|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
היטלר עם חאג' אמין אל חוסייני

של מי הנכבה הזאת (1945-1939)? (ב')

המופתי לא הסתיר את שאיפתו לשתף פעולה עם היטלר באירופה בפתרון הסופי, שכלל גם חיסול יהודי ארץ ישראל, במחנה ריכוז שיוקם באזור ג'נין לאחר נצחונו העתידי של הגנרל רומל באל-עלמין וכיבוש הארץ מידי הבריטים. בשידוריו בשפה הערבית ברדיו הגרמני קרא המופתי לרצח עם
20/09/2015  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
   רבקה שפק ליסק
של מי הנכבה הזאת? (א')

בזמן מלחה"ע השנייה תכנן המופתי "טיהור אתני" של ארץ ישראל מיהודים. המופתי אל-חוסייני כרת ברית עם היטלר. הוא ביקר במחנה ההשמדה אושוויץ ותמך בפתרון הסופי לא רק של יהודי אירופה אלא יזם בשיתוף פעולה עם היטלר את הפתרון הסופי של יהודי ארץ ישראל. העולם הערבי וערביי ארץ ישראל הזדהו עם האידיאולוגיה הנאצית והיו ביניהם מתנדבים ששרתו ב-ס.ס.

המופתי והיטלר

חאג' אמין בן טאהר בן מצטפא בן טאהר אלאסוודי - אלחסיני, נולד ב-1895 בירושלים למשפחה דתית שמוצאה מאזור חג'אז בחצי האי ערב. ענפים של המשפחה חיים גם בעזה (משפחתו על יאסר ערפאת), ובלוד. ב-1921 מונה כמופתי של אלקודס, היא ירושלים המנדטורית. שנה מאוחר יותר מונה לראשות ה"מועצה המוסלמית העליונה" של פלשתינה המנדטורית. המופתי התנגד לרעיון הבית הלאומי לעם היהודי בא"י ופעל כדי למנוע את הקמתו. היה לו תפקיד עיקרי בהסתת ערביי הארץ לערוך מעשי טבח ביהודים ב-1921, וב-1929. הוא היה גם מיוזמי המרד הערבי, 1936- 1939, שהיה מלווה בהתנכלויות ובפעילות רצחנית של כנופיות נגד היישוב היהודי.

פעולותיו נגד שלטון המנדט הביאו להדחתו ולבריחתו מהארץ. לאחר נדודים בארצות ערב הוא הגיע לגרמניה. המופתי נפגש עם היטלר ב-28 בנובמבר 1941 ומצא אצלו אוזן קשבת. ברומא ובברלין הוקמו משרדים של ה"וועד הערבי העליון", שהוא עמד בראשו, והוא החל את פעילותו לצד מדינות הציר. על שיתוף הפעולה של המופתי עם הנאצים הוא קיבל מענק חודשי של 50,000 מרקים ועוד 25,000 במטבע זר . המענק תוקצב מרכוש יהודי שהוחרם ע"י הנאצים.

מדינות הציר התחייבו בהסכם עם המופתי על הכרה בזכות הערבית על פלשתין וביטול תוכנית "חבר הלאומים" להקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתין. (תזכיר של שמיט על פגישת היטלר והמופתי מיום 28.11.1941). סוכם על מניעה בכל מחיר של עליית יהודים לפלשתין וטירפוד כל עסקה או שיתוף פעולה שמטרתה להציל יהודים. יש עדויות בספרה של ג'ני לבל, "חג' אמין וברלין", על פעילות מתואמת בין הנאצים והמופתי למניעת עלייה יהודית.

המופתי הכריז על התחייבות גרמנית זו כבר בנאומיו בפני גדוד המתנדבים בצפון אפריקה ובמזרח אירופה, שנענו לקריאתו. היטלר, שהופתע מהגיוס והארגון של המוסלמים שהצטרפו אליו.

שיתוף הפעולה של המופתי במאמץ המלחמתי הנאצי כלל:

הכשרה של צעירים פלשתינים במכללות צבאיות בגרמניה. גיוס צבא של 100,000 בוסניים לעזרת צבאות מדינות הציר. השתתפות במרד רשיד עלי אלכילאני בעירק (מרד שאורגן על-ידי שליחו המופתי נגד השליטה האנגלית בעירק). ב-1941. הקמת "ערב החופשית", יחידה ערבית במסגרת הוורמכט הגרמני. קבלת נשק רב למלחמה בפלשתין. הנשק אוחסן בלוב, מצרים ורודוס. הקמת מכון איסלאמי (אלדעוה) להכשרת קאדר מוסלמי פרו-גרמני בגרמניה. תשתית זו נועדה ליצור קאדר של מוסלמים שיתמכו בגרמנים ויגייסו מוסלמים מכל העולם להשתלם בכל ההיבטים הצבאיים הנדרשים לצורך הקמת צבא איסלאמי לצד מדינות הציר.

פעילות למניעת הצלת ילדים יהודיים

מסמכים רשמיים מוכיחים שחאג' אמין עשה ככל יכולתו למנוע עליית יהודים ממזרח אירופה ופנה בעניין זה לשלטונות גרמניה במהלך יוני 1944. הוא ביקר אצל מוסוליני באיטליה בעניין זה ובמכתב של המופתי מ-10.6.1943 למוסליני הדוצ'ה של איטליה, הוא מפציר בו למנוע הצלת ילדים יהודים מקרואטיה והונגריה. המופתי מנע, בין היתר, עלייתם של 700 ילדים מפולין שיש להם קרובים בפלשתינה. הוא פנה לממשלות בולגריה והונגריה כדי למנוע עליית יהודים לארץ והציע לגרש את היהודים לפולין, היכן שפעלה מכונת ההשמדה הנאצית. המופתי דאג לצירוף שותף מוסלמי ל"מחלקה היהודית" של אייכמן שעסקה בארגון הפתרון הסופי של יהדות אירופה. חוסייני אף השתתף עם אייכמן בסיור באושוויץ שנועד לבדוק את תהליך השמדתם של היהודים בתאי הגאזים.

מבצע אטלס (1944)

התוכנית כללה: הרעלת מעיינות ראש העין כדי להרוג את תושבי תל אביב והמושבות סביבה (גוש-דן דהיום) וארגון ומימון מרד ערבי נגד הבריטים בארץ בזמן מלחה"ע השנייה כדי ליצור עבור בעלות הברית חזית נוספת. התוכנית הייתה להצניח צנחנים המכירים את הארץ, כדי לארגן את ההרעלה והמרד.

חוליית הצנחנים הורכבה משלושה גרמנים ילידי מושבות הטמפלרים בארץ, ורנר פרנק מהמושבה הגרמנית בירושלים ופרידריך דיינינגר שאפר מהמושבה הגרמנית וולדהיים (כיום, אלוני אבא). הם נסעו לגרמניה עוד לפני כן כדי להצטרף לצבא הוורמכט. הם שרתו בדיביזיית "ברנדנבורג". פרידריך, היה בקשרים עם המופתי עוד בזמן המרד הערבי נגד הבריטית ב-1936 - 1939. חסר מידע על הגרמני השלישי.

חוליית הצנחנים כללה גם ערבים מהארץ. חסן סלאמה, מהכפר קולה היה ממנהיגי המרד הערבי בארץ ב-1936 - 1939 ונאלץ לברוח מהארץ לאחר כשלון המרד. עבדול לטיף היה ערבי מירושלים שגם כן השתתף במרד והוגלה ע"י הבריטים לעירק.

תוכנית המבצע הייתה להשליך רעל בבארות ראש העין, שמהן הועברו המים לתושבי תל אביב והסביבה. המטרה הייתה להרעיל את התושבים ולגרום למותם. המתכננים העריכו שמספר ההרוגים כתוצאה מההרעלה יגיע ל-250,000. בלילה של ה-6 באוקטובר 1944 הצנחנים הוצנחו מעל אזור יריחו. לרשותם היו מפות, מכשירי קשר, חומרי נפץ וכ-10 קופסאות שהכילו רעל הנמס במים. הם היו מצויידים בנשק קל ובמנות קרב וכן נמסר להם סכום של 5,000 לי"ש לשימושם.

לאחר שהוצנחו הם התחבאו במערה בואדי קלט. אחד משקי הציוד של החוליה נתגלה ע"י נערים בדואים. הם הפיצו שמועה על מטבעות זהב שנמצאו בשק והשמועה על כך התפשטה והגיעה למפקד הבריטי במשטרת מרחב ירושלים. המשטרה החלה בחיפושים אחר בעלי שק הציוד. בינתיים יצר עבדול לטיף קשר עם שוטרים ערבים, שהשתתפו בחוליית החיפוש והם סיפקו לחוליה מים ומידע. ב-16 באוקטובר 1944 נתפשו במערה שני גרמנים ועבדול לטיף. חסן סלאמה ופרידריך ד.שאפר לא נתפסו.

התוכנית להקמת מחנה ריכוז לחיסול היהודים בגאזים באזור ג'נין

המופתי לא הסתיר את שאיפתו לשתף פעולה עם היטלר באירופה בפתרון הסופי, שכלל גם חיסול יהודי ארץ ישראל, במחנה ריכוז שיוקם באזור ג'נין לאחר נצחונו העתידי של הגנרל רומל באל-עלמין וכיבוש הארץ מידי הבריטים. בשידוריו בשפה הערבית ברדיו הגרמני קרא המופתי לרצח עם: "הירגו את היהודים בכל מקום שאתם מוצאים אותם - למען אללה, ההיסטוריה והדת".

פרופ' אדוארד סעיד, פלשתיני-נוצרי, אישר שבקריאתו של המופתי לחיסול העם היהודי הוא "ייצג את הקונצנזוס של ערביי פלשתין" ושימש כשופרו של העם הפלשתיני. עובדה היא שיאסר ערפאת לא התנער ממעשיו של המופתי וכינה אותו "הגיבור שלנו" (על-פי כתבה של ד"ר דוד סילברקלאנג ב"יד ושם").

פרופ' ברנרד לואיס (Bernard Lewis, Semites and Anti-Semites, 1986) מזרחן בעל שם עולמי כתב בסיפרו "שמיים ואנטישמיים", שיצא לאור ב-1986, שהמופתי התקשר לקונסול הגרמני בירושלים, עוד ב-1933, כדי לקדם את שיתוף הפעולה בין הערבים וגרמניה הנאצית.

שני היסטוריונים גרמנים, קלאוס מיכאל מלמן (Klaus Michael Mallmann) ו-מרטין קופרס ((Martin Cuppers שחקרו את הנושא פירסמו מאמר תחת הכותרת: Elimination of the Jewish National Home in Palestine:The Einsatzkommando of the Panzer Army Africa, 1942.

הם גילו שב-1942 הקימו הגרמנים, על-פי בקשת המופתי, כוח מיוחד של ה-ס.ס שנקרא "איינזצגרופה מצרים", על-מנת לבצע את ריכוז יהודי א"י במחנה ריכוז וחיסולם הסופי. האיינזצגרופה, בראשותו של וולטר ראוף מנה 24 לוחמים, 7 קצינים ו-17 חיילים, וסופח לצבאו של הגנרל רומל. ראוף טס ב-20 ביולי 1942 לטוברוק, הבסיס האיטלקי בלוב, ליד גבול מצרים כדי להעביר את היחידה שלו אל פיקודו של רומל ולקבל ממנו הוראות. אח"כ הוא טס לאתונה כדי לארגן את המבצע שהוא הועמד בראשו וחיכה באתונה לניצחונו של רומל באל-עלמין על-מנת לבוא לארץ ולארגן את הפתרון הסופי של יהודי א"י.

וולטר ראוף מונה לתפקיד יחידת ה- ס.ס שתחסל את יהודי ארץ ישראל בשל התפקיד שמילא כקצין אספקה שסיפק את התחבורה והגאז לאיינזצגרופן בבריה"מ, כדי לחסל את היהודים שם. הקצינים שסופחו ליחידה שלו היו מומחים למזרח התיכון ובעלי קשרים עם ערבים מקומיים ולחלקם היה גם נסיון בפעילות באיינזצגרופן. על-פי המחקר, היחידה עמדה לקבל עזרה ושיתוף פעולה מהערבים המקומיים. לגרמנים היה מידע על האהדה הרבה לנאציזם ברחבי המזרח התיכון ולצפייה של האוכלוסייה לניצחון הגרמנים על בעלות הברית. המידע על כך הגיע מראש המודיעין של ה- ס.ס, וולטר שלנברג (Walter Schellenberg). (קלאוס מיכאל מלמן הוא מנהל "מרכז המחקר הנאצי" בלודוויגבורג).

למגינת ליבם של המופתי, ערביי הארץ והגרמנים, הגנרל הבריטי מונטגומרי ניצח בקרב אל-עלמין בראשית ספטמבר 1942 וסיכל את הפתרון הסופי של יהודי ארץ ישראל. וולטר ראוף ויחידתו חזרו לברלין.

מוסלמים מהס.ס ב"חיל ההצלה" של קאוקג'י ב-1947/8

ניסיון שרכשו חיילים מוסלמים, שגויסו ע"י המופתי, בס.ס במלחה"ע השנייה, נוצל כאשר רבים מהם הם צורפו ל"חיל ההצלה" של קאוקג'י שפלש לארץ מיד לאחר החלטת האו"ם ב-1947. (על המוסלמים בס.ס: George F.Nafziger, The German Order of Battle:Waffen SS and Other Unitsin World War Two).

המופתי הוכרז פושע מלחמה לאחר מלחמת העולם השנייה

לאחר המלחמה הכניסה יוגוסלביה את המופתי חאג' אמין לרשימת פושעי המלחמה שפעלו משטחה. החלטה מספר 1892 של ה"וועדה היוגוסלבית לקביעת פשעי מלחמה" הכניסה אותו לרשימה בהחלטה מ-19/7/1945. הוא הופיע ברשימה של הפושעים מהשורה הראשונה אשר ביצעו פשעים בינלאומיים על אדמת יוגוסלביה, בהתאם לסעיף 23 של אמנת האג מ-1943. זאת, מכיוון שאירגן את גיוסם של מוסלמים בוסניים לדיוויזיית הוואפן אס. אס לטובת גרמניה. פעילות זאת נעשתה על אדמת יוגוסלביה. נימוקי הוועדה תקפים גם כיום. גם ה"וועדה לפושעי מלחמה של בוסנייה הרצגובינה" החליטה החלטה דומה מספר 190 ב-17/8/1945. שתי הרשימות הוגשו לאו"ם כנדרש. יוגוסלביה דרשה את הסגרתו מצרפת אך חזרה בה כתוצאה מלחץ כבד ככל הנראה של מנהיגים ערבים וברה"מ. אך שמו של המופתי עדיין מופיע ברשימת פושעי מלחמת העולם השנייה של האו"ם.

המופתי נתפש על-פי גירסה אחת, בשלהי המלחמה ע"י הצבא הצרפתי ונכלא. על-פי גירסה שנייה הוא ברח מגרמניה לצרפת לפני נפילתה והסתתר בה מחשש להיעצר ע"י בנות הברית. במהלך שהותו בצרפת היו קריאות רבות באנגליה להעמידו לדין בגין פעילותו לצד גרמניה הנאצית מכיוון שהוא נחשב לנתין חסות של המנדט הבריטי שפעל נגד הבריטים בעולם הערבי ובאירופה. הוא גם קרא לג'יהאד נגד הבריטים וכל פעולותיו במהלך המלחמה היו לטובת גרמניה. גם בארה"ב נשמעו קריאות להעמידו לדין צדק בנירנברג, אך מדינות ערב, שראו בו גיבור לאומי, דרשו לשחררו. מדינות המערב פחדו מהתגובה הערבית. צרפת איפשרה לו לברוח, על-מנת להתחמק מהעמדתו לדין. הוא התיישב במצרים.

בקיצור, המנהיגות של ערביי ארץ ישראל תכננו, בתמיכה פעילה של ערביי ארץ ישראל את "הטיהור האתני של ארץ ישראל מיהודים". הייתה מצידם תמיכה מלאה כפי שהודה אדוארד סעיד ב"פתרון הסופי" של העם היהודי כולו.

אז של מי היא הנכבה הזאת?

תאריך:  20/09/2015   |   עודכן:  20/09/2015
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב שלמה רענן התגורר בשכונת תל רומיידה, בישוב היהודי בחברון. ב-20.8.1998 חדר רוצח ערבי אל הקרוואן של משפחת רענן בשעת ליל ורצח את הרב רענן בדקירות סכין, לאחר מכן הצית את הבית. חיה אשת הרב הצליחה להימלט. הרב היה בן 63 במותו, הותיר אישה ילדים ונכדים.
20/09/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
המהלך בימים אלה ברחובות הערים בני ברק, ביתר עילית, קריית ספר או השכונות החרדיות המרובות של ירושלים, עשוי להיתקל במראה השכיח של מאות כלובים, הפזורים על המדרכות ובצידי הכבישים, ובהם תרנגולים ותרנגולות המותירים זוהמה וריח רע והמחכים ל"חוטאים" המבקשים לכפר על חטאיהם.
20/09/2015  |  ד"ר יואל רפל  |   מאמרים
לא בכדי אין מוכתרת כותרת רשימה זו בצירוף המונח "ז"ל - זכרונו לברכה" בצמוד ובהדבק דברים, לשמו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון המנוח, מישאל חשין. גם במותו ולאחר פטירתו לבית-עולמו, מעשה של עובדה מוגמרת וודאית, דומה עלי אדם מבריק ועיקש זה - ג'ינג'י של ממש, באופיו ובדרך התנהלותו היומיומית - כמי שטרם נטש אותנו, עולמית וכמי שנשמע, אל ודאי ואל בטח, ביקורתו הרועמת, באחד מהימים, בענייני שעה בוערים.
19/09/2015  |  ד"ר חיים שטנגר  |   מאמרים
יוסי שריד החליט לעצבן את שרת החינוך והספורט מירי רגב וכך לזכות בעוד מספר זעום של כותרות. לכן מיהר לאתר הבית שלו - הארץ - כדי להודיע למספר ההולך ומצטמק של קוראי העיתון הזה, כי הגברת רגב אינה מתאימה לתפקידה. ואכן השרה התעצבנה ומיהרה לשגר לתקשורת את תגובתה שהייתה אמורה לכסח את מי שהיה פוליטיקאי בעברו הרחוק ולהעמיד אותו על מקומו הראוי במרומי עמוד הקלון. חבל שהשרה המכובדת לא עיינה היטב בפרי הגותה, לפני שהדברים ראו אור, כיוון שאילו עשתה זאת הייתה לומדת משהו על טיב הבנתה את הגיגיה האישיים ואת הפרדוקסים חסרי ההיגיון שהיא מייצרת.
19/09/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הארכת תוחלת החיים לגילאי 90-85 ויותר - היא תהליך אבולוציוני אנושי. הוא נובע מהתפתחות הרפואה המונעת והמתקנת, שמביאה עם גורמים אחרים להיווצרות תופעה גלובלית "גילנית" נרחבת, שמוגדרת כיום כ"גיל הרביעי". זה מאפיין בעיקר את המדינות המפותחות - ה-OECD ואחרות כולל מדינת ישראל.
19/09/2015  |  דוד סנדובסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il