|   15:07:40
הרב שלמה אבינר ראש ישיבה   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הלכות שיימינג

אנשים רבים כבר מפחדים להתבטא, מחשש שיבצעו בהם לינץ' אינטרנטי, על-ידי הוצאת דבריהם מהקשרים, "ולך תוכיח שאין לך אחות"
23/03/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP/Evan Vucci]

שיימינג אסור מן התורה מדין לשון הרע, גם אם הוא אמת. הרמב"ם מגדיר: "המספר דברים שגורמים אם נשמעו איש מפי איש להזיק חברו בגופו או בממונו, ואפילו להצר לו או להפחידו, הרי זה לשון הרע" [הלכות דעות ז ה]. ואם זה שקר, זה עוד יותר חמור ונקרא "מוציא שם רע" [שם ב].

לצערנו, תופעה זו נפוצה. יש בארץ 6.3 מיליון גולשים באינטרנט. 58% נחשפו לשיימינג, ו-11% מהם המשיכו ושתפו הלאה. 28% מהנוער מכירים מישהו שחווה שיימינג. מחצית ההורים חוששים לילדיהם שייפגעו על-ידי שיימינג. בסיכום, מצב נורא.

אבל יש היתר לשיימינג הנקרא "לשון הרע לתועלת". כלומר, להציל עשוק, הן שכבר עושקים אותו, הן שעלולים לעשוק אותו, הן נזק כספי, הן נזק של פגיעה בכבודו, הן נזק רוחני, הן כל נזק אחר [חפץ חיים כלל י א]. "לא תעמוד על דם רעך" נאמר לא רק אם רוצים לשפוך את דמו, אלא גם אם רוצים להזיקו (כגון דברי הרמב"ם שאדם חייב להעיד כדי להציל חברו מאובדן כסף מדין לא תעמוד על דם רעך).

כמובן, לכאורה זה תמוה. איפה מצאנו בכל התורה כולה שמותר לעשות עבירה לתועלת? הלא זו מצווה הבאה בעבירה? אלא התשובה היא שמראש רבונו של עולם רק אסר לשון הרע שמטרתו להזיק לחברו אבל לא אם עושה זאת למטרה טובה. וכן כותב הגר"א וסרמן ש"אינן איסורין אלא דרך קילקול והשחתה שלא לצורך" [קובץ הערות סי' ע סוסק"א].

אך כמובן, הולכים על חבל דק מאוד על-פי התהום, לכן החפץ חיים מנה שבעה תנאים כדי להתיר את הדבר.

ואלו הם שבעה תנאי השיימינג:
א. תנאי ראשון. שראה את הדבר בעצמו, ולא ששמע מאחרים, כי מניין לו שהזולת אומר אמת. אדרבה יש להטיל חשד ססטמתי במי שמדבר רע על הזולת. הרי אחד משניהם מרשיע, אז למה שתתן עדיפות למספר על פני מי שמספרים עליו. אלא אם כן ברור לך שזו אמת, כגון בנדון שלנו שיש צילום או הקלטה, ואין לחשוש שזה סתם זיוף.

ב. תנאי שני. לא להחליט תכף שהיה כאן דבר רע. יש להתבונן היטב, לבחון את התופעה באופן ביקורתי במבחן כפול ומכופל, להפריד בין עובדה לבין פרשנותה שעלולה להיות מוטעית, להפריד בין האמת לבין הדמיון. למשל Justine Sacco נסעה במטוס, מישהו צילם התבטאויות גזעניות שלה שלא בידיעתה, הפיץ את זה מהמטוס, בינתיים היא נרדמה, אך השיימינג פרש כנפיים (גם כפשוטו), היא פוטרה מן העבודה, מה שנודע כאשר התעוררה. אבל אחרי בירור, נודע שזה בדיוק להפך, והיא חיקתה בצורה לעגנית כל מיני התבטאויות גזעניות.

או למשל, השחקן המפורסם Tom Hanks צולם כאשר הוא משתרע על שני כסאות, Manspreading, והדבר הופץ בכל הרשתות החברתית. אך שכחו לציין שהרכבת הייתה ריקה ושאין בכך שום רע.

וכן בשנת תשס"ט האשימו בתפוצה אינטרנטית אם חד-הורית במוות ברשלנות של תינוקה, כאשר באמת האשם היה בעלה החדש.

ואם לא בטוח, יש לציין זאת מראש.

ג. תנאי שלישי. לדבר עם הנאשם, לנסות לשכנע אותו לסור מדרכו הרעה. אולי אפשר להזהירו. אולי אפשר לנסות ליישב את הסכסוך. לפעמים אפשר לדבר עם אנשים וזה מועיל.

ד. תנאי רביעי. לא להגזים, לא להגדיל את העוולה מעבר לפרופורציה, לא לנפח מעבר לגודל האמיתי. למשל בחנות פלונית המוכר כעס על הלקוח. אבל האם זה קרה רק פעם אחת או שזו התנהגות קבועה. להזהר מהכללות כמו שנוהגים האנטישמים. ובכלל, כולנו כועסים, כולנו רק בני אדם.

ה. תנאי חמישי. שהכוונה היא לתועלת יש דברים טובים אבל הם נפסלים בגלל שהמניע פסול. אולי אתה מגיב בגלל נקמנות, אולי בגלל יצר התוקפנות ה- Tanatos של פרויד, הגנוז בתחתיות הנפש. בדוק את עצמך היטב. אולי אתה נהנה להשמיץ ואין כוונתך האמיתית טובת הציבור. אומנם הרבה אנשים פועלים מתוך כוונות טובות. אבל לא כולם. וגם לא די בכוונה טובה. כידוע, הגהינם רצוף כוונות טובות. אגב, המפרסם את השיימינג חייב להקדים ולציין שכוונתו היא לתועלת.

ו. תנאי שישי. יש לוודא שאין פתרון אחר, שאי-אפשר להשיג את אותה תועלת. בדרך אחרת, שזה המוצא האחרון .לא מיד מרוקנים מחסנית.

ז. תנאי שביעי. לוודא שלא ייגרם נזק לנאשם יותר מן המותר, יותר מן הנצרך, יותר ממה שהחוק מתיר, יותר ממה שההלכה מתירה. אנשים לא מודעים לכוח של ההמון Mob. אנשים לא מודעים למהירות בה הלשון פועלת. משל לצפרדע בעלת לשון ארוכה ודביקה שיכולה לצוד חרק החולף לידה במהירות הבזק. כך בני אדם משתמשים בלשונם. אנשים לא מודעים לכך שבמשפט הוגן, יש עדים, יש לפעמים חבר מושבעים ויש שופט. כאן היחיד הוא העד, הוא חבר המושבעים, הוא השופט. הוא כל יכול.

נכון, אדם פלוני זרק לכלוך ברשות הרבים. זה חמור. אבל ללכלך אותו בתפוצת נטו, הוא יותר חמור.

נכון שאתר הניאוף Ashley Madison הוא דבר נורא ואיום. אבל הפצחנים שפירסמו את השמות של 30,000 נרשמים, הכלימו ברבים לא רק אותם, אלא גם את בני הזוג שלהם ואת הילדים שלהם.

וכן אריאל רוניס הואשם בהתבטאות גזענית כלפי אתיופית. הוא הסביר שזו פרשנות מוטעית ושלא הייתה שום גזענות. אך תגובתו נבלעה, העניין הופץ בהיקף עצום, עד שלא יכול לעמוד בזה והתאבד. כאמור הוא הכחיש, אך גם לו זה היה אמת, ודאי אינו חייב מיתה.

ומכאן לבעיה נוספת חמורה מאוד. יש נטייה להאמין לתוקף ולא לנתקף, ולא לתת משקל לתגובתו. גם ייתכן שאינו יודע להתבטא בצורה משכנעת.

אכן, אמרנו, חבל דק, על-פי התהום. אנשים רבים כבר מפחדים להתבטא, מחשש שיבצעו בהם לינץ' אינטרנטי, על-ידי הוצאת דבריהם מהקשרים, "ולך תוכיח שאין לך אחות".

אין מה לדבר שיש איסור בביקורת לא לעניין, Negative reviews כגון בעל מסעדה פלוני שדעותיו בענייני ציבור לא מצאו חן, אז הפיצו שקרים שהמזון שלו גרוע. או חבר כנסת ממפלגה יריבה, שמחטטים בחייו הפרטיים לא לעניין.

ובכלל, גילוי פרטים אישיים אינטימיים על אדם Doxing הוא חטא ופשע. מה שמוגדר בהלכה על-פי הפסוק "הולך רכיל מגלה סוד". כגון לצלם אותו המצבים לא צנועים, לפעמים כדי לסחוט כספים עובר כופר שתיקה. כמו אותה נערה קנדית מסכנה שעברה אונס קבוצתי בתשע"ג, ואותם פושעים פרסמו תמונה של האירוע. היא ספגה עלבונות רבים, ולבסוף התאבדה.

לא אמרנו שיש לשלול לגמרי שיימינג. לפעמים זה מועיל הרבה. אלא יש לחשוב שבע פעמים לפני כן. יש לשער ששיימינג ממשלתי, Government Shaming, נגד עוברי חוק, זורקים אשפה לרחוב, מעלימי מיסים – הוא תקין וצודק.

וכמובן, אם עשו שיימינג מוטעה, יש לתקן, אבל באותו היקף. לפעמים יש כתבה בעיתון המבזה אדם על פני שלושה עמודים ראשונים. ואחרי חודש יש התנצלות במודעה פצפונה בפינת העמוד. זו שחיתות.אלא אם עשו שיימינג שקרי לאדם, יש לפרסם התנצלות באותו גודל ובאותה תפוצה. "תשובת המשקל".

ולסיום עצה טובה: אל תהיה כל כך פעיל ב"ועד למען חיפוש מומים אצל אחרים". טפל במומים שלך. כבר כתב רבינו יונה שעל אף שמפרסמים את החוטאים [עיין יומא פו ב], אם אתה בעצמך חוטא, אז שתוק [שערי תשובה שער ג אות ריט]. ובדומה לזה כתב המהרי"ט לגבי המגביה ידו על חברו נקרא רשע [שו"ת מהרי"ט אה"ע סי' מג]. וכן רבי מאיר שמחה מדווינסק לגבי מעיד על דבר רע שראה בחברו, שזה רק אמור אם הוא בעצמו צדיק ונקי [משך חכמה דברים כב ד].

סיכום: נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה.

שיימינג (Shaming) הוא הכלמת אדם דרך האינטרנט
הכותב הוא ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל
תאריך:  23/03/2016   |   עודכן:  23/03/2016
שלמה אבינר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלכות שיימינג
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
24/03/16 09:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכתובת הייתה על הקיר, מתקפת הטרור בבריסל, בירת האיחוד האירופי, הייתה רק שאלה של זמן נוכח העובדה שבבריסל יש את הריכוז הגבוה ביותר של פעילי דאעש מסוריה, אלג'יריה, מרוקו ותוניסיה.
23/03/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
לתשומת לב, למרות סמיכות הזמן לפורים, השורות הבאות נכתבות ברצינות גמורה, וכך יש לקראן.
23/03/2016  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
כאשר אמר שר הביטחון משה יעלון על שוברים שתיקה, "הם מפיצים סודות מבצעיים וזה עשוי להיות מעשה בגידה", הוא זכה לגינוי חריף של ח"כ איימן עודה, שהכריז "זה מחול שדים שהוא דוגמה לשיגעון פשיסטי שמתפשט במדינה". כמובן שמסכימים לדבריו חברי מרץ, אבל לא רק הם. חברי ארגון שוברים שתיקה מצאו להם מליץ יושר בדמותו של האלוף במילואים עמירם לוין שראה ביום חמישי את הכתבה בערוץ 2, כיצד אוספים בארגון מידע מבצעי על צה"ל שאין לו ולא כלום עם המאבק לזכויות אדם. ביום שישי הוא נפגש עם ה'חברה' להעברת מידע ועריכת 'תחקיר' אישי,וכמבין עניין בעל ניסיון אץ רץ בשבת להכריז כי "הכול עלילת דם" ו"אין שום מילה אמת". טוב, כידוע פרסם עמירם לוין לפני מספר חודשים מודעה האומרת "גם אני שובר שתיקה". הוא יודע על מעשיהם, על פרנסתם המגיעה מקרנות שמממנות את ארגוני החרם העולמי על ישראל, המשלמים לשוברים שתיקה על העברת צילומים ועדויות כשהכול נועד להיות חלק ממערך ההסברה שמסייע להוביל בעולם את החרם על כול אחד מאיתנו. הוא יודע על הרצאותיהם לפני ה-BDS, על הארגונים האירופים שמתנים את תרומתם לשוברים שתיקה בכך שיאספו עבורם עדויות כנגד חיילי צה"ל, והדבר בהחלט מניח את דעתו. עוד אחד מא(ע)לופ(ב)י צה"ל שהלך למחוזות הדמדומים.
במדינת ישראל כמו במדינות רבות בעולם, מקובל שלא קונים בחירות הכסף.
23/03/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
"אבל כבר דיברנו על זה מיליון פעם! אז למה?!". הרגשה מוכרת, שוב, למרות שכבר חשבנו שזה מאחורינו, שוב הטעות מצד בן/בת הזוג חוזרת על עצמה. מה עושים? הרי כבר הערנו על זה, דיברנו והסכמנו...
23/03/2016  |  הראלה ישי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il