משרד האוצר התקפל השבוע מאחת היוזמות הגדולות שהוביל: הפרטת רכבת ישראל, תוך הפרדתה מרשות הנמלים והרכבות. הכניעה, כמעט ללא תנאי, נעשתה במסגרת ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. נציג האוצר הודיע כי חוק ההסדרים בנוסחו החדש, לא יכלול הצעאה להפריט את הרכבת. כיצד נכנע האוצר כמעט ללא תנאי? את זאת נדע בעתיד הקרוב אולי.
מי שאחראי לעצירת המהלך שיזם האוצר הם כמה גורמים, הפועלים במסגרת עמותה הנקראת "הפורום למען תחבורה ציבורית". מדובר בעמותה הפועלת כמה שנים; הבכירים בה, בין היתר, הם: רחל הורם, המנהלת; יורם אסידון, מתכנן עירוני הנרי גולד, מומחה בענייני תחבורה; איליין פלטשר, עיתונאית הכותבת גם במגזין "ארץ" בענייני סביבה ותחבורה. חבורה קטנה זו היא שהצליחה לחולל השבוע מהומות ו"להדליק" את עובדי הרכבת - שפצחו בעיצומים והשביתו את תנועת הרכבות למשך כמה שעות.
הנהלת הפורום פנתה לחברי ועדת הכלכלה בכנסת וביקשה להשמיע דעתה בנושא. יורם אסידון הוא שגרירה בעניין זה. בנייר עמדה שהפיצו נמסר כי "הפורום מברך על החלק בחוק ההסדרים המתייחס להפיכת רכבת ישראל לחברה ממשלתית והפרדתה מרשות הנמלים והרכבות, מתוך הבנה שיש לחזק את הרכבת ולהעניק לה מעמד עצמאי.
מאידך, החלק השני והבעייתי ביותר בחוק ההסדרים הוא האפשרות הניתנת בו לראשונה, "למכור רישיונות הפעלה לקווי רכבת ליזמים פרטיים".
ומה מקפיץ את חברי הפורום? שלושה עיקרים לפחות (ציטוט):
1. ועדת מכרזים מיוחדת תוכל להעניק רישיון הפעלה לקו רכבת לכל יזם פרטי. הקריטריונים המפורטים בחוק ההסדרים הם כלליים בלבד.
2. החוק מעביר את הנכסים המצויים בידי רכבת ישראל כיום לידי הממשלה, ובכך מונע מהרכבת להשתמש בהם כנכסים מניבים וכמנוף לפיתוח. בו בזמן נהנות כל החברות הממשלתיות מחופש פעולה כמעט בלתי מוגבל בשימוש בנכסיהן.
3. האחריות לדיווח על תאונות ברכבת מוטלת בלעדית על בעלי הזיכיון הפרטיים. ברור שליזם פרטי לא יהיה אינטרס לדווח על תאונה אם משמעות הדבר שלילה אפשרית של רישיון ההפעלה.
הנהלת הפורום מציעה למשרד האוצר ללמוד מהניסיון הקשה לטענתם בבריטניה. שם הובילה ממשלת תאצ'ר את הפרטת הרכבות, מה שאיפשר לגורמים בלתי אחראיים להיכנס לתחום זה. "השירות התדרדר עד לשפל ונוצר מאזן אימה של עשרות הרוגים בתאונות רכבת קטלניות, בהיקף שאף מדינה מערבית לא חוותה". במאבק הזה, ידו של הפורום על העליונה. השאלה היא איזה מחיר משלם המשק על כך.