כביש מספר 6 - הוא כביש חוצה ישראל, אינו מפסיק "למשוך אש": ממזרח מדובר באש ירי נק"ל, וממזרח הוא נתון לאש צולבת מקני לשונם החדה של הלוביסטים היהודים. באחרונה הוחלט להעלות את רף המהירות המירבית בכביש ל-110 קמ"ש, מה שעורר מיד התנגדות חריפה מקרב האיגודים הנאבקים בתאונות הדרכים.
מהירות של 110 קמ"ש ואף 120 קמ"ש, עמדו פעמים רבות למדוכה על שולחנות ועדות המחקר השונות, שמינתה ממשלת ישראל לנושא. עד כה נידחה יישום המסקנות להגברת המהירות, מסיבות שונות. המהירות לכשעצמה לא נראתה מופרזת על פניה. אלא שביחס בינה לבין לרמת תשתית הכבישים הישראלית, מדובר במהירות דימיונית.
בדיון שנערך השבוע בנושא בירושלים, נתגלעו חילוקי דעות בין המצדדים בהגברת האכיפה בנושא המהירות, לבין המומחה הוותיק בארץ לנושא חקר תאונות הדרכים, ד"ר משה בקר. בקר כינה את המאבק במהירת בשם "חיפוש המפתח תחת פנס הרחוב."
הרשות הלאומית לבטיחות דרכים מבקשת להקדיש השנה מאות מיליוני שקלים לרכישת מגלי מהירות אוטומטיים נייחים, בין היתר משום שהדבר יפנה כוח אדם למשימות שיטור אחרות. משימות אלה חיוניות פי כמה למניעת תאונות, לדעת המתנגדים לאכיפת חוקי המהירות.
הקטע הצפוי להיות חלוץ במהירות הנסיעה המוגברת, הוא קטע בן כ- 30 קילמטרים, באזור שבין מחלף בן שמן בדרום, ועד קיבוץ אייל שבפאתיה הצפוניים של קלקיליה. מדובר באחד הקטעים היחידים לכל אורכו של כביש חוצה ישראל, אשר אינו שנוי במחלוקת ארגוני הירוקים.
קטע הכביש המדובר הינו מהגרועים ביותר כיום ברשת הכבישים הישראלית, הן מבחינת פיתולי הכביש והן מבחינת תשתית האספלט שבו. האזור המרכזי, אזור גבעת כוח, הוא שיאו של המפגע התעבורתי.
"לשם סלילת 30 קילומטרים חיוניים, אין צורך בכיסויה של כל מדינת ישראל ב'שלמת בטון' צפופה, טוענים ארגוני הירוקים. מהירות הנסיעה המזורזת בקטע החדש שעומד להיפתח, אינה משכנעת אותם במאבקם, גם לא העובדה, כי המהירות הגבוהה יותר תביא לזיהום אויר ברמה נמוכה במעט מזיהום האויר של כלי רכב איטיים, הנאלצים לשלב הילוכים באופן תדיר לאורך הקטע הנוכחי הארכאי.
זיכרו ירוקים כחול-לבן: התנועה הירוקה העולמית החלה בגרמניה, לנוכח פגיעת הגזים הרעילים הנפלטים ממכוניות - בעצי יערותיה המפוארים של גרמניה. בראש ובראשונה נפגע היער השחור, ה- Schrzwald - הידוע מאגדות הילדים של האחים גרים.
הקטע הראשון בכביש מספר 6 עומד להיפתח כבר בסופו של חודש אוגוסט הקרוב. בשלב ראשון יפתח הקטע הצפוני מנחשונים עד לקיבוץ לאייל. בתחילת קטע זה - שאורכו כ-20 קילומטרים, ניצב פארק מוטורי המציב נושא שנוי בחלוקת אחרת - הספורט המוטורי. במקום מתרחשת פעילות מוטורית ענפה, אף של ילדים מתחת לגילאים אשר יורשו בנהיגה ספורטיבית אמיתית, על-פי החוק החדש אותו יוזם השר למדע, תרבות וספורט - מתן וילנאי.
בשלב שני, שמועדו טרם נקבע סופית, יפתח הקטע השני של כביש מספר 6, שאורכו כשליש מהקטע הראשון. זמן הנסיעה לאורך 30 הקילומטרים מוערך, ולא על-ידי משוואה אריתמטית, ב-20 דקות נסיעה. נתון הזמן נלקח מהודעה רשמית של קבלן עבודות העפר, ומעידה על הצפי להתנהגותם של הנהגים בכביש.
את רשויות הכביש, הן חברת "חוצה ישראל", והן החברה הקבלנית - "דרך ארץ", מדאיג כיום נושא חשוב הרבה יותר לגביהם - והוא מערך ה"הילינג": מערכת חיוב הנהגים בתשלום עבור הנסיעה בכביש האגרה הראשון מסוגו בישראל, טרם הבשילה לכדי מערכת פעילה אשר תוכל לגבות תשלום מהמכונית הראשונה שתעבור בכביש, לאחר שהשרים יחליטו ביניהם, מי יתכבד בגזירת סרט חנוכת הכביש.
מערכת סלי המטבעת המכאניים המיושנים במדינות אירופה, אינם מתאימים לאופיו של הנהג הישראלי. לא ניתן פרטים מרשיעי בשלב זה, אך רק נציין, כי המערכת מורכבת ממאזנים עדיים המזהים את משקל המטבע, ומשקלות מאפיינים כידוע חפצים שונים ומשונים. בישראל הוחלט על כן בבניית מערכת אלקטרונית משוכללת ביותר, המילה האחרונה בתחום הבילינג למכונות בכבישי אגרה.
על פרויקט מערכת הבילינג ממונה איש המשטרה הוותיק בדימוס, יהודה וילק, אשר בחן מערכות דומות בעולם. ישראל תאמץ ככל הנראה את אחת המערכות המודרניות בעולם, המבוססת על צי'פ אלקטרוני אשר יוצמד לכל רכב, ויקרא על-ידי עין אלקטרונית אשר תשלח חיוב ישיר לסניף הבנק של הנהג המשתמש בשרותי הכביש.
שיטת זו פשוטה ואמינה, אך יש לה השלכות על תחום חופש הפרט. זה עוד "אח גדול", לטוב ולרע במצבה הביטחוני העדין של ישראל. בדומה למכשירי הטלפון הסלולרי, יתן המכשיר כלי זיהוי יעיל בידי אלה שיבקשו לעקוב אחר כלי רכב הנוסעים בכבישי ישראל. כלי פיקוח יעיל, לאלה אין להם מה להסתיר מפני רשויות החוק (או מפני גורמים אחרים, כנשותיהם למשל).
יש לדמות את כושרה של המערכת לכושר של מכשירי הטלפון הסלולריים לאתר את בעליהם. מכאן, אגב, ועד לשימוש נוסף במכשירים אלה - ולא נחשוף רעיונות סודיים ידועים, הדרך קצרה.
מהירות הנסיעה המירבית בה מותר לנסוע כיום בכבישי ישראל מוגבלת ל-100 קמ"ש, וגם זאת רק בקטעים נבחרים מאוד. מהירות זו מוגבלת למספר כבישים מצומצם, שהתשתית בהם מאפשרת מהירות 'דימיונית' זו, כאשר בגרמניה מותר לנסוע במהירות העולה פי 2.5 ממנה.
250 קמ"ש היא המהירות המירבית אותה בה ביניהם יצרני הרכב להגביל "מסיבות ג'נטלמניות" - שכן טכנית המנועים מסוגלים לפתח מהירויות גבוהות הרבה יותר. אותן מכוניות, אגב, נמכרות בישראל דבר שיגרה.
בישראל מותרת מהירות של 100 קמ"ש בכבישים בודדים. בקטעים מסויימים של כביש מספר 1 לירושלים למשל, ודווקא שם, על גבי תשתית האספלט המעולה והתאורה הלילית הטובה, מתרחשות מספר רב מאוד של תאונות דרכים. הדבר נובע מקוצרם הפיזי של קיטעי הכביש המורשים במהירות נסיעה גבוהה, דבר שיהיה נכון גם לגבי כביש מס' 6 - חוצה ישראל.
הבלימה, לא התאוצה, כך יודע כל נהג מרוצים מתחיל, היא הבעייה בנהיגה במהירויות גבוהות. קיטעי המהירות הגבוהה קצרים, ומייד אחריהם יש לחזור למהירות הרגילה. הדבר דורש האטה חזקה, לפעמים אף בלימת חרום. ישראל במילכוד תמידי: כדי לאפשר מהירות נסיעה גבוהה יש צורך בכבישים מהירים ארוכים, אך אלה יחייבו המשך סלילת כביש מספר 6 בקטעים יפי נוף ואף שמורות בטבע.
הארץ פשוט קטנה מדי, כשנוסעים מהר המרחקים קצרים, אך מכאן אין להסיק כי יש להרחיב את המגבלות הגיאוגרפיות בדרך של כיבוש חבלי ארץ חדשים מהשכנים.
למעשה, המהירות המירבית בכביש חוצה ישראל החדש תעמוד על 120 קמ"ש: המשטרה מקנה מרחב ביטחון מסויים לשוטריה, בטרם ירשמו את הדוח. הדבר נעשה הן למען הנהג והן למען התובעים המשטרתיים, הנאבקים חדשות לבקרים עם עורכי דין ממולחים הטוענים לחוסר מיומנותם של כשירי המדידה האלקטרוניים שבידי השוטרים.
טריוויה: בידי משטרת התנועה שלל אמצעי אכיפת אלקטרוניים: 22 מכשירי מולטינובה הטובים (תלוי לדעה) והוותיקים, 4 (!) יחידות של 11KR - מכשירי מדידת מהירות ניידים המותקנים בניידות המשטרה, "ווסקר" - מכשיר מחליף חדשני הנימצא עדיין בבדיקת מכון התקנים, 12 מצלמות מהירות נייחות ו-42 מצלמות רמזורים - אשר פה כבר מדובר באופרה אחרת - של אכיפת המעבר באור אדום.
ניצב יעקוב רז, ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, קובע חד-משמעית: הנסיעה בארץ עלתה ב-70%. רשת הכבישים עלתה ב-21%. זה שורש הבעייה, ולדבריו: "אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. אם היחס בין הנסיעה לכבישים לא ישתנה, נמצא במצב קטסטרופאלי 1". סלילת כבישים חדשים הינה אם כך צו השעה. וזה אחד הדבר החיוביים הבודדים שעושה כיום ממשלת ישראל. ראו את הפסים האדומים של מע"צ, המעטרים כמעט כל כביש במדינה.
אך האם הגבלת המהירות תוריד את התאונות?
ניצב רז: 20% מהדוחות נוגעים למהירות מופרזת, בעטיין נגרמות ק 17% בלבד מהתאונות הקטלניות.
עד 120.