|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

וישב עז

מלחמה בין חושך לאור <br>

יהודים נאורים בעיני עצמם אבל באמת מצויים בחושך מוחלט, שונאים את עמם יותר משהגוי מסוגל לשנוא אותו. והנשים במגזר הזה הן השונאות הכי גדולות, כדברי הגמרא: ונשותיהן יותר מהן
22/12/2016  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

את פרשת וַיֵּשֶׁב אנחנו קוראים השנה בערב חג החנוכה. במוצאי שבת נדליק נר ראשון. ננסה לראות מה אנחנו יכולים, ולכן צריכים, ללמוד מהקביעות הזאת, מה הקשר בין התוכן של פרשת השבוע ובין האירועים שלזכרם אנחנו חוגגים את חג החנוכה. המצווה העיקרית בחג הזה היא הדלקת הנרות, שעל כן הוא מכונה גם חג האורים. בגשמיות, כל בר דעת יודע שיש הבדל, ואולי גם יודע מה ההבדל בין אור לחושך. בחושך מלא לא רואים בכלל וככל שמתמעט החושך מתחילים לראות אבל לא רואים ברור. ההולכים בחושך מלא עלולים להיתקל בקירות ואפילו ליפול למהמורות. בקיצור, סכנה. בחושך חלקי אומנם מזהים מכשולים אבל אין כל כך יכולת לאמוד עד כמה הם מסוכנים אם בכלל.

לעומת זאת כשהולכים באור, רואים בדיוק היכן הולכים ויכולים בקלות להתרחק מסכנות. כל הנ"ל הוא בחושך ואור גשמיים. אבל מה לגבי חושך ואור רוחניים? הרי נרות חנוכה לא נועדו להאיר אור גשמי, והראיה היא שאסור להשתמש באור שהם מפיצים, הם נועדו להפיץ אור רוחני. מהו אותו אור וכיצד הוא קשור עם פרשת השבוע שקוראים בשבת ערב חנוכה? פרשת השבוע מספרת (בראשית לז): [ג] וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים. [ד] וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ... אם יעקב, בתודעה של בניו, הוא המגדלור, הרי שיוסף זכה למנת אור מוגברת בעוד הם נותרו בצל, בחשיכה חלקית. התגובה הרגשית שלהם מאלפת: וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ.

יוסף כנראה מודע ליחסם אליו והוא מנסה להתקרב: [ה] וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם, וַיַּגֵּד לְאֶחָיו; אולי יתעורר אצלם איזה רגש חיובי כלפיו. אבל התוצאה היא הפוכה: וַיּוֹסִפוּ עוֹד, שְׂנֹא אֹתוֹ. תוספת שנאה על מה שכבר יש. וכך גם עם החלום הנוסף, שסיפר להם וגם לאביהם (כנראה בנוכחותם) בדבר השמש והירח ואחד עשר כוכבים שמשתחווים לו. בעיניהם, פה הוא כבר לגמרי הגזים. והתוצאה: [יא] וַיְקַנְאוּ-בוֹ, אֶחָיו; וְאָבִיו, שָׁמַר אֶת-הַדָּבָר. אביו שם את זה במגירה של "נושאים למעקב" בציפייה לראות בהתגשמות החלום ואחיו שמו את זה במגירה של "נושאים לטיפול דחוף". וכשנקרתה להם ההזדמנות לטפל - הם לא החמיצו אותה, כפי שכולנו (יש לקוות) מכירים את המשך הסיפור.

החשוך שונא את המואר

האחים כולם היו מוארים באורו של המגדלור, ישראל אביהם. אבל, כאמור, יוסף זכה למנת אור מוגברת ואת זה הם לא יכלו להבין וממילא גם לא לקבל. כעובדה היסטורית אנחנו יודעים שאכן זו הייתה המציאות, שיוסף היה במדרגה רוחנית נעלית ביותר, בלי שום השוואה לאחיו שגם הם היו צדיקים. התופעה הזאת הייתה חדשה. עד אז, היה רק איש אחד נעלה מהם במדרגתו הרוחנית, אביהם. וגם האחים הכירו בכך. בעוד האמת הייתה שיוסף היה גבוה מהם באין ערוך, הם התייחסו אליו כאל טיפוס בלתי נסבל בהתנשאותו עליהם. ומכאן שנאתם אליו. זה מה שקורה כאשר באותו מקום (גשמי) נמצאים אנשים שהולכים בחושך חלקי ובטוחים שזה כל האור בצד איש או אנשים שמבחינתם האור הוא באמת מלא.

כמובן, התופעה הזאת חריפה הרבה יותר כאשר בצד אנשי האור (הרוחני) המלא נמצאים אנשים המתהלכים בחשיכה (רוחנית) מוחלטת. במקרה הזה השנאה מתעצמת פלאים. ויש על זה עדות די עתיקה (פסחים מט/ב): תניא, אמר רבי עקיבא: כשהייתי עם הארץ, אמרתי "מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור". אמרו לו תלמידיו, רבי אמור ככלב. אמר להן, זה נושך ושובר עצם וזה נושך ואינו שובר עצם. רצה להזיק, לא רק להכאיב. ר' עקיבא חי כמה דורות אחרי המאורעות שלזכרם נקבע חג החנוכה, אבל התופעה לא השתנתה מאז. היא לא השתנתה מאז הסיפור של פרשת השבוע על-אודות יוסף ואחיו. רק שבפרשה מדובר בצדיקים שנכשלו ויותר מאוחר חזרו בהם, ובמקרים אחרים הייתה מלחמה עד הסוף.

ובהמשך שם קובעת הגמרא: גדולה שנאה ששונאין עמי הארץ לתלמיד חכם יותר משנאה ששונאין עובדי כוכבים את ישראל. ונשותיהן יותר מהן: תנא, שנה ופירש יותר מכולן. נראה לי שבקלות אפשר למצוא כאן הסבר לגלי השנאה השוצפים סביבנו. יהודים נאורים בעיני עצמם אבל באמת מצויים בחושך מוחלט, שונאים את עמם יותר משהגוי מסוגל לשנוא אותו. והנשים במגזר הזה הן השונאות הכי גדולות, כדברי הגמרא: ונשותיהן יותר מהן. והכי גרוע זה מי שהיה, או לכאורה היה, בצד המואר ועבר לאזור החשוך: שנה ופירש יותר מכולן. כידוע, לאור של נרות החנוכה יש הכוח להתגבר גם על החושך הכי עמוק, אפילו על החושך של מרידה בה' ובתורתו. יתן ה' וכבר בחנוכה הזה נזכה לאור הגדול של הגאולה.

תאריך:  22/12/2016   |   עודכן:  22/12/2016
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמה בין חושך לאור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רצית לקלל, ויצאת
23/12/16 09:23
2
באנו חושך לגרש!!!
23/12/16 18:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"עמיר פרץ הוא הישראלי החדש, הישראלי שעבר את כל המשוכות במדינה שכינסה אוכלוסיות שונות ויצרה תמהיל של חברה שיכולה להפוך לחברה חזקה. בכל שלב שעברתי בחיי הייתה מהמורה קשה, וכאשר אתה עומד מול מהמורות כאלה יש לך שתי אפשרויות. או לשקוע בביצה של התמרמרות, או להפוך את הקושי לכלי מחזק ומחשל המוסיף לעוצמות שלך. אני תמיד בחרתי באפשרות השנייה". (עמיר פרץ).
22/12/2016  |  דביר מור   |   מאמרים
בשנת 1966 הגעתי לטהרן בפעם הראשונה. זו הייתה תקופת ירח הדבש בין שתי המדינות, בזמן שלטונו של השאה. ברחוב ז'בוטינסקי בר"ג, בערך מול מפעל עסיס, מאחורי גבעה רמה, גם שכנה מוסתרת הנציגות הדיפלומטית של אירן.
22/12/2016  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
המומחה למידתיות מספר אחד במדינת ישראל ואולי אף בכל העולם הוא בית המשפט העליון. הוא מחליט כמעט על כל דבר תוך שימוש בכלי שהוא כאמור מומחה מספר אחד בו כלי המידתיות.
22/12/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים

22/12/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
לאחרונה פורסם בדה מרקר שחיפוש בגוגל של השאלה Did the holocaust happen – מובילה לאתר ניאו-נאצי במקום הראשון, שמסביר לעומק מדוע השואה לא התרחשה. קפיצת המדרגה הזו בהכחשת שואה היא חלק מהיכולות הדי חדשות שלנו, בני האדם, לייצר תכנים ולהפיץ אותם לקהל יעד גדול.
22/12/2016  |  עמית אדלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il