|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

החינוך בישראל - לאן

מערכת החינוך בישראל היא מערכת ענקית בממדים מקומיים, הכוללת כ-180,000 מורים, וכ-2.2 מיליון תלמידים - גדולה מצה"ל
05/09/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש / אחריות ישירה פלאש 90]

השיח הציבורי בישראל בשבועות האחרונים עוסק באופן נרחב בשאלות החינוך, והערכות המערכת הציבורית לקראת שנת-הלימודים הבאה, העומדת בפתח. מי שעוקב אחרי הדברים, מתרשם לעיתים קרובות שהעובדה שהקיץ עומד להסתיים ושנת לימודים חדשה עומדת בפתח, מגיע לרבים מאוד בציבור כהפתעה. לפתע, כביכול הם נצבים בפני כל השאלות הקשות לצד הצורך להיערך ולהתארגן לקראת סיום החופש הגדול. מצד אחד נדרש לארגן את המשפחה והתלמידים ומצד שני את מערכת החינוך הציבורית על תוכניותיה ומהלכיה, שמתחילים להתפרסם בתכיפות וברמת פירוט גבוהה. "הפתאומיות" המוזרה הזו מפעילה לחץ על רבים וגוררת שאלות וביקורות, שבחלקן הן טבעיות ומובנות ובחלקן הן תולדת "ההפתעה", כביכול.

אגב, דבר דומה קורה גם ערב סיום שנת לימודים, לקראת היציאה לחופש הגדול, בשל הצורך להכין מענה לחופשה ממושכת למדי של הילדים, שבה האחריות הישירה למעשיהם במשך כל שעות היום נופלת על ההורים, בעוד אצלם מרביתם סדרי העבודה אינם משתנים (למעט אצל מי שיכול או תכנן מראש לצאת לחופשה שחופפת לפחות חלק מחופשת הילדים). מסתבר, שגם בחיים הפרטיים, תכנון מראש הוא מתודולוגיה עדיפה על פתרונות מאולתרים ומלחיצים. הואיל ואיננו מפנימים את הלקח, אנו גם חוזרים על השגיאות. ראוי, אפוא, לומר ולהדגיש שהבעיה כאן היא בראש וראשונה של האזרחים ולא של הממשלה.

מערכת החינוך בישראל היא מערכת ענקית בממדים מקומיים, הכוללת כ-180,000 מורים, וכ-2.2 מיליון תלמידים - גדולה מצה"ל. תקציב מערכת החינוך לשנת 2017 שאושר בממשלה, הוא כ-51 מיליארד שקל, שני בגודלו רק לתקציב הביטחון הלאומי. פעילות כל מערכת ממשלתית או ציבורית שאינה התנדבותית נטו, היא פונקציה של גודל התקציב ואופן חלוקתו. דברים אלה, להוותנו, שנה אחרי שנה, אינם ידועים עד תומם במועד פתיחת שנת הלימודים. עיקריהם נקבעים בדיוני התקציב בקיץ הקודם לפתיחתה ועיקרים אלה מובלעים

מסגרת התקציב

נקודה קריטית בנתוני התקציב, שאינה גלויה לעיני כל, היא מידת הגמישות המובנית בו, כלומר: נתח התקציב שאיננו משועבד מראש ליעדים קשיחים, כגון שכר עבודה. רק מעטים ערים לכך שחרף גודלו של התקציב, כ-10% בלבד ממנו הינם B>תקציב חופשי, שמשרד החינוך יכול לתמרן עמו כרצונו לפי סדר עדיפויות שהוא קובע או לפי צרכי השעה. לכן, מי שסבור שלאחר אישור מסגרת התקציב בממשלה (המצב הנוכחי), ניתן יהיה לעשות מהפכים בגודלו או בחלוקתו הפנימית - טועה. שינוי משמעותי בתקציב בגודל כזה, הוא שינוי במדיניות הלאומית הכוללת וחייב הכנה מוקדמת ומדוקדקת. אם רוצים לנהל מאבק, יש לעשותו מוקדם יותר, וחמור בעיני הדבר שוועד ההורים הארצי ואירגוני המורים בשילוב עם ארגונים חברתיים שעניינם החינוך בישראל, אינם מטפלים בו באינטנסיביות במשך כל השנה. ללא הכנות אלה ואחרות, רק לשר חינוך "משוגע" לדבר, חזק פוליטית וניתמך על-ידי ראש-הממשלה, יש סיכוי לשינוי ממשי של השגרה, שהוא תנאי הכרחי חיוני לשינויי כיוון מהותיים.

גם השנה נסב עקר הדיון על נקודות מסוימות בתוכנית העבודה הכוללת ובהן שינויים בתוכניות לימודי הליבה, תגבור לימודי המתמטיקה והאנגלית, היקף בחינות הבגרות ונושאיהן, דרכי הערכת הישגים לימודיים, לימודים עיוניים, מקצועיים או משולבים, רלוונטיות הלימודים לחיים ה"מודרניים" וכ"ב. מאידך-גיסא, מיעט הדיון לעסוק בתמונה הכוללת של החינוך בישראל ובכלל זה שאלות-יסוד כגון: חינוך למה? חינוך על-פי מה? מה ההבדל בין לימוד לחינוך בעידן הנוכחי ובדור הבא? האם החינוך מכוון לפרט, לחברה או לשניהם? מה אנו שואפים להשיג בחינוך או בהוראה וכיצד נחולל זאת בתנאים ובאילוצים הקיימים? מי אחראי לנושא ההוראה ולנושא החינוך במערכת הציבורית? ועוד. חינוך והוראה (להלן: "החינוך") הם תהליכים מתמשכים. בית-הספר הוא המסגרת שבה אנו מחוללים את עיקרי התהליכים אבל הוא לא השחקן היחיד בהם. אם כך, מה תפקידו של כל אחד ממשתתפיו - תלמידים, מורים, הורים ומערכת החינוך - בתהליך הכולל; מה צריכים להיות יחסי הגומלין ביניהם? כאמור, חלק מהשאלות נשאלות בכל שנה מחדש, אבל הן נשאלות כשאלות "בדידות" ועומדות לעצמן, ולא כנגזרת מהתהליך הכולל.

במקרים אחדים נתפסים הלימודים כהקניית ידע מקצועי, ובמקרים אחרים בראש וראשונה כהכשרת היחיד להשתלבות בחברה בעתיד; מה המשמעות של השתלבות בחברה?! האם זהו ידע, האם תרבות, נימוס, שמירת החוק, השתלבות וסולידריות חברתית-לאומית או אחרת, וכו'. שאלות אלה הן קריטיות משום שמהן אמורה להיגזר תוכנית העבודה השנתית והרב-שנתית של מערכת החינוך כולה, עד לאקדמיה ועד בכלל. הואיל ומדובר בתהליכים ארוכי-טווח, נודעת חשיבות עצומה לאינטגרציה ולהמשכיות התהליכים בכל מסלולי ההכשרה של אזרחי המחר. לדעתי, לוקה המערכת כיום בהעדר כיוון ברור ואחדות המעשה. מקור הדברים הוא בחילופי-גברי תכופים בדרג המנהל של משרד החינוך, בניגודי השקפות באקדמיה בין אסכולות שונות ובחוסר הסכמה פוליטית לגבי הכיוון והתכנים. חוסר ההסכמה הפוליטית הוא מכשלה יסודית, ואני רואה במערכת החינוך את אחד הגורמים שיאתגר את המדינה להתפנות ולענות בכלים הפוליטיים על שאלות-היסוד הקיומיות. לאחר שהמדינה תעשה את שלה, יקל לשלב זאת במערכת החינוך.

השכלה גבוהה

שאלות מרכזיות החסרות פתרון כאמור לעיל הן: א. מהם ערכי-הליבה הלאומיים-חברתיים של מדינת-ישראל, ומהו תפקידה של ההוראה בשימור והנחלה של ערכים אלה? במילים אחרות: כיצד אמורה מדינה יהודית להנחיל את ערכיה היהודיים לדורות הבאים, בהינתן שהיא שואפת להיות גם דמוקרטית ועל אזרחיה נמנים גם מי שאינם יהודים? ב. מהו ההבדל בין מקצועות הלימוד שהם חובה במערכת החינוך הלאומית, לבין מקצועות רשות, וכיצד תטופל כל אחת מהקבוצות במערכת ההוראה הלאומית? ג. מהם התוצרים להם אנו מצפים בכל אחת מהקבוצות הנ"ל, וכיצד נמדוד או נעריך עמידה בהישגים לגבי כל אחת מהם? האם מדידות ה- OECD משרתות את המטרות שקבענו או שהן בסה"כ "מטרד" ונטל מיותר? 2 ד. האם יש דרך לחבר בין המטרות הנ"ל לבין הפיצול לזרמים הקיים במערכת החינוך הלאומית? אם קיימת דרך כזו, עד מתי יש להמשיך את המצב הקיים ומדוע? (אם אין דרך כזו, יש להגיע להכרעה לאומית - רצוי בדרך ההידברות והפשרות - על ביטול מודרג של הפיצול לשם מזעור נזקיו). ה. ישראל ויהדות העולם: כיצד ממשיכים יחד ומהו הכוון המשותף? סוגיות אלה יונקות מהעבר ומהתרבות היהודית, מתרבויות אחרות, מהחזון הציוני ומהצרכים הלאומיים השוטפים. לפיכך, הן קשורות קשר הדוק לכל לימודי הליבה ומשתלבות בהם. שאלות אלה אינן שאלות במקצוע האזרחות, הן שאלות רב-תחומיות.

תחום בו חוזרת המערכת ומתלבטת חדשים לבקרים, כיום יותר מבעבר, הוא משקלה של ההשכלה (גבוהה, מקצועית וכו') בהכנת התלמיד לחייו בעתיד. אם בעבר סברו רבים שהשכלה גבוהה פותרת את הבעיה, כיום ברור שאין זה כך. השכלה גבוהה ברמת תואר ראשון היא תנאי-סף ולרוב בלתי מספיק. כ"כ, לא כל תואר ראשון מזכה את בעליו באותה נקודת זינוק לעתיד, כאשר ראיית העתיד ממוקדת ביכולת ההשתכרות ובהבטחת רמת חיים נאותה (מה זה נאותה?). מי שסבור שהחינוך לבדו יפתור את בעיות התעסוקה ורמת החיים בדור או בדורות הבאים - טועה. להשכלה היה משקל מכריע כאשר בעלי השכלה גבוהה היו "מיצרך נדיר" באוכלוסייה. כאשר השכלה היא נחלת כולם, אופי ההשכלה, השתלמות מתמדת (עידכון ואקטואליזציה של הידע) ותכונות נוספות, הופכים לקריטיים. צמצום פערים אינו רק שאלת ההשכלה, שליטה בשפה וכו', הוא דורש שינויים מבניים מפליגים במשק ופיזור רחב של הפעילות העסקית.

בעולם שבו נשחק המעמד הבינוני 3, משום שהעושר הלאומי מצטבר בידיהם של מעטים (העשירון העליון ולפעמים גם העשירון התשיעי), משתנים וישתנו מבנה המשק ושוק העבודה, וצריך להיות מוכן לכך גם עם תוכניות הלימודים וההכשרה. התעשרות מהירה הייתה ממוקדת בעבר בהנעת מערכות ייצור גדולות וזולות ובמינוף ידע טכנולוגי וניהולי לשם מקסום הרווח הפיננסי. חלוקת העושר הלאומי הנובע מצמיחה כלכלית, התבססה על משק עתיר טכנולוגיה, העסקת מספרים גדולים של עובדים ברמות הכשרה שונות ומכאן גם ברמות שכר שונות. השכלה היוותה במערכת זו את אחד המנופים שאפשרו ליחיד לשנות את מיצובו בהירארכיה החברתית, לצד יזָמות עסקית, השתייכות חברתית או פעילות בורסאית. המשק העכשווי הינו עתיר ידע ויזמות פיתוח טכנולוגי, ומנגנון ההתעשרות המהירה מתקיים בעיקר בעולם הסטארט-אפים והמניפולציות הפיננסיות. האם חוקי משחק ויעדי הכשרה שהיו נכונים בעבר, נכונים עדיין גם לעידן זה ולעידן הרובוטיקה שבשער? - אני נוטה לפקפק בכך.

חינוך מחדש

העולם המודרני מתאפיין בשינויים מהירים בתנאי השוק, בסל המוצרים ובאופנות הקשורות בהם; תופעות אלה ימשכו גם בעתיד הנראה לעין ואף יגברו. התוצאה של מגמות אלה תהיה המשך האצת התייקרותם של "מוצרי יסוד" ומוצרים עכשוויים - דוגמת הסמארט-פונים ודומיהם מזה, והמזון והשירותים האישיים מזה. התייקרות זו אינה נובעת ממציאות כלכלית פיננסית, אלא מפסיכולוגיית ההמונים ומגידול ביקושים בגלל דמוגרפיה תופחת 4. שינויים יסודיים במנגנון חלוקת העושר הלאומי, יחייב שינויים באופי התעסוקה, במספרי המועסקים, במבנה של "משרה טיפוסית" בכל ענף משקי ובתנאי-הכניסה הדרושים להשתלבות בעולם זה. להערכתי, דברים אלה אינם משתקפים עדיין במידה מספקת בתוכניות הלימודים והכשרת הדור הצעיר. דומה שהדור הצעיר סבור שחייו עומדים להתנהל דרך משקפי מציאות מדומיינת - הוא טועה. הצורך להעמידו על טעותו, הוא חלק חשוב בחינוך "החדש" 5. במציאות של פערים גדולים בשל תנאי-התחלה בעלי שונות רחבה, חיוני מאמץ לאומי מזורז וממוקד לסגירת הפערים, במקום ב-3-2 דורות כבעבר, בדור אחד! הלכידות הלאומית מחייבת זאת.

מאמץ מרוכז מסוג זה, משמעותו הקצאה דיפרנציאלית של משאבים וזו לא תהיה אפקטיבית אם תנוהל במסלול ביורוקרטי אחד: ממשרד החינוך ומטה. הקצאה אפקטיבית חייבת להיות מנוהלת במגע ישיר עם הצרכים - כלומר, מתן המשאבים נעשה ישירות לשם השגת יעדים קונקרטיים בכל אחת מרמות המערכת המשתתפת בתהליך החינוכי: הבית (היכולת המשפחתית) ביה"ס, העיר או הישוב ורק מעליהם ברמת המדינה. לשם כך נחוצה פרשנות עדכנית של משמעותו הכלכלית של חוק חינוך חינם: הקצאה ישירה לחינוך במסגרת מדיניות לאומית כוללת ומבוקרת תוכר כהוצאה פטורה ממס באופן חלקי או מלא (פונקציה דיפרנציאלית של רמת ההכנסה), במקום האופן המתקיים כיום --- מיסים --- אוצר --- תקציב --- רשות מקומית --- כלל הילדים 6. בכל מקרה, אם אנו רוצים שינויים של ממש ובהקדם, חוק חינוך חינם אינו יכול לחול על כל הנושאים במקביל ולמן הרגע הראשון שבו הופכת מסכת השינויים לתוכנית לאומית כוללת. אולם, את המשאבים הנוספים לביצוע מואץ של תוכנית לאומית יצטרכו לתרום האזרחים, ויש להבטיח שכל התרומה הייעודית, תשרת את המטרות המוצהרות. זאת ניתן יהיה להשיג, אם כי לא בנקל, בשיטה המתוארת לעיל.

שלושת הגורמים הקריטיים לטיוב תהליך החינוך הם: מוטיבציה של התלמידים, רמת המורים והמשמעת בבתי-הספר. מהפך באלה יביא לטיוב המערכת כולה. הגישה הנ"ל מציעה פתרון אפקטיבי גם ליצירת מהפך זה. מלבד העניין הפיננסי, ישונו גם שיטות הלימוד ותנאי הלימוד, כחלק מההקצאה הישירה הנ"ל, ויכללו שימוש אינטנסיבי יותר בלמידה מקוונת-מודרכת, סימולציות, פרויקטים, ופתרון בעיות בצוותי-עבודה; שהרי כך עובד גם "העולם האמתי"; אגב, גם אנגלית אפשר ללמוד כך...

הערות

1. חוק ההסדרים הוא אחד החוקים מהפחות דמוקרטיים בישראל. הוא נועד לאפשר עסקות "שמור לי ואשמור לך " במהלך דיוני התקציב, תוך עקיפת דיון ציבורי בהם. הכוונה לא רק לדיון ציבורי פתוח אלא גם לדיון שבו ישותפו חברי הכנסת וגורמים מקצועיים, במטרה לטייב את תכניו ולהעלות את איכותו ורלוונטיותו. סיבה עיקרית לכך היא נוחיות וסיבה שניה בחשיבותה – משילות. במשטר שבו הרוב הפרלמנטרי קטן, והעברת תקציב עד תאריך נתון הוא תנאי להמשך כהונתה של הממשלה, הומצא פטנט זה כדרך לייצוב השלטון ע"י נטרול המרכיב הדמוקרטי של התהליך. לטווח קצר, זו המצאה שניתן לחיות עמה. לטווח ארוך, זהו הרס הדמוקרטיה וסיאוב המערכת הציבורית.

2. מיקוד הוא תנאי יסודי להשגת יעד בפרק זמן והשקעה שיועדו לכך. ריבוי מדידות ושיטות הערכה, מעמיס את המערכת והעובדים בה בפעילות "לא קונסטרוקטיבית" ע"ח המטלות החיוניות ליישום מוצלח של תוכניות העבודה.

3. הדיון בשאלה מדוע, הוא דיון נפרד, וגם לגביו אין הסכמה כוללת.

4. ריבוי טבעי, הארכת תוחלת החיים ועלייה ממוצעת וחציונית ברמת החיים העולמית.

5. למעשה, זה אותו חינוך ישן כשהוא מוצג לצעירים בכלים "שמדברים" אליהם...

6. אופן המימוש של הגישה מחייב הצגת מודל מפורט יותר עם הסברים נרחבים, שלא כאן מקומם. הרעיון הבסיסי הוא להסתכל על תהליך החינוך וההוראה כמאמץ לאומי כולל שבו הגורמים החזקים מבחינה כלכלית משתתפים בנתח גדול יותר במימון התהליך, ובכך מסבסדים אותו לבור הגורמים החלשים יותר. הסבסוד ניתן ישירות לתהליך ולא לקופה ממשלתית כוללת שממנה זורמים המשאבים לכול המטרות גם יחד לפי הקצאה שרירותית מקרית. הורים חזקים מבחינה כלכלית משלמים יותר עבור חינוך ילדיהם; רשויות חזקות משתתפות בסכומים גדולים יותר במימון מוסדות הלימוד המקומיים; הממשלה מסבסדת שכבות אזרחיות חלשות ורשויות חלשות בסכומים גדולים יותר מהתקציב הציבורי הכולל, כך שכל התלמידים מקבלים תמיכה "שוות-ערך חינוכי" ללא קשר למקום מגוריהם או מוסד הלימודים בו הם לומדים בפועל. ההוצאה העודפת על חינוך של המשפחות האזרחיות, מוכרת בחלקה לצורכי זיכוי ממס הכנסה. דרכי ביצוע התשלום, הן עניין לדיון נפרד. בעידן התקשוב אין בעיה לממש זאת.

תאריך:  05/09/2016   |   עודכן:  05/09/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בנימין נתניהו מוביל את מדינת ישראל הממלכתית, הדמוקרטית והציונית לממלכת יהודה התאוקרטית-משיחית והבלתי דמוקרטית. זאת תסתגר ותבודד עצמה בעולם הגלובלי ובאזור ותידחק אל מעבר לזרם המרכזי של ההיסטוריה המדינית, הכלכלה והתרבות הגלובלית והאיזורית. זה מתכון לחיסול הריבונות הישראלית השלישית, כפי שכבר קרה בהיסטוריה כתוצאה מנמהרות ונואלות משיחית לא רציונלית שהשתלטה על היהודים. הלקחים צריכים להלמד, המודעות להם צריכה להביא לפעולת מנע מקדימה שהיא בבחינת "עוז לתמורה בטרם פורענות". הפתרון צריך להיות פוליטי בהקמת גוש גדול ואטרקטיבי שיכלול נציגי מפלגות ואישים נוספים מתנועות ציבוריות חוץ פרלמנטריות, וכאלה שהם בעלי משקל ציבורי-איכותי. המטרה והיעד צריכים להיות הצלת מדינת ישראל הממלכתית מטירוף המשיחיות הרבנית האורתודוקסית האנטי פרגמטית. על כולם לותר על האגו האישי ולאפשר הקמת רשימת מועמדים משותפת מוסכמת ואטרקטיבית ולבחור מנהיג מקובל ובעל יכולות היבחרות בפריימריז פתוחים.
05/09/2016  |  דוד סנדובסקי  |   מאמרים
פיפניקיות אמריקנית. בעבר טענו נגד מדינת ישראל כי יצרניה הם חפיפיניקים ומאלתרים במקום לעבוד עבודה מסודרת, והנה בא המקרה של עמוס 6 והדגים כיצד מדינה כמו אמריקה הידועה ביצור תקני ולא מאולתר מפשלת בגדול, כאשר לווין בעלות של 200 מיליון דולר מתפוצץ על כן השיגור בהכנות לקראת השיגור.
05/09/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
ועדות חקירה קמות בדרך כלל אחרי מחדל גדול ו/או שרוצים לנתב ולנקז כעסים ומרירות לאפיק מסוים.
05/09/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
יש לקוות שחבר הכנסת אבי דיכטר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, קרא את מאמרו של פרופסור משה נגבי, הפרשן המשפטי של רשת ב', שפורסם בעיתון הארץ ב-29 באוגוסט, ויעשה חשבון נפש מחודש בעניין הופעתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בפני ועדת המשנה לענייני מודיעין של ועדת החוץ והביטחון כדי שיוכל לשטוח בפני חבריה את טענותיו על המחדל הביטחוני החמור של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
05/09/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נפתח בשלוש כותרות מדף החדשות של גוגל:
05/09/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il