|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שלטון החכמים

מלינים על העם ומבקשים למשול בו נשיא בית המשפט בעבר פרופ' אהרן ברק הודיע בראיון עיתונאי כי "בישראל הגרעין הדמוקרטי שברירי בגלל שלוש סיבות ואחת מהן העדר תרבות שלטונית בחברה הישראלית"
06/06/2016  |   אברהם שלום   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
ברק. גרעין שברירי [צילום: נועם מוסקוביץ/פלאש 90]

נאמנים לדמוקרטיה
אם כך נראה "שלטון-החכמים" על העם שעליו הם מלינים בשם ערכים עליונים - אנו מוותרים. אנו האנשים הפשוטים מעדיפים להישאר נאמנים לדמוקרטיה הרגילה של שלטון הרוב הנבחר בבחירות דמוקרטיות.

התרגלנו לשמוע נציגי מפלגות שונות מתווכחים ביניהם ומבקשים להוכיח כי דרכם היא הנכונה והמתנגדים - טועים. בלהט הוויכוח אולי גם יטען נציג המפלגה האחת כי הוא ומפלגתו טובים וישרים ואילו אנשי המפלגה האחרת מוליכים שולל את הבוחרים. ואולי יחשוב נציג המפלגה המפסידה בליבו כי העם אינו די חכם להבין עד כמה הוא ומפלגתו טובים ועדיפים. אך בימים אלה אנו שומעים סוג אחר של תעמולה. נציגי השמאל שהפסידו בבחירות והתייאשו מן הסיכוי לזכות בקולות הבוחרים, מתחרים ביניהם בהכרזות עד כמה רע העם, מבוהם וקיצוני, בעוד שנציגי מפלגות בשמאל בחסות התקשורת, מעניקים להם מטריית חסות בדברי שבח והלל.

כך, סגן הרמטכ"ל שכנראה ביקש להראות כמה עמוקות מחשבותיו, בחר להודיע בנאום ביום הזיכרון לשואה כי הוא חושש שיש בישראל תהליכים הדומים למה שהתרחש בגרמניה לפני 60, 70 ו-80 שנה, ושר הביטחון היוצא התלונן על אנשים "המתלהמים" נגדו ונגד אותו קצין בכיר, ובאותו הזמן הכפיש את הציבור בישראל, ולא חסך בכינויי גנאי חריפים.

נשיא בית המשפט בעבר פרופ' אהרן ברק הודיע בראיון עיתונאי כי "בישראל הגרעין הדמוקרטי שברירי בגלל שלוש סיבות ואחת מהן העדר תרבות שלטונית בחברה הישראלית". ולמי יש תרבות שלטון ומבין כי "דמוקרטיה אינה שלטון הרוב אלא משטר שבו נשמרות זכויות הרוב"? את התשובה סיפקה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שאמרה בכנס בבית הנשיא (29.4.15) כי "במשטרנו הדמוקרטי, בית המשפט הוא המחסום האחרון מפני פגיעה בכבוד האדם ובזכויות יסוד נוספות". הנשיאה לא פירטה מי ומה פגעו בזכויות האדם בישראל ועברו כל המחסומים עד שהגענו למחסום האחרון. אולי נכון יותר לפרש את דבריה כי בית המשפט הוא המחסום האחרון שנותר מפני שלטון הממשלה הלאומית, אחרי שגוש השמאל אינו זוכה לאמון העם ומפסיד בבחירות פעם אחר פעם? אולי כך אפשר להבין מדברי ראש מפלגת "המחנה הציוני" בכנסת כשהציג בנימין נתניהו את ממשלתו לאחר הבחירות: "בשם המחנה הזה אני מזהיר אותך היום אדוני ראש הממשלה: אם תרים יד על בג"ץ...תמצא אותי, אדוני ראש הממשלה, עומד מולך ומחנה עצום מאחורי".

לרוב אזרחי ישראל אין אפוא תרבות שלטון דמוקרטית והם אינם בוחרים במפלגה הנכונה. והראייה? הם לא הצביעו עבור המחנה הציוני של יצחק הרצוג וציפי לבני וזוהיר בהלול. אבל לא אלמן ישראל, כי בעקבות ההפיכה החוקתית של אהרן ברק והקביעה כי "הכל שפיט", כולל עניינים צבאיים,מדיניים וכלכליים, יוכל בג"ץ לפסול חוקים של הכנסת. כך ימשלו הנבונים בעם שאינו נבון.

רעיון זה מחזיר אותנו קרוב ל 2400 שנים לאחור, ליוון הקדומה. היווני אפלטון בחיבורו "המדינה", מצא כי המשטר הטוב ביותר הוא שלטון החכמים, הפילוסופים, שיבחרו מביניהם את הממשלה. ובימינו ממש, מוגשם רעיון זה במדינה שכנה. צורת המשטר באירן נקראת "ווילאית אל פקיהּ" - שלטון חכם המשפטים, המשפטן, והכל יקום על-פי איתוללה ח'מינאי, שהוא הפקיה כיום.

שלטון החוק קלה כחמורה
יעלון. נאבק [צילום: AP/Sebastian Scheiner, File]

"נאבקתי בכל כוחי בנסיונות הפגיעה בבית המשפט העליון ובשופטי ישראל', אמר יעלון בנאום ההתפטרות שלו. איזה נסיונות פגיעה בשופטים ראה לנגד עיניו?
▪ ▪ ▪

חילופי אישים הם תהליך מקובל בדמוקרטיה, ובדרך כלל נעשים בהתאמה ליחסי הכוחות של המפלגות בכנסת. בנימין נתניהו היה ראש ממשלה, ואחרי כן היה לשר אוצר בממשלה בראשות אריאל שרון. נפתלי בנט היה שר הכלכלה, והיום הוא שר החינוך. למשה יעלון הוצע התפקיד המכובד של שר החוץ, אך הוא גילה כי איבד את אמונו בראש הממשלה, וכי על הליכוד "השתלטו קיצונים". כך שולל מר יעלון את זכותו של ראש הממשלה לצרף מפלגה נוספת לממשלתו, ואת זכות המפלגות המשתתפות בממשלה להציע את הרכב השרים לכנסת.

נאום ההתפטרות של משה יעלון זכה לתמיכה ולאהדה של מפלגות השמאל בכנסת. לא הייתה זאת רק התנגדות להעברת משה יעלון מתפקיד שר הביטחון, אלא התנגדות עזה למנויו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון. והלא היו לנו שרי ביטחון אזרחים בעבר שהצטיינו בתפקידם, והיו לנו שרי ביטחון שהיו קצינים בכירים בעברם שלא הצליחו ביותר. המתנגדים (בשם הדמוקרטיה, כמובן) רואים בליברמן גוף זר, שאינו משתייך לחוג הסגור של קציני צבא בכירים, ברוח ההתבטאויות בדבר השמירה על "ערכי צה"ל", כאילו אין מדובר בצבא העם, וכאילו ערכי הצבא נפרדים מערכי החברה שממנה הוא מורכב.

יעלון קרא "להקפיד על שלטון החוק קלה כחמורה (כנראה ביקש להשתמש בביטוי "מצווה קלה כחמורה") ולכבד את בית המשפט כי 'אלמלא מוראה של מלכות איש את אחיו חיים בלעו"'. מורא המלכות הוא כוח השלטון המרתיע את הפושעים. אלא שבג"ץ פעל לפעמים דווקא להגביל את ההרתעה ואת הענישה של מחבלים. כזכור, היה זה ראש ממשלה שלא מן "הליכוד" שביקש לשלוט על הערבים ביו"ש "בלי בג"ץ ובלי בצלם".

ב-2004 רצחו מחבלים ערביים את טלי חטואל תושבת גוש-קטיף ואת העובר שנשאה בבטנה. וגם ארבע בנותיה שהיו בדרך יחד עמה נרצחו. ועל-פי הערך "רצח טלי חטואל ובנותיה" בויקיפדיה, "הרצח בוצע בחסות בנייני מגורים בפאתי ח'אן יוניס, שבג"ץ לא הרשה לצה"ל להרסם, למרות טענת הצבא שמדובר באיום ביטחוני". ובהמשך, ביום השבעה לרצח "ירו שני מחבלים פלשתינים שהיו לבושים בבגדי נשים אל עבר תהלוכת האזכרה לחטואל", ו"רק אחרי רצח חטואל והירי בעת האזכרה, הסיר בג"ץ את האיסור והכשיר את הריסת המבנים בידי צה"ל בדיעבד לאחר שכבר נהרסו ברובם" (ההריסה הייתה פעולת טיהור למחרת הירי על תהלוכת האזכרה). לא מן הנמנע כי לולא מוראה של המלכות מבג"ץ, לא היה מבולע לטלי חטואל ולבנותיה. בג"ץ גם מנע מן המלכות, הממשלה, גירוש מסתננים לא חוקיים אלימים מסודן חזרה למצרים שממנה באו, או את מעצרם, ופגע בזכויותיהם של תושבי דרום תל אביב לחיות בבתיהם בלא פחד ולהלך ברחובות שכונתם בשלום.

"נאבקתי בכל כוחי בנסיונות הפגיעה בבית המשפט העליון ובשופטי ישראל', אמר יעלון בנאום ההתפטרות שלו. איזה נסיונות פגיעה בשופטים ראה לנגד עיניו? האם היה מקרה שהממשלה לא צייתה להוראות של בית המשפט, למשל כאשר ציווה על הריסת בתים של יהודים בירושלים, כשהיה ברור כי כעבור זמן קצר יינתן אישור לבנותם ולא הייתה פגיעה בשום בעל בית קיים? השר המתפטר מדבר על קיצוניות שפשתה בחברה הישראלית, בעוד שהוא עצמו משתלח בהאשמות חריפות חסרות יסוד.

יעלון גם אמר "נאבקתי בכל כוחי בתופעות של הקצנה, אלימות וגזענות שפשתה בחברה הישראלית". הוא גם מודיע כי בכוונתו לחזור "להנהגה הלאומית", כנראה אחרי שיתקן את החברה החולה הזאת. האם נאבק בתופעות של גזענות וחינוך לרצח ולשנאה בקרב הערבים של יו"ש? האם פעל נגד מנהל בית הספר בג'בל מוכבר במזרח ירושלים שחינך את תלמידיו להעריץ רוצחי יהודים, בהזמינו את מוחמד עליאן לספר לתלמידים על בנו כ"שהיד". ה"שהיד" עלה עם עוד צעיר לאוטובוס בירושלים, והשניים ירו ותקעו סכינים בגוף אזרחים תמימים, הרגו שניים ופצעו 17 אחרים. אחד הפצועים, מנהל בית-ספר בגמלאות, פרפר בין חיים למוות במשך מספר שבועות ומת. בן הנרצח פנה למנהל בית-הספר וביקש גם הוא להופיע בפני התלמידים הערביים לספר להם כמה פעל אביו לקירוב לבבות ולשלום, אך מנהל לא נעתר לבקשה. האם פעל מר יעלון להביא את המנהל למעצר מנהלי, לשלוח מישהו לדבר אל התלמידים ולהרתיע אותם?

אם כך נראה "שלטון-החכמים" על העם שעליו הם מלינים בשם ערכים עליונים - אנו מוותרים. אנו האנשים הפשוטים מעדיפים להישאר נאמנים לדמוקרטיה הרגילה של שלטון הרוב הנבחר בבחירות דמוקרטיות.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מדען (בתחום הכימיה והפיסיקה) וחובב לשון.
תאריך:  06/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
אברהם שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון החכמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
6/06/16 15:15
2
אהוד פרלסמן
9/06/16 22:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירושלים ומאנקרה יוצאות בשבועיים האחרונים ידיעות מפי גורמים מדיניים כי הסכם נרמול היחסים בין ישראל לטורקיה הוא על סף סיום וכי נותרו רק פגישה אחת או שתיים בין הצדדים כדי לסכם את ההסכם.
06/06/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הסיבה לכתיבת המאמר הזה, שאינו ביקורת על הצגה כלשהי, היא הסבת תשומת הלב למתרחש בעולם התיאטרון, שמידת השפעתו על תרבות התיאטרון בארץ תוכח בעתיד. והטריגר לכתיבה היא הצגת הקומדיה "מה עושים עם ג'ני", שאת הביקורת עליה נעלה בהמשך.
06/06/2016  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים

06/06/2016  |  נאוה קורן  |   מאמרים
בחודשים האחרונים אנחנו עדים לאלימות שוטרים בארצות-הברית כלפי צעירים שחורים. מהתבוננות באירועים השונים קשה לדעת האם השוטרים הפעילו כוח מידתי כלפי העבריינים הצעירים והאם היה ניתן לפתור את האירוע בדרך אחרת.
06/06/2016  |  רועי אורן  |   מאמרים
בסופו של חשבון, מגיעים לירושלים. אפשר לדבר על "שתי מדינות" ו"חלוקת הארץ" ו"סוף הכיבוש" (כמובן, כמובן) - בסוף תעלה ירושלים על ראש שמחתנו. החבורה הידועה, שמפתה אותנו זה 49 שנים להיפרד מארץ חיינו, צריכה לענות מה היא מציעה לעשות בירושלים - לא עיסאוויה ובית צפאפא וכדומה, אלא העיר העתיקה על ארבעת רבעיה, כולל עיר דוד המשתרעת מדרום להר-הבית וחוצה את החומה הנוכחית.
06/06/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
בורר אינו שק חבטות   /  אורי שטרוזמן
וכיתתו עטיהם לחרבות  /  יובל ברנדשטטר
הנכבה האמיתית  /   צבי גבאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il