|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

לך לך תשע"ו

לאן בעצם הולכים?

הסיפור הבא בפרשה, 13 שנים אחרי לידת ישמעאל, הוא הציווי על ברית מילה והבשורה אודות יצחק שעתיד להיוולד משרה אברהם מתקשה לעכל את הבשורה והוא מגיב בכך שהוא מסתפק במה שיש
25/10/2015  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
מי היורש האמיתי? [צילום: מישה בונד/פלאש 90]

פרשת השבוע מספרת על לידתו של ישמעאל לאברהם אבינו, מֵהָגָר שפחתו (בראשית טז): [טו] וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם, בֵּן; וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם-בְּנוֹ אֲשֶׁר-יָלְדָה הָגָר, יִשְׁמָעֵאל. ברקע הדברים עמדה הצעתה של שרי לאברם: [ב] וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי ה' מִלֶּדֶת-בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה; וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, לְקוֹל שָׂרָי.

הסיפור הבא בפרשה, 13 שנים אחרי לידת ישמעאל, הוא הציווי על ברית מילה והבשורה אודות יצחק שעתיד להיוולד משרה. אברהם מתקשה לעכל את הבשורה והוא מגיב בכך שהוא מסתפק במה שיש (פרק יז): [יח] וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל-הָאֱלֹקִים: לוּ יִשְׁמָעֵאל, יִחְיֶה לְפָנֶיךָ.

מי היורש האמיתי?

הקב"ה עונה לו: [יט] וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים, אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן, וְקָרָאתָ אֶת-שְׁמוֹ, יִצְחָק; וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם, לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו. וגם את בקשתך אמלא: [כ] וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ-הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ, בִּמְאֹד מְאֹד: שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד, וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל. אבל, שלא יהיו אי-הבנות: [כא] וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק, אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה, בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת.

על המתח הזה שבין (זרעו של יצחק) ובין ישמעאל כתוב בזוהר (בתרגום חופשי ובקיצורים): רבי חייא בכה, פתח ואמר (פרק יא): וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה: אֵין לָהּ, וָלָד. אוי על זה, אוי על הזמן ההוא שהגר ילדה את ישמעאל.

תאונה היסטורית

אמר לו רבי יוסי, מדוע? והרי שרה ילדה אחר-כך בן קדוש? אמר לו, כך שמענו מר' שמעון (בר יוחאי) מכיוון ששרה איחרה ללדת, כתוב וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם... בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי... וכך נוצרה מציאות שהגר כביכול ירשה את מקומה של שרה, ונולד לה בן מאברהם, בן משורש קדוש. ואברהם אמר, לוּ יִשְׁמָעֵאל, יִחְיֶה לְפָנֶיךָ, ואף על גב שהקב"ה היה מבשר לו על יצחק, ביקש אברהם את טובת ישמעאל, עד שהקב"ה השיב לו וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ... אחר-כך נימול ישמעאל ונכנס לברית הקודש עוד לפני שנולד יצחק. ובוא וראה, המלאך הממונה על בני ישמעאל בא בטענה לקב"ה, מדוע אין לישמעאל חלק בקדושה? הרי גם הוא נימול.

הארץ תְּנוֹעַר כמו שמיכה

מה עשה הקב"ה - הרחיק את ישמעאל מהקדושה העליונה, אבל נתן לו חלק בקדושה התחתונה, בארץ הקודש. והם עתידים לשלוט בארץ הקודש, כשהיא שוממה, זמן רב. ועתידים לעכב את שיבת בני ישראל לנחלתם עד שתשלם זכות המילה שלהם. ואז הם יעוררו מלחמות בכל העולם גם מול בני אדום כאשר ירושלים נמצאת במוקד, אבל בני אדום לא יזכו לאחיזה בירושלים. וכאשר המלחמה תגיע לשיא עוצמתה, יתעורר כביכול הקב"ה ויתקיים בהם הפסוק (איוב לח, יג): לֶאֱחֹז בְּכַנְפוֹת הָאָרֶץ וְיִנָּעֲרוּ רְשָׁעִים מִמֶּנָּה. ויבער את בני ישמעאל ממנה וישבור את כל הכוחות הרוחניים של אומות העולם. ישאר רק הכוח (הרוחני) של עם ישראל.

מוסר כפול

אחרי הציטוט (החלקי) הזה, דומני שכבר אין צורך בהבהרות לגבי השלב ההיסטורי שבו אנו מצויים. מישהו כבר המציא, בהקשר אחר אמנם, את הביטוי "סוף ההיסטוריה" וזה בדיוק השלב שבו אנחנו מצויים. רק שהשלב הזה מתמשך יותר מדי זמן וממילא מתרבים הסבל והשכול. והוא מתמשך כי אנחנו מתעקשים לאנוס את המציאות, להשליט עליה את השקפת עולמנו הנאורה. אבל זו נאורות חד-צדדית, לאויב יש את כל הזכויות ולנו את כל החובות. לכן אנחנו "מכילים" את ההסתה שבה מלעיטים את ילדיהם הרכים ונוקטים יד קשה כלפי יהודי שמעז לומר מילה רעה על ערבי.

נאורות הזויה

לכן אצלנו לומדים על "הנכבה" כי זה נאור ואצלם לומדים על הכיבוש ועל הכובשים שצריכים להשמיד היל"ת. ואנחנו מקווים כי הנאורות שלנו תדבק בהם. שאם נגלה הבנה למניעיהם, הם ירצחו פחות. אבל אין מה לעשות, המציאות מסרבת להתיישר עם הנאורות ההזויה שלנו. המציאות היא שישמעאל שואף להחריב את העולם. זו משימת חייו והוא לא הולך לוותר עליה. ועדיין לא זה עיקר הבעיה שלנו, זה רק ענף, תוצאה. הבעיה העיקרית היא שאנחנו לא באמת מאמינים בזכותנו על הארץ הזאת. על כל פנים, לא אמונה מוחלטת שאינה מותירה מקום לעירעור כלשהו.

להסתמך על ההבטחה

כי לא הפנמנו את האמור בפרשת השבוע בפירוש, את הבטחת הקב"ה לאברהם: [ח] וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל-אֶרֶץ כְּנַעַן, לַאֲחֻזַּת, עוֹלָם; וְהָיִיתִי לָהֶם, לֵאלֹקִים. [כא] וְאֶת-בְּרִיתִי, אָקִים אֶת-יִצְחָק, אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה, בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת. לכן אנחנו לא אומרים את האמת, שמי שנלחם בנו, מי שמנסה לקחת מאיתנו חלק מהארץ, נלחם בקב"ה שהבטיח לנו אותה.

אמירה כזאת נשמעת לנו מנותקת, אבל רק לנו היא נשמעת כך כי התנתקנו. אצל הגויים זו טענה מנצחת. הטענה המנצחת. לא מאמינים לי? נסו ותיווכחו. ונא לעדכן. תודה.

תאריך:  25/10/2015   |   עודכן:  25/10/2015
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החכם באדם אמר: "העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו, לא בגלל האנשים הרעים, אלא בגלל אלו שאינם עושים מאום כנגדם". אוי כמה שהוא צדק. מי הם אלו שאינם עושים מאום כנגדם? אלו המנהיגים ששתקו בשואה, ואלו ששותקים היום בנוגע למתרחש בקוריאה הצפונית, אירן, דאעש, הטרור האיסלאמי, והאיסלאם בכלל.
25/10/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
ישנן תרבויות שמקובל בהן שימוש בשקרים כאמצעי להשגת מטרות, במיוחד כאשר מדובר במי שאינו נחשב שייך לאותה תרבות. התרבות הערבית היא אחת מהן. בשלוחה הפלשתינית של תרבות זו, מצטרף מוטיב נוסף למוטיב השקר והוא מוטיב המסכנות הכרונית. הערבים ככלל והפלשתינים בפרט מציגים עצמם לעיתים קרובות ובנושאים רבים ומגוונים כקורבנות של עוול או אי-צדק שעשו להם אחרים. באופן זה הם משחררים עצמם מאחריות למחדלים וכשלונות שלהם. כזה הוא מוטיב המסכנות הפלשתינית הנלווה באופן מתמיד לנרטיב "הנכבה" שלהם.
25/10/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך-כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי או עניינו אותי והפעם - תאונה מצערת, כורתים, פולמוס, ביקורת ובטלה
25/10/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אז ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שרעיון "הפתרון הסופי" של הנאצים היה במקורו של חאג' אמין אל חוסייני ולא של אדולף היטלר.
25/10/2015  |  פסח רויטמן   |   מאמרים
חוק קביעת הזמן, התשנ"ב - 1992 קובע בסעיף 3 את משך התקופה בה יונהג שעון הקיץ בישראל. המונח "שעון קיץ" אינו מוזכר בחוק. החוק מצהיר, כי הזמן בישראל יקדים את "זמן יקום מתואם" בשעתיים. זהו לכאורה "שעון החורף". למעשה, לא קיים מונח כזה, "שעון חורף". מה שאנו מכירים כשעון החורף הוא השעה שחלה במדינת ישראל.
25/10/2015  |  ענת כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il