|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גל הטרור: שבע הערות

על המאבק במסיתים הווירטואליים והפיזיים מה עושים עם אבו מאזן? מתי יורים במחבל שמרים סכין ומתי לא התקשורת חייבת להיות אחראית יותר וגם אתגר לאקדמיה ללשון עברית
16/10/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   טרור בערי ישראל   |   תגובות
לסיכום השבוע [צילום: צפריר אביוב, AP]


הרחובות וכיכר העיר
מלחמה סיזיפית וקריטית [צילום: AP]

הזירה האמיתית של גל הטרור הנוכחי אינה ברחובות העיר אלא בכיכר העיר: האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט. שם מתבצעת ההסתה הפרועה, שם מופיעות העלילות, שם מוצתת אש השנאה. ישראל חייבת להילחם בכל הכוח בזירה הווירטואלית, כי בלי זה – לא ממש משנה כמה שוטרים יהיו למטה וכמה מזל"טים יהיו למעלה.

למי ששכח, אנחנו מעצמת היי-טק – ודאי הראשונה בעולם ביחס למספר תושביה ולהיקף כלכלתה. במדינה שהמציאה את ה-waze, במדינה שהמציאה את ה-ICQ, במדינה שהמציאה את הדיסק-און-קי, במדינה ש(לפי פרסומים זרים) שתלה תולעת הרסנית בתוכנית הגרעין האירנית – במדינה כזו ודאי יש מספיק מוחות שיידעו כיצד להתמודד עם הטרור הווירטואלי, ודאי יש מספיק האקרים שיכולים להשמיד דף אחרי דף, אתר אחרי אתר, בלוג אחרי בלוג. זוהי מלחמה סיזיפית ובלתי מסתיימת, אבל דווקא בגלל זה חייבים לנהל אותה.

לצד זאת, קריטי לעשות סוף-סוף בצורה מוצלחת את מה שאנחנו נכשלים בו עשרות שנים: הסברה. מול כל שקר, צריכה לבוא האמת. מול כל עלילה, צריכה לבוא המציאות. אמרתי כבר כמה פעמים: קחו משרד פרסום בינלאומי, תנו לו 10, 20, 30 מיליון דולר – ושלחו אותו לעשות את כל מה שעולה על דעתו. במקביל, את צווי 8 הדחופים ביותר צריך לשלוח לבלוגרים נשכניים ולחנונים של מחשבים: לראשונים כדי לענות ללא הרף למעלילים, לאחרונים כדי לפגוע ללא הרף במסיתים.


המסגדים והנאומים

ההסתה מתנהלת גם במרחב הפיזי: במסגדים, בבתי ספר, בעצרות, בנאומים. גם בה צריך לטפל ביד החזקה ביותר. ולמי שחושש לפגיעה בחופש הביטוי נזכיר, שהחופש הזה – כמו כל זכות יסוד בדמוקרטיה – איננו מוחלט. הוא מוגבל על-ידי חוק לשון הרע, הוא מוגבל על-ידי חוק הגנת הפרטיות, והוא גם מוגבל על-ידי איסור פלילי להסית.

הגישה העקרונית של רשויות התביעה בישראל היא למעט עד מאוד בהליכים נגד מי שנתפסים כמסיתים. זו גישה שניתן לקבל בזמן שלום, לא בעת מלחמה – במיוחד כאשר ההסתה היא מאגר הנשק של הרוצחים. את המסיתים הללו צריך לעצור ולהעמיד לדין במהירות, את המקומות הללו צריך לנעול על בריח. וכן, זה חל גם על חברי כנסת.

שקרן כרוני
החלופה גרועה עוד יותר [צילום: אמיר לוי, פלאש 90]

עוד בנושא ההסתה: מה עושים עם אבו מאזן? גם מי שחשב שאפשר להגיע לאיזשהו הסכם עם האיש הזה, אמור להתפכח השבוע אחרי נאום ה"הוצאה להורג" שלו. אבו מאזן – מכחיש השואה שספרו נמכר באתר הרשמי של הרשות – הוא שקרן כרוני, ועם שקרנים כרוניים אי-אפשר להסכים על כלום. וזה כמובן לא רק הוא: בהנהגתו הרשות הפלשתינית משקרת ומסיתה על ימין ועל שמאל, בתקשורת ובאו"ם, בבוקר ובערב, בבתי הספר ובאמצעי התקשורת.

האינסטינקט הוא לעשות לאבו מאזן את מה שעשינו ליאסר ערפאת בשנותיו האחרונות: לבודד אותו ברמאללה ולהפוך אותו לבלתי רלוונטי. השאלה היא, מה נקבל במקומו – והאפשרויות לא נראות מלבבות מדי: את הרוצח מרואן ברגותי? את המחבל ג'יבריל רג'וב? וזה עוד טוב ביחס לחמאס. שאלה קשה שאין עליה תשובה קלה.

אנחנו לא רוצחים
לירות על מנת להרוג - אבל [צילום: AP]

השבוע עלתה גם השאלה האם צריך לחסל או לנטרל את מחבלי הסכינים. תשובה קלה א' אומרת: להרוג; זו הגנה עצמית מובהקת. תשובה קלה ב' אומרת: לתפוס בחיים; חשוב לחקור ולהוציא מידע. במחשבה נוספת, תשובה א' היא הנכונה. מאחר שמדובר בטרור עממי לגמרי וביוזמות אישיות לחלוטין, לרוצחים הללו אין מידע של ממש שהם יכולים למסור. קמתי, צחצחתי שיניים, שמעתי שאל-אקצה בסכנה, לקחתי סכין ויצאתי לחפש יהודי – זה פחות או יותר הכל.

לצד זאת, אסור לנו להפוך לרוצחים. וזה אומר: כאשר מחבל מניף סכין – צריך לירות בו על-מנת להרוג אותו. לא ביד, לא ברגל; לכוון לראש או לבטן. אבל אם המחבל נפצע ושוב אינו יכול להזיק, אם הוא משליך את הסכין ומרים ידיים – אסור לפגוע בו. לא משום שמגיע לו להישאר בחיים (ולא מגיע לו), אלא משום שאנחנו – בניגוד אליו ולדומיו – לא יורים אלא אם כן אין ברירה אחרת.

בין תמיכה להיסטריה
מהירות על חשבון דיוק [צילום: פלאש 90]

התקשורת מתנהלת בגל הטרור האחרון בין שני קצוות. מצד אחד, יש התגייסות כמעט כללית נגד המחבלים ולצד הממשלה והצעדים שהיא נוקטת (לא קראתי הארץ, אבל יש לי איזושהי השערה מה הקו שלו). מצד שני, הדיווחים המיידיים על האירועים השונים הם בחלקם חסרי אחריות, לא מדויקים ומלבי היסטריה. זה נובע כמובן מהתחרות, בה כולם מקדשים את המהירות על חשבון האמינות.

אני משער שאפילו הממונה על ההגבלים לא יתנגד, אם העורכים הראשיים של אמצעי התקשורת המיידיים העיקריים – אתרי האינטרנט המובילים, תחנות הרדיו וערוצי הטלוויזיה – ייפגשו יחד עם נציגי צה"ל, המשטרה והשב"כ, ויקבעו כללים לדיווחים על אירועים אלו. למשל: לקחת פסק זמן של עשר דקות בין הדיווח הראשוני שהם מקבלים לבין שידורו, ובזמן הזה לאסוף עוד פרטים. למשל: לא להעלות לשידור חי אזרחים הטוענים שבזה הרגע הם נמצאים בזירת האירוע. אם כולם ירסנו את עצמם, כולם וכולנו ייצאו נשכרים.

באים להצטלם?
מה הם עושים? [צילום: פלאש 90]

אולי שמתם לב, שבתמונות מכל זירת פיגוע מופיעים המון שוטרים שלא עושים כלום. שום דבר. אפס. חלקם מדברים בטלפון, חלקם מסתובבים, חלקם עומדים בחוסר מעש. ואני באמת לא מבין בשביל מה הם נמצאים שם. כדי לאבטח את הזירה, לא צריך יותר מ-20-10 שוטרים. את הבדיקות בשטח מבצעים אנשי מז"פ, לא שוטרים במדים. ואם קיים חשש שמא יש מחבלים נוספים - הרי שהם לא ייתפסו על-ידי אותם שוטרים מתבטלים שעומדים במקום בו כבר בוצע פיגוע.

יש לי תחושה, שהשוטרים הללו באים כדי להצטלם. לא מיוזמתם האישית, אלא בהכוונה מלמעלה. שיראו את המשטרה, שיידעו שהיא קיימת. ואגב: זה נכון לא רק בזירות פיגועים, אלא גם בזירות פשע. אם תסתכלו על כל סדרת משטרה אמריקנית, תראו שבמקום האירוע יש כמה שוטרים בחוץ, ובלשים ואנשי מז"פ בפנים - וזהו. וזה לא משום שחוסכים שם בניצבים, אלא משום שמשקפים את המציאות המוכרת לצופים.

השוטרים המיותרים הללו רק מפריעים, בדיוק כמו הסקרנים שמתקהלים מסביב. ובניגוד לסקרנים, השוטרים הללו נחוצים במקומות אחרים, רצוי - במקומות בהם ניתן למנוע פיגועים ולא לחקור אותם בדיעבד. שייכבדו ויילכו לשם.


מה זה "דקירה"

דבר קטן אבל די מטריד: השימוש במילה "דקירה" לתיאור הפיגועים. נכון שמילון אבן-שושן מפרש את השורש דק"ר כ"נעץ, תקע דבר חד", אבל בשפת היום-יום המילה הזו מתארת משהו קל: דקירה מקוץ או ממחט. היא לא מתקשרת לנעיצה עזה של סכין גדולה בעומק הגוף במטרה להרוג. הייתי מציע לאקדמיה ללשון העברית למצוא פועל אחר ולכולנו להטמיע אותו, כך שנדע שכאשר משתמשים בו – הכוונה לנסיון רצח ברוטלי ולא למשהו שקורה כאשר תופרים כפתור.

תאריך:  16/10/2015   |   עודכן:  16/10/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גל הטרור: שבע הערות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוזף גבלס
16/10/15 16:18
2
אהרון שחר
16/10/15 22:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ד"ר סעד אלדין אלהלאלי, מרצה בכיר באוניברסיטת אלאזהר שבמצרים, הביע את עמדתו על המהומות וגל האלימות במסגד אל-אקצה. אלהלאלי קורא למוסלמים שלא להיסחף אחרי גל האלימות והטענות כי המסגד בסכנה. זאת, כדי שלא לגרור את האזור כולו למלחמת דת שלה יהיו תוצאות חמורות.
16/10/2015  |  מנשה שאול  |   כתבות
האירועים הקשים הפוקדים את הארץ לאחרונה, מפרשת מוחמד עלאן, התלקחות הר-הבית ועד גל הטרור ה"עממי", צריכים להדליק את כל הנורות האדומות, ולהבהיר שוב כמה חשוב לשנות את הגישה כלפי הטרור מצד המטפלים בו. עד שלא נבין את הכשלים באופן הטיפול בטרור, נמשיך לסבול ממנו, ולהתגונן ללא יצירת הרתעה והפנמה בצד השני כי הטרור אינו דרך להשגת מטרות.
16/10/2015  |  מנדי ספדי  |   כתבות
לא משנה כמה ערביות יפוצצו עצמן על השוטרים, כמה ערבים יתקפו יהודים בסכינים, כמה נהגים ערבים ינסו לדרוס יהודים, וכמה טילים יעופו מרצועת עזה, האירוע החשוב ביותר של השבוע הוא הניסיון של הערבים לפרוץ את גדרות רצועת-עזה בכוח ההמון.
16/10/2015  |  יובל ברנדשטטר  |   כתבות
בימים אלה של מעגל דמים חדש, שטרם ניתן לו שם, כמו "אינתיפאדה שלישית" אבל הוא חמור באותה מידה אם לא יותר. מדובר בהתקוממות מסוכנת מאוד, התקוממות של יחידים, מלחמה עם סכינים, מברגים, אבנים, רכב דורס וכיוצא באלה. בימים שבדם ואש מלמדים שירושלים למעשה מחולקת. במציאות שבה שוב קוראים לעורף הציבורי - חזית, אך הציבור מבולבל באין לו מצפן של ההנהגה. בימים שבהם לממשלה אין חזון, אלא אמצעים זמניים, עד יעבור זעם, ואז הגל יתחדש, ואפשר ביתר עוצמה. בימים שבהם האופוזיציה מפהקת, מרטיבה את האצבע כדי לבחון היכן נושבת הרוח ונעדרת השראה וכיוון - מצאתי איזה אזימוט ליציאה מהמבוך ודווקא מבני סמכא בתקשורת הכתובה, שכן זאת האלקטרונית תורמת, בשל היותה צמודה לרייטינג, להגברת הלהבות והיא נעזרת הפעם בסמראטפונים של אנשים. ניתן לדווח על הכול בלא להסתיר כלום, אבל בלי היסטריה תוצרת בית של הערוצים נוסף על מתח ועצבים מתוחים בקרב הציבור.
16/10/2015  |  צבי גיל  |   מאמרים
תושבי שכונת פסגת זאב בצפון ירושלים דיווחו בימים האחרונים כי הם שומעים ברציפות כבר מספר ימים, קריאות בשפה הערבית, ממחנה הפליטים שועפאט הסמוך לשכונה, האומרות "ח'יבר, ח'יבר יא יהוד, גי'ש מוחמד סווף יעוד" (תרגום: הוי היהודים! (זכרו) את חי'בר, צבא מוחמד עוד ישוב).
16/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
מחבל דקר חייל ופצע אותו בינוני  /  מחלקה ראשונה
פוגרום בשכם: פורעים הציתו את קבר יוסף  /  עידן יוסף
חשד: רופאים לא עזרו לפצועי פיגוע  /  עידן יוסף
שקרנים עם קבלות  /  ישראל רוזנבלט
משיגים שליטה - חלקית  /  טובה ספרא
זה אפילו לא מצחיק  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il