|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

מימון ציבורי לפריימריז כהשבחת הדמוקרטיה

חוק "מימון הפריימריז" הוא לדידי חוק משלים לחוק "מימון המפלגות" ועל כן חיובי מיסודו. מבחינה דמוקרטית, עדיף מצב בו כל המפלגות יקיימו הליך מוקדם בו יבחרו דמוקרטית מועמדיהן לכנסת. יכולתו של האורגניזם החברתי המפלגתי להתמודד באמצעים טבעיים של שיפור החיסון העצמי מול איומי הכרסום הפנימי, מעידים על חוזקו ואינם בגדר בזבוז משאבים
30/01/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
פריימריז בליכוד [צילום: פלאש 90]

מימון פריימריז במפלגות, מתקציב המדינה, הוא רעיון נכון וטוב שיש לברך עליו. בדומה לרעיונות טובים אחרים, לא די בעצם המחשבה הנכונה ויש חשיבות רבה לאופן הוצאתו אל הפועל. על עניין זה בעיקר אני מבקש להרחיב הפעם.

בעיה חמורה של הדמוקרטיה המודרנית היא הקשר ההדוק המתגלה בין פוליטיקאים מכהנים לחוגים בעלי השפעה ציבורית רחבה. על חוגים אלה נמנים: אנשי ממון, איילי-תקשורת וכוכבי-תקשורת, סלבריטאים מסוגים שונים ומשרתי-ציבור בעלי הילת זוהר זמנית או קבועה ובכללם שופטים ו"לשעברים" מסוגים שונים. יכולת להשפיע על דעת הציבור, היא כוח פוליטי, לעיתים אפילו כוח רב מדי. כאשר היא ניתנת בידי נבחרי ציבור, העומדים לביקורת וחייבים באישור חוזר מצד הציבור למעמדם הבכיר ולעוצמה שהופקדה בידם, הדבר סביר ותקין. אולם, קבוצות אליטה, שתדיר הן גם קבוצות-השפעה, משמעותיות על דעת הציבור אך אינן כפופות לכללים אלה -נהנות מכל העולמות: השפעה, שחרור מביקורת, מדין וחשבון לציבור ומאחריות למעשיהן; זו מציאות מנוונת ומשחיתה.

בדמוקרטיה "בריאה", קיים צורך יסודי לאזן בין גורמי השפעה מוכרים ומבוקרים, לבין אלה שאינם מבוקרים והם חופשיים לפעול כמעט בכל דרך שתראה להם. קבוצות האליטה הנ"ל, נמצאות בעניין זה במצב הנוח ביותר להן והבלתי-רצוי ביותר לציבור. הן חופשיות לעצב דעות ולהניע מהלכים באמצעות שיתופי-פעולה תוך-מגזריים או בין-מגזריים בלתי-מבוקרים, ויכולות אלה מהוות איום ברור על טוהר הדמוקרטיה ואיכות ההליכים הדמוקרטיים.

לא מקרה הוא שכסף ושווה-כסף - קשרים והשפעה - כאשר הם נעים במערכות הציבוריות בהחבא ובדרכים עקלקלות, נחשבים להליכים בלתי תקינים. מי ששייך למערכת הציבורית ונחשד בהם, נחקר ועומד לעיתים קרובות לדין בסעיפי אישום כאלה ואחרים, רובם חמורים. אולם, דומה שבמציאות הקיימת, האחריות להתנהל "בטוהר מידות" חלה רק על מי שמכהן בתפקיד ציבורי - נבחר או ממונה - ואינה חלה באותה מידה ממש על כל הבוחשים בקדרה מסביב. נכונה הטענה שככל שאנו מתרחקים מהעברת כספים או טובות הנאה חומריות שוות-כסף בין נותן למקבל, קשה יותר לתחום גבול ברור וחד-ערכי בין "מותר" ל"אסור". מאידך-גיסא, קושי איננו סיבה שלא לרצות לנקות תהליכים מסואבים או כושלים מכל הסוגים ובכל המרחב הציבורי.

דמוקרטיה אידיאלית (או אופטימלית; בשני המקרים מדובר ברצוי ולא במצוי) חייבת לקיים את הכלל לפיו כל אזרח העומד בכללי חוקי המוּעמדות והבחירה, רשאי להכריז על מועמדותו לתפקיד ציבורי. בד-בבד עם הזכות להצגת מועמדות, הוא זכאי לתנאים שווים למועמדים אחרים, שיאפשרו לו לשכנע את הציבור בהיותו מתאים לתפקיד. מתוך עקרון השוויון הוא זכאי גם לתנאים שווים שיאפשרו לו להתמודד על דעותיו, עמדותיו והצעותיו ולשכנע את הציבור לבחור בו; עובדה שלא תמיד מובנת מאליה.
המציאות כידוע איננה אידיאלית, בני-האדם אינם באמת שווים זה לזה ביכולותיהם, ותנאי ההתחלה בהם מתחיל המרוץ הפוליטי לבחירה לעולם אינם זהים.

דווקא משום כך, צריכים חוקי הבחירות לשאוף לנטרל כל מנגנון או דרך השפעה שניתן לשלוט עליהם, מהפיכתם לכלים ואמצעים שיקנו למתמודד כזה או אחר יתרונות יחסיים התחלתיים בהשוואה למועמדים אחרים - עקרונות הצדק, השוויון והזכויות המשפטיות השוות לכל בדמוקרטיה, מחייבים זאת. חוק מימון הפריימריז, שהוא המשך והרחבה לחוק מימון המפלגות, פועל במגמה זו ועל כן חיובי מיסודו.
אינני מתכוון לעמוד כאן על פרטי החוק ולבחון בפרוטרוט אילו עקרים הוא משרת טוב יותר; זה עשוי להיות דיון כבד מדי למסגרת זו. עם זאת, אני רואה לנכון לעמוד על עקרי השיקולים בהם החוק משפר את המצב הקיים. החוק אינו אמור למנוע ממועמד את תרומת ההישגים שצבר בחייו בטרם היה למועד - כגון השכלה וניסיון שרכש בחייו או כשרון טבעי שירש - חרף העובדה יש בהם כאלה שעשויים לקדמו במרוץ. אין דרך סבירה לנטרל יתרונות אלה ויש לקבל עובדת-יסוד זו כהווייתה. אולם, אם ימנע ממועמד שימוש במקורות פיננסיים - עצמיים או זרים (תרומות) - קשרים אופרטיביים, אירועי חשיפה שווי-כסף או קמפיינים ממומנים ביד רחבה ע"י בעלי הון או בעלי עניין, יהיה בכך משום תרומה נכונה וחשובה ליצירת איזון והוגנות במערכות בחירות עתידיות.

כאשר המימון מסופק ע"י המערכת הציבורית, ניתן לדאוג לכך שכל המועמדים, בין אם בבחירות למפלגות - כל המפלגות - ובין אם בבחירות לכנסת (או לרשויות המוניציפליות, לפחות לראש הרשות), ימומנו באותם סכומים, באותה דרך, לפי אותן אמות-מידה ובאותו עיתוי. החלק המשלים עקרון זה, הוא מניעת תרומות מחוץ למערכת הציבורית. תרומות כאלה עשויות להזרים למאבקים הדמוקרטיים סכומים "דמיוניים" ולעוות כליל את המאבק הדמוקרטי - כספים מניעים תקשורת ותקשורת מניעה אינדוקטרינציות. תפקיד מסע הבחירות איננו לטשטש את הציבור ב"שטיפות מוח" ובאינדוקטרינציה חסרת-שחר או מוטת-מטרה; זו איננה דמוקרטיה הוגנת או הגונה. תפקידו להציג לציבור את המועמדים, כישוריהם וניסיונם, מצעיהם ותוכניות הפעולה שעליהם הם מתחייבים ולשכנעו רציונלית ביכולתם להגשים תוכניות אלה היה ויקבלו את אמון הציבור לכך.

אני מעדיף מצב בו כל המפלגות יקיימו הליך בחירה דמוקרטי ופומבי מוקדם של מועמדיהן לכנסת. יש בכך סוג של מחויבות לציבור למצע ולדרך. אופיה של מפלגה ודרכי התנהלותה במערכות הפנימיות שהיא מקיימת לקביעת המצע, תוכנית הפעולה ומינוי "נבחרת" המועמדים שלה לכנסת, הם חלק חשוב בדימוי הציבורי שלה. מפלגה איננה נכס פרטי של "המנהל" הזמני שלה; היא תמיד תנועה ציבורית וראוי לה שתתנהל ככזו. מפלגה איננה קבוצת-אינטרס הבאה לתמוך בראשה, מפני שקודם להקמתה היו בנמצא בעלי-עניין שאפשרו לו באמצעות מימון או השפעות פוליטיות מסוגים אחרים, להקים לעצמו קבוצת-תמיכה אישית, שאותה יכנה בדיעבד מפלגה. לטעמי זו איננה דמוקרטיה טהורה; זו מראית-עין של דמוקרטיה. אם, כפי שנהוג לומר, אור השמש הוא "גורם החיטוי הטוב ביותר עבור החיים הציבוריים", הוא טוב וחשוב לא רק ברמת הליכי הבחירה לכנסת, אלא גם ברמת ההליכים המפלגתיים.

מרגע שהציבור מקבל על עצמו את נטל מימון המפלגות והפריימריז בהן, עליו לדרוש גם החמרת ההגבלות על מועמדים שלא יעמדו בקפידה על דרישות החוק. בהזדמנות זו שמחוקקים חוקי מימון לבחירות, צריך להשלים או לתקן גם את הלקוּנות הקיימים בחוקים ובנורמות שקובעים מי מתאים ורשאי לשרת את הציבור בתפקידים נבחרים. כך, למשל, מי שהורשע בפלילים בהרשעות הנחשבות חמורות (עם קלון וכו') לא יורשה עוד לשוב ולשרת את הציבור בתפקידים נבחרים - "צינון לתמיד". מי שיורשע בעבירות פחותות ערך - יידרש לצינון משמעותי (10 שנים). מאידך-גיסא, מי שנחשד ולא הועמד לדין, או נאשם ויצא זכאי "מחוסר הוכחות" - תפורסם לגביו על-כך הודעה פורמלית מטעם הפרקליטות. הודעה זו תופיע גם ברשומות ותחייב פרסום ביוזמת המדינה בכל אמצעי התקשורת ההמונית בהם פורסם בעבר מידע לגבי המעצר, החקירה או ההעמדה לדין. פרסום זה יהיה ללא תשלום למדיה מצד המדינה; זו חובת ההוגנות שלה.

ראוי לשקול תיקונים נוספים בחוקים הקשורים לשמירת ההליכים הדמוקרטיים והתקינות הניהולית במערכות הציבוריות, למשל: קציבת תקופות השירות או מספר הקדנציות להן יוכל להיבחר מועמד ברציפות. מכלל זה ניתן לפטור רק נבחרי ציבור הנבחרים ישירות ע"י הציבור מדי פרק זמן קצוב (ראשי רשויות מוניציפליות, למשל), כאשר הבחירה לקדנציה שלישית ומעלה תחייב רוב מיוחס. אין להיבהל מהצורך בטיוב התהליכים הדמוקרטיים והניהוליים שלנו בשירות הציבור. צורך זה נולד על יסוד ניסיון תפעולי מצטבר במנגנונים אלה ואין טוב מניסיון בכדי להנחות ולהדריך מה לתקן וכיצד לעשות זאת.

לסיכום: העובדה שמדובר ב"עוד הוצאה ציבורית" איננו חולשה בהצעה זו אלא להפך - העצמה. דמוקרטיה היא צורת ממשל לא זולה, ולטיוּבה המתמיד יש מחיר. המחיר של הסתאבות שאיננה מטופלת כראוי ומבעוד מועד גדול עשרת מונים. בין היתר הוא עשוי להיות ראשיתה של מחלה סופנית של כל חברה, אם אין היא מטפלת בנגע מבעוד מועד. טבען של מחלות אורגניות הוא שהן אינן מתות אלא עוברות טרנספורמציות ולעיתים אפילו מתחסנות במהלכן. יכולתו של האורגניזם החברתי (במקרה זה) להתמודד באמצעים של שיפור החיסון העצמי מול איומי הכרסום הפנימי, מעידים על חוזקו ולא על חולשה או בזבוז משאבים.

תאריך:  30/01/2018   |   עודכן:  30/01/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מימון ציבורי לפריימריז כהשבחת הדמוקרטיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
30/01/18 13:38
2
תרצה
30/01/18 21:02
3
אורי רעננה
31/01/18 06:09
 
רפי לאופרט
6/02/18 21:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תודו: התמונה של סגן נשיא ארה"ב עומד בכנסת ישראל ומברך ברכת 'שהחיינו', בעברית, על הכרזת ירושלים כבירת ישראל היא מחזה סוריאליסטי. ובכלל, הישגיה הבינלאומיים של ישראל בהובלת נתניהו לא היה כמותם בתולדות המדינה. רק מי שזוכר את הרוח הקרה שנשבה אלינו מהודו, מנהיגת 'העולם השלישי', יעריך את גינוני הכבוד שזכה להם שם נתניהו בעבור מדינת היהודים. וכנס ההנהגה הפוליטית והכלכלית של העולם בדאבוס, במסיבת העיתונאים המשותפת של ראש ממשלתנו עם נשיא ארה"ב, ראה פיצוץ במערכת יחסי אמריקה עם הפלשתינים ליד דברי תמיכה לישראל.
30/01/2018  |  אליקים העצני  |   מאמרים
20 שנה שותים לנתניהו את הדם בקשית, ו-20 שנה העם בוחר בו שוב ושוב זה לא מקרה שביום בו מפסיד יגאל סרנה בבית המשפט, מתפרסמת הקלטה בת תשע שנים של רעייתו
30/01/2018  |  דרור אידר  |   מאמרים
לפני כשלושה שבועות פרסמתי באתר זה מאמר שסקר את התוצאות של גשמי הברכה שירדו בימים שלפני פרסום המאמר. נוכח גשמי הברכה שירדו בשבוע האחרון ממש מתבקש לפרסם מאמר עידכון, והנתונים מצביעים על כך שהחודש האחרון ברוך הגשם פיצה על החודש השחון להדהים שלפניו.
30/01/2018  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
גזענות איננה אסורה בחוק הישראלי, האיסור שבחוק הוא נגד הסתה לגזענות, ובית המשפט פירש בעניינם של הרב אלבה והרב כהנא, הסתה לגזענות כקירבה לוודאות לפגיעה באדם. סעיף אחר בחוק הוא סעיף המדבר על עבירה אחרת מתוך מניע גזעני (לדוגמה "תג מחיר") ובנוסף, בחוק למניעת אלימות בספורט יורד הרף, שם ממילא ה"סעיף" גבוה, במגרשי הספורט ממילא הרוחות חמות, ולכן הורד שם סף העבירה, ואוסר התבטאויות מתסיסות פן תפרוץ שם אש גדולה ובמהירות.
30/01/2018  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
מאז הכרזת הנשיא טראמפ לפני חודשיים על ירושלים כבירת ישראל, הגבירה הזרוע הצבאית של חמאס את מאמציה להוציא אל הפועל פיגועים בשטחי הגדה בניסיון להעניק רוח גבית לאינתיפאדה החדשה שעליה הכריזה.
30/01/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il