הינה ראיתי בחודשים האחרונים, מאז התחלתי להפיץ ברבים את חוכמת הקבלה, מה רבה ההתנגדות ללימוד זה. ראיתי איך חוששים האנשים לשמוע ולספוג אפילו מעט מן הלימוד, כאילו מערער הוא את כל עולמם.
הדבר לא היה מוזר בעיניי כלל ועיקר. שהרי מחשכי הגלות השכיחו מישראל את גילוי הבורא ופנימיותה של התורה. ולא די בכך, אלא שהיום התמלא העולם בשרלטנות וקוסמות, וקלות ראש, ומיסטיציזם, עד שנראה כי כל תורת הנסתר - כולה הבל הבלים ח"ו.
ועוד, מימי הגלות ועד עצם היום הזה מקובל היה כי רק אדם בוגר, החכם בתורה ומצוות, בקיא בש"ס ופוסקים, מעל גיל ארבעים יכול לעסוק בפנימיותה של התורה. ולא דור זה, "הנמוך והשפל" מכל הדורות, ראוי ללמוד תורת הסוד. ולא נכון הוא, כי אם עד רבא, דווקא דרך תורת הסוד על-פי הלימוד הנכון ומן המקורות הנכונים יוושע זה הדור.
משום כל אלו החלטתי לאסוף מעט מן הציטוטים של גדולי האומה בדורות האחרונים, להראות כי שוגים אנו טעות חמורה ומרחיקים את התגלות הבורא בנבראיו...
לו עמי שומע לי בדור הזה שהמינות גובר היו לומדין עם תינוק בן תשעה שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם והיה יראת חטאו קודמת לחכמתו ויתקיים.
ר' יצחק איזיק יחיאל ספרין מקומרנה, נוצר חסד, פרק ד' משנה כ'
וכבר דיברתי כמה פעמים, שדווקא זה הדור הנראה כל-כך ריק ופורק עול, הוא היותר מוכשר לאור תשובת אמת.
הרב ראי"ה קוק, אגרות א', לד'
ובלי ספק כי העוסקים בתלמוד בבלי בלבד, מגששים כעורים קיר, בלבושי התורה, ואין להם עינים רואות ברזי התורה הנסתרים בו.
הרב חיים ויטאל, כתבי האר"י, עץ חיים ח"א, הקדמת מוהרח"ו זיע"א, ט'-י'
ומורי זלה"ה היה אומר, מי שהוא חריף ובקי בעיון מאוד במהירות, טוב שיעיין שעה אחת או ב' בעיון ולא יותר וכו', אבל מי שאינו מהיר כל-כך והוא קשה העיון, יותר טוב לו שיעיין בפנימיות הדבר שהוא בפרי ממה שיעיין בקליפות, והוא שיעיין ויעסוק במדרשים ובפרט בזוהר ובספרי קבלה.
פרי עץ חיים הנהגת הלימוד
מי שלא למד התורה על-פי סוד אף על-פי שהשלים עבודתו בתכלית השלמות, הוא רק בבחינת עבד, בבחינת כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם, שנשמתם מעולם הבריאה ששם הכיסא והחיות ואופנים שהם נקראים עבד ואמה, אבל מי שלומד ועובד השי"ת בפנימיות החכמה בנסתרות התורה ועושה יחודים הוא בבחינת בן וכבן משמש לאביו ולאמו עבודה שלימה, כי נשמתו מעולם האצילות, ועליו נאמר הבו יקיר לי אפרים וגו'.
הרב ניסן שידלוב, הקדמת מהרנ"ש לפרע"ש
אם זכה ילמוד זוהר באשמורת כי בזכותו יצאו ישראל מהגלות שדומה ללילה.
הר"מ פאפריש, אור צדיקים, סימן א' סעיף טו'
אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. ואינם עוסקים בחכמת הקבלה, שהיא נותנת כבוד לתורה, כי הם מאריכים הגלות, וכל הרעות המתרגשות לבא בעולם... ומה יעשו הפתאים היתושים אשר בזמנינו זה, בהיותם חכמים שמחים בחלקם וששים בעבודתם... ואינם יודעים כי מיראתם להכנס בה הם נמנעים מלהתעסק בה...
הרב חיים ויטאל, כתבי האר"י, עץ חיים ח"א, הקדמת מוהרח"ו זיע"א, יא'-יב'
וכל זמן שהאורתודוקסיה אומרת, בעקשנות דווקא, לא, רק גמרה ופוסקים לבדם, לא אגדה ולא מוסר, לא קבלה ולא מחקר... הרי מדלדלת את עצמה וכל האמצעים שהיא לוקחת בידה, להגן על עצמה, מבלי לקחת את סם-החיים האמיתי, אור התורה בפנימיותה, הם לה לא לעזר ולא להועיל והיא מתמלאה ע"ז בקצף... חוץ מהדבר הגלוי ומוחש, הנגלה שבתורה ומצוות לבד, שאינו יכול בשום אופן לבוא ולהביא למטרתו, בכל הדורות וביותר בדורנו, כי אם ביחד עם התרחבותם של שורשיו המרובים הרוחניים.
הרב ראי"ה קוק, אגרות ב', רלב'-רלג'
הינה נודע מפי סופרים ופי ספרים אשר לימוד חכמת הקבלה הוא מחויב בהחלט לכל אדם מישראל, ולו למד אדם כל התורה כולה, ובקי בש"ס ופוסקים בעל פה, גם ממולא במידות ובמעשים טובים יותר מכל בני דורו ולא למד חכמת הקבלה, הוא מחויב להתגלגל ולבא עוד פעם בעוה"ז כדי ללמוד רזי תורה וחכמת האמת, שזהו מובא בכמה מקומות במדרשי חז"ל.
הרב יהודה אשלג, קבלה למתחיל, הקדמה לספר פי חכם, עמ' 266
לא תוכל לעד התורה להיות מצומצמת רק בחקר הלכה המעשית לבדו. החלק הרוחני שבתורה לכל רוחבו, עומקו והיקפו מוכרח גם הוא למצוא מקום בישיבה... צד חידוש זה הוא מוכרח בדורנו... הדורש רפואה רוחנית... דרכים חדשים הננו חייבים לסלול, שהם הינם באמת הדרכים היותר ישנים, שבהם הלכו רבותינו הראשונים... ונוכל להיות בטוחים שלהמסייע בזה יהיה מהקרואים הראשונים לקול העתיד לפוצץ בראשי ההרים: 'כל מי שיפעל עם אל יבוא ויטול שכרו' (ירושלמי שבת, פ"ו ה"ט).
הרב ראי"ה קוק, אגרות א', קפז'-קפט'
ידוע ומפורסם הוא גודל החיוב המוטל על האדם ללמוד חכמת האמת שהיא חכמת הקבלה וסתרי התורה כמבואר בספרים קדמונים... ותמהתי על אנשי דורנו שהצנועים שבהם מושכין ידיהם מללמוד חכמת האמת.
ר' ברוך בן אברהם מקוסוב, עמוד העבודה, דף א'
להפנות את הלבבות ולהעסיק את המוחות במחשבות נאצלות, שמקורן ברזי תורה, נעשה בדור אחרון הכרח גמור לקים היהדות.
הרב ראי"ה קוק, ערפילי טוהר, סה'
ואל יאמר הסריס הן אני עץ יבש ומי אנכי לגשת אל הקודש פנימה בספרי קבלה. כי כבר הסכימו כל הצדיקים כי זהו מעצת היצר ושקר בימינו ואף שאינו מבין הכל. מכל מקום לשון הזוהר הקדוש מסוגל לנשמה והוא דבר השוה לכל נפש ישראל. קטן וגדול שם הוא. כל אחד לפי הבנתו ושורש נשמתו.
רבי צבי הירש בן יעקב הורוביץ, הנהגות ישרות, אות ה'
והינה זה פרי הגלות בעוונותינו הרבים, ששכחו ישראל את הדרך הזה, ונשארו ישנים, משוקעים בתרדמתם, ואין שמים לבב לזאת. אבל תורה חוגרת שק על צרתה. והינה אנחנו במחשכים כמתי עולם, כעורים ממש המגששים קיר. לישרים לא נאוה ללכת בדרך הזה, אלא אדרבא לפקוח עיניים עיוורות, ולראות אהבת ה', ולדעת הקדושה ודרכיה, להתקדש בה ממש.
ר' משה חיים לוצאטו, הרמח"ל, מאמר הויכוח, עמוד צז'
הינה בלי ידיעת חכמת הקבלה הוא כבהמה, אחר שעושה המצווה בלי טעם רק מצות אנשים מלומדה, ודומה לבהמות האוכלות חציר, שאין בו טעם אכילת אדם. ואפילו הוא בעל עסקים גדול במשא-ומתן וטרוד הרבה לא יפטור מעסק חכמה זאת.
ר' צבי הירש אייכנשטיין מזידיטשוב, סור מרע ועשה טוב
מצוה לגלות זאת החכמה.
הרב חיים ויטאל, כתבי האר"י, עץ חיים