|   15:07:40
  אלברט שבות  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

איך אמר הגשש החיוור - מה זה רדיו?!

עיקרון "הכרעת הרוב" הוא עקרון מופשט ובסיסי בדמוקרטיה אמיתית עד שבא האנטי-דמוקרט הראשון והסיט את העקרון הזה ממקומו בתואנה כי טוב ייצוג הרוב מהכרעת הרוב כך נולדה דמוקרטיית "הכאילו" של עם ישראל הכמעט נאור
10/01/2016  |   אלברט שבות   |   מאמרים   |   תגובות
שייקה לוי [צילום: משה שי/פלאש 90]

קיימים בכל המפלגות בישראל מספר כוחות וזרמים פוליטיים, כאשר כל זרם מנסה להטמיע את חותמו בתנועה ולהשפיע על הרכב רשימת תנועתו לכנסת, ובמידת האפשר גם על ההרכב של שרי הממשלה. הדבר הזה טבעי הוא ומובן וגם חוקי ותקני ונהוג בכל המפלגות, ולמעשה זוהי משאת נפשו של כל פעיל וכל גוף במפלגה ובפוליטיקה בכלל, היינו למשוך את העגלה לכיוונו, להפעיל השפעה. למעשה זוהי מהותה של דמוקרטיה.

ובעצם הכל טוב ויפה כאשר מדובר בהשפעה על הרכב הכנסת - היא השלוחה מטעם העם לחוקק חוקים בשמו ולפקח על ממשלתו. אולם כאשר ההשפעה הפוליטית הזו מחלחלת גם אל הרכב שרי הממשלה, או אז מן הצדק לתהות האם אין כאן ניגוד עניינים מובהק בין גוף (הכנסת) שאמור לפקח על הרשות המבצעת, לבין הרשות המבצעת עצמה (הממשלה) שאותו הגוף גם משפיע על הרכבה וגם מפקח עליה?! יוצא כי אותו הגוף מפקח למעשה על עצמו; הוא מפיק שתי פעולות כאשר האחת סותרת את אחותה; זו משמעות הסכמי הקואליציה שהרכב הממשלה נגזר מהם.

הבעיה האמיתית היא כי ישראל אינה דמוקרטיה אמיתית כי אם סמי-דמוקרטיה, ולכן עדיף כל שיטת ממשל אחר אבל שיהיה ממשל בעל סימני היכר וזהות, כך שהאזרחים יבינו היכן הם נמצאים ויזהו את הממשל שלהם, או אז יחליטו אם הם רוצים בממשל הזה או לא. גם דיקטטורה עדיפה בעיני על צורת הממשל העמומה זו כי זה יעיר את מוטיב ההתקוממות, יעיר את העם, העיקר הוא שהעם לא יישן; זה המוטיב החשוב ביותר. בישראל העם ישן בבטחה ביודעו כי הוא נמצא תחת ממשל דמוקרטי, אבל העיקרון החשוב ביותר בממשל הדמוקרטי מופר – הוא עיקרון הכרעת הרוב, שרצון הרוב יכריע, וזה עבד בשנים הראשונות של קום המדינה, ולמעשה רק בזכות עיקרון הכרעת הרוב קמה המדינה כי השלטון ביצע את רצון הרוב. עד שבא האנטי-דמוקרט הראשון והסיט את העקרון הזה ממקומו בתואנה כי טוב ייצוג הרוב מהכרעת הרוב, זה מקור הרעה חולה בדמוקרטיית "הכאילו". באופן הזה גם הופר העקרון השני בדמוקרטיה הוא עיקרון הפרדת הרשויות, כי על-פי מודל "הכאילו", הרשות המחוקקת צריכה להיות שותפה בהתוויית הרשות המבצעת - היא הממשלה, וזה אומר כי שתי הרשויות שותפות למעשה ברשות אחת. יורשה לי להסביר את הנקודה הזאת.

הפרדת סמכויות

בדמוקרטיה אמיתית ישנן שלוש רשויות ושני עקרונות יסוד. שלושת הרשויות הן: הרשות המחוקקת - היא הכנסת, הרשות המבצעת - הממשלה, והרשות השופטת.

שני עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הם: עיקרון "הכרעת הרוב" ומשמעותו פשוטה: שהרוב יכריע, 3 נגד 2 – השלוש מכריע. ועיקרון היסוד השני הוא עיקרון "הפרדת הסמכויות" שמבטיח מניעת ריכוז כוח בלעדי בידי רשות אחת, ובעיקר מונע יצירת מצב של ניגוד עניינים. למשל, ניגוד עניינים מובהק כזה הוא כאשר חברי הרשות המחוקקת שהם חברי הכנסת, יהיה להם עניין להגיע לשלטון מסיבות אישיות, כי אז הם עלולים להקריב את היסודות שהם אמונים עליהם למען תאוותם האישית. ואני מדגיש זו דוגמה אחת מיני רבות לניגוד עניינים אשר עיקרון "הפרדת הסמכויות" נועד למנוע.

אם כן דמוקרטיה אמיתית אמורה להתנהל באופן הזה: העם בוחר במודל מדיני וכלכלי שמישהו מהנבחרים מייצג, או אז הנבחר הזה מקים ממשלה טכנוקרטית מקצועית שתיישם את המתווה המדיני והכלכלי של הכרעת הרוב. לציין כי ממשלה מקצועית כזו אינה אמורה לקבל את אישור הכנסת כי העם כבר נתן לה את קולו, ומשימתה היא לבצע את המתווה שעליו נפלה הכרעת הרוב, לכן היא נקראת ממשלה מקצועית.

ראש ממשלה ימנית

בו בזמן העם בוחר את 120 נציגיו ושולח אותם לכנסת שיחוקקו בשמו את החוקים, כאשר ההכרעה בהם תהיה גם ע"פ עיקרון "הכרעת הרוב" ללא שום זיקה לשום אינטרס אישי או דיל שלטוני, כי הרי הממשלה אינה צריכה את קולותיהם בשביל לשרוד, העם כבר נתן לה את קולו.

המשימה השנייה והיסודית של הרשות המחוקקת היא לפקח על הממשלה המקצועית ולוודא כי אכן תקיים את מתווי המדיניות של הכרעת הרוב ככתבה וכלשונה. למשל ראש ממשלה ימנית לא יוכל להקפיא את הבנייה בירושלים או ביו"ש כי הדבר נוגד את המתווה שנשלח לקיימו, מאידך-גיסא ממשלת שמאל לא יכולה לספח את השטחים או חלק מהם כי גם זה נוגד את המתווה האמונה עליו, ומי שאמור להכריע בשאלות הללו הוא שוב-הכרעת הרוב בכנסת.

זהו זה רבותי המודל של דמוקרטיה אמיתית, ואינני מצביע על מודל האידיאה האפלטוני, אני מדבר על מודל דמוקרטי רגיל וטבעי. זה כמודל המורה המלומד של ביה"ס שאמור לדעת קרוא וכתוב, או כמודל יהודי דתי שאמור לאכול מאכלים כשרים, אין רגיל מזה.

הכרעת הרוב

אבל המציאות אחרת. בפועל וכפי שציינתי לעיל, בא מישהו שקרא לעצמו דמוקרט אך בפועל הוא אנטי-דמוקרט, והסיט את עקרון "הכרעת הרוב" ממקומו בתואנה כי טוב ייצוג הרוב מהכרעת הרוב, וזה בעינו מקור הרעה חולה בדמוקרטיית "הכאילו". ההבדל הוא סמוי אך מהותי ועצום: ממשלה שמייצגת את הכרעת הרוב היא לא ממשלה אשר מייצגת את הרוב, ומתווה ממשלת "הרוב" יכול ועשוי לסתור את המתווה של "הכרעת הרוב". מכאן מקור מונח "קואליציה" שכולנו רואים בו כמייצג את "הרוב", ועל-פניו ככל שהקואליציה גדולה במספר כך ייצוג הרוב בחללה מבורך יותר ודמוקרטי יותר, אולם והלכה למעשה ההפך הוא הנכון: ככל והקואליציה רחבה יותר כך נאנסת "הכרעת הרוב" יותר, זה הפועל היוצא מקואליציה רחבה, כי עבור חיבור המפלגות השונות בדעותיהם יש להגמיש את מתווה המפלגה הגדולה ולא פעם אף לוותר עליו.

כך נכנסה הרשות המבצעת ברשות המחוקקת וחגיגת הכאילו התחילה. כך צמח דור שאינו מכבד את הכרעת הרוב ואינו מבין את הקשר בין הכרעת הרוב לרצון הרוב, גם לא מבין את הקשר בין רצון הרוב לעצם קיומו.

ובכן השיטה הקלוקלת הזו יצרה את ביבי ואת בוז'י ואת שרון ואולמרט וברק, כולם הלכו לחפש את הקואליציה הרחבה ביותר בשביל לייצג כמה שיותר את חלקי העם ולמשול בשם הרוב – דבר שאמור לכאורה להעניק לממשלה גושפנקא דמוקרטית, כי עשויה היא לייצג את הרוב. אבל מה עם הכרעת הרוב? מה איתה? מה עם העיקרון הבסיסי ביותר של הדמוקרטיה? הכיצד הלבינו את עיקרון "הכרעת הרוב" והפכו אותו למשחק מילים חובבני וכאילו "הרוב" הוא "הרוב הקואלציוני" והוא זה שיכריע.

עגה רשמית

בפועל, העיקרון הדמוקרטי של "הכרעת הרוב" נוטרל ונפל בין כסאות הפוליטיקאים, שידעו איך לנווטו ולהפוך אותו מעיקרון "הכרעת הרוב" לעיקרון "הכרעת המיעוט"; זהו לחם חוקו של כל פוליטיקאי שנדרש להוכיח את כישוריו בפועל במבחן הזה.

ובינתיים ביבי והרצוג וברק כורתים בריתות אסורים ומותרים, כנגד מדנייותם המוצהרת או כמעט נגדה, מוותרים, מחלקים, מקצים, מפזרים, מתגמלים, מתקצבים, מזמינים כסאות לאנשים בלתי ראויים ולפעמים אף לאנשים ראויים, בקיצור עושים שמיניות באוויר בשביל להקים קואליציה ולמשול, ובעגה הרשמית – עושים פוליטיקה מלוכלכת לעיני העם ולאור היום, ובעשייה הזו הכל מותר כולל לסחוט ולהסחט, לוותר על עקרונות או על חלק מהם, העיקר להגיע לקואליציה רחבה ביותר שתרשה להם למשול בשם העם ולתפארת דמוקרטיית הכאילו.

לכן אני טוען כי הבעיה היא לא נתניהו ולא בוז'י ולא המערך או הליכוד, כי גם אם נמצא תחליף מהר מאוד התחליף יהפוך לביבי, כי הוא חייב ללכלך את הידיים ולעסוק בפוליטיקה על-מנת להרכיב קואליציה רחבה ולמשול, ובינינו מה זה משנה מי ימשול.


תאריך:  10/01/2016   |   עודכן:  10/01/2016
אלברט שבות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך אמר הגשש החיוור - מה זה רדיו?!
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
10/01/16 23:26
 
אלברט שבות
11/01/16 02:21
 
אהוד פרלסמן
11/01/16 10:14
 
אלברט שבות
11/01/16 23:34
 
אלברט שבות
12/01/16 00:38
 
אהוד פרלסמן
12/01/16 03:14
 
אלברט שבות
12/01/16 09:47
2
ישראל בר-ניר
11/01/16 00:03
 
אלברט שבות
11/01/16 03:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר בפרשתנו, שבמרכזה מכות מצרים, נולד המושג כור ההיתוך. המכות באות בתגובה להכבדת לב פרעה, המכביד את עולו על ישראל ומעצים את סבלם. הדפוס חוזר על עצמו בכל המכות על ארבעת השלבים: התראה מה' על בוא המכה, אם פרעה לא ישחרר את היהודים. בשלב הבא מופיע תיאור המכה בעקבות סירוב פרעה. אחר-כך באה הבטחת פרעה לשַלח את היהודים מארצו, ובעקבותיה הפסקת המכה. משהתברר שהייתה זו הבטחת שווא, מונחתת מכה נוספת על המצרים.
10/01/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
סעודיה ואירן החלו לשדר סימנים כי אין בכוונתן להסלים עוד יותר את היחסים ביניהן בעקבות ניתוק היחסים הדיפלומטיים ביניהן שיזמה סעודיה לאחר שהשגרירות שלה בטהרן והקונסוליה במשהד הותקפו בידי המון אירני זועם בעקבות ההוצאה להורג של המטיף השיעי השיח' נמר באקר אלנמר בשבוע שעבר.
10/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הצבא המצרי הוא אחד מעשרת הצבאות הגדולים בעולם, לפחות הגדול ביותר באפריקה ולבטח גם במזרח התיכון. נכון הוא שבעוצמתו, הוא פחות מהצבא הישראלי, אבל כשמביאים בחשבון את כמויות כוח-האדם 750,000 בכל הזרועות, וציודו - 3,600 טנקים, 4,500 נגמשים, אלפי תותחים וטילים, חיל אוויר עם 220 מטוסי 16-F ועוד כ-200 מטוסי קו ראשון + 200 מסוקים מסוגים שונים, 20 כלי שיט מלחמתיים + 4 צוללות, כמו-כן, יחידות מיוחדות, קומנדו וכיו"ב, התמונה בכל זאת מראה כוח מלחמתי מאוד משמעותי.
10/01/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
ההישג של נורית גֶרץ בספר זה איננו מתמצה במיצוי המידע שכבר התפרסם בעבר על חייה של רחל ועל הקשר בן השנתיים (בין השנים 1913-1.16) שיצרה בטולוז שבצרפת ערב מלחמת העולם הראשונה עם מיכאל ברנשטיין, אלא בהחלטתה להנגיש את עיקרי המידע הזה לקורא כסיפור. החלטה זו חשפה פעם נוספת את יכולות הסיפֵּר שהיו מוצפנות בה זה מכבר, ואשר גילתה אותם כבר בספרה הקודם "על דעת עצמו" (2008) - ספר שבו חשפה באופן מחקרי-ביוגרפי דומה "ארבעה פרקי חיים של עמוס קינן".
10/01/2016  |  יוסף אורן  |   מאמרים
ישראל הולכת והופכת לפלנטה מחוץ לפלנטה "ארץ". מה שנורמלי בפלנטה ארץ אינו נורמלי בפלנטה ישראל. בפלנטה ארץ מחלק האינסטינקט הלאומי את האנשים למדינות. בפלנטה ישראל מחלק האינסטינקט הלאומי את המדינה לאנשים.
10/01/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il