|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

תסמינים להחלשות המשטר החשוך באירן

סילוק התפשטות האירנית בסוריה ולבנון אינו תהליך קל ואירן תילחם נגד זה מומחים בסוגיה אירנית אומרים שסילוק המשטר האירני מסוריה ולבנון פירושו סילוק המשטר מטהרן עצמה
31/07/2018  |   שאול מנשה   |   מאמרים   |   תגובות
חמינאי. גדול שונאיה של ישראל [צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP]

אימפריות גדולות חוות בסופו של יום שלב של החלשות, קריסה והתמוטטות. אך יש מקרים שאימפריות ומשטרים קורסים בטרם הגיעם להגשמת שאיפותיהם. כך האימפריה האירנית בעידן הזה שנשלטת על-ידי משטר דתי, קנאי, חשוך וריאקציוני. מאז שקם משטר האייתאללה באירן ב-1979, הצהיר על מטרתו העיקרית, הלא היא ייצוא המהפכה האסלמית השיעית ל-56 מדינות אסלמיות, וזאת למרות שכ-88 אחוזים מתושבי המדינות האלה הם סונים. המשטר נכשל בהגשמת מטרתו למרות נוכחות כעת בארבע מדינות: לבנון, סוריה, עירק ותימן. שיא הכשלון היה בעקבות התבוסה המרה במלחמת 8 השנים נגד עירק שהסתיימה בבקשת המנהיג העליון חומייני להפסקת אש שתיאר אותה כלגימת כוס התרעלה. בימים אלה המשטר האירני מגלה תסמיני החלשות, שאין לקבוע מתי יתנו את תוצאותיהם וימוטטו את המשטר, אך ברור שיש כאן תהליך של דעיכה לאחר כארבעים שנות מלחמות, פעילות טרוריסטית ומעורבות תוקפנית בעניינים של המדינות השכנות.

להלן הסימפטומים להחלשות המשטר:

1. לפרסים השיעים יש רגשי עליונות כלפי הערבים הסונים. אפילו השיעים ממוצא ערבי שגלו לאירן בעידן סאדם חוסיין, סובלים מאפליה מצידם של השיעים האירנים ונחשבים לאזרחים סוג ב' בגלל מוצאם הערבי. מוסדות החינוך באירן מטפחים את רגש העליונות ונוטעים בדור הצעיר את רגשי הזלזול בערבים, למשל, הערבים מתוארים כבדואים, לא שומרים על כללי הגיינה ואוכלי זוחלים במדבר. גישה זו מקוממת את הערבים ומגבירה את פועלם כדי למנוע התבססות והשתלטות על אדמות הערבים, וזה למרות העובדה שהערבים רואים את עצמם כעלית שנבחרו להפצת האיסלאם. מלכי ירדן ומרוקו תיארו את התרחבות המהפכה השיעית הפרסית כהתפשטות סרטנית ובימים אלה, התקשורת הערבית מגויסת כדי לגנות את המשטר האירני ולסכּל את התערבותו בענייני פנים של מדינות ערב.

2. קיימת גם תופעה מצד שיעים בעירק, לבנון ומצרים של התנגדות להשתלטות השיעית-הפרסית. גדול הפוסקים השיעים והמנהיג הרוחני בעירק האימאם סיסתני, דוחה את החדירה האירנית בארצו. הוא הכריז כי המרכז הרוחני של השיעים אינו בקום באירן, אלא בנג'ף בעירק, והוסיף כי עירק אינה זקוקה לסיוע כלכלי כלשהו מאירן, כי לעירק יש יותר רזרבות של נפט מאשר לאירן. עירק מתוארת על-ידי הגאולוגים, כאי שיושב על אוקיאנוס של נפט.

3. התמוטטות המטבע האירני - תהליך זה החל לפני הכרזת ארה"ב על פרישה מהסכם הגרעין והטלת הסנקציות. שער הדולר זינק מ-42,000 ריאל ל-95,000 ריאל, וזאת למרות שהשער הרשמי נותר 42,000. האירנים צובאים על השוק השחור כדי לרכוש דולרים ולשמור על ערך כספם והבנק המרכזי מתקשה להזרים מיליארדי דולרים לתיירים האירנים ולסטודנטים הלומדים בחו"ל.

4. ירידת מחיר הנפט - האוצר באירן בונה את התקציב השנתי בהתאם להכנסות הנפט, אך כשמחיר הנפט ירד כמעט לחצי, האוצר מתקשה לממש את תוכניות התקציב. לא זו בלבד, הסנקציות של ארה"ב גורמות למשבר חמור להנהגה האירנית. הנשיא טראמפ קבע שייבוא הנפט מאירן ייפסק בנובמבר 2018 וכי מדינות שימשיכו לייבא נפט מאירן ייענשו. יש לציין שרוב המדינות יעדיפו להישמע לבקשת ארה"ב, כי לא ישתלם להן לפגוע ביחסיהם הכלכליים והדיפלומטיים עם אמריקה. בכיר בפרלמנט האירני אמר כי התמוטטות הריאל גרועה יותר ממכת הסמים בארצו. יש להוסיף לכך את משבר המים, הפוקד בעיקר את דרום מערב המדינה.

5. אחת הסיבות להתרוששות האוצר, היא הבזבוז הניכר על המלחמות והטרור והתמיכה בהתפשטות בארבע מדינות ערביות. לפי הערכת ה-CIA, אירן סייעה לסוריה בשנת 2017 בסכום של 7 מיליארד דולר. יש לציין כי הוצאות אלה אינן בבחינת השקעה במפעלים כלכליים. זאת היא השקעה על קרן הצבי שתמורתה מוטלת בספק.

מי אתה חמינאי?

המנהיג העליון של אירן, סמכות שיעית עליונה ומוביל הקו השמרני. לפני כן כיהן כנשיא השלישי של הרפובליקה האסלמית. יליד 1939, השני מבין 8 ילדים. נעצר לתקופה ארוכה בעידן השאח, 1975. ב-1985 ניצל מנסיון חיסול על-ידי ארגון המוג'הדין חלק.

כמנהיג עליון מקבל החלטות בנושאי ביטחון, כלכלה, חינוך וחברה. גם הנשיא כפוף אליו ומבצע את צֵוויו. הוא מאשר את תוצאות הבחירות לנשיאות. בבחירות השניות לנשיאות של אחמדי נג'אד, התעוררו ספקות בקשר לטוהר הבחירות. ניג'אד הכריז כי: "לא משנה מה התוצאות, חמינאי קובע ומי שמתנגד לחמינאי, מתנגד לאלוהים".

חמינאי הוא גדול שונאיה של ישראל, שולל לחלוטין את קיומה וקורא לחיסולה. לפי רויטרס, חמינאי חולש על 95 מיליארד דולר באמצעות ארגון חשאי שנקרא "סטאד" והוא נחשב העשיר בתבל. מעל לכל ספק, הוא לא צבר את הון העתק ממשכורתו כמנהיג עליון. לחמינאי יש המילה האחרונה בענייני הנשק הגרעיני. הוא מביע התנגדות להסכם הגרעין בגלל מגבלותיו על העשרת האורניום.

חמינאי לקה בסרטן הערמונית. מטופל היטב. ליד ארמונו יש בית חולים שמטפל אך ורק בו, עם מיטב הרופאים. מסביבו יש משמר מיוחד, שכולל 2,000 איש שמלווים אותו במסעיו ברחבי אירן. מזונו העיקרי כולל קוויאר משובח וטרי שמובא יום יום מדרום הים הכספי. המנות עוברות בדיקה קפדנית על-ידי טועמים לפני שהן מוגשות.

חמינאי כותב שירה. בשיר שפרסם לאחרונה, כותב: "בחיים יש כפית דבש וכוסית תרעלה".

6. ההתקוממות האחרונה באירן היא אירוע מכונן משום שמוקד הסחר והכלכלה בכלל ה"בזאר" מוביל את ההתקוממות. כזכור ה"בזאר" נמנע עד כה מהתערבות בפעילות נגד המשטר. משקלו כבד ומכריע וה"בזאר" הוא שהוביל את ההתקוממות נגד השאח.

זאת ועוד, לאחרונה מגזרים רבים ברחבי אירן השתתפו בגל המחאות. המשטר נקט בצעדים כדי לצמצם את מספר הנפגעים דבר שעשוי להרחיב את ההתנגדות ולהחריף את המשבר הפנימי.

בגלות חיים כשני מיליון אירנים שמתנגדים למשטר. בראשות תנועות האופוזיציה מככבת מרים רג'ווי, המכונה אשת הברזל. שתי אחיותיה של מרים הוצאו להורג על-ידי המשטר וחלק מקרובי משפחתה במעצר. בכנס השנתי של רג'ווי, שהתקיים בפריס בסוף יוני 2018, נוכחו מעל לרבע מיליון אנשים, ביניהם אישים ממדינות רבות כמו ג'וליאני המקורב לנשיא טראמפ.

7. האופוזיציה בגלות מתרחבת על-ידי הצטרפות תנועת האופוזיציה "מוג'הדין חלק" שהוסר מעליה התואר של ארגון טרור והפכה לתנועה לגיטימית במערב. תנועת מרים רג'ר נושאת את הסיסמאות:

אין מנוס מנפילת המשטר.

אירן חופשית, דמוקרטית, לא גרעינית, ללא טילים בליסטיים ומשתפת פעולה עם העולם החופשי.

8. המהפך ביחסי קוריאה הצפונית לארצות הברית נושא השלכות לגבי המשטר באירן. קוריאה הצפונית היא בת ברית לאירן, ומסייעת לה בשלושה תחומים: העשרת האורניום, פיתוח טילים בליסטיים והסייבר, שנחשב בעיני מומחים לנשק לא פחות קטלני מהנשק הגרעיני. התקדמות בסוגיית פירוק הנשק הגרעיני בקוריאה הצפונית, ישפיע לרעה על יחסים עם אירן. חמינאי הזהיר את הנשיא קים שלא יתן אמון בטראמפ. זהו נסיון לתקוע טריז בין 2 הצדדים. באיגרת ששלח הנשיא קים לטראמפ ב-6 ביולי 2018, הביע את ביטחונו שאפשר להשיג התקדמות לגבי פירוק הנשק הגרעיני.

9. נחישותה של ישראל לסכּל התבססות צבאית אירנית בסוריה - ישראל תברך השקעות אירניות בסוריה בתחומי הכלכלה, הבריאות, התרבות והחברה, אך בשום פנים ואופן לא בתחום הצבאי. התבססות צבאית פירושה מלחמה, וישראל לא תמתין עד שאירן תתבסס בסוריה ותילחם נגד ישראל. בשנתיים האחרונות בוצעו עשרות תקיפות ישראליות נגד מוקדי אירן וחיזבאללה בסוריה. הפעילות של ישראל זוכה לאהדה גדולה מארצות ערב, כי החלשת אירן בסוריה פירושה החלשת ההתפשטות האירנית במרחב הערבי.

מסקנות

סילוק התפשטות האירנית בסוריה ולבנון אינו תהליך קל ואירן תילחם נגד זה. מומחים בסוגיה אירנית אומרים שסילוק המשטר האירני מסוריה ולבנון פירושו סילוק המשטר מטהרן עצמה.

למרות הקושי, הדבר אפשרי. יש לציין שרוסיה אינה מעוניינת בשליטה אירנית בסוריה ורוצה להיות השליט היחידי. פתגם ערבי עתיק יומין אומר: "כתר המלוכה אינו סובל שני ראשים".

רצונה זה של רוסיה מסביר את התיאום בין רוסיה לישראל ושתיקתה של רוסיה לגבי הפעילות הצבאית של ישראל נגד מטרות אירניות.

אין לדעת מתי יפול המשטר החשוך בטהרן, אך סימני ההחלשות ניכרים לעין.

תאריך:  31/07/2018   |   עודכן:  31/07/2018
שאול מנשה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסמינים להחלשות המשטר החשוך באירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאט לאט ובהתמדה.
1/08/18 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוב גויסו בצו שמונה וביללות סירנה, השמאלנים הליברלים, אנשי הרוח הרעה, שגנבו את השלטון מהעם באמצעות מערכת המשפט, ובעיקר בית המשפט העליון, ושמפסידים תדיר את השלטון הפוליטי, והם מנסים להגן בזעם הרגיל, על השלטון שבידיהם שלא כדין. מי הם חבורת הצרחנים, שקוראים לבטל את חוק הלאום?
31/07/2018  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
גורמים בחמאס אומרים כי מצב הכוננות העליונה שעליו הכריזה הזרוע הצבאית של חמאס בשבוע שעבר עדיין בתוקף וכי הנהגת התנועה ממתינה לתוצאות שיחות הפיוס בקהיר בין פתח לחמאס ולתוצאות מאמצי מצרים ושליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב להשיג הסכם "הסדרה" בין חמאס לישראל.
31/07/2018  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שוררת אי-הבנה, אולי מדעת וכנראה בלי דעת, בקרב רבים שהופתעו מעמומות העלבון של הדרוזים על שחוק הלאום מדיר אותם משוויון מלא עם אזרחי ישראל היהודיים, שמוכנים להכיר בכך, ולשכך את זעמם בחקיקה מיוחדת. אני מניח כי הדרוזים לא יוכלו להתפייס אם יוצע כי יבודלו משאר האזרחים המבודלים בחוק. הם לא יוכלו לעמוד מוסרית במציאות בה הם מודרים פעמיים, פעם מפני שאינם יהודים, ופעם מפני שהם דרוזים. יהיו, וכבר יש, שיטענו כי אין קונים את עלבונם במתות חסד, אבל לאמת, לבד מן הטיעון הכמעט רטורי הזה, הם ידחו כל הפליה מתקנת של העדה מפני שהם נדהמו מן העובדה כי ישראל שינתה את פניה של כל ישראל, ופגיעה במעמדם כישראלים לכל דבר מוכיחה את הטעות הכוללת. הדרוזים לא ייאבק רק על הדרוזים. זה לא הם. גם ניסיונות להמציא קריטריונים כגון שירות בצה"ל לא יועילו. זה מרשם להכנסת אנדרלמוסיה ערכית ואדמיניסטרטיבית שאי-אפשר יהיה להתגבר עליה. לא כל היהודים הם יוצאי צבא ולא כל המוסלמים, ולא כל צ'רקסים, ולא כל הנוצרים, ולא כל הגברים ולא כל הנשים. חלילה לו לחוק יסוד שיפורש על-ידי חוק מיוחד שירבה בו מהומה.
31/07/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מאמר קודם בנושא חוק הלאום יוחד לחשיבותו ומשמעותו של החוק. מאז פורסמו החוק ואלפי התגובות והתייחסויות אליו, הולכת ומסתמנת עובדה חמורה: חוק הלאום אינו רק חיוני כשלעצמו; הוא מצדיק קריאת השכמה ברמה של אזעקה לאומית, לנוכח הכשל החינוכי החמור העולה מתוך לא מעט תגובות של גורמים שונים.
31/07/2018  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הקיץ הגיע. איך יודעים שהקיץ הגיע? פעם ידענו לפי הפירות. אבטיח עם גרעינים שחורים, כאלו שהיינו שולפים מתוך האבטיח, שוטפים, מכסים בהמון מלח ומניחים תחת השמש הקופחת. ליד המשטח של האורז מהשק כדי שכל החרקים יצאו החוצה. אחר כך היינו מפצחים מלח עם קצת גרעינים, ולא חשבנו על כמה שהמלח נורא ומה זה בכלל נתרן.
31/07/2018  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il