|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת השבוע שופטים

צדק צדק תרדוף

כללי הצדק הטבעי, הם דרכי ניהול הדין בבית הדין שהַדַּיָּן או השופט נוהגים לפיהם במשפט המודרני נקרא "סדר הדין" האזרחי או הפלילי
27/08/2017  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
בית המשפט העליון [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]


צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדוֹף

הַצֶּדֶק לְעוֹלָם עוֹמֵד וְאוֹרֵב לָחוֹטֵא

בּוֹחֵן אֶת הַדַּיָּן לְבָל צֶדֶק לָרָם יַטֵּה

לְהַגִּיעַ לְחֶקֶר הָאֱמֶת וְאוֹתָה לַחֲסוֹף

וּלְמַעַן קַיֵּם מִצְוַת צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף

זוֹ רֵאשִׁית דָּבָר וְזֶה הַסּוֹף

שֶׁלּא לְהַכִּיר פָּנִים וְלֹא לְעַוֶּת מִשְׁפָּט

לְבַל יוּעַם אוֹר הָעָם וְיֵהֵא לִבּוֹ נִצְבַּט

וְדַּל כְּעָשִׁיר מוּל הָאֱמֶת יִהְיוּ כְּנוּעִים

שֶׁלֹּא לְהַטּוֹת מִשְׁפָּט וּלְהַכִּיר פָּנִים

וְשֶצַּו זֶה יַעֲמֹד לְאֹרֶךְ שָנִים

שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ

וּבִלְבָּד שֶׁהַמֶּלֶךְ יְהֵא מוֹפֶת לְךָ וּלְעָמֶּךָ

לֹא יַרְבֶה לוֹ נָשִׁים גָּם לֹא כֶּסֶף וְזָהָב

לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מִבְּנֵי עַמּוֹ וְיִסְתָּאַב

וְשֶׁלּאֹ יִדְבַּק בַמְּלוּכָה שֶׁאָהַב

זֹאת תַּמְצִית הַפָּרָשָׁה זוֹ הִיא אַזְהָרָה

זֶה טוֹב אָז וְטוֹב הַיּוֹם-סִטְרָא אַחֲרָא


רדיפת הָרֶשַׁע למניעת פֶּשַׁע

רדיפת הָרֶשֶׁע לְבֵעוּרוֹ ורדיפת הצדק לְקֵרוּבוֹ. ללמדך שאין די באמירה בעלמא, או בגינוי הָרֶשַׁע וְהַרָשָׁע, צריך לרדוף אותו בלי הפסק עד מִגּוּרוֹ המוחלט מקרב העם. וכשמדובר בְּצַדִּיק וּבְצֶדֶק רודפים אחריהם לישמם בקרב העם לתמיד. כי הרי שֹׁרֶשׁ הביטוי רְדִיפָה (רדף) מעורר בקרב עמנו סיוט, כי עָם ישראל חש את הרדיפה בכל הדורות על בשרו ודוקא זו שבאה מצד אלה שישראל היטיב עמם וישב בקרבם. עמים אלה קִנְאוּ בו ורדפוהו, ושמוהו אשם בצרותיהם. כבר נאמרו דברים על הַקִּנאָה שמולידה שִׁנְאָה והרדיפה אינה אלא תכונה חַיָּתִית. זאת לומדים מחיי הטבע במתרחש בקרב חיות הבר הטורפות והנטרפות. החיה הטורפת חזקה רודפת אחר החיה החלשה וטורפת אותה, או ממיתה אותה מבלי שתפיק מכך תועלת לעצמה. בפרשה זו נעשה שימוש במושג רְדִיפָה באמירה: צדק צדק תרדוף למען תחיה.(טז/כ) והשאלה האם הצדק בורח ולכן צריך לרדוף אחריו כדי להשיגו? והתשובה הלא הור בהשג יד וצריך לעמול כדי להשיגו. המבקש שיעשה צדק איננו זקוק לשופט נוח לו, וְשֶׁיַּטֶּה משפט בעבורו, כל שעליו ל"רדוף" אחר הצדק אם איננו בהשג יד ולהשיגו וצריך גם שהצדק יהא זמין. חז"ל פרשו את: "צדק צדק תרדוף", כמצוה המוטלת על שכמו של בעל דין ולאו דוקא על הַדַּיָּן. כי הַדַּיָּנִים כבר הוזהרו לפני כן בפסוק: וְשִׁפְטוּ את העם משפט צדק. (כ/יח) על בעל דין לחפש בית דין צדק מפורסם בדינו ומוסמך ביותר להוציא משפט צדק. אנו מודעים לתופעה שבה בעל דין מחפש שופט נוח שיעשה לו טובה תוך עוות דינו של יריבו כמובן שזה הדבר הנתעב ביותר. לפיכך האזהרה כונה לבעל דין הרודף אחרי הצדק להשיגו. אם הצדק בצדו ישיגו באמצעות בית משפט שדן דין צדק. אשר לשופט היושב בדין הוא מוזהר מפני נטית לבו לאמת ועשית צדר ולא לְעַוֵּת דין גם אם לא מקבל שלמונים כשוחד, אלא כדי להיטיב עם מכרו חוטא בחטא עוות הדין. ועוד נאמר: רדוף צדק למען תחיה. יען אם יֵעֻוַּת הדין תוך קיפוח בעל דינו כי אז חייו של הנהנה מעוות הדין אינם חיים. כי יהיה בלבו חשש שמא עשה עוות דינו על-ידי בעל דין במשפט אחר האזהרה היא "למען תחיה" בשלוה ובשקט נפשי. גם הצדק איננו נותן לך כל תַּאֲוָתְךָ, הוא יתן מרגוע לנפשך.

כללי הצדק הטבעי

כללי הצדק הטבעי, הם דרכי ניהול הדין בבית הדין שהַדַּיָּן או השופט נוהגים לפיהם. במשפט המודרני נקרא "סדר הדין" האזרחי או הפלילי. סדר דיו זה נועד לתת לצדדים את יומם במשפט שהם צד בו בין אם תובעים ובין אתם נתבעים. כלומר לאפשר להם את דברם במשפט עד תֻּמָּם. בדרך כלל האנשים אינם בקיאים בדרכי המשפט ובסדר הדין, אזי הם נאלמים דום מיראה כבוד כלפי השופט - הַדַּיָּן ולא מצליחים לתת ביטוי לרחשי לבם. השופט או הדין צריך לעודד את בעל הדין שאיננו מיוצג על-ידי עורך דין לומר דברו בפני בית המשפט או שבית הדין עצמו משמש פה כסנגור לבעל הדין בעשותו זאת בזהירות ומבלי לגלות נטייה או הבעת דעה לטובת אותו אדם שאיננו מיוצג. אנו עדים לנסיונות לצמצם סמכות בית המשפט ובעיקר סמכות "בית דין גבוה

לצדק" בג"ץ, כי פסיקתו אינה לרוחו של צד זה או אחר. ברם המבקשים לעשות זאת שוכחים שביום מן הימים הם עשוייםלהיות זקוקים להגנתו.אין להתעלם מכך שבמשפט יש שני צדדים, אחד מהם בא על סיפוקו והאחד לא. יש ושני הצדדים לא באים על ספוקם המלא. חובה על בית המשפט ששמע את טענות הצדדים ועדויותיהם, לפסוק את הדין מבלי להתחשב "מה יגידו". הדין איננו מתחשב ב"מעמד" רם או דל של העומד לפניו בדין, כבר היו דברים מעולם בתקופתנו ובית המשפט העליון בישראל נתן ביטוי לכך בהלכה הידועה בשם הלכת "בו-זגלו". כינוי לאדם פשוט לעומת האדם בעל מעמד רם וְנִשָּׂא, דין אחד לכולם. הַדַּיָּן צריך להיזהר שלא ילך אחר נטית לבו, אלא למצות את הדין שהצדק יראה. חובה על השופט שלא ישב בדין כשאחד הצדדים שעומדים בדין לפניו קרוב קרבה משפחתית, במקרה זה על השופט לפסול את עצמו מלשבת בדין וזאת כדי לקים את הכתוב: לא תטה משפט, לא תכיר פנים (טז/יט). כיון שנושא זה מדובר בציבור הרחב, טוב יעשה התובע מצד הרשות שלא יטפל בעצמו בתביעה או בחקירה שנוגעת באדם שהתובע היה תחת מרותו. אף על-פי שהתובע יכול להתנהג בְּיָשְׁרָה, אך תמיד יהיה פתחון פה נגדו למרות הגינותו ויושרו.

מלחמת מצוה וכללי ההתנהגות

משה מביא את העם אל היעד אל ירדן ירחו, שם חונה העם לקראת כניסתו לארץ כנען לרשתה. וכבר אמרנו כי בארץ בה מדובר יש שבעה עממים ששמותיהם חוזרים ונזכרים, כל אימת שמדובר בלרשת ארץ כנען. ברור שאין מדובר בארץ המוגשת לישראל על מגש של כסף, וצריך להלחם עליה. וכפי שאמרנו לא פעם, כל אחד עשר שבטי ישראל חייבים להלחם עליה להוציא שבט לוי שהוטל עליו להיות צבא המספק שירותים ללוחמים ומשרת במשכן ובארץ עתיד לשרת בבית המקדש. העם התפקד לא פעם ומנו כל בן עשרים ומעלה עד גיל חמישים יוצא צבא וזה בעיקר במלחמת מצוה. לכן משה בסקירתו המשתרעת על כל ספר דברים, קובע כללים בקשר למלחמה זו. תחילה מחזק את לב העם: אל ירך לבבכם,אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם (מעמי כנען) (כ/ג) דבר שני מנה את האנשים שניתן לפטור אותם מנטילת חלק במלחמה, זה שבנה בית ולא חנכו, או זה שֶׁאֵרַשׂ אישה ולא לקחה או זה שנטע כרם ולא חללו. וגם כל הירא מן המלחמה ויכול להשפיע לרעה על עמידת הלוחמים בקרב. כל יתר העם חייבים ליטול חלק במלחמת המצוה. ובמלחמה זו קבע משה גם כללי התנהגות כלפי הצד שישראל נלחמת נגדו, אשר אין ספק שיתנגד לכניסת ישראל לארצו ולכבוש אותה. וכך אמר משה בעניין זה: כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום.(כ/י) אם הקריאה תענה בחיוב, אין לפגוע בלוחם נגד. ברם אם תדחה היד המושטת לשלום, להלחם בלוחמים מנגד. אין לפגוע בנשים ובטף או בבהמה, כי אנשים אלא, כדברי רש"י, יעשו תשובה ויתגירו. משה אף מתיחס לצומח באמרו: לא תשחית את עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גרזן כי ממנו תאכל ואותו לא תִּכְרֹת כי האדם עץ השדה...(כ/יט) לא רק בזה התרכז משה בדברי לעם, אלא גם בקיום חוק ומשפט בקרב העם עצמו. ומביא שורה של חֻקִים ומשפטים בין היתר חוזר על האיסור החמור: שימצא בעם קוסם, מעונן, מנחש ומכשף ושואל אוב וידעני ודורש אל המתים . כי תועבות ה' כל עושה אלה. הרמב"ם חוזר ומדגיש את האיסור הזה ומשה עובר אל הצורך בלחקור ולדרוש אם ימצא חלל באדמה, זאת כדי למצוא את עושה המעשה, כי נאמר: ואל תתן דן נקי בקרב עמך.(כא/ח) ושוב משה שם את הדגש על האמונה באלוהי ישראל ועשית דברו, מכאן כל אימת שמדובר בכיבוש הארץ והעם מצליח בכך הוא מצווה לסלק את אלילי העמים שחיו בארץ ואת פסיליהם. הדגש הוא שלא לנהוג מנהגיהם ולהמיר אמונת ישראל בה' באמונת הכנענים באלילים.

הַשּׁוֹפֶט נִבְחַר מִקֶּרֶב הָעָם עַל עַוְלָה לֹא יִשׁקוֹט דּוּמַם

כִּי הֲרֵי נוֹעַד לְיַשֶּׁר הֲדוּריִם וְלֹא לְרַצּוֹת אֶת הַמִּתְדַיְנִים

וְאִם תָּנוּחַ עָלָיו רוּחַ הַשֵּׁם יְזַכֶּה צַדִּיק וְיַרְשִׁיעַ אָשֶׁם

בְּקַיְמוֹ הַתּוֹרָה זַכָּה וּבָרָה לֹא יַטֶּה דִּין לְבַעַל שְׂרָרָה

בְּשֶׁבֶת דַיָּן עַל כֵּס הַמִּשְׁפָּט הָרָשַׁע יֵדַע אֵין מִיָּדוֹ מִפְלָט

וְעָשׁוּק שֶׁנִּכְנַס לְדִין מְדֻכֶּה יוֹדֵעַ שׁעוֹשֶׂה עַוְלָה לֹא יְזֻכֶּה

כִּי עַל כֵּן צִוָּה בְּכָל דּוֹר וְדוֹר בַּר לְבַב לַמִּשְׁפָּט מִיָּד לִבְחוֹר

כִּי אֵין מְדֻבָּר בְּעוֹד מִשְׂרָה אָלָּא בְּקִיּוּם מִצְוָה זַכָּה וּבָרָה

רַק בְּאֶלֶּה הַתּוֹרה חָפֵצָה וְאֶלֶּה מֹשֶה דָרַשׁ וְרָצָה

הֲיֵשׁ עוֹד כָּאֶלֶּה בַּנִּמְצָא בְּכַך הַקֻּשְׁיָה עֲדָיִן נְעוּצָה

תאריך:  27/08/2017   |   עודכן:  27/08/2017
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ככל שנוקפים הימים, מגלה ממשל טראמפ יותר ויותר כי השגת היעד שהציב הנשיא האמריקני להשגת "עסקת המאה" ופתרון היסטורי לסכסוך הישראלי-פלשתיני היא משימה קשה מאוד להשגה שאפילו קשה להניע את התהליך המדיני כדי להגיע אליה.
27/08/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - "חברתי", מתכוננים להפתיע, נחרדים ושופרה
27/08/2017  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
לאן מועדות פני המזרח התיכון לאחר התפוררות עירק, סוריה, לוב, תימן וסודן; קריסת משטרים ערביים; כ-400,000 הרוגים וכ-6 מיליון פליטים במלחמות בין-ערביות; התפשטות שיא של הטרור הסוני; עוצמה גיאו-אסטרטגית חסרת-תקדים של האייתולות; התקרבות מאכלת הטרור הסוני והשיעי לצוואר סעודיה וכל משטר ערבי פרו-אמריקני; ודיכוי מחריף של זכויות האדם במדינות ערב?
27/08/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
לעתים, כאזרח שאינו מדינאי, עיתונאי או קצין בכיר, ואינו חשוף למידע אסוף ומסודר, אתה מרפרף על הכתוב בעיתון וּמְזָפְזֵף בטלוויזיה ואינך קולט מה משמעותן האמיתית של מעט החדשות המסוננות בידי הצנזורה והעורך המגיעות אליך.
27/08/2017  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
איך תדון את עצמך ואת זולתך לכף זכות? תחשוב טוב, יהיה טוב מה לומדים ממשל הלוח והמסמרים? וּלקינוח צלילי אלול באוויר
27/08/2017  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il