למודי ניסיון אנו ולכן טוב יעשה, מי שרוצה לשמור על איזון רגשי ושלוות נפש, אם יתייחס למבול הסקרים הניתכים על ראשנו כמבול אין צורך בו - בעירבון מוגבל, מוגבל מאד. אם לא שמתם לב, הרי שהחל מלפני כחודשיים וביתר שאת ככל שהבחירות מתקרבות, אנו חיים מסקר לסקר ובהמתנה דרוכה לקריאה מדוקדקת של כל פרטי הפרטים המתפרסמים בהם. הסקרנות והציפיה, שלא לדבר על החרדות מול התקווה - מובנים. בישראל, אולי יותר מבכל מדינה אחרת, הבחירות הן הרות גורל, בדומה לסוגיות המונחות על סדר היום הלאומי. וכך אנו מטלטלים בין תקווה לייאוש, בין שמחה לעצב בהמתנה לסקר הבא.
כפי שפתחתי, הסקרים רחוקים מלהיות מדויקים. לכל היותר הם מעידים על איזושהי מגמה, הלך רוח כללי, המספק תמונת מצב גולמית ומעורפלת למדי. אם זהו המצב בנוגע למפלגות הגדולות, מקל וחומר עת עסקינן באלו הקטנות יותר, בפרט אלו הניצבות בפני "להיות או לחדול" - שאלת צליחת אחוז החסימה שכמוה כהבדל בין חיים פוליטיים למוות פוליטי.
מה שדי ברור, לפי הניסיון כאמור, הוא שהסקרים בכללותם מגלים נטייה ואינם נקיים ונטולי פניות. ניחשתם נכון, הנטייה היא לכיוון השמאלי של המפה הפוליטית. למה, תשאלו? מגוון סיבות: העוסקים במלאכה שייכים על-פי רוב ל"מילייה" ה"נכון". הגופים המזמינים הם על-פי רוב אמצעי התקשורת העוינת, השאלות, המדגמים והמפענחים מתוזמרים לעתים קרובות כדי לסייע ב"סיפוק הסחורה". כן, גם כאן, בסקרים - יש רחש בחש ברקע - "רק לא ביבי"...
אבקש להפנות תשומת הלב למעין סקר, או מדגם אם תרצו, כזה שלא נערך על-ידי אנשי מקצוע, כזה שבוודאי איננו עונה על דרישות הסטטיסטיקאים המלומדים, כזה עליו התקשורת לא הצליחה להשפיע בשום צורה. אם לדייק יותר אומר שהתקשורת מתעלמת ונמנעת ככל יכולתה מפרסום - שהרי התוצאות לא מתאימות בקידום "רק לא ביבי".
כוונתי למדגם/סקר אותו קיים הבעלים של רשת הקפה "קופיקס". למי שאינו יודע, זוהי רשת שקמה לפני כמה שנים עם בשורה על פיה יימכר כל פריט בחנויות, קפה בראש, בחמישה שקלים חדשים. כמדומני שמאז עלה המחיר לששה, לא בזה ענייננו.
מכל רחבי ארצנו
החליט הבעלים של הרשת להציב בעשרות החנויות בפריסה ארצית כוסות חד-פעמיות עליהן מודפסים השמות המובילים בהתמודדות בבחירות. כך תמצאו בחנות כוסות עליהן הכיתוב נתניהו, גנץ, בנט, דרעי ועוד... יש גם כוס עליה לא כתוב דבר על-מנת שהקונה יוכל לרשום מפלגה אחרת שאינה נזכרת על יתר הכוסות. מי שמזמין קפה ניגש לקופה וזו תוכננה כך (לתקופת המשאל/מדגם/סקר) שאי-אפשר לסגור את החשבון בלי לציין את הבחירה שעל הכוס.
לפני כעשרה ימים התראיין הבעלים של הרשת וסיפר על התוצאות. בתוך עשרה ימים מאז החל המבצע/משאל נרכשו בעשרות סניפי הרשת בין שבע מאות לשמונה מאות אלף כוסות (אינני זוכר את המספר המדויק). ואלה תוצאת המשאל:
חמישים וחמישה אחוז ל
בנימין נתניהו ו... עשרים ושניים אחוז לגנץ!! מפתיע אתכם? אותי לא (אגב, אינני יודע אם הסקר הזה נמשך או שפסק).
בכל מקרה, רבבות ומאות אלפי לוגמיי קפה נטלו חלק במשאל. הם מכל רחבי ארצנו, הם ככל הנראה מכל שכבות האוכלוסייה שכן חנויות "קופיקס" מצויות בכל הערים בפריסה רחבה מאד. כאשר דוגמים מאות אלפים, קשה לזייף את התוצאות. מכל האמור ולאור הסקרים ה"ממסדיים" שאכזבו מאוד בעבר, אתייחס לסקר של קופיקס לפחות באותה רצינות בה אני מתייחס לסקרים השבועיים והיומיים המציפים אותנו מכל עבר.
כוחות השמאל הפועלים בזירה (התקשורת, בעלי ההון, מערכת המשפט, פרקליטות המדינה) אינם מסתירים את רצונם לראות בהדחת נתניהו ובעליית השמאל הקיצוני לשלטון. תהא זו איפה נחמה פורתא לחפצים בקיום
ממשלה לאומית - להתבשם מניחוח הקפה-סקר של רשת "קופיקס" ולהשתדל לא להתייחס ברצינות תהומית לשאר.