|
בכנס: יוסי גרוס-רביב צולר
|
|
|
|
|
דירקטורים ונושאי משרה נושאים כיום באחריות אישית. בעולם המערבי מתחוללת מהפכה בכל הקשור לכך ודירקטורים בכל מקום, בעולם וגם בישראל, מעורבים יותר בפעילות של החברה ובתהליכי קבלת החלטות בנושאים שונים ובכלל זה בתחום מערכות המחשוב וטכנולוגיות המידע (IT ) של החברה.
להלן 10 הנושאים העיקריים, שעל דירקטור לבחון בתחום ה IT של החברה:
1) האם החברה ממנפת את ה- IT ביוזמות העסקיות החשובות? - IT יכול לשרת את האסטרטגיה העסקית בצורה מעמיקה. יש לבחון איזה חלק ממשאבי ה- IT מוקדש לקידום 5 היוזמות האסטרטגיות המהותיות עבור החברה. אין צורך לקדם טכנולגיה למען הטכנולוגיה, אלא בהתאם לצרכי השוק והארגון.
2) האם המידע של ההנהלה הינו המדויק ביותר ובעל היושרה הגבוהה ביותר? - יש לבחון עד כמה מערכות המידע תומכות בקידום תרבות ארגונית של דיווח, בקרה וייעול תהליך הניהול הפיננסי. יש לשאול האם הנהלה מנוהלת על-ידי העובדות והנתונים. מערכות מידע טובות מסייעות ליצירת תרבות ארגונית של ערנות ותשומת לב לנתונים ולעובדות.
3) האם החברה ממנפת את ה- IT בכדי להבטיח את המשכיות העסק? - על מועצת המנהלים להקפיד לבחון את הרצף בתוכנית העסקית, לדאוג לכך שבכל מצב תהיה המשכיות עסקית. לא תמיד ניתן להעריך סיכונים מראש וחברות אינם מעוניינות לבזבז משאבים רבים על כך. יחד עם זאת, צריך להתמקד ביישומי ה IT שהם קריטיים לגיבוי על-מנת שבמקרה של כשל מכל סיבה שהיא, ניתן יהיה להבטיח את ההמשכיות העסקית.
4) האם אנו מקבלים את ההחזר הטוב ביותר על ההשקעה הכספית על ה- IT? - התשואה להשקעה (( ROI של ה- IT אינה פשוטה למדידה. מומלץ למועצת המנהלים למנות אחראים על בדיקת הניהול הכספי של משאבי ה- IT. זה כולל הבנת יכולות ה- IT ועבודה לפי תוכנית ארוכת טווח המתבססת על הבנה מעמיקה של המבנה הטכנולוגי של החברה. למרות הקושי חשוב לגבש תהליכים למדידת ה ROI.
5) האם העובדים מסוגלים להשתמש ולנהל את המידע והטכנולוגיה באופן אפקטיבי? - הדרישה למערכות מידע חשובה למען השיפור בדיוק כמו אספקת מערכות המידע עצמן. יש לשפר את יכולתם של העובדים להשתמש במערכות המידע בעבודתם וליישם יכולות עסקיות הפועלות על טכנולוגיות חדשות.
6) האם אנו ממנפים את מערכות המידע למטרות חידושים עסקיים ולמידה? - תהליך מתמיד של לימוד וחידושים הוא חשוב, ומערכות המידע הן רכיב חיוני ועקרוני בתהליך הלימוד בחברה.IT עוזר לגלות את הלא צפוי ועוזר לתקשר בין האנשים ולחלוק ידע.
7) האם אנו ממצים את הפוטנציאל הטמון באינטרנט? - האינטרנט מסייע ליצור את הפוטנציאל העסקי. חברות יכולות לשלב תהליכים כדי לקדם את הביצועים מקצה לקצה, לשלב את המידע כדי להנחות את תהליכי קבלת ההחלטות, ולהשתלב בשוק כדי להעמיק את הקשרים עם הלקוחות ועם הספקים כאחד.
8) האם אנו עורכים מיטוב של אספקת וקבלת שירותי מערכות המידע? - לנוכח הלחץ הקיים בשוק להגיע לאינטגרציה ולגלובליזציה של עסקים, קיימת מגמה יצרנית לעבור אל אספקת חלק גדול מעבודתן של מערכות המידע דרך ארגונים של שירותים משותפים.
9) האם השותפים שלנו הינם השותפים המתאימים? - השותפים הם חשובים מאד. יש להחליט, מה לעשות בתוך החברה, ומה להוציא החוצה לשירותי מיקור חוץ.
10) מהן הציפיות שלנו ממנהל מערכות המידע ומארגון מערכות המידע? - תאגיד חייב לערוך קדימויות לגבי התפקידים אותם הוא מצפה ממנהל מערכות המידע ומארגון מערכות המידע למלא; כמו כן, על התאגיד להשקיע בתוכניות הפיתוח הארגוניות אשר יאפשרו לאנשי מערכות המידע להצליח בתפקידיהם העסקיים.