|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

ואהבת לרעך כמוך

איך ייתכן כי כל מצוות התורה הינם פירוש על המצווה האחת הזו, שהיא מתמקדת ביחס שבין האדם לחברו וכלל אינה דנה במצוות שבין האדם למקום?
22/03/2007  |   ראובן ימרום   |   מאמרים   |   תגובות

מעשה ידוע באותו גר שבא להלל הזקן ובקשו שילמדהו את התורה כולה כשהוא עומד על רגל אחת. ענה לו מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך וכל היתר – פירוש של אותה המצווה.

אמירה זו כה נודעת ושגורה בפינו, עד אשר נשחקה משמעותה ומהותה כליל, והרי כל התפתחותנו הרוחנית תלויה בקיום כלל זה. כי כל מה שאנו יכולים להשיג ברוחניות, משיגים אנו דרך המצווה הזו בלבד.

בכדי להחיות את הבנת האמירה, מתבקשת השאלה איך ייתכן כי כל מצוות התורה הינם פירוש על המצווה האחת הזו, שהיא מתמקדת ביחס שבין האדם לחברו וכלל אינה דנה במצוות שבין האדם למקום?

ובשביל לתת תשובה לשאלות אלו צריכים קודם להבין את התהליך הרוחני שעובר האדם ואת תכלית הבריאה, שאין לך פעולה מאת ה' אשר לא תהיה ביסודה תכלית.

התפתחות האדם

כשנולד האדם מחֵיק הבריאה, הוא נמצא בשפלותו הטבעית – נתון לריבוי החשיבות העצמית הטבועה בו מלידתו. כל מה שעושה, עושה בכדי לספק את רצונו האישי. לא נמצא בוולד אף לא ניצוץ קטן של הרצון להשפיע לזולת.

אך ככל שגודל ומתפתח משפיעה עליו הסביבה, מקנה לו ערכים חלקיים של "תרומה לזולת" ומחייבת אותו אליהם. ואם גדל בחברה הדתית, אזי מקבל תפיסת השכר והעונש בעוה"ז ובעוה"ב. והנה הוא מגלה כי כדאי לו לדאוג לזולת על-מנת לקבל איזה שכר או בצע בחזרה.

"בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין"

"בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין", כך כתוב בקידושין ל'. כלומר, בזכות העיסוק בתורה עם הכוונה הנכונה להדמות לבורא ולהשתוות עמו, מתפתח הנברא ופוסע מעלה מעלה בדרגות הרוממות האמורה, עד שמספיק לאבד כל הניצוצות של אהבה עצמית.

כך משיג האדם דרגה בה לא עומד דבר לנגד עיניו פרט לכוונה להשפיע נחת רוח ליוצרו. בזאת נוצר בו הטבע השני - האלטרואיסטי. אזי, כשאין בו עוד כל כוונה לקבל איזה שכר או הנאה מקיום המצוות, מבין כי אין הבדל בין המצוות שבין האדם לחברו, לבין המצוות שבין האדם למקום, כי כולן על-מנת להשפיע נחת רוח לבורא.

אולם עד שרכש האדם את הטבע האלטרואיסטי, אין לו שום מדד למדוד בו את התקדמותו הרוחנית. בטרם השיג ממשות כלשהי מן הרוחניות עודנו בוחן את המציאות בבחינת הגשמיות, מתוקף טבעו האגואיסטי ואינו מסוגל לגלות את מלוא מידת קלקולו. אף המצוות שבין האדם למקום לבדן אינן יכולות לסייע לו, כי עד מהרה נהפכות לו להרגל, עד כדי שחיקת משמעותן ואין לו בכך כל התקדמות. אלא שמצוות אלו הכרחיות בכדי לשים לנגד האדם כפרט ולנגד החברה ככלל, את המטרה, בל תשכח - הדבקות השלמה בבורא.

וזאת הסיבה שלא אמר הלל לאותו הגר את מצוות "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך" וכו. כי אדם הנמצא בטבעו האגואיסטי אינו מבדיל כלל בין אהבת השי"ת לאהבת חברו, משום שכל מה שזולתו הוא בגדר בלתי מציאותי בשבילו. לפיכך הדגיש הלל את "אהבת חברו" כי דרך זו יותר קרובה ומהירה להתגלות השי"ת ומשום ששמורה מטעויות. היחס בין האדם לחברו מניח לפניו ראי בו מתגלים חסרונותיו, אותם ראוי הוא לתקן, כפי שנאמר "כל הפוסל במומו פוסל". וכאשר מגיע לדרגה גבוהה זו של אהבת רעים, מיד מגלה כי זו היא האהבה לבורא ומדבק בו בכל לבבו ובכל מאודו. ועל זה אומר תנא דבי אליהו, "כך אומר הקב"ה לישראל: בני מה אני מבקש מכם? הרי איני מבקש אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה".

עתה אנו יכולים להבין מדוע אמר הלל הזקן כי תמצית התורה כולה, שבאה לזכך את הנברא ולקרבו לבורא, היא דווקא המצווה ואהבת לרעך כמוך.

תכלית הבריאה

ועתה נבאר את תכלית הבריאה שעל-ידי קיומה מגיע האדם להשפעת נחת רוח ליוצרו והדבקות בו. דיברו חז"ל כי התכלית היא להודיע את אלוקותו ית' לזולתו דרך שפעו הטוב. בזאת מתרוממים הבריות במדרגות הקדושה עד כדי דבקות מוחלטת והשתוות הצורה עמו ית'. מצב זה בהשגה הרוחנית קרוי "העולם הבא". זה הוא סוד השלמות אשר מרוב גודלתו ותפארתו, אפילו התורה והנבואה נשמרו לתארו, כמו שרמזו חז"ל (ברכות ל"ד ב) "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא - עין לא ראתה אלוקים זולתך".

ברם הדרך לדבקות זאת מלאת יגיעה והליכה מאומצת כנגד טבעו האגואיסטי של האדם. ואם תשאל מדוע לא ברא הבורא את האדם מלכתחילה בסוד הדבקות המוחלטת עמו, הרי התשובה מונחת לפניך. כי כשם שהאדם לא ישבע ממתנות חינם אין קץ, ותמיד תחסר לו עצם יגיעתו בכדי להשיג את המתנות, כך לא ייתכן שיקבל את השפע העליון ללא עמל. מתוך יגיעתו יגלה האדם את רוממות עצמו במידת השתוות צורתו עם הבורא ית' ואילו בלעדי היגיעה הזו חש כמעין פגם ובושה בעצמו, הגורעת מהשלמות בדבקות בה'.

מי ייתן ויבטל הבורא בנו מעט מעצמיותנו, בכדי שנזכה לאהוב עצמות אחרים. בזה נבוא לגילוי הבורא והדבקות השלמה עמו.

מדינה יהודית
מבוסס על מאמר מתן תורה, מאת בעל הסולם.
ראובן ימרום הוא פובליציסט והוגה דעות, עורך האתר מדינה יהודית.

תאריך:  22/03/2007   |   עודכן:  22/03/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סביר להניח שאם אברהם אבינו היה רוצה היום לקנות את מערת המכפלה, המשימה לא הייתה כה פשוטה. למרות השבועה, למרות 400 שקל כסף עובר לסוחר שעברו לבעלי הקרקע. הכותרות היו זועקות חמס, חברי-כנסת משמאל היו משגרים איגרת בהולה לראש הממשלה על "פורעי החוק בחברון" וארגוני זכויות האדם היו ממהרים לעתור לבג"צ נגד הניסיון הנואל לרכוש קרקע חברונית - ועוד לקבור שם ללא אישור תב"ע בתוקף.
22/03/2007  |  ישי הולנדר  |   מאמרים
לפני כשנה וחצי החליטה לשכת עורכי הדין להיפרד מחברת הביטוח איילון ולהעביר את ביטוח האחריות המקצועית של חברי הלשכה לחברת הביטוח מגדל. על התנהלותה של הלשכה בנושא החיוני של ביטוח האחריות המקצועית מתחתי, כאיש צוות הביטוח לשעבר, ביקורת נוקבת בכמה רשימות הרשימות שפגעו כנראה במקום הנכון, הואיל ובתגובה גלשה הדוברת האישית של ראש הלשכה, כהרגלה המגונה משכבר להתקפות אישיות.
22/03/2007  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
הייתי נותנת הרבה כסף כדי להבין מה הופך את הזכר הישראלי המסוקס לחתלתול פחדן ברגע שהוא רואה מלצרית עם חשבון. אני מדברת על טיפוס שכולנו אוכלות ממנו בשלב זה או אחר של יחסינו ושאפילו מולייר היה שמח לצרף אל הפארסות שלו: בני ישראל, תסלחו לי, יעדיפו להכניס יד לתוך בריכת תנינים בחמת גדר, רק לא לשלוף לנו את הוויזה פלטינום בסוף דייט. למה? אלוהים יודע.
22/03/2007  |  עפרה ניב  |   מאמרים
למרות השם החמים והמבטיח נינוחות ולבביות, הרי ש"ארוחות חג" עלולות להתגלות כשדה קרב משפחתי, לא פחות. התפיסה האידיאלית שלנו את המשפחה המורחבת לדורותיה כהבטחה ליציבות בין דורית, אחדות וחוסן, עלולה דווקא לחשוף את הקרעים, הפגנות הכוח התחרותיות והרגשות השליליים שחלק מהאנשים במשפחה חשים זה כלפי זה.
22/03/2007  |  ד"ר שרה ברסלרמן  |   מאמרים
האם יכולים ילדים מפגרים ובריאים לחיות יחד בסביבה אחת? בישראל החליטו באחרונה תושבים באזור הרצליה כי יתנגדו ככל יכולתם להקמת מוסד למפגרים ברחוב שבו הם גרים. לדעתם, הדבר עלול לפגוע בילדים הבריאים.
22/03/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
חמאס סופר באבידות גם כאלה שנפגעו מנפילות של רקטות שלו ושל הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה, כמו בכישלון השיגור של רקטה מידי הג'יהאד שנפלה במגרש החניה של בית החולים אל אהלי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il