוכל עוד לצאת ולבוא". המנהיג, שהיה אחראי ליציאת העם ממצרים, קיבל עבורם את התורה והנהיג אותם ארבעים שנה במדבר, מבשר לעם על מותו הקרב, אך אצל העם אין שום הבעת אבלות. כמדומני שנתק זה ניתן להבנה על-רקע ראש השנה ממנו יצאנו ויום הכיפורים שבפתחו אנו עומדים.
הימים שבין כסה לעשור נקראים עשרת ימי תשובה. ימים של חשבון נפש, של בקשת סליחה וכפרה בעניינים שבין אדם לחברו. ראש השנה משמש כיום דין לכל באי עולם, כפי שנאמר במסכת ראש השנה: "בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון" (א, ב').
17/09/2015  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי  
הדקלים של רון ארד ממשיכים לצמוח  /  איציק וולף
שטחי אימון של צה"ל ייפתחו למטיילים  /  איציק וולף
אובמה מפויס: בואו נכתוב דף חדש  /  איציק וולף
נחלת העבר  /  ארי בוסל
על חגים וחרדה  /  ד"ר זיו בר
מדריך לצום יום הכיפורים  /  זכי הלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il