|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

יציאת אירופה אינה שונה מיציאת מצרים

התנהגות חלק מבני עמנו דומה ליוצאי מצרים שלא היה להם כח, לעמוד בקושיי הפרנסה ההסתגלות והעמידה מול טרור אכזרי. יש חלק בעם שנכשל בזה, אבל יש חלק חשוב ועקרי שלא אבד תקווה, והוסיף ומוסיף לחיות גם תחת ירי רקטות והתקפות מן המארב ופגיעה בגוף ובנפש של חפים מפשע
21/01/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

הַמַּכָּה הָאַחַת עֶשׂרֶה

בְּהַכּוֹת אֱלֹהִים אֶת בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם
תַּם וְנִשְׁלָם שֶׁבַח לָאֵל בּוֹרֵא עוֹלָם
אַךְ בִּסְגֹר הַיָּם, צַעֲק העם שֹׁמּוּ שָׁמַיִם
וְהַנִּצָּחוֹן עַל פַּרְעֹה וְעַמּוֹ כְּהֶרֶף נֶעֱלַם

זֶהוּ סִמָּן הַהֶכֵּר שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּעָם
שְׂמֵחִים בְּרַוְחֲתָם וּמֵלִינִים בְּסִבְלָם
וְצוֹעֲקִים בְּמֶצַח נְחוּשָׁה גְּאָלֵנוּ הָאֵל
זֶה עָם קְשֶׁה עֹרֶף הוּא עָם יִשְׂרָאֵל

וּבִרְדוֹף פַּרעֹה אֶת יִשְׂרָאֵל מוּל הָיַּם
נִצְחוֹן מֹשֶׁה בְּמִצְרָיִם הָיָה כְּלֹא קַיָּם
עוֹד מוֹפֵת אֶחַד בִּקֵּשׁ מֵאֱלֹהִים מֹשֶׁה
וַיַּךְ ה' אֶת פַּרְעֹה הַמַּכָּה הַאֲחַת עֶשְׂרֶה

וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצָּר לָהֶם
כִּי בְּמַכּוֹת מִצְרָיִם לֹא רָוַח לָהֶם
וְּלֹא חַדְלוּ לְהִתְאוֹנֵן עַד קֶבָּלַת הָאוֹת
אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל הַשִּׁירָה הַזֹּאת
וְעַל חַסְדֵּי אֱלֹהִים לְהוֹדוֹת

עמידה ללא רתע עד להגשמת המטרה

ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע (ישעיהו פרק א' פסוק ג') זה הפסוק שנראה ראוי שיאמר על בני ישראל, אחרי שמשה הוציא אותם ממצרים באותות ובמופתים, וביד רמה, אך רק מגיעים אל מול ים סוף ורואים כי פרעה וחילו רודף אחריהם הם מאבדים את עשתונותיהם ושוכחים את כל הטוב שעשה הקב"ה להם, ופונים בטרוניא אל משה באמרם: המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר, מה זאת עשי לנו (יד/יא) יוצאי מצרים אינם מסתפקים בכך ומוכיחים את משה באמרם לו כי הרי זה אשר דברנו אליך במצרים חדל מאתנו ונמשיך את חיינו במצרים, זה אשר אומרים לנו אל תדחק את הקץ . אלא שכאן אנחנו מכינים את הפרוזדור דרכו תבוא הגאולה. אם לא נעשה זאת אין גאולה. בני ישראל יוצאי מצרים רצו להוסיף לחיות חיי עבדות, ודי להם בכך שנותנים להם לחיות. כך אמרו ואומרים בני עמנו בארצות מושבם למרות ששם הם נרדפים. הם למעשה הוזים שיש חיי אושר תחת משטר מדכא. יוצאי מצרים סברו כך.זה מזכיר לנו את התנהגות עמנו בחידוש קוממיותנו בתש"ח. העם רוצה בעצמאות ומדינה משלו. ובלבד שזאת תהיה מוגשת לו על מגש של כסף.(כלשון אלתרמן).

יציאת אירופה איננה שונה מיציאת מצרים, אלא שהתנהגות חלק מבני עמנו דומה ליוצאי מצרים שלא היה להם כח, לעמוד בקושיי הפרנסה ההסתגלות והעמידה מול טרור אכזרי. יש חלק בעם שנכשל בזה, אבל יש חלק חשוב ועקרי שלא אבד תקווה, והוסיף ומוסיף לחיות גם תחת ירי רקטות והתקפות מן המארב ופגיעה בגוף ובנפש של חפים מפשע, אלה לא יאמרו המבלי אין קברים באירופה להביאנו למות בארץ ישראל. דברי הנביא ידע שור קונו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע ועמי לא התבונן. מופנים אל הרפויים וְהרפוּשִׂים, התרים אחרי חיים נוחים מדומים בנכר.

המכה האחת עשרה

כפי שקראנו עד כה אלוהים בקש להעניש את המצרים על שעינו את בני ישראל והעבידו אותם וענו אותם בהעבידם בפרך ופרעה גזר להשליך כל זכר ליאור ואת הבת לחיות, על כן הביא הקב"ה עשר מכות על המצרים במצרים, ובכל פעם חזק את לב פרעה כדי להכותו שוב . מתברר כי המכות כן הועילו מצד אחד כענישה ומצד אחר הועילו ליציאה ממצרים בשלח פרעה אותם. כל תהליך המכות והחרטה בא כפי שכבר נאמר, כדי לקיים את הבטחתו של הקב"ה לאברהם שאמר לו: וגם את הגוי אשר יעבודו דן אנכי. על-אף עשר המכות שהונחתו על פרעה וישראל שֻלְּחוּ ממצרים אצל הקב"ה לא תמה המלאכה על כך נאמר: וחזקתי את לב פרעה ורדף אחריהם (אחרי ישראל) וְאִכָּבְדָה בפרעה ובכל חילו וידעו מצרים כי אני ה'. (יד/ד).

זה מתחיל אצל פרעה, לפי הפתגם הערבי: בַּעְד אִסְ-סַכְּרָה אָגַ'ת אל פַכְּרָה תרגום חפשי: אחרי הַהִשְׁתַּכְּרוּת בָּאָה הַהִתְפַּכְּחוּת. המצרים אמרו לעצמם מה עשינו ותרנו על כוח עבודה שהורגלו בו בהעבידנו את בני ישראל כעבדים: ויאמרו מה זאת עשינו כי שלחנו את ישראל מְעָבְדֵּנוּ .(יד'ה) ברודפם אחרי בני ישראל קבל פרעה וחילו את המכה האחת עשרה על הים., זאת גם כדי שישראל יאמינו בה' ובמשה עבדו. לכן מִשֶּׁבִּקַּע אלוהים את הים וישראל הלכו בתוך הים ביבשה, התחזקה אמונתם בה' וכאשר המצרים נכנסו אחרים לים ביבשה, וחזר הים והמים אל קדמותם: ויכסו את הרכב ואת הפרשים לכל חיל פרעה ... ולא א נשאר בהם עד אחד. (יד/כח . כשראה עם ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' במצרים וייראו העם את ה' ואמינו ב-ה' ובמשה עבדו. (יד/לא) אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' לאמור: אשירה לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים. זו הפעם הראשונה שנשות ישראל מוזכרות כשותפות לשמחה שנאמר: ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את הַתֹּף בידה וַתֶּצֵאןָ כל הנשים אחריה בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלוֹת וַתַּעַן להן מרים שירו ל ה' ( טו/כ) זה שהקנה לשבת שם "שבת שירה".

העם חוזר לסורו ומתלונן

נאמר וַיַּסָּע משה את ישראל מים סוף ויצאו אל מדבר שׁוּר וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים.(טו/כב) לשון הכתוב מלמדת כי ישראל לא רצו ללכת מכאן לכן נאמר וַיַּסַּע הסיעם משה על כרחם משהגיעו ל"מרה" מצאו מים מרים, ותחדשו את תלונותיהם כלפי משה: מה נשתה? בסימן שאלה וְזַעַם. לכן משה פנה אל הקב"ה אשר הנחה אותו להשליך עץ אל המים והם הומתקו. שם נאמר: "ושם נִסָּהוּ". העם נסה את הקב"ה.

בהגיע העם במסעואל מדבר סין, לא היה להם אוכל לאכול. שוב התלוננו בּאָמְרַם אל משה: מי יתן מותנו ביד ה' במצרים בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשבע ואתה מביא אותנו למות ברעב במדבר?, כאן המטיר להם את ה"מן". ומשהגיעו למדבר סין ולא מצאו מים ברפידים פנו אל משה בטרוניה: למה זה העליתנו ממצרים להמית אתי ואת בני ואת מקני בצמא.(יז/ג). מצב זה של העדר יכולת עמידה בקושי, הביאה את משה לצעוק אל ה' לאמר: מה אעשה לעם הזה, עוד מעט וּסְקָלוּנִי .(יז/ד) התנהגות העם לא רק הדאיגה והרגיזה את משה בלבד, אלא גם הרגיזה את הקב"ה שראה בה משום התנכרות לכל הנסים והנפלאות שעשה לישראל בהוציאו אותם משם. אף על-פי כן מחל להם ונתן להם מבוקשם בצוותו את משה בפני זקני ישראל להראות להם שוב את כוחו: והכית בצור ויצאו ממנו מים ושתה העם ויעש כן משה לעיני זקני ישראל אך למקום הזה קרא מסה ומריבה. כי ישראל רצה לנסות את הקב"ה אם יכול לתת להוציא מים מן הסלע. אחר הדברים האלה נתקלו בני ישראל באויב מר ונמהר הוא עמלק, שבא להלחם בהם ברפידים, העם היה זקוק לכוח עמידה כדי להתגבר על עמלק.

ואכן במעשה נסים שעשה משה, יהושע גבר עם אנשיו על עמלק שנאמר: ויחלש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב (יז/יב) לא רק זאת אלא קבע כאן הקב"ה את יחסו לעמלק לדראון עולם ואמר אל משה: כְּתֹב זאת זכרון בספר ושים באזני יהושע כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים. זו מלחמת הקב"ה בעמלק. ראוי שוב להזכיר לקוראים כי בתרגום לערבית של "פרוטוקולים של זקני ציון" הידועים לשמצה, כותב המתרגם כי עם עמלק הוא העם הפלשתיני. אם זה רצונו של המתרגם שיבושם לו כי מלחמת העמלקים (הפלשתינים) היא עם האלוהים, ולא עם ישראל. כשם שהקב"ה הביס עמים חזקים מעמלק, הוא גם יביס את המתימרים להיות עמלק. כדי שעם ישראל לא ישכח את נס המים במרה, שם שם לו חק ומשפט. חז"ל אומרים כי שָׁם כבר נקבעה מצות שמירת שבת ושמירת תחום שבת למרות שטרם ניתנה תורה לישראל . ללמדך כי קיום חוק ומשפט הוא תנאי לקיום אמה. ואין לסטות ימין או שמאל.וזה מתרחש בדרכם אל הר סיני שם עתידים הם לקבל את התורה, ולקים את הכתוב בה . ולשכוח את הגולה ו"פירותיה" והמחיר ששלם עמנו בעבור זה, כשירד ממה את ארצות השפע המדומה.

הַגָּלוּת טְבוּעָה בְּנֶפֶשׁ הָעָם וּבְעֵת מְצוּקָה הוּא פּוֹנֶה לְשָּם
יָצְאוּ לְהַצִּיל מִמַּוֶת נַפְשָׁם וְהִתְאוֹנְנוּ בֵּין רַעַמְסֵס וְאֵיתָם(1)
מִי יִתֵּן מוּתֶנוּ בְּיַד ה' שָׁם כִּי לְסִיר הַבָּשָׂר יָצְאָה נַפְשָׁם
גָּם לְאֲבַטִּיחַ לְקִשּׁוּא וְשׁוּם וְכֹל זֶה לְחוֹבָתָם נִמְצָא רָשׁוּם
וְלֹא אָבוּ לָדַעַת שֶׁגּוֹרָלָם כְּבַר חָתוּם

אָז צַעֲקָתָם נִשְׁמְעָה בַּזְמָן כְּאוֹת הִמְטִיר עֲלֵיהֶם אֶת הּמָּן
וְיִשְׂרָאֵל בִּתְלוּנוֹת הוּא נֵחַן וְנִרְגַע לְרֶגַע קָט בַּשְּלָו שֶׁלּוֹ נָתַן
גָּם אָז לֹא פַּסְקוּ הַתְּלוּנוֹת וְהוֹסִיפוּ אֶת צָרוֹתֵיהֶם לְתַנּוֹת
הֶאֱשִׁימוּ בְּסִבְלָם מוֹשִׁיעַם זֶה הָעָם שֶׁיָצָא לְאָוִיר הָעוֹלָם
מֵלִין וּמִתְאוֹנֵן וּמוֹסִיף לְהַטִּיחַ אָשָׁם

1. (במדבר לג/ו)
תאריך:  21/01/2016   |   עודכן:  21/01/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יציאת אירופה אינה שונה מיציאת מצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התבשרנו ע"י היועץ המשפטי לממשלה שבדיקתו מצאה שלא נעשה ניסיון ל"פוטש" ע"י הרמטכ"ל בעבר גבי אשכנזי וידידיו הקצינים הבכירים כנגד שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק. נכון שהייתה פעילות לא מעטה בנושא, אבל היא לא הייתה עבירה פלילית, ולכן כולם יצאו מהפרשה בשן ועין למעט ה-ש"ג (הרפז) שיעמוד לדין (וכפי שאנו מכירים את הפרקליטות - זה יקרה בעוד כמה שנים).
21/01/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
קראתי את פנייתו הנרגשת של המושחת המורשע והאוטוטו אסיר, אהוד אולמרט, לשופטיו ולא יכולתי לעצור את סכר דמעותי. ידעתי שאני שומע את הפרומו לספרו רב התהילה של הנוכל תאב הבצע ששמו נקבע בטרם תכתב ולו מילה אחת ממנו - "המרדף".
21/01/2016  |  יעקב עמר  |   מאמרים
מקורות ההשראה של חלק מהמחבלים בגל הטרור הנוכחי אינם מסיתים מוסלמיים קיצוניים או מפקדים בארגוני טרור, אלא דווקא חיקוי חברתי - וגם נגד זה יש מה לעשות
21/01/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בפרק הראשון הסברנו למה אנו קוראים איוולת, והתחלנו מסקירת פעולותיו של הנשיא וילסון בעת ובעקבות מלחמת העולם השנייה. אבל כמו שאומר הפתגם האמריקני "You ain’t seen nothing yet" - עוד לא ראיתם שום דבר.
21/01/2016  |  אליזבט רימיני  |   מאמרים
קריאת החלטתו של וינשטיין בפרשת הרפז מלמדת לאיזו דרגה של ריקבון הגיעו אשכנזי ואנשיו, מעלה שאלות מדאיגות בתחום אבטחת המידע וגם חושפת את כשלונו של מי שבכלל לא נזכר בה
20/01/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
שנים סיפרת לנו, שאתה איש של ארץ ישראל השלמה    בפועל, לאחר שגנבת את ראשות הממשלה ונעמדת לראשונה לצד בלינקן במסיבת עיתונאים, כולך חיל ורעדה, כינית את את אותו חבל ארץ אהוב בשם הגנאי: ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אני פוחד מהיהירות המשיחית, שהגביהה לשחקים משכרים, כשראש הממשלה הולך לעבר עימות עם ארה"ב, הנכס הביטחוני הגדול ביותר שלנו, שעצם הישרדותנו כמדינת עולם ראשון תליה בו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il