חברת הכנסת הגברת שלי יחימוביץ', הידועה בחילוניותה המוצהרת, התבטאה השבוע ברדיו, בתוכניתו של גבי גזית בנושא: פתיחת בתי עסק ועינוגים בשבת.
מתברר כי הגברת יחימוביץ' אשר היתה לוחמת גדולה למען פתיחת עסקים בשבת, על-מנת שישרתו את רצונו של הציבור החילוני לעשות את העולה על רוחו (לנפוש, לקנות, לבלות, לטייל ואף לעבוד) בטענה כי אין לפגוע ברצון הפרט על-ידי כפייה דתית (של הלכות השבת) - שינתה את דעתה.
ומדוע שינתה את דעתה?
מתוך דאגה כנה לרווחתם של אותם עובדים חילוניים, אשר נאלצים לעבוד בשבת, בתנאי שכר מקפחים. אותם עובדים חילוניים המשלמים באובדן זכויותיהם על-מנת שזכויות של אחרים, כדוגמת הגברת שלי יחימוביץ', יקויימו. למען ההבהרה, אותם עובדים חסרי תנאים, קשיי יום, אשר רווחתם מדאיגה את יחימוביץ' הם תוצר רצונה הקודם למגר כפייה דתית!
למען הגילוי הנאות, אני מוצאת לנכון להבהיר כי גם אני, כמו שלי יחימוביץ', חילונית מוצהרת ומחכה ליום השבת כדי ליישם בו פעילויות שונות עם ילדי.
הדאגה לאותם שרתים, פועלים, שומרים, קופאיות ואחרים, אינה המצאת המאה הזאת ובוודאי שאינה המצאת השמאל החילוני. הפלא ופלא, דאגה זו מודגשת בספר שמות, פרשת יתרו, פרק כ' פסוקים ט-י כדלקמן:
"ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך. ויום השביעי שבת לה' אלוהיך, לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך".
מתברר שהציווי הדתי התייחס לא רק לקשי-היום שבינינו, אלא גם לעובדים הזרים שבתוכנו, שכן הוא מדבר גם על הגר, על העבד ועל האמה.
נשאלת השאלה: מדוע כה קשה לסקטור החילוני להודות במקור האמיתי והנכון, במקור הראוי לניהול חברה תקינה - בעניין זה?מדוע כה מסובך לתת קרדיט למקורות של עמנו, ככל שהם בעניין זה מוכחים כנכונים וכראויים לחברה מתקדמת ושוויונית? האמנם אין נביא בעירו?
האמנם אין לכולנו מה ללמוד ממקורותינו, ואף לשמוח על כל גילוי של מקור יהודי, עברי, מבספר הספרים שלנו, המתאים לחיינו העכשוויים? וכבר אמר קהלת כי "אין חדש תחת השמש"...
לגופו של עניין, אני בהחלט מצדיקה, כחילונית, את גישתה החדשה של שלי יחימוביץ' בנושא זה.
החרדים מצד אחד, ושלי יחימוביץ' בגישתה החדשה מצד שני, מגיעים לאותה התוצאה בהבדל אחד: הדתיים טוענים שמדובר בקיום מצווה אשר חובה לעשותה, ואילו שלי יחימוביץ' תטען כי אין ברירה, אין דרך אחרת לאכוף את מימוש זכויות החלשים, זולת שמירת השבת.
קואליציה - לא רק בכנסת...