בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
תקופת המנדט הבריטי בא"י [צילום: אריק מטסון, לע"מ]
|
|
|
'אלביון הבוגדנית': 101 שנה לנישול הבריטי
|
חודשיים בלבד לאחר אישור המנדט הבריטי על א"י, העבירו הבריטים שלושה רבעים מן הארץ לידי הערבים
|
חודשיים בלבד, בקיץ 1922 – לפני 101 שנה בדיוק - נדרשו לאימפריה הבריטית הבוגדנית, זו שכונתה בימי המרי שלפני הקמת המדינה בתואר היאה לה: 'אלביון הבוגדת', כדי להשתמט מהתחייבויותיה הבינלאומיות ולנשל את העם היהודי משלושה רבעים משטחה של הארץ המובטחת. לבד מגבולות ההבטחה האלוקית, התנ"כית, זכה עם ישראל, בראשית המאה העשרים, בשלוש התחייבויות לחידוש יישותו המדינית בארץ ישראל: בהצהרת בלפור (1917) להקמת בית לאומי בארץ ישראל; בהחלטת האומות בוועידת סן רמו (1920) ובהחלטת חבר הלאומים (1922). בסן רמו ובחבר הלאומים דובר על בית לאומי שהשתרע על פני שטח עצום של 27,009 קמ"ר, מן הים במערב ועד המדבר במזרח. אבל חודשיים לאחר ועידת חבר הלאומים, הזדרזה הבוגדנות הבריטית להעביר לערבים, לטובת הקמת ממלכת ירדן הערבית, שטחים בהיקפים בלתי נתפסים: יותר משלושה רבעים! מאותם 27,009 קמ"ר היקצו הבריטים 21,130 קמ"ר לטובת הקמת ממלכה ערבית מלאכותית שבראשה הציבו מלך אביון ש'יובא' מחיג'אז הרחוקה. רק 5,879 קמ"ר ממערב לירדן, המהווים פחות מ-22% משטחה המקורי של הארץ המובטחת, הועידו לבית הלאומי היהודי. בימים אלה מלאו 101 שנה לנישול הגדול. צדק החכם באדם שחזה את הבוגדנות: "וְחֶסֶד לְאֻמִּים חַטָּאת" (משלי י"ד, ל"ד) – שמשמעותו היא, שאם לא נדאג לעצמנו, אף אחת מן הַלְּאֻמִּים לא תעשה זאת בשבילנו. אבל בימים שקדמו לבוגדנות הבריטית, הציתה את העם היהודי שפל הרוח תחושה גאולית. אבוקת הגאולה הקרֵבה ניצתה אומנם חמש שנים קודם לכן, עם פרסום הצהרת בלפור. אבל הצהרה זו דרשה עדיין גושפנקה בינלאומית. וזו ניתנה, למזלנו, פעמיים: פעם ראשונה בוועידת סן-רמו (ו' באייר תר"פ, 24.4.1920), שבה הכירו העמים ב"קשר ההיסטורי בין העם היהודי לא"י", והחליטו לאשרר את שלטונה הזמני של בריטניה, במסגרת של מנדט, על ארץ ישראל, לטובת עם ישראל: "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על-ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת הקמה מחדש של בית לאומי". ובפעם שניה בוועידת חבר הלאומים (כ"ח בתמוז תרפ"ב, 24.7.1922) שהחליטה פה אחד לאמץ את כתב המנדט על ארץ ישראל, על-מנת שהבריטים יעבירו בבוא הזמן את הבעלות על שטחה של הארץ המובטחת לידי העם היהודי. בין עשרות הסעיפים שנכתבו בעניין זה, היה גם הסעיף המכריע הזה: "המנדטורי יהיה אחראי ליצור בארץ תנאים פוליטיים, מנהליים וכלכליים, אשר יבטיחו את הקמת הבית הלאומי היהודי". העם היהודי בארץ ובתפוצות חגג אז את ההכרה במדינה שטרם קמה. ביטויי הודיה ושמחה התפרצו בקהילות הנדכאות. עיתון 'המזרחי' פירסם את הידיעה המרנינה באותיות קידוש לבנה: "אל כל היהודים החרדים! המנדט הבריטי על ארץ ישראל נתאשר, ברוך אלוקי ישראל, על-ידי מועצת אגודת העמים (...). המנדט הבריטי על ארץ ישראל מכיר קודם כל במציאותו של עם ישראל חי. ואת ההכרה הזו הוא משריש בלבות כל העמים והממשלות. המנדט הבריטי מאשר את הקשר ההיסטורי, שיש בין עם ישראל ובין ארץ העבר והעתיד שלו. ועל-פי הזכות ההיסטורית הזאת נותן המנדט לעם ישראל את האפשרות לבנות לו בארצו ההיסטורית בית לאומי עברי". ועיתון 'הארץ' (היו ימים...) פירסם את מאמרו הנלהב של ההיסטוריון ד"ר יוסף קלאוזנר: "ישראל! היום נהייתָ לעם (...) זְכוֹר: דבר זה ניתן זכויות הרבה, שלא חלמו אבותיך; אך אל תשכח (..) בא היום הגדול, שאומה שלמה ציפתה לו 1,852 שנה. בא היום שחצה את דברי ימי ישראל לשניים: עד כאן חורבן, מכאן ואילך תקומה; עד כאן גלות, מכאן ואילך שיבת ציון; עד כאן גדודים, מכאן מולדת; עד כאן אומה בעלת מום, מכאן ואילך אומה חיה..." חודשיים מאוחר יותר העבירו הבריטים שלושה רבעים מן השטח שיוּעד ליהודים – לשושלת ההאשמית הערבית, שייסדה לימים את מדינת ירדן המלאכותית (שעד היום אין לה זכות קיום משל עצמה, ואפילו לא מים חיים, תרתי משמע, שירוו צמאונה, ושאותם מספק לה הבית הלאומי היהודי הגזול שממערב לה). ביושר רב רכשו הבריטים את הכינוי שהצמיד להם היישוב היהודי המאוכזב - 'אלביון הבוגדנית'. בחסות 'אלביון הבוגדנית' חוללו הערבים פְּרעות בארץ, ונכתבו הספרים הלבנים הזכורים לרע, שבלמו נהירת יהודים לביתם הלאומי, והכל בניגוד להסכמה הבינלאומית מראשית המאה. אלה הולידו את ההבנה, שמדינה יהודית לא תוכל להתייסד על-ידי ניירות בינלאומיים חגיגיים, אלא על בסיס רעיון קיר הברזל בגירסה הז'בוטינסקאית, או 'החבר פָּרַבֵּלוּם' (פרבלום היה שמו של אקדח שנפוץ בימים ההם) בגירסת הציונות הסוציאליסטית. משלא ידעו הבריטים לרסן את הערבים וליישם את התחייבויותיהם הבינלאומיות, נאלצו ארגוני המגן היהודיים – ההגנה והפלמ"ח, האצ"ל והלח"י – ליטול את היוזמה לידיהם ולהגן על כבשת הרש שנותרה מן ההתחייבויות הבריטיות שלא היו שוות את הנייר עליהן נכתבו: בלונדון (1917), בסן רמו (1920) ובוועידת חבר הלאומית (1922). הבוגדנות האלביונית הוכיחה שוב, שהנסמך רק על 'חסד לאומים', כמוהו כמי שמפקיר חרותו על קרן הצבי.
|
תאריך:
|
13/08/2023
|
|
|
עודכן:
|
13/08/2023
|
|
מנחם רהט
|
'אלביון הבוגדנית': 101 שנה לנישול הבריטי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אני רק הערה
|
14/08/23 17:09
|
|
2
|
|
משה דב
|
15/08/23 19:44
|
|
3
|
|
במבה
|
17/08/23 11:44
|
|
עד היכן מגיע עיוות המציאות של התקשורת? לא יאמן אבל מציגים את התוכנית המטורפת, שהגה אריאל שרון (להתנתק בלי שום תמורה ובלי שנתבקש על-ידי האמריקנים לעשות את זה, בניגוד גמור לבגין למשל) כמהלך נגדי, לזה של הרפורמה המשפטית. שואלים שם כאילו, על ההבדלים בין שני המהלכים, כאילו שמדובר בממשלות שונות. והרי בשני המקרים מדובר באותה ממשלת ימין מלא מלא.
|
|
|
1.זה שש"ס מבקשת לבצע אקזיט ענק בממשלה הזו ולגרוף רווחי עתק מעובדת היותה המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה, והקרובה ביותר לאוזנו של ראש הממשלה נתניהו, זה כבר מובן. וזה שש"ס חותרת לכבוש בסערה את כל המשרות והכיבודים הרבניים, ולאייש בנאמניה מאות כהונות נכבדות של רבני ערים ושכונות ברחבי הארץ, גם זה מובן.
|
|
|
בתי המשפט דורשים מן המצויים בהליכי חדלות פרעון למלא בקפידה אחרי כל החובות המוטלות עליהם. לא רק לשלם בצורה רצופה ובמלואם את התשלומים החודשיים, אלא גם לשתף פעולה עם בעל התפקיד ובמיוחד למסור את הדוחות העיתיים על מצבם הכספי. כפי שמדגיש שוב ושוב בית המשפט העליון, מדובר בהליך שלפנים משורת הדין, הבא לרוב על חשבונם של הנושים (כאשר לעיתים קיימים חובות גם למדינה). לכן, עמידה בכל פרטי ההליך היא תנאי בסיסי לכניסה אליו, להישארות בו ולסיומו בהפטר ובפתיחת דף כלכלי חדש.
|
|
|
מומלץ למעסיקים לנסח את ההסכמים עם עובדיהם בצורה ברורה ולהימנע ממנגנוני תגמול מסובכים ומורכבים, משום שבזמן מחלוקת - הדבר עלול לשחק לרעתם. זוהי המסקנה העולה מפסק דינה של רשמת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, עידית צימרמן, בתביעתו של משה גליק נגד חברת א.מ.ן מחשבים.
|
|
|
מטרתם המרכזית של הליכי חדלות פרעון היא לאפשר לחייב להשתקם, לפתוח דף כלכלי חדש ולחזור למעגל היצרני. חוק חדלות הפרעון הנוכחי אף הסיט במובן מסוים את הדגש מפרעון החובות אל שיקום החייב, והוא מוכן ללכת לקראתו על חשבונם של הנושים. אולם, כפי שמדגיש בית המשפט העליון שוב ושוב, עדיין מדובר ביסודו של דבר על הליך של חסד, והחייב ("היחיד" במונח הנוכחי) צריך לעמוד בצורה קפדנית בתנאים המוטלים עליו.
|
|
|
|