|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

צרותיה של פיאט יעצרו בגבול הישראלי

בראיון למחלקה ראשונה, יוצא מנהל אגף השיווק בסמל"ת בקריאת הרגעה ללקוחות פיאט בישראל; באיטליה צפויים עשרות אלפי עובדים לשאת בתוצאות מחדלי קומץ מנהלים כושלים
14/07/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
 שמות קשורים
  פיאט
  אונו
  אבי מוטולה
  אלפא רומיאו
  לנצ'יה
  אנטוניו מרזנו
  פאולו פרסקו
  סילביו ברלוסקוני
  ג'נראל מוטורס
  פאולו קנטרלה
  סמל"ת
  פז'ו
  ברלינגו
  סיטרואן
  צ'מפיון מוטורס
  יקי אנוך
  וטיוטה
  פורד
  אברהם פורז
  אפרים אילין
  יצחק הרצוג
  מיכאל לוי
  אל-על
   רשימות קודמות
  הפקרת התשתיות הלאומיות
  תאונה מסתורית
  ליז'ייה חדשה - בדרכה ארצה: ארבעת הגלגלים מהזולים במדינה
  ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית
  סיירת מטכ"ל של הכלכלה הישראלית - עדות מהשטח


פיאט בכותרות, שלא בטובתה
אלפא רומיאו-מצפים לגאולה

מזה חודשים ארוכים שלא עובר יום באירופה, ולרוב גם בישראל, בו פיאט אינה בכותרות. לכאורה אין טוב מכך, שהרי כל חברת מכוניות מכירה בעובדה, כי בעולם הרכב התהודה הציבורית היא החשובה ביותר.

רוב המכוניות המוצעות כיום בשוק הרכב טובות מהבחינה הטכנולוגית, ההבדל בין הדגמים מטושטש למדי ומעטות מהמכוניות יפות כאיטלקיות המצודדות של מותגי חברת פיאט-אוטו. העיתונות, אם כן, הינה ידידתו הטובה ביותר של ענף הרכב. האמנם?

תמונת מצב: בשבוע האחרון של אוגוסט הקרוב, כאשר מרבית עובדי תעשיית הרכב האירופית יחזרו מחופשת הקיץ המהנה שלהם, ימצאו עצמם עובדי פיאט בפני גן נעול. לא פחות מ-21,700 עובדים, כמעט כל כוח האדם היצרני של חטיבת פיאט אוטו, עומדים בפני מה שמכונה בפי העיתונות הזרה, "הגרזן".

ובישראל, אבי מוטולה, מנהל אגף השיווק והמכירות של סוכנות מכוניות לים התיכון, ייבואנית דיגמי פיאט, אלפא רומיאו ולנצי'ה, העניק למחלקה ראשונה ראיון בלעדי בנושא.

”Read My Lips" אומר מוטולה, הצרות האיטלקיות ישארו הרחק מעבר למחסומי הגבול הישראלי. "פיאט הינו מותג מוטורי אשר ימשיך להתקיים בכל הטווח הנראה לעין, ובסוכנות הייבוא המקומית, סמל"ת - סוכנות מכוניות לים התיכון, אין כל דאגה באשר לעתידה של פיאט. קהל הלקוחות הישראלי יכול להסיר ספק מליבו, שכן על אף הקשיים הפיננסיים הכבדים בהם נתונה חטיבת פיאט אוטו באיטליה, אין כל סיבה לדאגה באשר לעתיד ייצוגה בישראל."

באמצע השבוע מצא לעצמו שר האוצר האיטלקי, אנטוניו מרזנו, חובה להדגיש כי קיבל הבטחה מ"ראשי קבוצת פיאט", שלא למכור את חטיבת פיאט אוטו. ראשי הקבוצה הינם כמובן האחים למשפחת אניילי, אלה המחזיקים כיום פורמאלית, נדגיש, פורמאלית, את מרבית מניות ענף הרכב האיטלקי. האח הבכור חזר רק לפני מספר שבועות מאישפוז ארוך בארה"ב, ועתה הוא עלול לשאת בתוצאות מחדליו מזה שנים ארוכות.

יו"ר פיאט, פאולו פרסקו, מסר מצידו בסוף השבוע, כי "גופים מקבלי החלטות בחברת המכוניות, החליטו להשאר איטלקיים בכל מקרה." את הדברים אמר פרסקו בתגובה לדברים שנשא - לא פחות - ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, בהם הביע תקווה, כי "איטליה תישאר יצרן רכב מרכזי בעולם הרכב הבינלאומי". "שמענו את משאלתו של ברלוסקוני," השיב פרסקו, "טוב לשמוע שאנו חפצים במטרה משותפת".

אין מדובר בחילופי הצהרות סתמיים בין תעשיין לבין ממשלתו. מדובר פה במאות אלפי בתי אב המוצאים פרנסתם ממפעלים הקשורים ישירות ובעקיפין עם ממלכת פיאט, אותה יצרנית מכוניות שיש לה מדינה ושמה איטליה. לאחר שמנהלי פיאט עשו את כל השגיאות האפשריות, לא נותר להם אלא לפנות לסיוע ממשלתי, שאם לא כן יבלעו על-ידי קונצרן הענק האמריקני, ג'נראל מוטורס.

הראיון עם מוטולה נערך בישראל באחד מרגעי השיא של השמועות אודות השתלטותה הצפוייה של ג'נראל מוטורס על פיאט. השמועות ממשיכות ומלבות את אש חרדת עובדי הייצור, ופיאט עושה בהם שימוש ללחץ על ממשלת איטליה - לחלצה מהמשבר.

"מכירתה של פיאט לג'נרל מוטורס נראית כיום בלתי נמנעת", אמר השבוע פאולו פרסקו, יו"ר קונצרן פיאט, לעיתון "Financial Times". העיתון מצטט את פרסקו באמרו, כי הוא נחוש בדעתו להפוך את פיאט-אוטו, חטיבת הרכב של הקונצרן, לרווחית עד לשנת 2004. בשנה זו תתמלא אופציית קונצרן פיאט למכור ל-GM את שארית חלקה בפיאט אוטו, העומד כיום על 80%. בארכיון מחלקה ראשונה מספר מאמרים אודות סיכויי מימושה של האופצייה.

"אם לא נצליח לשקם את פיאט-אוטו עד 2004, נאלץ להפסיק ולנסות" אמר פרסקו, בהותירו רמז מאיים על ממשלתו. כאן, בישראל, צפה מוטולה עוד לפני מספר שבועות, כי ממשלת אטליה תחלץ לבסוף לעזרתה של פיאט. יצרנית הרכב האיטלקית סובלת כבר זמן ארוך מקשיים ומהפסדים כספיים גדולים, ועד עתה עיקר הנזק נגרם לעובדיה. הם הנושאים בנטל, ובעקבות אותם קשיים התפטר לאחרונה גם נשיא פיאט, פאולו קנטרלה הוותיק. לפרנסתו העתידית אין צורך לדאוג, אך כאמור בזמן הקרוב צפויה פיאט לעבור שינויים מהותיים ולפטר עשרות אלפי עובדים.

מאז תחילת השנה נרשמה ירידה עקבית במכירות פיאט באיטליה, כשמכירות חודש יוני היו נמוכות בשליש מהחודש המקביל אשתקד. בישראל חברו לצלילה במכירות תנאי מטבע קשים, ומצב ביטחוני המעיק קשות על כל ענף הרכב המקומי. התאוששות, בארץ ובחו"ל, לא נראיית בעתיד הנראה לעין, וחבל, חבל.

"גם אם תעיר אותי באישון לילה, אוכל לפרט את ארבעה נושאים עומדים בראש סדר החשיבויות של סמל"ת," אומר מוטולה, ומפרט.

ראשית בדעתו להביא את פיאט להיות המותג המוביל בסגמנט B. הוא רואה כמתחריה העיקרי של הפונטו הקטנה שלו את דיגמי פז'ו בעיקר, צרפתיה אל מול איטלקיה. תחרות הולמת ללא ספק, בה ליפאניות האמינות אך החסרות כל צביון ייחודי, פשוט אין מה להציע.

מיד אחר כך בסדר החשיבויות שואף מוטולה להבא את המסחרית דובלו JTD, למקומה הראוי, שוב אל מול המתחרות מבית לובינסקי - הברלנגו של סיטרואן והפרטנר של פז'ו. פיאט ניתקלת פה בבעיות של מחיר גבוה במקצת, ומוטולה שואף להביא לידיעת הצרכן הישראלי מה שהוא מגדיר כ"יתרונותיה האוטומוטיביים של פיאט".

לאחר שישלים את יעדי הדובלו המסחרית הקטנה, בדעתו להקדיש זמן להחדרת המסחרית הגדולה מדגם דוקטו החדש. לדוקטו החדש מנוע JTD 2.8 ליטר, אשר יעביר הכוח לגלגלים באמצעות תיבת הילוכים ידנית, וראה זה פלא - גם אוטומטית. נכס זה לא יעמוד לזכותה של הפיאט הייחודית (חצי תריסר מקומות ישיבה) מדגם מולטיפלה, היא זכתה אמנם למנוע בנזין, אך תיבת הילוכים אוטומטית לא תימצא בה גם לאחר מתיחת הפנים הקלה שעברה.

ייצוב מכירות אלפא רומיאו מול המתחרים, זו המשימה האחרונה ברשימתו של מוטולה. משימה לא קלה, לנוכח הצפתה של ישראל בדגמים ספורטיביים רבים. פעם היתה זו אלפא רומיאו מול העולם, היום העולם שולח לישראל את מיטב תוצרתו, ורק לנצ'יה נעדרת מהתחרות.

משרד הפירסום גלר נסיס, מסייע בהגשמת ארבע משימותיו של מוטולה: "זה משרד הפרסום הטוב ביותר בענף" אומר מוטולה, וחזקה עליו שיודע את שהוא אומר. כמי שהחל דרכו בסוכנות צ'מפיון מוטורס הוותיקה, הוא צבר נסיון רב בענף. רק הממונה עליו, המנכ"ל יקי אנוך, יודע עוד כמה טריקים נוספים. אנוך, לשעבר טויוטה, לשעבר פורד, לשעבר גיחה קצרה לענף השכרת הרכב, באמת שכח את שרבים מעמיתיו טרם למדו. הוסף לכך בעל בית בשם מיכאל לוי שאוהב מכוניות כפי שרק יכול להרשות לעצמו אהבה טהורה בעל האמצעים לאהבה בלתי אמצעית, והרי לך צוות מנצח.

שנת 2003 עומדת בסימן הרחבת היצע דיגמי פיאט בישראל. פונטו אברט, פליו ואלבאה מטורקיה, כל אלה עומדות לשמח את ליבם של חובבי תוצרת המכוניות האיטלקיות בישראל.

בועדת הכלכלה של הכנסת, דיברו השבוע בעניין הרפורמה בענף ייבוא הרכב, על הצורך בסוכנויות ייבוא יציבות אשר לא יעמידו את כספו ונכסיו של הצרכן הישראלי, בסכנה. יו"ר הודעה, אברהם פורז, הזכיר את הקשיים להם ניקלע אפריים אילין, אבי ענף הרכב הישראלי. פורז זוכר עדיין את מכוניות הדצי'ה - דלתא הרומניות אותן ייבא אילין, ואשר נותרו מעלות חלודה בנמלים, לאחר שאילין פשט את הרגל.

ח"כ פורז, "מיטב הייבוא מרומניה" כפי שכינו אותו בחיבה מחוייכת חבריו לועדה, לא זכר כי אילין הביא באותו זמן גם את מכוניות האלפא רומיאו מדגם "אלפא סוד", מכוניות מופלאות חסרות תמיכה טכנית הולמת. גם מוטולה לא זכר, כי בתחילת שנות ה-90', הזדקקה חברת אלפא רומיאו למטריית הגנתו המשפטית של עו"ד יצחק (בוגי') הרצוג, כסוכך מפני גורמים עיסקיים מקומיים אשר ניסו להשתלט על הסוכנות המופקרת בישראל.

כיום המצב כאמור שונה לחלוטין. לבעל הסוכנות, מיכאל לוי, מהלכים בצמרת הכלכלה האיטלקית. במגרש מפעלי נילית שאביו יסד במגדל העמק, נפל טיל הסקאד היחיד אשר כוון במלחמת יום הכיפורים לעבר שדה התעופה הצבאי הסמוך. כיום הוא בעיסקי תעופה אזרחיים, מכהן כיו"ר אל על. כשזו תופרט, יהיה לו כל הזמן שבעולם לסייע בקידום סוכנות הרכב שבבעלותו, למקומה הראוי.

תאריך:  14/07/2002   |   עודכן:  14/07/2002
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
12/07/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
הנה בא עוד גל פיטורים ענק. הפעם באמדוקס. החברה שפיטרה השבוע 900 איש, דיווחה לבורסה האמריקנית, באיחור של יממה על כך שנפרדה מ-9% מעובדיה. הסיפור של הפיטורים באמדוקס בולט, דווקא בשל העובדה, כי החברה נמנעה כמעט לחלוטין ממגע עם העיתונות. הוא בולט, מפני שבשנתיים האחרונות לווה כל גל פיטורים נרחב כזה, בהמון הסברים של אנשי יחסי ציבור ופרסומאים של אותן חברות מפטרות. וההסברים היו תמיד יצירתיים יותר, מיכולת היצירתיות הנמוכה מאוד, של ההנהלות, אשר העדיפו לפטר מלהתאמץ ולמצוא פתרון שישמור מקומות העבודה הרבים הללו. העצה הטובה ביותר שקיבלו אנשי אמדוקס לאחרונה, היתה העצה של הדוברים שלה: לא לפרסם תירוצים מטופשים לגל הפיטורים הנוכחי.
11/07/2002  |  שי פאוזנר  |   מאמרים
מתחילים ספר חדש: א) אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר משֶׁה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין-פָּארָן וּבֵין-תּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרת וְדִי זָהָב: זהו החמישי והאחרון בחמשה חומשי תורה ובו נסגר המעגל של התורה בכלל בהיותו נאום סיכום של משה רבנו נותן התורה. (רש"י): "אלה הדברים. (ספרי) לפי שהן דברי תוכחות ומנה כאן כל המקומות שהכעיסו לפני המקום בהן - לפיכך סתם את הדברים והזכירן ברמז מפני כבודן של ישראל". איזו עדינות של המנהיג; הוא ממתין עם התוכחות עד לנאום הפרידה וגם אז הוא מוכיח ברמזים בלבד, שלא לבייש.
11/07/2002  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לתומי סברתי שנושא הקבצנים המשתלטים על הצמתים השונים בתל אביב אכן עומד לפני סיום. אחרי סידרה ארוכה של ידיעות/הערות וכתבות שהאירו את הפרשה מכל עבריה, יצאה העיריה, בשיתוף עם המשטרה, למבצע ביעור צמתים. הטלוויזיה הנציחה גרירת קבצנים אל מכוניות העיריה ובמקרה הצורך - גם אל ניידות המשטרה. עברו יומיים-שלושה של שקט יחסי בצמתים, אולם מייד בשוך הסערה התקשורתית - חזרו הקבצנים אל מעוזיהם הקודמים, עד ל"מבצע מבעיר" חדש.
10/07/2002  |  משה לרר  |   מאמרים
הציבור הישראלי בעל האמצעים איבד, ככל הנראה, את אמונו ביכולתה של הממשלה להנהיג בתבונה עסקית את ענייני כלכלת ישראל. עובדה: מן הדיווחים בתקשורת אנחנו לומדים לדעת, כי לא מעט ישראלים בעלי יכולת העבירו בחדשים החולפים יותר מחצי מיליארד דולר למאגר הפיקדונות הישראלים שכבר חמקו לחו"ל מאז תחילת השנה. מה שבטוח - בטוח. והנה עכשיו אנחנו מתבשרים כי לא רק הציבור, אלא גם בנקים גדולים בישראל, מחפשים מסתור בטוח בחו"ל מפני הסערה הפיננסית-כלכלית המתקדרת מעל האופק של המשק הישראלי.
10/07/2002  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il