|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

לא קל לדבר לעניין <br>

אין שאלה בתחום הביטחון הלאומי שאין לה תשובה זו ניתנת בדרך-כלל במונחי "מחיר" והדיון עולה שלב נוסף, בו נדרש לקבוע מהו "מחיר סביר" ומהו "מחיר בלתי-סביר" הממשלה וצה"ל הם מכשירים של הציבור להפסקת תוקפנות, במקרה זה חמאס, בגבול רצועת עזה; נותר רק לחבר נכון בין הצורך למכשיר
05/07/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מה אפשר לעשות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

עמוס גלבוע הוא קצין מודיעין בכיר בדימוס וכותב פרשנויות והערכות לכתבי עת שונים ובכללם מדור הדעות במעריב. עם דעותיו והערכותיו ניתן להתדיין ולא אחת גם מצאתי שאינן "מנחשות" נכוחה את האירועים בשטח; דבר מובן וצפוי שכן מאז חרב בית המקדש, כידוע, פסה נבואה מישראל.

עם זאת, לעיתים אני מוצא שדבריו דומים דמיון מדהים לעמדות הגורמים הרשמיים בצה"ל אף כי הן מבוטאות במילותיו שלו. צה"ל יכול, רשאי וצריך להציג את עמדותיו באמצעות הגורמים המקצועיים העומדים לרשותו, בראש וראשונה דובר צה"ל, אבל צה"ל אינו צריך לעסוק באופן ישיר או עקיף בשטיפת מוח לאזרחים. כאשר קצינים בכירים נרתמים ל"תמיכה בצה"ל" במחלוקת בינו לבין הממשלה, כחלוצים לפני מחנה האופוזיציה, או תחת הגדרות שונות ומשונות שעיקרן "סיוע לחברים לנשק", פסול הדבר בעיני; שכן שזורים בעשייה זו אינטרסים שונים, טהורים יותר וטהורים פחות. כך או כך, עדיף שלא יהיו אלה מורי הדור אלא יזוהו כמגויסים מטעם; ההגינות מחייבת. אינני יודע אם הפעם מדובר במהלך מתואם או בהתנדבות "מונוכרומטית". אם זו סתם תאונת-עבודה, אני מתנצל.

במאמר: "קל לדבר"1 כותב גלבוע: "הבעיה בהצעות לפתרון המשבר מול עזה היא שרובן מתייחס ל"מה צריך לעשות" ולא "למה אפשר לעשות"...". זו כמובן יטה בדוקה וקלה להתחמק מדיון אמיתי וענייני בהשגות המושמעות, אבל זו גם שיטה לומר בדרך פסאודו-אלגנטית "אל תבלבלו את המוח" או "אל תעסקו במופלא מכם"; כך או כך הדברים אינם מקובלים עלי. "מה צריך לעשות" היא שאלה רלוונטית אחת מרבות ו"מה אפשר לעשות", היא שאלה רלוונטית נוספת. אלה שאלות משלימות ולא שאלות המוציאות זו את זו.

"מה צריך לעשות" לעולם אינה ניתנת באותה רמת פירוט כמו "מה ניתן לעשות" או "איך צריך לעשות" את מה שניתן. בכל אתגר שניצב לפנינו אנו מטפלים במספר שלבים: זיהוי הבעיה, הצעת דרכי פתרון, קביעת או הערכת המחיר לכל דרך והחלטה כיצד לנהוג; עזה אינה שונה בכל אלה. למען הבהירות אני מזכיר, שגם הימנעות מפעולה והשארת המצב הקיים על-כנו, היא דרך פעולה שיש לה מחיר.

פיקוד ישיר

תפקיד הציבור איננו להחליף את הממשלה או הקבינט בהנהגת המדינה, אלא כאשר מתקיימות בחירות. תפקיד הציבור הוא לומר אם הוא מרוצה או איננו מרוצה מהמצב הקיים ומדרך טיפול הממשלה בו, תוך ציון עיקר נקודות התורפה הטעונות תיקון, לדעתו. כל מי שסבור שיש לו פתרון עדיף על זה שבו נוקטת הממשלה, חובתו לומר זאת. הציבור גם איננו המומחה הצבאי העליון של מדינת ישראל לניהול מערכות צבאיות, ולכן אין לצפות שיתמודד מקצועית עם המומחיות הצה"לית בהפעלת גייסות ואמל"ח. אולם צה"ל עובד בשירותו של הציבור, אומנם תחת הפיקוד הישיר של הממשלה, ולכן ראוי שגם הוא יאזין בתשומת לב לקולות העולים מן הציבור. מבלי להיכנס לפרטים בשאלה הבסיסית והמוכרת של יחסי צבא-ממשלה-מדינה-חזון, אם השתכנעה הממשלה שהצבא אינו מסוגל לפתור את הבעיה עליה מצביע הציבור, חובתה לומר לו זאת ולהאזין לתגובתו. אין שאלה בתחום הביטחון הלאומי שאין לה תשובה. זו בדרך כלל ניתנת במונחי "מחיר" והדיון עולה שלב נוסף בו נדרש לקבוע מהו "מחיר סביר" ומהו "מחיר בלתי-סביר". ההכרעה בדיון זה היא מו"מ בין הממשלה לציבור המתנהל בערוצים שונים וברציפות עד להכרעה.

לכן, תשובתו של גלבוע, בלשון המעטה, אינה משכנעת. איננו זקוקים להסבר מטרותיו של חמאס. אנו משופעים בהסברים ובאינדוקטרינציות אלה כבר שנים. אנו זקוקים כיום לפתרון אפקטיבי של הבעיות שמעמיד חמאס מול אזרחי ישראל, דווקא בשעה שהולך ומתרגש עלינו איום נוסף וחמור יותר בצפון. אם נשדר לאויבינו שאיום כפול כזה משתק את ישראל, אפשר לסמוך עליהם שימהרו וייטיבו לשפרו, מפני שכאמור זו הייתה ועודנה מטרתם. הביקורת הנשמעת בציבור על הממשלה והצבא גם יחד, נובעת בעיקר מתחושה שתשובות שני הגורמים אינן משכנעות, אינן מציגות אופק ברור, אינן מבטאות נחישות מנהיגותית דוגמת... זו של החמאס, למשל, ולמעשה מבטאות וואקום אסטרטגי.

תפקידו של פרשן במקרה זה איננו לשאול שאלות היפותטיות מנקודת השקפתו של האויב, כגון למה יסכים או למה לא יסכים ומכאן לגזור את התנהלותנו המשוערת. תפקידו, לא פחות ואולי הרבה יותר, להציג את הספקות של אזרחי ישראל למענה הממשלתי ולהצביע בפני המנהיגות הלאומית על העדר אמון מספיק בה מצד הציבור; פרשן איננו שופר של צד אחד. חמאס מעצב את עמדותיו לפי האינטרסים שלו. אין לו שום מחויבות כלפי אזרחי ישראל; לממשלת ישראל וצה"ל - יש, גם יש וההבדל עקרוני ומהותי. הממשלה איננה השופטת בין טענות הציבור לבין עמדות חמאס המבטאות את שאיפותיו. הממשלה וצה"ל הם מכשירים של הציבור לקבוע בנסיבות הקיימות את הדרך הטובה ביותר והמהירה ביותר להבאת התוצאה שלשמה הם קיימים:פסקת תוקפנות חמאס בגבול רצועת עזה.

איננו מנהלים מול חמאס דו-שיח של ידידים אלא עימות בין אויבים ועימות זה מתנהל בערוצים שונים, ובכללם ערוצים אלימים. עימותים אלימים אינם באים לאלץ את הצד האחר לבצע מה שאינו רוצה לעשות מבחירה. המטרה של ישראל היא הפסקת האלימות כליל וללא הגבלת זמן. לשם כך יש להציב בפניו אתגר שמדרגתו העליונה היא חיסול החמאס.

יכולות כלכליות

בין שני הקצוות קיימים שלבים: בסולם של ישראל עולה עוצמת האלימות ויורדת רמת שיפור המצב ההומניטרי בעזה, ככל שגדלה סרבנות החמאס. בסולם של חמאס התהליך הפוך: עולה רמת שיפור המצב ההומאני בעזה וקטנה עוצמת האלימות ככל שיורדת סרבנות החמאס לוותר על האלימות. מול חמאס, הפחתת הלחץ של ישראל איננה פתרון, כי אם התרחקות מפתרון.

ישראל סגרה בפני חמאס את אופציית המנהרות והטילים ומתקרבת לסגירת אופציית הפצמ"רים. אולם, בה בעת פתחה בפניו שדה ניסויים כמעט אידאלי לשימוש בעפיפונים, בלוני תבערה ופיצוץ ובעתיד גם רחפנים וצרופים כאלה ואחרים שלהם. חייבים לזכור שחמאס נהנה כיום מתמיכת אירן וטורקיה, שתי מעצמות אזוריות שאולי נופלות מישראל ברמתן הטכנולוגית, אבל אינן קוטלות קנים. הטרור ההיברידי נבנה על יסודות הלגיטימציה שמעמיקה "הנאורות" הפוסט-מודרנית לטרור הפונדמנטליסטי בכללותו. בשילוב עם גידול משמעותי ביכולות הכלכליות ובגיוון באמצעים מתקדמים ופרימיטיביים, גדלה גמישות הפעולה ובה בעת גם מוזלת מכל דולר של חימוש, ניתן להפיק יותר דולרים של נזק. זו סביבת פעולה שמורכבות הלחימה בה גדלה ונעשית קשה ויקרה יותר. חמאס נותר מקור האיום והגורם השולט בהפעלתו ובעוצמתו. הדרך הנכונה להילחם בו, היא בשורשי האיום ולא בתפאורה שסביבו.

השאלה האמיתית איננה, אפוא, לא "מה אפשר לעשות" - אפשר לעשות כל מה שצריך לעשות, מפני ש"באין ברירה", זה בדיוק מה שנעשה. את השאלה מהו מצב של "אין ברירה" אסור להפקיד בידיהם של אחרים. אסור גם שבידינו תהפוך שאלה זו לשאלה של נוחיות מעשית או אידיאולוגית או שתיהן. כל גורם במערכת הלאומית יעשה את תפקידו כמיטב יכולתו, כאשר כלל הברזל הוא: לא נהיה בני-ערובה בידי חמאס ויהי-מה.

עצם ריחופה של תפיסה מעין זו בחלל האוויר שלנו, במקום השאלה "מה אפשר לעשות", הוא גורם מכריע בהשפעה על רצונות ויומרות הצד השני. יתר-על-כן, לכל מה שנעשה ברצועה, תהיינה השלכות נרחבות בכל הגזרות האחרות2. דווקא משום כך צריך להפסיק להסס ולכסוס ציפורניים ולהתחיל לקדם תהליך של פתרון בהסכמת חמאס או בלעדיה, עם חמאס או בלעדיו.

הערות

1. "קל לדבר", עמוס גלבוע, מעריב, 28.6.18.

2. צה"ל קושר את חופש הפעולה שלו ברצועה עם האיומים המתרגשים עלינו בחזית הצפון. יש בהחלט קשרים בין השניים אבל אינני בטוח שבחשבון הצה"לי הנוכחי נלקחה בחשבון האפשרות שלקחי חמאס בשילוב עם לקחי חיזבאללה, עשויים להיות יסוד להתפתחות גם לאורך גבול רמת הגולן. אני גורס שלאור גבול זה חייבים לקיים אזור מפורז ברוחב של לפחות 40 ק"מ (עד פאתי דמשק וכו'); רצועת האזור המפורז שהוסכמה במלחמת יום הכיפורים היא כיום בדיחה לא רצינית. לאחר ניצחון אסד בסוריה, בהיערכותו למאבק על רמת הגולן (עם הכרה אמריקנית או בלעדיה), ובהנחה שנרצה ליישב בשנים הקרובות עוד 20,000 ברמה, עשוי אסד לחתור ליצירת הוויה דומה לזו הקיימת בעזה מול יישובי העוטף. אזור זה במצב המתפתח כיום, לא ניתן יהיה לסגור בדומה לעזה, וכללי ההתנהלות בין הצדדים ישאבו השראה רבה ממה שמשיג או ישיג חמאס בעימות העפיפונים, בלונים או השד יודע מה, שימציא מחר. זו סכנה פוטנציאלית רצינית ולכן, הטיפול בחמאס חשוב, רגיש ודחוף, בניגוד למה שמספרים לנו כיום גורמים בצה"ל, פרשנים אוהדים, אופוזיציה, אויבים ואובים מוסווים כידידים.

תאריך:  05/07/2018   |   עודכן:  05/07/2018
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא קל לדבר לעניין
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שפניר
5/07/18 12:50
 
תרצה
5/07/18 13:40
2
ארי כספי
5/07/18 16:00
 
רפי לאופרט
6/07/18 15:59
3
1 העם
8/07/18 18:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
העיתון הערבי 'אל-חיאת' היוצא לאור בלונדון דיווח כי מתנהל משא-ומתן עקיף בין ישראל לחמאס בנוגע לעסקה אפשרית להחזרת ארבעת הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, תמורת שחרור אסירים פלשתינים. על-פי הדיווח, שליחים גרמנים ביקרו מספר פעמים ברצועת עזה ונפגשו עם בכירי חמאס. מצרים מעורבת גם היא במגעים ועוקבת אחריהם.
05/07/2018  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
ביהמ"ש העליון "זוכה", בצדק, לשפל חדש לבקרים, בחלקים הולכים וגדלים מצד הציבור כלפיו. על-פי סקר שנערך לפני כשנתיים על-ידי המכון לדמוקרטיה (שאיננו חשוד בהטיה ימינה), נמצא כי אמון הציבור בביהמ"ש העליון ירד (מגמה נמשכת) ב-6% בהשוואה לנתונים משנה הקודמת. רק 56% מהנשאלים ציינו כי הם מאמינים במוסד. ראוי לציין כי גם אמון הציבור במשטרה ירד ב-2.5% ביחס לשנה קודמת.
04/07/2018  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
לכבוד הנשיא הנכבד של צרפת ערש העקרונות של 'חרות, שוויון ואחווה'. חשבתי על הדרישה שלך ושל קנצלר גרמניה להסיר את מצור על עזה. הגעתי למסקנה שאתם צודקים.
04/07/2018  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
חמאס השתמש בזהויות מזויפות שגנב כדי לשכנע חיילים להוריד ישומונים, דרכם יכול להשיג מידע מהמכשיר הסלולרי. המחבלים ניסו לפתות את החיילים, ולראשונה גם את החיילות, בפרט אלה המשרתים סמוך לגבול רצועת עזה, באמצעות שיחות תאווה בוואטסאפ ובפייסבוק. זאת לאחר שלפני שנה וחצי נבלם ניסיון דומה. בתגובה פתחה מחלקת ביטחון מידע במבצע להעלות את הנושא למודעות של החיילים.
03/07/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
לנו, הישראלים, יש תכונה להתרגש מידיעות לא שגרתיות, שמחייבות אותנו לחשב מסלול מחדש. אחת כזן פורסמה אתמול, כאשר השיח' מחמד עמאדי, המופקד מטעם קטר על שיקום רצועת עזה מאז הסתיים מבצע צוק איתן, אישר שישראל וחמאס מנהלות מגעים להסדרה הומניטרית משמעותית ברצועת עזה. אלא שלמעשה אין בזה כל חדש. ישראל וחמאס מדברות זו עם זו כל אימת שהדבר עשוי לקדם אינטרסים משותפים לשני הצדדים. כך היה בפרשת גלעד שליט ובמקרים רבים אחרים בעבר.
03/07/2018  |  ד"ר גדי חיטמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il