|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מוסר מערבי ומוסר יהודי חינוכי

נוסח ההרצאה שעו"ד כהן מיועד לתת בכנס המשפט העברי במחצית אוגוסט ברמת רחל
28/07/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  בשקט בשקט, ביום ההולדת הלועזי של המדינה, לקחו לנו (לבני העם היהודי) את מדינתנו
  מה עומד מאחורי הקריאה לבוש להתאסלם?
  מי מפחד ממדינה יהודית? (א)
  מי מפחד ממדינה יהודית? (ה)
  מי מפחד ממדינה יהודית? (ד)

לפני שאדון בנושא הרשימה, שהוא ההשוואה בין שיטת המוסר החינוכית ביהדות לבין שיטות המוסר המערביות, ארחיב את המסגרת ואדבר בדברים המייחדים את כל שיטות המוסר המקושרות לאלוהות, והמבדילים אותן משיטות המוסר החילוניות.

ההיסטוריה האנגלית


אדגים את הדבר הזה מתוך ההיסטוריה האנגלית:

בתחילת דרכו, הפרלמנט האנגלי לא חוקק חוקים אלא פעל כמעין-בית-משפט, ובתפקיד זה הוא הודיע למלך מהו החוק. היה זה תפקיד מעין שיפוטי בלבד. כפי שבית משפט רגיל מגלה לצורך פעולתו השיפוטית מהם החוקים, כך עשה הפרלמנט, אלא שהוא עשה כן בהיקף רחב יותר, לא בהתייחס למקרה פרטי מסוים. זה נבע מן ההשקפה - הדתית - שהחוק מקורו אלוהי. לכן, המלך רק רשאי לפרש ולדייק את החוק האלוהי והוא יעשה כן בהתאם להמלצת המועצה שלידו.1

מרגע שהפרלמנט הבריטי החל לקבל חוקים לא כהצהרה על דבר קיים, אלא כיצירה חדשה, החלה באנגליה התקופה החילונית. התקופה החילונית, באור זה, היא התקופה שהאדם - במקרה זה הפרלמנט - החל לקבוע בכוחו הוא, לא כפרשן, חוקים. הוא הקובע, לא האל.

התקופה החילונית, לפי זה, היא התקופה שבה הסיר האדם את האל מכס השלטון והתיישב על הכסא השלטוני בעצמו.
הדבר המייחד ומבדיל מוסר דתי ממוסר חילוני הוא בהיות המוסר הדתי נובע ממקור אלוהי. מוסר כזה, מטבע היחס בין האל לאדם, בנוי על חובות. על כן, ברגע שהאדם עצמו קובע את הדברים, הוא מתחיל לקבוע את זכויותיו שלו. האל אינו צריך לזכויות. האדם צריך להן. לכן, ההבדל הבסיסי השני בין מוסר אלוהי ומוסר חילוני - מלבד השאלה מי קובע את הכללים, מי יושב על כס השלטון, הוא בכך שהמוסר החילוני בנוי על זכויות כדבר ראשון, זכויות הן הדבר המרכזי, לא החובות.

הבדל בסיסי שלישי בין מוסר דתי למוסר חילוני הוא בכך שהזכויות שהאדם החל לקבוע לעצמו, כפי ה- מגנה קרטה - החלו לטפל גם בזכויות שלטוניות, בצד הזכויות והחירויות של הפרט. הזכויות השלטוניות הפכו עד מהרה לזכויות קיבוציות, ל-דמוקרטיה.

במסגרת המוסר האלוהי אין זכויות, אלא חובות, והחובות - כמובן מיטיבות עם אנשים רבים, אך הטבה זו אינה זכות. דבר זה נכון בהינדואיזם, בודהיזם, השיטה של קונפוציוס שאינה דת אך יונקת את עקרונותיה מהדת העממית הסינית, מפולחן האבות. כן הדבר בשינטו, ביהדות, בנצרות ובאיסלאם. המוסר האלוהי, מקורו 'מלמעלה'. הוא קובע לאדם כיצד ינהג. הוא בנוי בצורה הירארכית, בצורת כללים המוטלים מלמעלה על האדם הנמצא למטה, הוא מגיע מהאל. האדם אינו עליון.

הוא כפוף לישות עליונה וחזקה ממנו. גם רוחות האבות בסין מצויות בדרך כלל לא בארץ אלא 'בשמיים'. ישות זו מטילה על האדם את המוסר כחובה. לכן, ברור שהמוסר הדתי בנוי על החובה, לא על הזכות.

שיטת משפט שבה האדם יוצר את הכללים, הוא ולא האל, היא שיטה שבה מופיעות במקום מרכזי זכויות. מי שקובע את המשפט ומחיל אותו על האדם - הוא אדם. האדם הוא הדבר העליון. אין עליון ממנו. האדם קובע את כללי המשפט והחוק למען תועלתו הוא. בהיות כל בני האדם עליונים, הם אף שווים. בזה הגענו ליסוד הרביעי שכרוך במוסר החילוני - היסוד של השוויונות.

בהיותם שווים יש לבני האדם זכויות. מכאן - שיטת המוסר הבנויה על האדם - השיטה החילונית - השיטה של הזכויות. כניגוד לשיטה החילונית, כאשר נקבע בתורה כי עבד עברי יצא לחופשי בשנת השמיטה, זוהי חובתו של האדון להוציא את עבדו לחופשי. זכותו של העבד לצאת לחופשי היא אך ורק פועל יוצא מן החובה המוטלת על האדון. התורה אף מצווה על בני ישראל לאהוב את הגר ולהתייחס אליו כשווה מבחינת המשפט - אין התורה פונה לעבדים ולגֵרים. הוא הדין ביתום ובאלמנה שהתורה מצווה לנהוג בהם במידת החסד. העבד, הגר, היתום, האלמנה - כל אלה אינם בעלי זכויות. אנו מצווים - כחובה - לנהוג בהם בחסד, בשוויון, באהבה. זוהי חובה של מי שמתייחס לחלש. אין זו זכותו של החלש.

בשיטת קונפוציוס מצווה האדון לנהוג במשרתו בסלחנות שעה שהמשרת סרח. למשרת אין זכות שינהגו בו בסלחנות. זו חובתו של האדון. המשרת מצווה לשמוע לקול האדון. גם לאדון אין זכויות, וההישמעות של המשרת הנשמע לו היא חובה - חובתו של המשרת.

לא רק בנושא שבו מדברות המצוות האלוהיות ביחיד מדובר בחובות ולא בזכויות. לעתים, גם כשמדובר בכלל, לא ביחיד, אנו פוגשים ביחס של הטלת חובה קיבוצית, אחריות קיבוצית, ערבות הדדית, כמודגש בשיטה ההינדית וכמובן - ביהדות. לכן, לעולם בשטח האישי ולעתים אף בשטח הציבורי, שיטת המוסר המקושרת באלוהות מטילה חובות, ובעיקרה - אינה מקנה זכויות.

בימינו יש המבקשים להוכיח כי היהדות מקנה והקנתה תמיד זכויות.

רצון זה מובן כשהוא בא מצד יהודי שומר מצוות החי בסביבה מערבית מודרנית שבה חירויות וזכויות הפרט נחשבות כדבר הנעלה מכל. חולשת עליו דעתו והוא מבקש להגן על שמה הטוב של היהדות ולהוכיח שגם ביהדות יש זכויות וחירויות. השתדלותו זו מכוונת לקידוש השם בעיני הגויים.

המטרה יפה, אך מי שעושה כן מתכחש לעקרונות דת אלוהיו, והוא אף מוותר על היופי הפנימי שביהדות כפי שייראה בהמשך ההרצאה. הוא מתכחש לדת אלוהיו בכך שהוא הולך שבי אחר העקרון שבשמו הורד האל מכס המלכות ונוקט בעקרונות הנובעים מן המהפכה החילונית הזו. אקט זה של התיישבותו של האדם בכסא הגבוה מכל - נראה כאלילות מודרנית. האליל אינו עשוי עץ ואבן, אינו כוח מכוחות הטבע, אף רוח האב איננו, וגם אינו טוטם. האליל הוא האדם עצמו.

עמנואל קנט ביקש לפאר את האדם ולאפשר לנו להישמע למצוות אנושיות - במקום למצוות האל - ולקבל כי מצוות הבאות מאת אדם אינן עניין סובייקטיבי, אף כי הן ניתנות על ידי אדם, שהוא עצמו סובייקט. הוא שכנע את קוראיו להישמע לתבונה המעשית הטהורה של האדם, שהיא - לדבריו - דבר שאינו נגוע בסובייקטיביות. כדי לא להיות נגוע בסובייקטיביות הוא אסר על מקבלי תורתו המוסרית-פילוסופית לערב רגשות בקביעת כללי ההתנהגות המוסרית. אמנם, בתחילת הדרך תורתו של קנט לא גרפה אחריה מאמינים רבים, אך משבאה, זמן קצר לאחר מכן, תורתו של דרווין שהוכיחה כי סיפור הבריאה בששה ימים אינו נכון וכי האדם מוצאו מן הקוף - חלה פריצת הדרך הגדולה לתורתו של עמנואל קנט. העובדה שכיום סבורים רבים כי תורת דרווין נכשלה אינה עומדת למכשול בפני מי שהורידו את האל מכס השלטון. מעשה ההפיכה הזה נעשה, הוא עובדה קיימת. שום ממצא מדעי אינו צפוי להפוך את העובדה הפוליטית הזו ולבטלה.
מן האלילות של האדם, של עליונות האדם, יצאה, כאמור, השוויונות.

היא מקושרת לתועלתנות ולסיסמה 'מגיע לי' הנוצצת בחיצוניותה, ורקובה מבפנים. רעיון השוויונות הוא רעיון שאינו ניתן ליישום, יש בו צביעות רבה. מעולם לא הייתה שוויונות בחיי החברה האנושית ולעולם לא תהיה. זו סיסמה ריקה. בניגוד לסיסמה זו, החובה של 'ואהבת לרעך כמוך' אף כי גם היא אינה ישימה, יש בה הטלת חובה, לא הקניית זכות, אך חשוב יותר - יש בה אקט חינוכי.

מצווה זו יש בה פחות יָמרה מאשר בשוויונות, ויותר אמת, באשר היא פונה למי שאמור לתת, לא למי שאמור לדרוש שיתנו לו. האהבה שלי לרעי אינה מביאה בהכרח לשוויונות בין שנינו, ולכן היא ניתנת יותר להגשמה, ולפחות להתקרבות לקראת הדבר. מדובר ביחס חיובי בין אדם לרעהו, יחס של צדק. יחס של צדק הוא עניין של מחויבות והליכה לקראת. מדובר בפנימיותו של האדם יותר מאשר במעשה החיצוני. מדובר בהתכוונות. עצם ההתכוונות מעלה את הספירה הרוחנית של המתכוון לדרגה - שביהדות אנו קוראים לה התקרבות לה'.
השוויונות, לעומת זאת, היא תוצאה הכרחית של הושבת האדם על הכסא הגבוה ביותר. ישיבה על כסא זה הביאה לשחיתות המידות ולסיסמאות נבובות. היא ביטלה את חינוכו הטוב של האדם, ועל חינוך זה באתי לדבר פה.

היופי שבשיטת המוסר האלוהית בכל הדתות

ועוד, לפני שאכנס לפרטי גוף הרשימה, אוסיף ואומר כך: היופי שבשיטת המוסר האלוהית - ביהדות, ולא רק ביהדות - הוא בכך שהאדם אינו רואה עצמו עליון אלא שואף להתעלות מעל לרמה המוסרית בה הוא נתון. הבעיה הטבועה בשיטת המוסר המערבית-חילונית - לעומת זה - היא שלאדם אין מקור מוסרי עליון יותר ממנו עצמו. לכן אין הוא יכול לשאוף להגביה את המוסר העצמי שלו מעל לרמה בה הוא מצוי.

כדי להיכנס לנושא הגישה החינוכית ביהדות אזכיר את המוטיב של אהבת ה' ואקשר אותה לתועלתנות, אשר מצויה בכל שיטות המוסר המערביות, והיא אף מצויה בשיטה מסוימת שביהדות.

המיוחד אשר ביהדות:

ישעיהו ליבוביץ2 הבחין בין אלה המאמינים באל בורא עולם לבין אלה שאמונתם כוונה לאלוה העושה צדק בעולמו, ובהיותו אלוה העושה צדק, הוא גומל טוב לממלאי מצוותיו. אלה הן שתי השקפות שונות. לפי ההשקפה השניה יוצא בסופו של חשבון כאילו משרת האל את האדם. בזה יש מידה של גישה תועלתנית לעבודת הבורא. אני ממלא אחר מצוות אלוהי, והאל מחויב לעזור לי.

נבדלת מגישה השניה הזו הגישה הראשונה, כפי אמונתו של אברהם, אשר אצלו - כפי שעלה הדבר בפרשת העקדה - אהבת ה' לא הייתה תלויה בגמול. אהבת ה' הביאה את אברהם למלא מצוות האל אף כאשר המצווה (העקדה) הייתה כרוכה בביטול כל ההבטחות האלוהיות, שתמציתן התמקדה בעתיד זרעו של אברהם אשר יֵצֵא מיצחק. בשמעו את מצוות אלוהיו, לעקוד את יצחק ולהעלותו לעולה, שתק אברהם. הוא לא הוכיח את האל על אי מילוי ההבטחה. הוא לקח את בנו להעלותו בהר המוריה. בזה התרחק אברהם, בכוח אמונתו, מכל תועלתנות. הוא התקרב לאלוהיו באהבתו אותו.

ההשקפה החינוכית אשר ביהדות תודגם עתה בהמשך. לפיה היהודי מצווה להיות ער למידות הנעלות המודגמות עבורו על ידי בורא עולם. עליו ללכת אחר מידות אלה. בזה הוא ממלא את תכליתו. לא היהודי הוא תכלית הכל. דאגתו לצרכיו ולאינטרסים שלו חשובה אך ורק אם היא משרתת מטרות נעלות. על יהודי להיות דבק במצוות המוטלות עליו מתוך שמילוי המצוות הוא דרך להתעלות רוחנית העוזרת לו להתקשר לאלוהיו.

הערות שוליים

1. ראו Vile, M.J.C., Constitutionalism and the Separation of Powersf, Clarendon Press.Oxford, pp. 24-25

2. ר' ישעיהו ליבוביץ, חמישה ספרי אמונה (ירושלים: כתר, 1995), שם בעמ' 23-24.

3. מסכת ברכות דף ל"ג ע"ב

4. בספרו תפארת ישראל שהוצא בירושלים בשנת תשל"ב בפרק ו' ע' כ"א, כ"ב, כ"ג, כ"ד

5. בספרו פירושי התורה בהוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים, תשי"ט כרך א', בראשית, שמות לעניין בראשית פרק י"ב פסוק ב', שם בע' ע"ו

6. ספר החינוך מהדורה שביעית בהוצאת מוסד הרב קוק (1966) שנכתב על ידי יהודי אלמוני מברצלונה בסביבת שנת 1407 ומחמת ענוותנותו של הכותב הוא נכתב בשם פיקטיבי, הרב רבי אהרן זלההן ויצא לראשונה בויניציא בשנת רפ"ג.

7. ר' Yehuda Cohen, "The Foundations of Law Act", in Jewish Law Association Studies X - the Jerusalem 1998 conference volume, edited by H. G. Sprecher (New York: Global Publications, State University of New York at Birnghamton, 2000)

ולסיכום: רוחניות ביהדות מול
רוחניות בעולם המודרני-מערבי

המקורות החינוכיים שביהדות, מדברים ברוח במובן רוח ה', שהאדם שואף אליה, מתוך רצונו להתקרב לבורא.
אין לזה קשר לרוחניות שמדברים בה במערב, במובן שמדבר בו מיל. הרוחניות שמיל מבקש להגן עליה, היא בבחינת דבר השייך לאדם, שאין לגזול אותה ממנו. זהו סוג של רכושנות. זוהי תועלתנות רוחנית. זוהי רוחו של האדם המבקשת שלא ידכאוה והיא שואפת לגדול ולהתפתח. ביהדות ההתקרבות למידותיו של הקב"ה מתוך אהבה אליו - איננה רכושו של אדם כלשהו, אלא דבר שהאדם מצווה להגיע אליו, דבר המוטל עליו והוא מבקש לקיימו מתוך אהבתו לה' אלוהיו. זוהי מצווה במובן חובה, אין זו זכות. זוהי הרוחניות היותר קרובה לאמת, היותר גבוהה, נעלה, נשגבה.

דברים אחרים שבהם האדם המערבי רואה בהם עניין נעלה ורוחני הם חופש המחשבה והביטוי, כבוד האדם וחרותו, חופש המחקר המדעי. כל אלה הם רכושו של האדם המערבי, אף אם רכוש רוחני. ביהדות, ההתקרבות לבורא עולם אינה חלק מהאינוונטר שהאדם שומר לעצמו.

הרוחניות אשר בהתקרבות לבורא כפי ביהדות באה מתוך נמיכות נפש וענווה, היא מקושרת לוויתור, להתרחקות מן הבצע ומן הכוח. לכן היא בדרגה גבוהה יותר.
לעומת זאת, בשיטה המערבית לזרמיה השונים, שומרים הן על ערכים חומריים והן על ערכים רוחניים כפי שהתגר שומר על מרכולתו. מתקנים חוקים לטובת היחיד ולטובת הכלל, לטובת החומר ולטובת הרוח - אך המכנה המשותף הוא בהיותם הגנה על רכושו של האדם. האדם מתבצר בעצמו. בשיטה החינוכית ביהדות ממלא האדם את ייעודו, הוא יוצא לקראת אלוהיו.

והערה אחרונה: בהרצאה שנשאתי לפני ארבע שנים בכנס העשירי למשפט העברי ושפורסמה יחד עם הרצאות אחרות)7 דיברתי בחוק יסודות המשפט המורה לשופטינו לפסוק בשאלות משפטיות שאין להן תשובה בחוקים ובתקדימים ובדרך ההיקש, לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל. בהרצאה היום רק המשכתי אותה דרך. הצגתי את היופי והחשיבות הטמונים לנו בדרך שהתווה למדינת ישראל חוק יסודות המשפט.

פירוט ודוגמאות מתוך החשיבה
של גדולי התורה ביהדות:

בתלמוד בבלי מסכת ברכות מתוארת המצווה שבתורה שלא לתפוס ולאכול צפור הדוגרת על ביציה אלא להפריחה ורק אחר כך מותר ליטול הביצים. מוסבר כי יהודי מצווה כך "מפני שעושה מידותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים" והמהר"ל מפראג4 סוקר את דעתו של הרמב"ם בעניין קן ציפור. הרמב"ם מטיל ספק בהסבר המקובל ואומר שהמצווה הזו סתומה היא. הרמב"ם סובר כך מתוך שהוא קיבל את דעתו של אפלטון לעניין תכונות היחיד ולעניין מידת האמצע שהוא אימץ בלי קשר למצוות שביהדות. לכן אין הרמב"ם מקבל את המידה הקיצונית שבקן ציפור כמידה שיהודי אמור להתחנך בה. לעניין עצם המצווה הזו שביהדות, קבע הרמב"ם כי יש למלא אחריה מכוח היותה מצווה, ולא כמטרה חינוכית לעיצוב נפשו של היהודי. המהר"ל מעדיף את דעתו של הרמב"ן, לפיהן טעם המצווה הוא למען קדם את תכונות נפשו כדי קרבה לתכונותיו, כביכול, של בורא עולם. מעבר לדיון בקן ציפור, הרמב"ם מסכים ככלל שפיתוח ועיצוב תכונות ביהודי מיועדים לקרבו להקדוש ברוך הוא, ולכן, לבד מהסטייה בעניין קן ציפור, אף הרמב"ם הולך בדרך החינוכית.

על שיטתו של הרמב"ן אנו למדים אצל הרב חיים דב שעוועל5 על עניין הציווי שצווה הקב"ה לאברהם ללכת לארץ כנען, כי "והנה זאת הפרשה לא בארה כל העניין, כי מה טעם שיאמר לו הקב"ה עזוב ארצך ואיטיבה עמך טובה שלא היתה כמוהו בעולם, מבלי שיקדים שהיה אברהם עובד אלוהים או צדיק תמים, או שיאמר טעם לעזיבת הארץ שיהיה בהליכתו אל ארץ אחרת קרבת אלהים". בזה מביא הרמב"ן דעתו כי הטוב שיצא לאברהם ממילוי מצוות ה' אינו החשוב, אלא הקרבה לאלוהות.

בספר החינוך מצוי מגוון רחב של מצוות חינוכיות שלבד מזאת שמטרתן חינוכו העצמי של האדם בדרך מילוי המצוות, יש בהן מצד התוכן מילוי חיובים שאין עמם תועלת, לא ליהודי הממלא אחריהן ואף לא לשום אדם אחר, וטעמן היחיד הוא החינוך וסגולת הנפש.6

תאריך:  28/07/2002   |   עודכן:  28/07/2002
יהודה כהן, עו"ד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ברוב החברות המספקות שירות יש מחלקה מיוחדת שמטפלת בשימור לקוחות. נראה, כי ישנה היום שיטה חדשה: "לתלות" את הלקוח על קו הטלפון במשך דקות ארוכות, עד שיתיאש, ויעדיף את בזבוז הזמן מול תוכניות הטלוויזיה הריקניות המשודרות בכבלים ואת העלות שלהם, שנקבעת, מסתבר, באופן שרירותי, מאשר את בזבוז הזמן בהמתנה בטלפון.
28/07/2002  |  הדר פרבר  |   מאמרים
כביש מספר 6 - הוא כביש חוצה ישראל, אינו מפסיק "למשוך אש": ממזרח מדובר באש ירי נק"ל, וממזרח הוא נתון לאש צולבת מקני לשונם החדה של הלוביסטים היהודים. באחרונה הוחלט להעלות את רף המהירות המירבית בכביש ל-110 קמ"ש, מה שעורר מיד התנגדות חריפה מקרב האיגודים הנאבקים בתאונות הדרכים.
27/07/2002  |  עמוס באר  |   מאמרים
במהלך השנים האחרונות מצאו מיטב החברות בארץ את הגמלאים כקבוצה צרכנית שאין אפשרות להתעלם ממנה. כיום ניתן למצוא יותר ויותר מוצרים מבודלים לאוכלוסיה המבוגרת/ חברות משקיעות יותר תקציבי פרסום לקהל המבוגר' והגמלאים מתחילים להיות "מחוזרים" כמו כל קהל צרכני אחר. במאמר זה יובאו בפניכם מספר נקודות חשובות אשר יאפשרו לכם ללמוד מעט על הגמלאים בישראל כקבוצה צרכנית.
27/07/2002  |  אריק אופיר  |   מאמרים
האיומים והסיכונים למלחמה, שתפגע בעיקר בעורף, מחייבת את קברניטי המדינה להיערך להגנת העורף בצורה יותר יסודית ומאסיבית מאשר נעשה עד כאן, דרך הקמת פיקוד העורף.
25/07/2002  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
לפני שבועות מספר תקף חיל האוויר האמריקני קבוצת אנשים באפגניסטן, מכיוון שהעריכו, כי זוהי קבוצת טרוריסטים מארגון אל-קעידה. כמה ימים לאחר מכן הזדעזע העולם להיווכח, כי היה זה קהל אזרחים בחגיגת חתונה, וכי נהרגו קרוב למאה נשים ילדים ואזרחים חפים מפשע.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il