שיווק ויראלי היא טכניקת שיווק המשתמשת בדרכי הפצה קיימות על-מנת להגדיל את הפרסום והמודעות של המוצר/שרות. בדרך כלל ההפצה מתרחשת מפה לאוזן. באינטרנט, כמובן, הרבה יותר קל ומהיר להפיץ משהו מפה לאוזן וכתוצאה מכך, השיווק הויראלי עלה לכותרות בשנים האחרונות, לאחר שקיבלנו יותר כלים להפצה.
סוג של שיווק מפה לאוזן.
העלות של שיווק ויראלי היא נמוכה מאוד. לא צריך לשכור אנשים, לא צריך לשלם מאות אלפי שקלים לפרסומת בטלוויזיה ואין עלויות תפעול. בדרך כלל העלויות היחידות הן יצור המוצר כך שהוא יהיה ויראלי וכדאי לגולשים להעבירו. יוצר הוירוס רק יצר אותו והאנשים הם אלה שהעבירו אותו, המשתמשים בעצם עשו ליוצר הוירוס את כל העבודה.
דוגמא לשיווק ויראלי: רשת חברתית לאירועים אשר באתרה אפשר לראות איזה אירועים מתקימים ומי מגיע אליהם, יוצרת תוסף אשר אפשר להוסיפו לבלוג. התוסף (ווידג’ט) מראה לאיזה אירועים הבלוגר הולך ובנוסף מי מחבריו הולך לאירועים האלה. הבלוגרים מאוד אוהבים ליצור קהילה דרך הבלוג שלהם ולהראות שיש להם קוראים, ולכן עשרות אלפי בלוגרים מוסיפים את התוסף לבלוג וכך הם יודעים איפה כל אחד הולך לבלות. הבלוגרים נהנים והאתר הרוויח פרסום אדיר מבלי שהוא היה צריך לעשות כלום. האתר רק יצר את התוסף והבלוגרים פרסמו אותו.
שיטות לשיווק ויראלי
1) פרסום שיוצר באז ודיון כתוצאה מאירוע מיוחד. לדוגמא: סופר שנעצר על עבירת ביטחון בדיוק לפני יציאת ספרו שמספר את עלילותם של סוכני המוסד. אנשים ידברו על המקרה וכתוצאה מכך ירצו מאוד לקנות את ספרו.
2) מוצרים ושירותים שאפשר להשתמש בהם רק אם המשתמשים יעבירו את המידע על המוצר הלאה. למשל icq. כל מי שהוריד את התוכנה רצה לדבר עם כמה שיותר חברים וכך הוא עשה לחברה את העבודה ושכנע את כל חבריו להצטרף גם.
3) מיילים - שליחת מיילים אשר בגלל צורת כתיבתם המשתמש ירצה להעבירם. אתם בטח מכירים את כל הפורורדים (forword). החבר'ה האלה שמעבירים לך עשרות איימליים ביום. זה יכול להגיע בצורת מכתב שרשת וזה יכול להגיע בצורה סרט וידאו מצחיק. יש גם את
אפשרות הספאם כמובן.
4) סנוביזם - גוגל מצטיינים בזה ואת שירות האיימייל שלהם (ג’ימייל) הם נתנו רק לאנשים בודדים. על-מנת לקבל גישה לשירות היית צריך לקבל הזמנה ממישהו שאתה מכיר. כולם התלהבו ורצו גם להיות ברי המזל שיש להם את הג’מייל, רק בגלל שזה היה קשה להשגה (תמיד אמרו לנו לשחק אותה קשה להשגה, לא?).
5) שלח לחבר - אתרים רבים מוסיפים אפליקציה פשוטה שבה הגולש ממלא את כתובת האיימייל של חברו ושולח לו המלצה על האתר. או את הכתבה במקרה של אתרי תוכן. לא כזה יעיל לדעתי, מי זוכר את כתובת האיימייל של חברים שלו.
6) תשלום - אתרים רבים התחילו לאחרונה לשלם לגולשים על-מנת שיעבירו מידע עליהם. הדוגמא הכי טובה היא בלוגרים שמקבלים כסף על-מנת לכתוב על מוצרים או שירותים מסוימים. אין לי בעיה עם זה, אבל רק בתנאי שיגידו שהם מקבלים תשלום על מכירת המוצר לגולש.
7) בלוגים - עולם הבלוגספריה היום מרושת למדי. אם יש איזה נושא מעניין, אז רוב הבלוגרים יודעים עליו ונותנים את דעתם בנושא. דוגמא: לאחרונה התפרסמו הרבה מאוד רשומות על
האתר שמה שהגזים בתנאי השימוש שלו.
עוד דוגמא: יש בחור שיוצר סרטי פרסומות באינטרנט והוא רוצה להעביר אותם לכמה שיותר אנשים, מכוון שהוא מקבל כסף מהמפרסמים לפי צפיות בסרט. מכוון שהבחור יוצר סרטי וידאו, האתר הראשון שהוא ילך אליו יהיה פליקס, ולאחר מכן הייפ. באתרים אלו, אם הוא יודע לשווק את הסרט שלו בצורה טובה, הוא יכול בתוך כמה שבועות לזכות במאות אלפי צפיות!
לדעתי הוא ייצטרך לגבות את הקמפיין שלו בעוד שיטות של שיווק ויראלי. אני הייתי ממליץ לנסות להפיץ את הסרטים ברשימת תפוצה איכותית של אנשים מובילי דעה, עיתונאים,יחצנים, מפיקים וכו’( רק בתור גיבוי לא בתור השיטה המרכזית לקמפיין). בנוסף הייתי ממליץ לו להשתמש בחוכמה בכלי שכבר דיברנו עליו פה בעבר ושהוא יעיל מאוד לשיווק ויראלי (אם יודעים איך להשתמש בו). הכלי הזה נקרא כמובן בלוגים. אם הבחור יצליח להכניס את הסרט שלו לאחד הבלוגים המרכזיים שהקהל שלהם הם מובילי דעה (עיתונאים, עורכים, מפיקים, יוצרים וכו’). תארו לכם שאחד הקוראים של הבלוג שבו התפרסם סרט הפרסומת שלו הוא עיתונאי אינטרנט במעריב. העיתונאי אהב את הסרט והעלה אותו למעריב. הסרט זוכה בקלות ובחינם בעשרות אלפי צפיות ואחלה של יחסי ציבור. כל כך פשוט. אולי אפילו היית ממליץ לו לפתוח בלוג משלו ולעלות בו את סרטי הפרסומות שלו יחד עם תיאור מילולי על כל אחד מהם וסיפורים מאחורי הקלעים, אנשים אוהבים את זה וככל הנראה הוא יקבל הרבה קישורים לבלוג שלו.
להלן שתי דוגמאות לסרטי פרסומות שהצליחו במסע השיווק הויראלי שלהם:
פרסומת ויראלית של פורד ;
פרסומת ויראלי ישראלית לחברה להגנת הטבע.
לסיכום זכרו כמה דברים חשובים:
1) המוצר הוא הקמפיין- על-מנת להצליח בשיווק ויראלי המוצר או השרות שלכם צריך להיות שווה להפצה והכי חשוב - ניתן להפצה בצורה קלה.
2) כמה שיותר אנשים מכירים את המוצר/שרות כך ערכו עולה - אם תצליחו ליצור מוצר אשר המידע שהלקוח קיבל ממנו הוא בעל ערך מוסף, תצליחו בגדול בשיווק ויראלי. ראה מקרה ג’יימייל.
3) מטרה אחת עומדת לנגד עינכם - ליצור ערך! זכרו ליצור ערך כלשהו, לא חשוב מה במוצר/שרות שאתם מעוניינים לשווק בצורה ויראלית.