|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

שפה משפטית ושפה ערכית

הרבה דברים מטרידים ומקוממים אותי בפרשת קצב. במאמר זה אתייחס להיבט מטריד אחד, שנוגע לא רק לפרשה המסוימת הזו אלא לתרבות שאנו מעצבים ולשפה שאותה אנו דוברים: ההיבט הזה הוא החסר המשווע בדיבור ערכי סביב הפרשה הזו בפרט, ובשיח הציבורי בכלל
25/10/2006  |     |   מאמרים   |   פרשת קצב   |   תגובות

אנשים רבים, שהתקוממו כנגד מה שראו כחריצת דין בטרם משפט בידי התקשורת, הגיבו לכך בנקיטת צד "בעד" הנשיא קצב, כסוג של "קונטרה". עצם הצורך "לקחת צד" בעד או נגד מאפיין מאד את התרבות הדיכוטומית שלנו, שאיננה סובלת חוסר-ודאות ואיננה נותנת שהות לדברים להתברר. בתרבות של מיידיות, כולם רוצים להחליט וגם לומר קבל עם ועדה עכשיו מה נכון ומה לא נכון, מי צודק ומי טועה, מי פושע ומי זכאי. וכך, גם המרשיעים לכאורה וגם המזכים נהגו בנמהרות גדולה ובנחרצות שאינה סובלת מורכבות ודו-משמעות והשתהות.

בשיחות שלי עם אנשים שונים במהלך הפרשה בלטה עמדתם הנחרצת באשר לחפותו של הנשיא. לא שמעתי כמעט את המילה "אולי". וכאשר הייתי שואלת: ואולי בכל זאת היה כאן משהו שיש בו טעם לפגם?שהרי, גם אם לא היה כאן אונס ואפילו אם הנשיא היה קרבן לסחיטה, וגם אם לא הטריד ולא השתמש בכוחו ובמעמדו כדי לנצל נשים שעבדו תחתיו, גם אם כל מה שקרה בין הנשיא ובין א' קרה בהסכמה ורצון הדדי, האם אין שום משמעות לחוסר הנאמנות לאישה, אשתו? ולחשיפת קלונה ברבים? וזה כמובן בטרם התברר, שהבסיס להאשמות החמורות והמזעזעות קיים גם קיים.

אבל, מי מדבר היום בשפה מוסרית פשוטה, של טוב ורע, שפה של ערכים, של נאמנות למשל? או ענווה? או יושר שאינו נמדד במושגים משפטיים, אלא במושגי יחסים בין אנשים? כולנו נעשינו אמונים על השפה המשפטית, שפת הזכויות. והשפה הזאת, עם כל חשיבותה וחיוניותה, הפכה למסך שהסתיר את חוסר המוסריות הכל-כך ברורה של הסיפור הזה. וצריך לומר את הדברים במלוא החריפות, על-מנת שיישמעו: מדובר ברמייה ובניצול וכוחנות ובגידה. ובאטימות כלפי הקרובים לך. ובהשחתת הנפש.

מובן מאליו שאין לחרוץ דינו של אדם בטרם הוכחה אשמתו/או חפותו. אבל לא ייתכן שכל זה יצטמצם למאבק מעין-משפטי שבו הצדדים מתארגנים במחנות מסנגרים ומקטרגים. כי יש דברים שמעבר למשפט, יש דברים לפני המשפט - והם בסיסיים ופשוטים. ויש חובות מעבר לזכויות, ולפני הזכויות, ובראש וראשונה החובה לחרוג מגבולות האגו הצר שלך ולחשוב על הקרובים לך ועל הרחוקים. החובה להיות אדם. לכאורה כל כך פשוט, ובעצם כל כך נדיר.

איך קרה, שהמוסר והערכים האנושיים הבסיסיים היו לנעדרים בשיח שלנו ובהתייחסות שלנו? מה גרם לכך שהכוח מבלבל את דעתם לא רק של האוחזים בו, אלא גם של רבים הרואים בו את התכלית ואת הדוגמא והמופת? לכך שאנשים אינם יודעים עוד בין טוב ורע, במובן הפשוט ביותר של הדברים, ואם הם יודעים - הם בוחרים ברע? ומזדהים עם "סבלו" של הצד הפוגע תוך התעלמות אטומה מן הנפגעות?

השאלה היא, מה עושים עם החסר המשווע הזה בערכים אנושיים, במישור השיח ובמישור המעשה. מי ישמיע את הקול הפשוט והחיוני הזה, מי יהיה איש במקום שאין אנשים ומי ינהיג את המנהיגים הלא-ראויים, מי ינתב את החברה שלנו בעת של משבר ואובדן דרך?

בתקופת המקרא נמצא ה"פתרון" על-ידי הפיצול בין מנהיגות רוחנית למנהיגות פוליטית. מתוך הכרה בהשחתה שבעמדת השליטה של המלך, קם וניצב מולו הנביא, כסוג של מראה הפוכה, והתריע וצעק בקול גדול את שפת הערכים, בכוונה להפיל את חומות האטימות ולפתוח אוזניים ערלות. קם והתריע לא רק כלפי השליטים אלא כלפי כל החמס והעוול החברתי והמוסרי, "על מכרם בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים. השואפים אל ארץ בראש דלים ודרך ענווים יטו, ואיש ואביו ילכו אל הנערה למען חלל את שם קודשי". ועל האומרים "הלא בחזקנו לקחנו לנו קרניים".

והיום? האם המשכיל בעת הזאת יידום, כי עת רעה היא? באין נביאים ובאין מנהיגות רוחנית מוסמכת המקובלת על כולם, מתפקידם של כל המשכילים בעת הזאת להשמיע קול. וה"משכילים" הם בכלל לא בעלי תואר זה או אחר באוניברסיטה. המשכילים הם מי שעיניהם בראשם והם רואים את אלילי הכסף ואלילי הזהב ואלילי הכוחנות המנתבים את דרכה של החברה שלנו למקום של אין-מוצא. זה מתחיל מן המעגלים הקרובים שלנו, מיחסנו אל הזולת שעמו אנו חיים או שאותו אנו פוגשים, ומשם זה מחלחל וממשיך אל המעגלים הרחבים, החברתיים והממסדיים. ומכאן יש סיכוי, שאם נאמר לרע רע ולטוב טוב, אם נאמר לכזב כזב וחושך לחושך, ונפסיק להצדיק רשע או להתעלם ממנו או להפחית מחומרתו - כי אז, מעט מעט, בצעדים קטנים אבל בטוחים, נביא את הטוב אל חיינו.

המאמר נכתב לרגל אירועי תיקון ליל רבין- חשבון נפש ישראלי. האירועים, ביוזמת בתי המדרש העוסקים בהתחדשות יהודית ולימוד וכן גם רשת ב', נועדו להתמודד עם משבר המנהיגות (סימפטום או סיבה ) ולהניח יסודות לתיקון.
הכותב משמש ב- "ממזרח שמש – המרכז למנהיגות יהודית חברתית"
תאריך:  25/10/2006   |   עודכן:  25/10/2006
יפה בניה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שפה משפטית ושפה ערכית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלמוני
25/10/06 15:25
2
פנחס
25/10/06 22:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שדות חקלאיים הם בעלי שונות בין חלקה לחלקה. שונות זו מתבטאת ביבול המתקבל מהחלקה, במקרה הטוב בהבדלים קטנים, ובמקרה הפחות טוב בהבדלים משמעותיים מאד. עלויות המים והדשן גבוהות, ועל החקלאי לדעת מתי והיכן בחלקה יש מחסור, על-מנת להוסיף מים או חומרי הזנה להגדלת היבול הצפוי, תוך מזעור ההפסד הכספי הכרוך בכך. בנוסף, לחומרי ההדברה השפעה מזיקה על הקרקע ועל בני האדם באוכלם את התוצרת המורעלת. הבנת התפרוסת המרחבית של התופעות השונות בקרקע מאפשרת את ביסוס תהליך קבלת ההחלטות היישומיות בשדה על בסיס נתונים מדוייקים אשר מייצגים את הנקודות השונות בשטח, ומתוך כך מביאה לייעול בניהול החלקות.
יש מקומות בעולם שבהם אין איש טורח להתעניין במצבו של הזולת. אדם יכול להתמוטט ברחוב, ועוברי-האורח יוסיפו לחלוף לידו מבלי להעיף מבט. האופי היהודי אינו כזה. הדאגה לזולת, הרצון לעזור גם לאדם בלתי-מוכר, המעורבות והאכפתיות - הם ממאפייניו המובהקים.
25/10/2006  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
להרבה מנהיגים ישנן בעיות התנהגות ותדמית שנתפסות אצל הצופים בהם כפגם מהותי. לשמעון פרס, יש מראה של פדגוג שמסביר לנו, התלמידים הצעירים והקופצניים, מדוע אנו טועים בהתבוננות שלנו על המזרח התיכון. הוא נתפס כמטיף ופנטזיונר וזה לא מוצא חן בעיני חלק מהמאזינים.
25/10/2006  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
המשטרה ההונגרית השתמשה בגז מדמיע וזרנוקי מים נגד אלפי אזרחים שהפגינו בבודפשט הבירה בחודש שעבר. ההתנגשויות אירעו לאחר תהלוכת מחאה הדורשת את התפטרות רה"מ, פרנס גירסאני, לאחר שהתגלה שממשלתו שיקרה בזמן הבחירות באפריל שעבר. הפגנות קטנות יותר נערכו במקביל בערים ועיירות נוספים. כשנמנע מהמפגינים להעביר עצומה בבניין הטלוויזיה הממלכתית בבירה, הנוער הסתער על המשרדים. מאות מפגינים נפצעו.
25/10/2006  |  ליאת טמנג  |   מאמרים
הם נראים כמו בקבוקי בושם יקרים, ממתגים אותם כמו נעליים נוצצות או שעון יוקרתי מתקתק. הם מדיפים ריח של אשליות כמו קניון מוצלח - אלו הם מגדלי הדיוטי-פרי.
25/10/2006  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il