|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תאונה מסתורית

סובארו אימפרזה המריאה לאויר מסיבה מסתורית: האם מדובר בפגם ייצור ביפאן, בליקוי תחזוקה בישראל או בטעות אנוש של הנהג?
30/06/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  סובארו אימפרזה
   רשימות קודמות
  ליז'ייה חדשה - בדרכה ארצה: ארבעת הגלגלים מהזולים במדינה
  ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית
  סיירת מטכ"ל של הכלכלה הישראלית - עדות מהשטח
  לקראת מינוי ח"כ סופה לנדבר לסגנית שר התחבורה
  פיאט - תחילת הסוף?


תאונה מסתורית

במוצאי שבת שעברה, בכביש מספר 443 מכוון צומת בן שמן ליישוב מודיעין, בואכה בסיס אדם של משמר הגבול, הייתי עד לתאונה מסתורית. נסעתי מזרחה, בתנאי נהיגה אופטימאליים: שמש גב בהירה תרמה לראות מצויינת, הכביש היה פנוי והתנועה בו דלילה - כרגיל בימים אלה. האספלט חלק, חדש, סלול ומסומן היטב. קטע הדרך ישר כסרגל.

לפתע, באידליית מוצאי סוף שבוע רגוע, חזיתי במראה סוראליסטי מצמרר. הרחק לפני, כ-500 מטרים בקו אוויר צלול, התרוממה המכונית שלפני באוויר. מטרים ספורים מעל פני הקרקע היא ביצעה היפוך לוליאני מרשים לאחור, ועפה באוויר כציפור פצועה.

המכונית מתעופפת לה, ואני תחתיה ממשיך הישר על גבי מסלול המראתה. במרכז המראה המרכזית ובעד לחלון האחורי, צפיתי בה נוחתת על גב מעקה הבטיחות שלצידו הימני של הכביש, בניגוד לכוון נסיעתה.

עצרתי בצד הדרך וביקשתי ממלווי שיטלפנו לעזרה, ויחכו לי במכונית. לא היה לי מושג מה מתחולל בתא הנוסעים המרוסק, ורציתי לחסוך מאחרים את המראה שעלול להתגלות בתוכו. רצתי כעשרים מטרים לאחור, מנסה לאתר בנזין שאולי מתחיל לזרום מהמכונית הפגועה.

דבר לא ניראה. שקט מקפיא דם.

בריאים ושלמים

בדרך ראיתי את המאוורר, הונטילטור עם מנועו החשמלי שהתנתק ממקומו, ומיד אחר כך ניתקלתי בגלגל נטול חיפוי שחישוקו מעוות. חלקי מתכת שחורים, מעוקמים, ריפדו את המסלול.

המכונית נותרה תלויה על מעקה הבטיחות, נוטה בחוזקה לעבר צידו הדרומי של שולי הכביש. בתוכה הישירו אליו מבט שלושה: שני מבוגרים וילדה. עיניהם קרועות לרווחה. ללא טיפת דם.
מבטם ערני. הם חיים !

דלת צד ימין היתה הגבוהה יותר, וחשבתי שאאלץ לפרוץ אותה בעזרת מוטות הברזל הרבים של מערכת ההנעה, אשר היו פזורים סביב. עוד נחזור למוטות אלה.

משיכה קלה, והדלת נפתחה לרווחה.
כשהיא חגורה עדיין בחגורת הבטיחות, אמרה לי קרן שבמושב הימני: "תיזהר, אני בהריון, אבל מה עם הילדה?" במושב האחורי, מצידה השמאלי של המכונית הנוטה בזוית חריפה לעברה, שיחררה הילדה את חגורת הבטיחות. היא חייכה אלי, המומה.

הדלת שלצד הילדה נפתחה מספר סנטימטרים, מספיק בדיוק כדי לאפשר לגופה הקטן לזחול החוצה. גם הדלת השמאלית שלפניה נפתחה קלות, ואפשרה את היחלצות הנהג. צמד הדלתות הפתוחות עיגנו לקרקע הבטוחה, את המכונית המונחת על גב הפלדה של מעקה הבטיחות המבורך.

סובארו לבנה מדגם אימפרזה, נטויה בחוזקה לצידה, מיוצבת בגובה כמטר על צמד הדלתות השמאליות הפתוחות קמעה.

חזרתי לקרן, ומרגע זה ביליתי במחיצתה דקות ארוכות כנצח. שחררנו בזהירות את חגורת הבטיחות, מקפידים שלא תיפול בתא הנוסעים המלא זכוכית מנופצת. העברנו את רגליה מעל לוח השעונים, ויצבנו אותה לרוחב המושבים הקדמיים, כפות רגליה נשענות על גלגל ההגה.

היו אלה רגעים קשים: מחד פחדנו שהמכונית תשתחרר מעיגונה ותיפול על גגה, ומאידך לא היינו בטוחים באם מצבה של קרן מאפשר את חילוצה בכוח ממקום מושבה הלכוד, אך הבטוח יחסית.

קרן התלוננה על כאבים חזקים בחזה, והיתה מפוקחת דיה כדי להסביר את הסיבה לכאב בלחץ הפתאומי שיצרה חגורת הבטיחות. יותר משדאגה לעצמה, שאלה על הילדה ודאגה לשלום העובר.

כשל מכאני

בשלב זה הגיעו נהגים שעצרו בצד הדרך. רבים התגודדו סביב, הביאו מים מבורכים. הנהג נותר עומד מחוץ למכונית, מכשיר טלפון סלולארי צמוד לאזנו. הילדה ניצבה שקטה לידו, שקית ניילון קטנה בידה.

הצצתי שוב תחת המכונית. מיכל הדלק נותר ללא פגע. נס גדול קרה בכביש שליד קברות המכבים: מעקה הבטיחות עוצב באופן הנכון - שוליו מעוגלים כלפי מטה. לו היה ישר ובעל קצוות חשופות, כפי שמציבים אותו פעמים רבות בהיסח הדעת, היה הופף לכידון חד.
לא הסתמנה סכנת התלקחות מיידית. רק שאיש לא יצית סגריה ויבחן את מידת זיקוק הבנזין.

קרן המשיכה לשאול על הילדה. ניסינו להחליקה ולחלץ אותה בעד לדלת השמאלית, המיפתח לא היה רחב מספיק. ניסינו למשוך אותה בעד לדלת הימנית, לא היה מספיק "מנוף" על-מנת להתגבר על זוית ההטייה החדה. נהג שמיהר למקום אסר על קרן לזוז. היא חייכה בהסכמה.

כוחות ההצלה הגיעו.

ראשונה הגיעה ניידת משטרה ביללת צופרים. שוטר שזינק ממנה חמוש במכשיר קשר, ניבהל מהמראה ונותר עומד המום בצד.
ניידת משטרה נוספת. מכבי אש. צמד ניידות טיפול נימרץ.

מאחת מניידות הטפול הנמרץ יצא חובש מיומן, והוא שסיים את הארוע בתוך שניות. מספר שאלות קצרות ומיד לעבודה.

מבעד לדלת הימנית עיגן את צוארה של קרן בתמיכה אורטופדית, ותחת גופה החליק אלונקת קרש עץ. הוא משך לאחור את קרן שעל גבי הקרש, והיא מצאה די כוח לסייע בעדו - ודחפה בעזרת כפות רגליה את כתפיו של נהג מסייע.

ביללת צופרים פנתה שיירת כוחות החילוץ לעבר בית החולים. בייבבת רווחה קיפלנו את הזנב, בטלנו את טיול השבת וחזרנו הביתה, בשלום.

הכשל המכאני

במהלך כל השבוע חזרה אלי התאונה שוב ושוב. כאשר ניפרדתי מקרן שבאמבולנס, ביקשתי ממנה להתפלל ברכת הגומל.

לא ראיתי כל אפשרות אחרת לסיכום הפרשה.
בשלב זה ניכר היה כי מדובר בטעות אנוש עלומה כלשהי, ממנה רק כוח עליון חילץ ללא פגע את שלושת נוסעי המכונית.

עוד תאונת יחיד מסתורית שלעולם לא תגיע אפילו לסטטיסטיקה הרשמית, שכן, ברוך השם, הסתיימה בלא ניפגעים.

מכוניות סובארו

אלא שאמש קרן התקשרה.

היא פתחה בכך שבחדר המיון של בית החולים מצאו שבריאותה מושלמת, אף ללא שבר בצלעות כפי שפחדנו בתחילה. היא שוחררה מבית החולים כעבור 24 שעות. העובר שברחמה בריא, בעוד מספר חודשים צפוי להוולד לה בן.

בעלה של קרן, אבי, כך מסתבר, שבר את ידו בתאונה. "בשניות האחרונות טרם התאונה הוא נאבק בגלגל ההגה," מספרת אשתו, "ובמהלך הנסיונות הנואשים להשתלט על המכונית המשתוללת, נשבר פרק ידו מתחת למרפק. הרופאים קיבעו ידו בגבס."

הסובארו איפרזה משנת 2000, שייכת לצי הרכב הממשלתי. היא הועמדה לרשותו של אבי על-ידי מקום עבודתו שבמשרד הביטחון. למשרד מערכת משומנת היטיב של קציני בטיחות, הבודקים עתה ככל הנראה את הסיבות למה שנראה עתה על פניו, ככשל מכאני חמור.

יתכן כי הגלגל השתחרר ממקומו, אך כיוון שנימצא בסמוך למקום הנחיתה, מרחק של עשרות מטרים ממקום ההמראה, יתכן כי דבר מה השתבש במערכת המתלים. במחשבה שנייה אינני בטוח כי ראיתי את כל ארבעת הגלגלים: צמד הגלגלים האחוריים נותר יחסית ללא פגע, ועדיין חסר גלגל בודד.

סביב המכונית היו פזורים הצלבים והציריות, בהן כאמור חשבתי לעשות שימוש אלים לפריצת הדלת - שלכשעצמה נפתחה באופן הנוגד את מגמות היצרן לבנות "כלוב בטיחות" סגור.

גלגל משוחרר יעיד על ליקוי בתחזוקת המכונית, צירייה משוחררת תעיד על פגם במהלך הייצור ביפאן. באם מערכת המתלים עברה באחרונה טיפול כלשהו במוסך מקומי, תחזור האחריות לתאונה, לפיתחה של המערכת המקומית.

מכוניות סובארו מיובאות לישראל באמצעות סוכנות יפנאוטו שבבעלות איש העסקים החיפני גד זאבי. הסוכנות החליפה לפני מספר שנים בעלות, לאחר שהייתה נתונה בידי משפחות ברנובסקי, ברקוביץ ושות. מנהלי הסוכנות כיום, יהונתן ולד וישראל פלדמן, הינם מומחים בתחומם, אנשי מקצוע מעולים המנוסים מאוד בענף הרכב. מנהל השרות הארצי של החברה, יצחק יצחקי, הינו מהוותיקים בענף.

חזקה עליהם שלא יחסכו שום מאמץ לאיתור הסיבות לתאונה.

לו היה מתרחש ארוע דומה בתחום התעופה, לו היה מתרסק אוירון במקום שהמריאה מכונית, היו מקרקעים מיד את כל הצי מסוגו. המקרה דנן אינו מצדיק מיד צעדים דרסטיים שכאלה, שכן מחד יתכן כי הוא נובע מטעות בתחזוקה, ומאידך פתוחה עדיין גם האפשרות שמדובר בטעות אנוש - שסיבתה המדוייקת לא תתברר לעולם.

כך או כך, בין אם האשם הוא היצרן הזר, המוסך המקומי או הנהג, את הסיבות לתאונה יש לברר.

תאריך:  30/06/2002   |   עודכן:  30/06/2002
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועכשיו - ליז'ייה חדשה מדגם דווו
29/06/2002  |  עמוס באר  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות עלי להודות שאני מכיר את סילבן שלום מהתקופה שבה כיהן בתפקיד יו"ר מועצת המנהלים של חברת החשמל ואני - יועץ התקשורת של החברה. מעבודתנו המשותפת אני יכול להעיד שסילבן שלום הוא אדם המתייחס לתפקיד שהוא ממלא, לכל תפקיד, ברצינות וביסודיות. כמי שהיתווה את מסלול קידומו הפוליטי בכיוון אחד - למעלה, הכי למעלה שאפשר - מתייחס סילבן שלום ברצינות גם לתפקידו כשר האוצר, אף כי גם בו הוא רואה מקפצה פוטנציאלית לראשות הממשלה.
28/06/2002  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הנאום המלא בוועידת ההסתדרות ה-19
קטע מדברי דוד קליין, נגיד בנק ישראל, לכנס של מעריב (27.6.02) על "כלכלת ישראל לאור התוכנית הכלכלית החדשה"
בשנות ה-80' היה, כזכור, משבר כלכלי חמור בקיבוצים. לא אכנס כאן לנסיבות שהובילו את המפעל ההתיישבותי האדיר הזה למשבר כה עמוק. אבל היתה בעם איזושהי ערבות הדדית באותה תקופה.
26/06/2002  |  אורי אריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il