א. שידור ציבורי
הקמת תאגיד השידור הציבורי - שנקרא משום-מה בשם המגעיל, "
כאן" - הנה צעד בעתו.
רשות השידור, שנולדה בהריון מחוץ לרחם הפוליטי, נכשלה מקצועית, למרות שלא נוהגים להגיד זאת. זה קרה, בין השאר, גם כיוון שעובדיה, ברדיו ובטלוויזיה, השתלטו על המיקרופונים ועל המצלמות, כדי לשרת את סדר-יומם ולא את הציבור. ובנוסף, קשה להאשים את רשות השידור בניהול תקין. איני מקבל את
הטענה של מוטי היינריך, שהממשלה אינה צריכה לספק שידור ציבורי. אולם כחסיד של שידור ציבורי, איני סבור שצריך לממנו באגרה על הציבור. המדובר בשירות חיוני ויש שתי חלופות למימונו - באמצעות תקציב המדינה, או בשיטה האמריקנית (ראו מקרה הטלוויזיה הציבורית האמריקנית PBS) של תרומות לקיומו. שידור ציבורי חייב להיות אוביקטיווי, כלומר, בראש ובראשונה משוחרר מלחצי מפרסמים.
המבחן האמיתי של תאגיד השידור יהיה הרכב עובדיו. בינתיים, נראה התאגיד כמו העתק של רשות השידור הכושלת; וזו בטוחה לכישלונו. חייבים לדאוג לאוביקטיוויות הדיווח על-ידי איזון (שלא היה קיים ברשות השידור מלכתחילה) בעורכים ובשדרים, שיהיו מול המקירופונים ומול המצלמות. למרות הדמגוגיה, המלווה את הקמתו, מבחנו האמיתי של תאגיד השידור יהיה, שעורכיו ועובדיו ייצגו את הנעשה בחברה הישראלית ולא מיעוט מוסת ומסית.
ב. גועשת
משרד האוצר
החליט לבטל הטבה ותיקה לקיבוצים, והחליט להטיל, החל משנת 2017, מס הכנסה אישי בשיעור 25 אחוזים ומס בריאות על חברי קיבוצים, שאינם שומרים על אורח חיים שיתופי מלא - כמו על כל אזרח במדינה.
ההחלטה דורשת אישור ועדת הכספים, ובינתיים גועשת התנועה הקיבוצית, שמתנגדת למיסוי, בסיוע הלובי החקלאי בכנסת.
עם כל הכבוד לקיבוצים, שהיו יקירי המשטר הסוציאליסטי ע"ה בארצנו, ואף פעם לא היו משוש-לבי, או מושא להתפעלותי, איני מבין מדוע יופלו חבריהם לטובה לעומת כל אזרח אחר.
ג. אור
שבועות רבים של סיוטים, פרי חוות-דעת רפואיות, נמחקו בשבוע שעבר בהינף-ידו המיומנת של פרופ' זמיר הלפרן.
נפרדתי ממנו באותו הבוקר, לאחר טיפול, וחיוך גדול על פניי אל מול האור הגדול, שזרח עליי.
תודה, פרופסור.
ד. הפקרות
הגידול המדהים בהרוגים בתאונות דרכים בשנת 2016 והתפטרות ראש אגף התנועה מצביעים על ההפקרות בכבישינו. כנהג די ותיק, אני סבור שהבעיה אינה בתשתית, כפי שמנסים לרמוז, אלא בנהג הישראלי, שהתרגל לכך שהסיכוי לקבל טלפון מאריאלה גדול מהסיכוי לפגוש שוטר תנועה בכביש. לפיכך, מרשה לעצמו הנהג הישראלי להשתולל כאוות-נפשו באין אכיפה.
התאונה בצומת פרדיס מדגימה, שהבעיה הנה בנהג הישראלי. כידוע, צולם, לפי הדיווחים, נהג המשאית הפוגעת כשחצה את הצומת באור אדום.
כל פעם בשובי לביתי, אפילו מנסיעה קצרה לעיר הסמוכה, כשאני מחנה את מכוניתי, אני מודה לשומר פתאים. בחסדו הרב, הוא מקטין מאוד את שיעור הרוגינו בדרכים לאור ההפקרות האיומה בדרכי ישראל, ומחזירני בשלום לביתי. שפחה חרופה על הים לא ראתה כמראות, שאני רואה בדרכי על כבישינו.
ה. עוזר המפקד פרש
אחרי 42 שנות שירות, פרש גנרל ג'ון מ' "ג'יי" פּקסטון הצעיר, עוזר מפקד חיל הנחתים, לגמלאות, וכאות להוקרתו, התעקש ד"ר אשטון קארטר, שר ההגנה, להשתתף בטקס פרידתו מהמארינס במפקדת הנחתים בוושינגטון הבירה, ולברכו בשם הפנטגון.
בטקס פרישתו השתתפו גם ריי מאבוס, שר
חיל הים, וגנרל רוברט ב' נילר, מפקד המארינס, ששירת עם פקסטון במטות המשולבים האמריקניים.
גנרל פקסטון עשה היסטוריה בהיותו הגנרל ששירת הזמן הארוך ביותר כעוזר מפקד הנחתים מעולם. הוא כיהן בתפקיד תחת שלושה מפקדי חיל הנחתים.
קארטר שיתף עמו פעולה, כששניהם היו בכירים בפנטגון, שעסקו במיזם למצוא אמצעים נגד מטענים מאולתרים, שהיכו בחיילי ארצות-הברית באפגניסטן. קארטר סיפר, כי הגנרל היה נחוש ונמרץ במאמציו להגן על שלום החיילים האמריקניים, ולא הסתפק בתשובות מתחמקות לבעיות. בסופו של דבר, תוך שישה-עשר חודש היה פקסטון ציר מרכזי בהכנסה לשירות של אלפי כלי-רכב ממוגנים לעוצבות האמריקניות.
פקסטון, בן 65, נולד בפנסילווניה, ויש לו תואר ראשון ותואר שני בהנדסה אזרחית מאוניברסיטת קורנל. לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה, הוסמך כקצין חי"ר במארינס. לדבריו, הגיע לנחתים כדי לשרת שלוש שנים בלבד. במהלך 42 שנות שירותו פיקד בכל מתקן של חיל הנחתים ברחבי העולם. הגנרל היה ראש-המטה של גנרל דיוויד פטראוס, מפקד כוחות הקואליציה בעירק, ופיקד על כוחות הנחתים באירופה ובאפריקה, וגם היה בתפקידי מטה בפנטגון ובמפקדת חיל הנחתים. בנוסף, היה עמית מחקר במכון ברוקינגס ובמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס.
פקסטון, שיבחו קארטר, ביקר בהתמדה ביחידות הנחתים, הפרוסות ברחבי העולם, והגיע למקומות נידחים, שבהם הוצבו נחתים - כמו אזור שאמאן בגבול אפגניסטן-פקיסטן - ובביקוריו השתדל לשוחח עם הנחתים בגובה העיניים, ולשמוע מהם על המצב.
הגנרל ידוע בזיכרונו המעולה וביכולתו הרבה לצטט מהספרות ומההיסטוריה. עם זאת, הוא מפקד לבבי מאוד, שהפגין מקצועיות גבוהה.
הטקס הסתיים בעיטור גנרל פקסטון במדליה על שירותו. דבי - אשתו, שהיא אחות במקצועה - עוטרה גם כן על תרומתה לרווחת הנחתים ועל סיועה לשיקום נחתים פצועים.
ו. הסכם רע מאוד
למרות שהנשיא אובמה טוען, שישראל מרוצה מהסכם הגרעין עם אירן - עוד כישלון מונומנטלי שלו - הודיע משרד הביטחון, כי עמדת ישראל הנה שזה הסכם רע.
במסיבת עיתונאים אמר אובמה: "הצבא והמודיעין בישראל, שהתנגדו להסכם, מודים שהוא שינה לגמרי את כללי המשחק, ואין להם (לאירנים) היכולת המיידית לייצר נשק גרעיני. למה האנשים שחזו אסון מודים שההסכם בעצם עבד"? הנשיא הגן על ההסכם, שחתם ממשלו עם אירן, בצל האשמות, שהעביר בחשאי דמי כופר לשחרור בני-ערובה אמריקניים.
ראש הממשלה נתניהו מנסה לצמצם את המתיחות עם ארצות-הברית לאחר התגובה החריפה, שפרסם משרד הביטחון על דברי אובמה - בעיקר, לאור המגעים לחתום על הסכם לסיוע ביטחוני אמריקני לעשור הקרוב. "לישראל אין בעלת-ברית חשובה יותר מארצות-הברית", הבהירה לשכת נתניהו. "עמדת ישראל בסוגיית הסכם הגרעין עם אירן נותרה כשהייתה - חשוב שגם אלה שהסכימו להסכם וגם אלה שהתנגדו לו ישתפו פעולה כדי לוודא שאירן אינה מפרה את ההסכם, כדי להתמודד עם תוקפנותה האזורית וכדי לפרק את רשת הטרור העולמית שלה. ראש הממשלה נתניהו מצפה שהיעדים האלה יהפכו למדיניות משותפת, ויחזקו את הברית בין ישראל לארצות-הברית".
משרד הביטחון תקף בחריפות את הסכם הגרעין עם אירן בהודעתו, וציין כי גם הסכמי מינכן לא מנעו את מלחמת העולם השנייה ואת השואה.