|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מדוע נוסף נר שמיני

וזוהי מעלתן של נרות חנוכה - הקב"ה ציווה, שמלבד זה שביכולתו של איש ישראל לעשות מביתו דוגמת בית המקדש ולהזכיר את הנס שהיה במנורה שבבית המקדש - הנה נוסף לזה, שיוסיף באור על מה שדלק במנורה שבבית המקדש - שידלקו שמונה נרות
08/12/2018  |   אסתר שניאורסון גרי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
להחזיר את הר הבית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חג החנוכה הוא חג שלא מוזכר בתורה, אבל הוא הארוך מבין חגי השנה. עובדים כרגיל, לבושים בגדי חול, ורק מצווה קטנטונת בסוף היום הופכת את החג הלא-חגיגי הזה למשהו מיוחד. דווקא בתוך אפרוריות החיים, אנו זוכים לדבר עצום - שהאור ירד עלינו ובשלמות.

השפת אמת רבי יהודה אריה לייב מגור כתב: נראה לי כי אפשר לנו לזכות יותר ברגלים (חגים) אלו (חנוכה ופורים) שאותם יכולין לקיים בשלמות. כי ברגלים (שלשת הרגלים) חסר לנו עליות רגל (לבית המקדש) שזה היה עיקר שמחת החג, וימים טובים דחנוכה ופורים יכולין לקיים בשלמות.

כיהודים אנו מומחים לסיפורי רדיפות והצלות, פוגרומים וישועות. לוח השנה העברי מלא תאריכים כאלה: בחנוכה ניצלנו מאנטיוכוס ובעשרה בטבת נפלנו במצור, בפורים ניצלנו מהמן ובפסח מפרעה, ואילו בתשעה באב טיטוס החריב ירושלים, ובכול זאת, בסיפור של חנוכה יש משהו אחר. לא הגוף עמד בסכנה אלא הרוח, במקום איום פיזי, הביאו היוונים שפע, קידמה וחיי נוחות. למען הנשמה פרץ הקרב! את המלחמה הרוחנית עם מלכות יוון, מסבירה תורת החסידות במלחמה באמונה העיוורת שלה בכוחו של השכל. "וזה היה ענין נס דחנוכה בהצלת הדת, שהוא בחינת שפע החכמה, ולא בהשפעת טובות גשמיים.

כי הנה היוונים בקשו להשכיחם תורתך לפי שנתפשטה אז חכמה יוונית שהוא הפילוסופיא, ורצו להתגבר על חכמת הקבלה האלקית ויסודותיה המסורות לנו מאין סוף ברוך הוא על-ידי משה בחיר ה'. וזה היה הנס דחנכה בהתגברות החוכמה האלוהית על החוכמה היוונית שהיא הפילוסופיא. ושורש נס זה למעלה הוא, על-ידי תוספת אור בחכמה עילאה, ואז נמשך מחוכמה גם כן השפעה בהתגברות החוכמה אלוהית למטה. כשמצאו פך של שמן בחותמו של כהן גדול, כי השמן הוא החוכמה, ומצאו חתום שלא נגע בו יניקת הקליפות, שאינן יכולות להתגבר בחוכמה יוונית שלהם נגד חוכמה זו אשר השמן רומז לה. ולכן נצטווינו להדליק נר חנוכה, להמשיך מבחינת עומק חוכמה הנקראת שמן, לכנסת ישראל הנקראת כידוע - מנורה".

השמן מסמל את הפנימיות, השמן מסתתר בפרי הזית. עד הכתישה, קשה להאמין שהוא קיים בתוך הפרי הנוקשה. לאחר הפקתו, השמן צף מעל משקים אחרים ואינו מתערב בהם. היוונים נלחמו באור הפנימי של התורה, ומשום כך פגעו דווקא בשמנים. הם לא שפכו ולא שברו אלא טימאו, כדי לפגוע במהות הרוחנית של השמן הקדוש.

נס ניצחון המלחמה ונס פך השמן, מבטאים יחד את ניצחון האמונה והחוכמה האלוקית. התורה והמצוות הן עבורנו הקשר עם ה'. איננו מסתפקים בצד החיצוני של התורה, עבורנו היא כולה "תורה אור" - תורה שמאירה בשמן החוכמה האלוקית.

המסורים לתורה

אחד המנהגים המיוחדים בחנוכה הוא להשתהות ליד הנרות. ללמוד, להתפלל או אפילו רק להתבונן בנרות המרצדים. המלחמה שלנו ביוונים ובחושך לא הסתיימה, והנרות הקטנים מלמדים אותנו איך להאיר את האור ולנצח את החושך.

המלחמה של החשמונאים הייתה כנגד אנטיוכוס והמתיוונים בעם, והחלה כאשר בעיר מודיעין עלה יהודי והשתחווה לשיקוץ. אז שיסף מתתיהו את גרונו. והחל המרד. אליו מתקבצים יהודים נוספים החסידים לתורת ה'. לצערנו גם בדור זה החלו מתיוונים לדבר נגד הדתה, רוצים למחות כל זכר יהודי. כל דבר ששייך לתורה, הוא בפיהם הדתה. כמה מתיוונים יש במחנה הציוני, במר"ץ, ובכנופיות ההדתניקיות - לא ספרתי. אבל אני חושבת שרובם כמעט ככולם, היו משתייכים לאותם מתיוונים דאז, שרצו ל"השכיחנו תורתך".

המסורים לתורה הדליקו תמיד את נרות החנוכה. אפילו נוסף נר להדלקה. המנורה שהאירה בבית המקדש הייתה של שבעה נרות - אם כן כיצד מצות נר חנוכה שבאה מצד הנס שהיה במנורה שבבית המקדש- יש בו שמונה נרות?

נס חנוכה היה לאחר זמן שלא הדליקו את המנורה בבית המקדש, כיון ש"טמאו כל השמנים שבהיכל", וזה היה בהמשך לזה ש"גזרו גזירות על ישראל וביטלו דתם ולא הניחו לעסוק בתורה ומצוות". ונמצא שבשעה שבאים למקום של חושך, שיש הפרעות ועיכובים לתורה - נותן הקדוש ברוך הוא כוח להתגבר ולהכניע את החושך, על-ידי זה שמוסיפים באור של "נר מצווה ותורה אור". בחנוכה צריך להדליק שמונה נרות, אף על-פי שבבית המקדש הדליקו שבעה נרות - כדי שיוכלו לבטל את ההוספה שבחושך, שעל-ידי הוספה זו ואור זה, על-ידי מצוותו של הקדוש ברוך הוא - מצוות נר חנוכה מעבירה ומבטלת את גודל החושך.

וזוהי מעלתן של נרות חנוכה - הקב"ה ציווה, שמלבד זה שביכולתו של איש ישראל לעשות מביתו דוגמת בית המקדש, ולהזכיר את הנס שהיה במנורה שבבית המקדש - הנה נוסף לזה, שיוסיף באור על מה שדלק במנורה שבבית המקדש - שידלקו שמונה נרות.

כאשר שחררנו את ירושלים, לוחמי הצנחנים צעקו "הר-הבית בידינו" ולא הכותל. האינסטינקט הראשוני של יהודי, הוא הר-הבית. ועד שלא הגענו באמת לשחרר אותו, לא תמה המלאכה. זה דבר ראשון שכול ממשלה צריכה לעשות - להחזיר לנו את הר-הבית ולבנות מחדש את בית המקדש.

תאריך:  08/12/2018   |   עודכן:  08/12/2018
אסתר שניאורסון גרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע נוסף נר שמיני
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
8/12/18 13:39
2
עזרא מנצור
10/12/18 11:06
3
מאמר נהדר
10/12/18 14:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ידוע כי הכינוי "מכבים" לא נמצא בתלמוד ובמדרשים ואף לא בתפילה, וכי התפשט רק על-פי השם היווני לספרי החשמונאים. אלא שהאמת היא שלא זכור השם הזה לספרי החשמונאים מתחילתם, מאחר שעל-פי הזיכרון שנשאר ליסוד העברי אצל אוריגנס, אחד מאבות הכנסיה הנוצרית (בן דורם של אמוראי ארץ ישראל מהדור הראשון), היה שם הספרים, בהעתקתו באותיות יווניות, כעין "סרבת סרבני אל", ולא עלה עד היום בידי החוקרים למצוא פתרון מתקבל על הדעת כיצד נשתבשו המילים האלה ולאיזו כתובת בעברית הן מכוונות.
06/12/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
חז"ל מצביעים על כך, ש"נר לאחד - נר למאה" מהאור של הנר שמדליקים, נהנים אנשים רבים בסביבה כך חיוך אחד שלי מדביק את כל אנשי הסביבה, והחיוך שלהם חוזר אלי שאמשיך לחייך
05/12/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
"מעוז צור ישועתי" הוא פזמון מקובל לחנוכה בעדות אשכנז זה כשמונה מאות שנה. מרוב פופולריות הוא זכה למנגינות מקוריות ומושאלות, ומהן נפוצה ביותר נעימה מושאלת משיר גרמני עתיק, ששרו אותו, ככל הנראה, במקהלות עממיות.
05/12/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האמת ניתנת להיאמר שהשם "חשמונאי" כלל לא נמצא בגוף ספר החשמונאים, אלא רק בשמו, אבל לעומת זאת הוא נמצא רבות במשנה, בתלמוד ובמדרש. מסתבר שהשם "חשמונאי" משמש ככינוי למשפחה כולה, שממנה יצא הכהו הגדול וראש משפחת החשמונאים, מתתיהו.
04/12/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
התפתחותה של מדינת ישראל מסייעת לראות בראייה חדשה את תולדות העם העברי בארצו, בייחוד בתקופות שחותם של תחייה לאומית ומאבק צבאי היה טבוע בהן. בדרך זו מצטיירת לפנינו כיום תמונה חדשה מתקופת דוד ושלמה ועד לימי מלחמת בר כוכבא.
03/12/2018  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il