אמירה יפה אמר החכם באדם בספר משלי פרק כ"ב פס' 6: "חָנוֹך לַנַּעַר עַל-פִּי דַּרְכּוֹ". כשקשה הדרך חובה לתמוך ולסעוד את הנער, לסייע לו במעלה הדרך כדי להתמודד עם הקשיים הנערמים ועלולים לבלום אותו.
תמיכה וסיוע מתבטאים בתוספת שעות הוראה לתלמיד המתקשה. לא פעם קיימת עוצמת פער בין השעות התקניות, שמשרד החינוך מעניק ובין צרכיו של התלמיד. את עוצמת הפער הזו במיוחד בשיעורי מתמטיקה ואנגלית, מחשבים ומדעים מוסיפים בבתי ספר רבים באמצעות תוכנית תל"ן (תוכנית לימודים נוספת), והתוספת הזו משובצת בתוך מערכת השעות של בית הספר.
תוכנית זו סובלת משתי מעידות מוסריות וערכיות, תוכנית זו סובלת משתי ממעידות הפוצעות קשה את הרקמה החינוכית השוויונית, שעליה חייבת להיות מבוססת כל מערכת חינוך.
המעידה הראשונה היא שרק בתי ספר, שרשות מוניציפלית שלה יש לה יכולת מימון זוכה לתוספות המימון של משרד החינוך. בבתי ספר הנמנים לאשכולות סוציו-אקונימיים חלשים אין תוספת מימון.
הבעיה שמשרד החינוך מוסיף שקל על כל שקל, שהשקיעה הרשות המוניציפלית בתוכניות תל"ן ברעננה וברמת- השרון, ומשרד החינוך מוסיף 0 שקלים על כל 0 שקלים, שאופקים וחצור לא השקיעו בתוכנית תל"ן, כי אין ביכלתן להשקיע ממה שאין להן.
המעידה השנייה היא שכל המורים בתוכניות תל"ן הם מורי קבלן, העובדים בשכר שעתי ירוד ללא תנאים סוציאליים נאותים, וזה לא מפריע למשד החינוך שמורי הקבלן משולבים במערכת השעות התקניות של אותם בתי ספר. נגע מורי הקבלן פרץ גם לתוך השעות התקניות של משרד החינוך.
כיום כ-15% ממורי ישראל הם מורי קבלן. ראשי הסתדרות המורים וארגון המורים מועלים בתפקידם, כשהם מתעלמים מהנושא של מורה העובד במערכת החינוך ללא תנאים סוציאליים, ללא תשלום עבור ימי מחלה, ללא ימי חופשה, ללא ביטחון תעסוקתי ובשכר שעתי ירוד. חודש החגים עבורו הוא חודש השכר העלוב והמבייש. השנה בחודש אוקטובר מצפה למורה קבלן שכר עלוב.
יוסף וסרמן, מזכיר הסתדרות המורים, דאג לעצמו לקבל 175% מענק פרישה, בעוד שמענקי פרישה של כל המורים מסתכמים באחוזים ננסיים. מענק בגובה כזה אינו מנת חלקו של אף מורה בישראל, ומורי הקבלן הם אלו שמקבלים 0% מענקי פרישה.
אני מקווה, שעם בעיית מורי הקבלן יחליט להתמודד שר החינוך
נפתלי בנט. שר החינוך
שי פירון הבטיח עם כניסתו לתפקיד שתוך שנה עד שנתיים תעלם תופעת מורי הקבלן. למרבה הצער, לא רק שהתופעה לא נעלמה, אלא היא החריפה כי מספר מורי הקבלן גדל.
ומספר מלים לגבי בית הספר "שבח מופת". אינני אוביקטיבי. יש לי יחס מיוחד לפואמה הפדגוגית הנקראת "שבח מופת". אינני רואה סיבה, שעיריית תל אביב תתנכל לבית הספר שאחוז מקבלי בחינות הבגרות בו הוא 100% בטענה שכ-75% מתלמידי בית הספר אינם תושבי תל אביב. בית הספר "שבח מופת" נהנה מתלמידים, שאוהבים את אשר נעשה בין כתליו וכמוהם אלפי בוגריו.
אני מעריך את רצונה של עיריית תל אביב לדאוג לכל תלמיד שחי בעיר. יש לי הצעת פשרה. יש בעיר תל אביב עשרות בתי ספר תיכוניים. נכון להיום לומדים כבר בני מהגרי עבודה בבית ספר "שבח מופת", המפוזרים בכתות השונות וכך גם מספר תלמידים ערבים מוסלמים ונוצרים. ניתן השנה לפזר בכל בית ספר תלמידים מבני מהגרי עבודה. ותוך פרק זמן של שנה שנתיים למצוא פתרון מתאים בהקמת בית ספר תיכון נוסף כדוגמת בית ספר רוגוזין.
חבל שהציבור נתון להסתה פרועה. חולדאי היה זה שבמשך שנים גייס מתרימים, שתרמו עשרות מיליוני שקלים לבית ספר, שחלק הארי של תלמידיו מגיעים מיישובי הסביבה הקרובה ואף הרחוקה. חבל שההסתה והשיסוי גבו את מחירם בפרץ של התבטאויות גסות רוח רוויות שנאה אלימה ומסוכנת כולל שריפת תמונות של ראש העיר.