|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

חייבים להיפטר מהרגלים ישנים

התשובה טמונה באותו קיבעון חשיבתי שבבסיסו עומדת ההנחה שהכל טוב ומה שקרה זו רק תקלה, שהאחראים לתקלה יתקנו את דרכם וישובו לפעול לטובת מדינת ישראל. הם הרי ציונים, לא? אז זהו שגם אם כן זה לא מבטיח כלום
07/08/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]

פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. הפשט הוא שיש כאן סיבה ותוצאה וכך מפרש התרגום. אבל רש"י מצטט מחז"ל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. המפרשים מסבירים כי מה שהכריח את רש"י וחז"ל לפרש כך הוא השינוי מהפסוק שבסוף הפרשה הקודמת: [יא] וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם. כאן נזכרו גם המצווה והחוקים ומדוע נשמטו בפרשתנו? השמטה זו מכריחה להבין שמדובר בתפנית רעיונית, במיקוד המבט לרובד שונה מזה שבפסוק הקודם, למשהו שקשור דווקא בעקב.

העקב הוא סוף הגוף, הקצה התחתון ובהשאלה כל סוף הוא עקב כמו שכל התחלה היא ראש; 'ראש חודש' ו'ראש השנה' למשל. בדרך הטבע אומרים המפרשים, אדם נוטה להיות זהיר בעניינים הנראים לו שייכים לראש ובמקביל הוא נוטה לזלזל בעניינים שנראים לו נחותים, חסרי משמעות. למשל, אדם יכול להיות זהיר מאוד במצוות שנראות לו חשובות ובמקביל לזלזל באחרות שנראות לו קלות. וזה לא רק בדתיים, גם מי שעדיין אינם כאלה יכול להיות שיקפידו לא לפגוע ברכוש הזולת למשל ובו בזמן לפגוע בשמו הטוב בלי לשים לב לנזק שגורמים לו. אומר המדרש כי זה מה שהתפלל דוד המלך ע"ה (תהלים מט): [ו] לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי: העוונות ה"קלים" הם הסכנה הגדולה.



וכמו שהעקב הוא סוף הגוף והעוונות הקלים לכאורה הם הרובד התחתון שבנפש, כך גם הדור האחרון הוא בגדר עקב ביחס לאלה שקדמו לו. זה נכון לכל דור, כידוע יחסם של חז"ל לדורות שקדמו להם (שבת קיב/ב): אם ראשונים בני מלאכים אנו כבני אדם, אם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. כלומר מדור לדור החומריות מתגברת ומוחצנת עד שהיא נהיית קנה המידה לקביעת ערכו של אדם, מעמדו החברתי עולה ככל שהצלחתו החומרית עולה. בחסידות מבואר כי עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן מתייחס לדור האחרון "עקבתא דמשיחא" שמצד עצמו הוא יהיה במדרגה רוחנית נמוכה מאוד ודווקא אז יתהפך הכל לטובה כי מחוסר ברירה נשוב לשמוע בקול ה' וממילא יתקיים בנו כל ההמשך הטוב.

מיהו בעל הבית, על זה הויכוח

בינתיים נראה שאנחנו ממשיכים להתעקש על שימור הרגלים וסגנון חשיבה ישנים ומיושנים וזה מה שעומד בינינו ובין הגשמת הייעודים הנפלאים שבפרשה. הפסוק הראשון בפרשה ממקד עבורנו את התחום העיקרי שבו עלינו להתחבר להוראות התורה - המשפטים. אנחנו בנינו מערכת משפטית מפוארת תוך הקפדה שלא יהיה קשר בינה ובין הוראות התורה. והתוצאה ההכרחית, כמו שמזהיר הנביא יחזקאל (כ, כה), טופחת על פנינו כעת; המערכת הזאת מחריבה את עצמה ועל הדרך מחריבה את כל מה ומי שקשור אליה. ואפילו בשלב הזה שבו נחשפו לעין כל העיוותים של המערכת הזאת, מניגודי עניינים ועד המצאת אישומים דרך חיפוי גלוי על מקורבים, עדיין מתעקשים לשמר את המערכת כפי שהיא.



ומדוע לא נעשה דבר לתיקון העיוותים ב-נגיד 15 השנים האחרונות, מאז שהשתלט גם עליה שיגעון עקירת היהודים מגוש-קטיף וההתעמרות בנערים ונערות שביטאו את כאבם ומחאתם בהפגנות? איך זה שמובילי האכיפה הדרקונית הבלתי חוקית נגד אותם מפגינים המשיכו להתקדם במעלה המדרג המשפטי? שוב, התשובה טמונה באותו קיבעון חשיבתי שבבסיסו עומדת ההנחה שהכל טוב ומה שקרה זו רק תקלה, שהאחראים לתקלה יתקנו את דרכם וישובו לפעול לטובת מדינת ישראל. הם הרי ציונים, לא? אז זהו שגם אם כן זה לא מבטיח כלום. אדרבה, הקידום שלהם מהווה עבורם אישור והכשר למעשיהם בתפקיד הקודם, ועכשיו בתפקיד בכיר יותר הם יזיקו יותר. ע"ע שי ניצן.



אותו קיבעון חשיבתי גם מניע את המפגינים נגד ראש הממשלה, הם מסרבים לקבל את הסדר החדש שלפיו לא הם השליטים הבלעדיים במדינה ובסדר היום הציבורי והחברתי. והקורונה רק מגבירה את תסכולם ואת עוצמת ההפגנות כי הרי עניינה העיקרי של המגפה הזאת הוא להזכיר לנו מי בעל הבית האמיתי, וזה לא הם וגם לא אנחנו. יש בעל בית לעולם ויש לו ציפיות מאיתנו כמפורט בפרשת השבוע. הציפיה העיקרית היא שנכיר בו, בסמכותו וביכולותיו שאינן מוגבלות בשום הגבלה (פרק ח): [יח] וְזָכַרְתָּ, אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. בשביל זה חייבים להשתחרר מקבעונות חשיבתיים, לשחרר, להבין ולקבל שאנחנו לא בעלי הבית על העולם. כך נזכה לקיום היעוד המובטח (פרק יא): [ט] וּלְמַעַן תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם--אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ.

תאריך:  07/08/2020   |   עודכן:  07/08/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חייבים להיפטר מהרגלים ישנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל המחאה הממלא את הארץ, מרבה להשתמש ברשתות חברתיות, ובעיקר בפייסבוק. המפגינים טוענים שהתקשורת או שהיא מתעלמת מהם או שהיא מדווחת שקרים על הנעשה בהפגנות ולהוכחת דבריהם הם מציפים את הרשת בסרטוני הפגנות. חרדת הקורונה והועבדה שרבים נאלצים להישאר בבית, הופכות את השידורים החיים מההפגנות לאמצעי המאפשר לרבים אפשרות להשתתף בהפגנה בלי להיות נוכחים במקום.
06/08/2020  |  איילת פישביין  |   מאמרים
הגשת ערר לוועדת הערר וניהול הליכים משפטיים, לרבות בבית המשפט העליון ביוזמת מתכננת מחוז נגד תוכנית שאושרה על-ידי ועדה מקומית, אינה עניין של מה בכך. הדברים הופכים מעניינים וחריגים במיוחד כאשר המבנה נשוא התוכנית הוא של חנות איקאה (באשתאול) שנבנתה תוך חריגות בנייה, ואשר היתרים של חנות אחרת ברשת זו (בראשון לציון) נדונו אף הם בעבר במספר לא מבוטל של ערכאות תכנוניות ומשפטיות.
במסגרת תיקון 66 לחוק סדר הדין הפלילי, הוסיף המחוקק עילה לסגירת תיק פלילי (עד אז היו קיימות שלוש עיקריות: חוסר אשמה, חוסר ראיות והעדר עניין לציבור). מטרת התיקון הייתה לצייד את רשויות התביעה בארגז כלים רחב יותר, כדי לאפשר להן להימנע מהכתמתם בפלילים של אנשים נורמטיביים אשר ביצעו טעות חריגה ובתנאי שזו לא הייתה טעות חמורה. הסדר מותנה הוא הסכם בין המדינה לחשוד, במסגרתו החשוד מודה בביצוע עבירה פלילית, מתחייב שלא לבצע בעתיד עבירה זו או אחרת ומוטלת עליו סנקציה בגין מעשיו. בתמורה, המדינה מתחייבת לסגור את תיק החקירה נגדו ובכך נמנעת הכתמתו בפלילים.
03/08/2020  |  עו"ד עופר רשו  |   מאמרים
רבים קוראים את אגדת החורבן על קמצא ובר קמצא ונתלים בה להצדקת טענותיהם בדבר סכנות שנאת החינם. אך מי שקורא אותה לעומק יכול לראות שלמרות שהאגדה הזאת אכן נוגעת בשנאת חינם ובכמה שהיא נוראית, היא עוסקת בכלל בדבר אחר: בביקורת של חז"ל על ההנהגה של אותם ימים ובחוסר היכולת שלה לקבל החלטות מבלי להתחשב בדעת הקהל.
30/07/2020  |  איציק וולף  |   מאמרים
לפני כשבועיים ניתן בבית המשפט לערעורים אזרחיים בארה"ב פסק דין חשוב, הנוגע לפרטיותם של מבצעי תשלומים באמצעות ביטקוין, בו נקבע לראשונה, כי אין הגנת פרטיות למשתמש במטבע ביטקוין שמבצע תשלום באמצעות רשת בלוקצ'יין.
28/07/2020  |  עו"ד גדעון קורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il