|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת פנחס

שאלת הקנאה

כל אחד מנסה בתת מודע שלו לברר לעצמו את משמעות הקנאה שקבלה ביטוי חזק בקנאת פינחס לאלוהים
13/07/2017  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
מעלה שאלות [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

יֵשׁ דִּין וְיֵשׁ דַיָּן
אִם יֵשׁ דִּין וְיֵשׁ דַיָּן הֲאֵין עִוּוּת
הֲאִם אָדָם כְּדַיָּן חָסִין מִטָּעוּת
זֹו הַשֶּׁאֶלָה שֶׁתָּמִיד מִּתְבַּקֶּשֶׁת
בְּיַ"ג מִדּוֹת בֶָּהֶן הַתּוֹרָה נִדְרֶשֶׁת
לְבַל תֵּהֵא עַוְלָה מִתְרָחֶשֶׁת
דִינֵי מָמוֹנוֹת לֹא כְּדִינֵי נְפָשׁוֹת
בְּמָמוֹנוֹת כֹּל טָעוּת נִתַּן לְפַצּוֹת
בִּנְפָשׁוֹת נָטַלְתָּ נֶפֶשׁ אֵין תַקָּנָה
גָּם כְּשֶׁסָפֶק הַמְּזַכֶּה מַר כַּלָּעֲנָה
כִּי זֶה מִתְעַנֶּה וְזֶה נֶהֱנֶה
זֶה החק בְּיִשְׂרָאֵל זֶה עִקַּר הָעִנְיָן
אֶחַד גּוֹזֵר דִּין וְאָחֶר מְשַׁמֵּשׁ תַּלְיָן
הִזַּהֲרוּ חֲכָמִים בְּדִבְרֵיכֶם נֶאֱמַר
לָכֵן עַמֶּנוּ בֵּרַךְ תמיד בָּרוּךְ שֶׁאָמַר
בְּלֶכְתּוֹ אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבַר


קנאה ותמורתה

פרשת פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן, מעלה בפני הקורא שאלת הקנאה אשר מטבע הדברים היא מולידה שנאה ומה היא התמורה של הקנאה. בקוראנו את הדברים, כל אחד מנסה בתת מודע שלו לברר לעצמו את משמעות הקנאה שקבלה ביטוי חזק בקנאת פינחס לאלוהים. בדרך כלל אין מקום ללבטים אם הקנאה רצויה בחיי יום יום, נוכח העובדה המוכחת תמיד כי הקנאה לעתים קרובות מולידה שנאה. בפרשה פינחס הקב"ה מגלה אהדה אם לא יותר מזה לפינחס, שנטל את הרֹמַח בידו ודקר בו שני בני אדם בקנאו לאלוהים, נוכח חטאם של שני המומתים שעשוהו בגלוי לעיני כל בפרהסיא כפי הנראה כדי להתריס או להכעיס. מלשון הכתוב יש בצד המעשה של פינחס גם הנמקה לכך מפי הקב"ה, בשבחו את פינחס באמרו: פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם (כה/י"א). הקב"ה גם מעניק לפינחס מעמד מיוחד לו ולזרעו אחריו, ברית עולם. (כה/יג) דברים אלה מצביעים על היוצא דופן שבמעשה, כי לית מאן דפליג ולזרעו אחריו, ברית עולם. (כה/יג) דברים אלה מצביעים על היוצא דופן שבמעשה. על הקנאה והנקמה נאמרו במסכת סנהדרין נאמר כי הקנאה והשנאה אינם רצויים ואפילו פסולים, כי הם עלולים להיות להוליד שנאה .ומובאת על-ידי חז"ל גימטריה אינם רצויים ואפילו פסולים, כי הם עלולים להיות להוליד שנאה .ומובאת על-ידי חז"ל גימטריה המראה כי סך אותיות הקנאה (161) + נקמה (195) שני אלה מסתכמים ב-(356) השווים ל - שנאה שאף היא (356) (סנהדרין ב' ב' ),. חז"ל בקשו לישב את אשר עשה הקב"ה עם פינחס ברגישות רבה, כדי שלא לעודד קנאה ולא כל שכן נקמה. הדגש הושם על עשיה למניעת התמוטטות האמונה בקב"ה וביחוד כשזה נעשה להכעיס לעיני כל. ודבר נוסף חשוב בעניין זה כשהמקנא, עושה זאת לחיזוק האמונה של העם באלוהים ביחוד כשהאדם נמצא במצב של סכנת נפשות או כלשון חז'ל מצב של קידוש השם, כאן המקנא עושה לחיזוק חסנו של העם. בזאת רואה המקרא קנאה חיובית, או כהכרח בל יגונה, יחד עם זה כשקורה ואדם עובר על האיסור, צריך לנהוג לא כמו שנהג פינחס בבן סלוא נשיא בית אב לשמעוני (שבט שמעון) אלא בהבאתו לדין אז בפני הַסַּנְהֶדְרִין. (הסנהדרין מלה יְוָנִית שפרושה מועצה, מושב שמשה מעין בית המשפט העליון של ישראל מספר דיניה היה 71 דיינים רגלים לחשוב כי מספר החברים הוא 70, יש גם סנהדרין קטנה המורכבת מ-23 חברים) הסנהדרין דנה וגזרה דינו של כל אדם, אזרחי ופלילי. מעשה כמעשהו של פינחס היה נפסל על-ידי הסנהדרין. כי על מעשה שעשה פינחס נאמר: יש דין ויש דין, "שופטי ישראל" הם, שמשה פנה אל העם: ויאמר משה אל שופטי ישראל הרגו איש את אנשיו הנצמדים לבעל פעור.(בלק כה/ה) במקרה זה כאשר העם במדבר חונה בפתח הכניסה לארץ ושם מחכים לו עובדי אלילים עמי כנען, ההצמדות לבעל פעור, כמוה כאבדון לעם, אשר אלוהים בחר בו כעמו כי הוא האמין בו כאלוהיו, לפיכך מוצאים פה צידוק לקנאתו של פינחס, לכן נושא הנקמה מסתיים בכךבדבר ה' אל משה: צרור את המדינים והכיתם, כי הם שהביאו את ישראל להצמד לבעל פעור כדי להטותם מאמונתם בה'.

מפקד לקראת הכניסה לארץ

מיד אחרי מעשה פינחס ומותם של עשרים ואירעה אלף מבני ישראל, ראה הקב"ה לנכון לצוות על עריכת מפקד נוסף של אלה העומדים להיכנס לארץ המובטחת: שנאמר: ויהי אחרי המגפה, ויאמר ה' אל משה ואל אלעזר בן אהרן הכהן: שאו את ראש כל עדת בני ישראל מבן עשרים שנה ומעלה לבית אבתם כל יצא צבא בישראל.(כו/א,ב) במפקד זה נמנו בני ישראל מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצאי צבא, ונמצא מספרם: שש מאות אלף ואלף ושבע מאות ושלושים נפש. המפקד הוא לא רק למלחמה בכנענים לכיבוש הארץ, כי הרי היא הובטחה לישראל על-ידי הקב"ה, ולא היה ספק שירשו אותה, אלא המפקד שנעשה, הוא לחלוקת הנחלות לשבטים, להוציא שבט לוי שלא יקבל נחלה. ועוד נאמר שבחלוקת הארץ לנחלות הן לא יהיו שוות בגדל שטחן, הן יותאמו לגודלו של כל שבט ושבט מישראל.שנאמר: לאלה תחלק את הארץ בנחלה במספר שמות, לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו. איש לפי פְּקֻדָיו (כלומר מספר הנפשות), יתן נחלתו.(כו/נג,נד) והחלוקה תהיה על-פי הטלת גורל. רק אחרי דברים אלה נצטוה משה לפקוד את שבט לוי. הם לא נתפקדו עם יתר שבטי ישראל כי כאמור הם לא מקבלים נחלה. ואף יותר מזה אנו מוצאים כתוב, כי אחרי שנעשו המפקדים של כל בני ישראל בערבות מואב על ירדן ירחו, לא היה איש מפקודי משה ואהרן הכהן שפקדו את ישראל בסיני, כי נגזר עליהם למות במדבר ולא נותר מהם איש, זולת כלב בן-יפנה ויהושע בן-נון, הם שנים משנים עשר המרגלים, שלא הוציאו דבת הארץ רעה ואף עודדו את העם להלחם למען כיבוש הארץ, על כן זכה אותם הקב"ה שהם יהיו המכניסים את העם לארץ ואילו מרים ואהרן מתו כבר ומשה לא זכה להכניס את ישראל ומת במדבר. מכאן למדים אנו שאין למנהיג יתרון על אזרחיו או נתיניו. והרי כאשר משה ביקש מאלוהים שיבטל את גזרתו שגזר על משה שלא יכנס לארץ ובקש שיתן לו להכנס אליה עם העם באמרו לאלוהים: שכניסתו חשובה כדי שלא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להן רועה (כז/יז) משמע לא למענו בקש משה אלא למען העם, ה' דחה בקשתו ואמר לו: קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח ה' בו וסמכת את ידך עליו ....ונתת מהודך עליו ...וכל בני ישראל אתו .(כז/יח-כא) כך שלכל מנהיג יש תחליף, ואין להפוך מקום קבורת המנהיג למקום עליה לרגל, לכן נאמר שמקום קבורתו של משה לא נודע .

נחלה שקבל כל שבט, נשארת קנינו לצמיתות

חלוקת הנחלות בין אחד עשר שבטי ישראל, עליה מדובר וידובר, באה לתת לכל שבט נחלה לקנין עולם. גם אם נאלץ מקבל הנחלה מכורח הנסיבות והעביר את נחלתו או חלקה לאחר משבט אחר, מסיבות שנזכרו בתורה, הקנין של בעל הנחלה איננו מתבטל, כי הרי הוא העביר על כרחו את נחלתו או חלקה לאחר בן שבט אחרמאילוץ לכן ביובל (בתום חמישים שנה) נחלתו חוזרת אליו. מכאן שהנחלה היא גם מקנה מעמד. דבר נוסף שאיננו פופולרי בימינו הוא דבר מתן הנחלה לגבר שבשבט ולא לאשה,מקומם את הנשים בימינו על אפליה בין גבר לאשה, אלא המחאה על אפליה זו, הייתה מאז ומעולם וזה קבל ביטוי חד וחריף על-ידי חמש בנות צְלָפְחָד בֶּן חֶפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶן מָכִיר בן מנשה (מנשה אבי השבט) . מדובר בנשים אמיצות בתקופת המדבר: מַחְלָה, נֹעָה, חָגְלָה, מִלְכָּה, וְתִרְצָה, שהתימבו לפני משה ואלעזר הכהן ולפי נשיאי העדות פתח אהל מועד וטענו: אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על-ידי ה' בעדת קרח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו, למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו.(כז/א-ד) . משה עמד בפני דילמה לא קלה שלא נתקל בה קודם לכן. נשים עומדות על זכויותיהן ותובעות עשית צדק ומשפט עמהן ברוח התורה. ובענותנותו משה מצא עצמו לא מוסמך להחליט בעניין זה העומד מעל לחוק, לכן נאמר: ויקרב משה את משפטן לפני ה'.(כז/ו) הקב"ה מאשר כי דברי בנות צלפחד כֵּנוֹת בדבריהן וה' צוה: נָתֹן תתן להן אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן.(כז/ז) זה היה תקדים ראשון שחייב את ישראל לנהוג לפיו בדיני הירושה בעתיד. אלא למען האמת והכנות, יאמר כי בדין תורה האישה בעם ישראל אינה זכאית לחלק בירושה. ודיני הירושה בארץ עד שנת 1965 היו לפי החק העותומאני המוסלמי שהקנה לאשה חלק במטלטלין ובמקרקעין כמו לזכר, למעט במקרקעין מסוג מֻלְךּ האישה קבלה מחצית מחלקו של הגבר ואכן קים אי-שויון בדיני הירושה לפי התורה ולפי החוק העותומני, חוק הירושה הוחלף בחוק חדש של מדינת ישראל בשנת תשכ'ה -1965 בו הֻשְׁווּ זכויות האישה לזכויות הגבר.

לְפָנֶינוּ עוֹמֵד מַנְהִיג בַּעַל שִׁעוּר קוֹמָה
הִנְהִיג עַם עֲבָדִים וְעָשָׂה אוֹתָם אֻמָּה
שׁוֹמֵעַ טַעֲנַת בָּנוֹת הַנִּמְצָאוֹת בִּמְצוּקָה
מַתְרִיעוֹת נֶגֶד דִּין חָרוּת שָׁם בַּחֻקָּה
עַל אֹפֶן הַעְנָקַת נַחֲלָה וְחָלוּקָה
כַּךְ נוֹהֵג מַנְהִיג וְלֹא אוֹמֵר אֲנִי וְאַפְסִי
מַטֶּה אֹזֶן לָעָשׁוּק וּמוֹכִיחַ כִּי זֶה אֶפְשִׁי
נוֹתֵן לַצֶּדֶק לִגְבּוֹר עַל עִוּוּת שֶׁעוֹשֶׂה עַוְלָה
וּלְהִשָּׁאֵר נֶאֱמָן לָחֻקָּה וְגָם לָתֵת נַחֲלָה
לֹא הַמַּנְהִיגוּת עִקָר וְהַתְּהִלָּה
אֶלָּא לִהְיוֹת אָדָם תְּחִלָּה

תאריך:  13/07/2017   |   עודכן:  13/07/2017
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשיח הרדוד בפריימריז 'העבודה' טען פרץ שהוא ניצח את בניימין נתניהו. עובדה מעניינת ושקרית כי פרץ מעולם לא נבחר לראשות הממשלה. מי שניצח באותן הבחירות היה אולמרט ופרץ זכה ליותר מנדטים מנתניהו אך הוא לא התמודד איתו ראש בראש באופן ישיר. למעשה, הוא ניצח את נתניהו בדיוק, אבל ממש בדיוק כפי שהוא ניצח את אבי גבאי בסיבוב הראשון של הפריימריז האחרונים. לא אתפלא אם סביב המרוץ לראשות הממשלה יטען גבאי כי הוא כבר ניצח את האיש שניצח את נתניהו וקל וחומר שגם הוא ינצח אותו.
13/07/2017  |  עמוס שנער  |   מאמרים
מסכנה גאולה אבן. האהבה הלוהטת לגדעון סער איש הליכוד כנראה העבירה אותה על דעתה הפוליטית, אולי אפילו מבלי לשים לב לתהליך המוזר הזה העובר עליה. בתור מגישה מנוסה הוצבה גאולה על-ידי תאגיד "כאן" בתפקיד שעל פניו לא היה אמור להיות גדול עליה - האחראית על ניווט שידור תוצאות ההתמודדות על תפקיד יו"ר מפלגת העבודה בין אבי גבאי לעמיר פרץ. אבל ראו זה פלא. כאשר ריאיינה גאולה את ח"כ עמר בר-לב, איש מפלגת המחנה הציוני, העבודה בעבר, שכשל בסיבוב הראשון על תפקיד היו"ר, היא השמיעה את הדברים העוקצניים הבאים: "בחרתם מועמד שעל פניו נראה שנתניהו אוכל אותו בלי מלח. הוא מתאים לנהל את המערכת הפוליטית? אדם שלא היה ח"כ יום אחד! לא היה שר בקבינט! אדם שלא יודע לנהל מערכות פוליטיות מורכבות! אין ויכוח על החושים שלו, אבל מה הוא יודע על ניהול פוליטיקה בהשוואה לנתניהו?".
13/07/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
שוב ניסיון לרצוח יהודים, הפעם בגזרת תקוע. הרוצח הערבי תקף ולמרבה המזל חוסל על אתר. תמה אני מדוע מעדיף הצבא לנקוט במילה "נוטרל" ומדוע הנו מתיירא לעשות שימוש במילה הולמת יותר-"חוסל", שהרי זה הגורל היאה לרוצחים הערבים באשר הם.
13/07/2017  |  בעז שפירא  |   מאמרים
באחרונה אישרה ועדת שירות המדינה את המלצות הוועדה בראשות שרת המשפטים איילת שקד, ושר התיירות יריב לוין, המקלות על שרים לבצע מינויים פוליטיים נוספים, וזאת בין היתר, באמצעות איוש משרות בכירות ללא מכרז. האישור אומנם סויג והוחלט להקים צוות נוסף שיבחן את אופן יישום התוכנית, אולם, כפי הנחזה, אנו עתידים לפגוש במשרות "משנה למנכ"ל" במשרדים הממשלתיים ועולה לטעמי שאלה בדבר ההשלכות של הוספת פונקציה זו למשרד ממשלתי ושזירתה בניהול המשרד.
13/07/2017  |  גדעון פישר  |   מאמרים
מה דינו של כלב פראי-משוטט, הנחשף על-ידי פקחי איכות הסביבה? - על-פי פקודת הכלבת בארץ מותר, אומנם, לירות בו, ובלבד שלא לסכן את חייהם של התושבים, הנאלצים לבוא עימו במגע. אלא שעם זאת מעורר הפתרון הזה התנגדות נמרצת בקרב אותן עמותות הנחלצות להגנתם של בעלי החיים,
13/07/2017  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il