|   15:07:40
  עמוס שריג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

דמים תמורת דמים

125 מיליון ש"ח מתכוון מופז להשקיע בשיקום כביש צומת הערבה-אילת. העילה: לא חלק מתוכנית מסודרת, אלא מוות טראגי ומיותר של שלושה אזרחים שנסעו על כביש זה. בקיצור, דמים תמורת דמים
29/10/2007  |   עמוס שריג   |   מאמרים   |   תגובות

שר התחבורה, שאול מופז, החליט להשקיע 125 מיליון ש"ח בשיקום הכביש המוביל מצומת הערבה בואך אילת. מדובר בקטע כביש באורך של 171 ק"מ. השר קיבל את החלטתו השבוע, וזאת בעקבות תאונת הדרכים האחרונה (?!) שאירעה בכביש זה וכתוצאה ממנה נהרגו שלושה אזרחים.

מזה כשנה וחצי משמש שאול מופז שר התחבורה. האיש שסומן כראש הממשלה הבא, לאחר שהיה רמטכ"ל מוצלח ושר ביטחון נחשב אצל רה"מ שרון, עוסק מזה כ-20 חודשים בכבישים, מחלפים וצמתים, שזה הכי רחוק מפיקוד על הצבא הנחשב לאחד החזקים בעולם. שר תחבורה הוא תפקיד נטול הילה ורחוק ממצ'ואיזם. אפשר לשאול את מופז.

"בית לא עוזבים" שאג מופז אל תוך מיקרופון אל מול אוזני מתפקדי הליכוד, הצהיר כי יתמודד מול ביבי נתניהו, עוזי לנדאו וסילבן שלום, עשה "יו טראן" בדקה ה-90 וחבר לשרון. אבל זה היה כבר מאוחר, כי התור לקדימה היה מפוצץ והכיסאות והתפקידים כבר נתפסו.

בדיעבד התברר למופז האידיאולוגי, העקרוני, שה"יו טראן" שביצע הוא פחות סיבוב פרסה ויותר סיבוב של סכין אל תוך מה שהפך לגוויה פוליטית. ובקיצור, מאז אובדן הכבוד המוגזם ביפן לא היינו עדים לחרקירי כמו זה שביצע מופז בעצמו.

125 מיליון ש"ח מתכוון מופז להשקיע בשיקום כביש צומת הערבה-אילת. העילה: לא חלק מתוכנית מסודרת, אלא מוות טראגי ומיותר של שלושה אזרחים שנסעו על כביש זה. בקיצור, דמים תמורת דמים.

לפני כחודש בערך, פורסמה ב"גלובס" ידיעה בת כמה שורות, מוצנעת, כמעט בלתי נראית. בידיעה סופר כי שר התחבורה שאול מופז החליט להלחם בהחלטת משרד האוצר להקפיא תוכנית לסלילת כביש עוקף ב"ש (מצומת גורל מזרחה לכיוון כביש ב"ש-דימונה) בהשקעה של 360 מיליון ש"ח.

בכביש הנוכחי אגב, אירעו יותר מדי תאונות דרכים בשנים האחרונות, ונרשמו בו יותר מדי הרוגים. הוא פקוק מאוד בשעות מסוימות של היום, בעיקר בבקרים.

מי שקורא את הידיעה בטוח מן הסתם, כי שאול מופז הוא "הילד הטוב" בסיפור, ואילו פקידי משרד האוצר הם דווקא "הילדים הרעים". אבל לא היא, כי מדובר כאן במניפולציה זולה מאוד, לטעמי. להלן תסריט שאיננו רחוק מהמציאות, אם בכלל, לגבי האופן שבו הוחלט על קיצוץ כביש העוקף: במסגרת הקיצוצים השונים במשרדי הממשלה, התבקשו השרים לקצץ במשרדיהם.

כנ"ל משרד התחבורה בראשו עומד מופז. כשהתברר לשר כי אין ברירה והקיצוץ מחויב המציאות, הוא הורה למי שהורה לוותר על אי-אלו פרויקטים ובכללם סלילת כביש עוקף ב"ש. אבל, על-מנת שלא יתקבל הרושם כי דווקא השר מופז הוא זה שמתנכל לנגב, דאג מי מטעמו להדליף לתקשורת את דבר כעסו וזעמו של השר "אוהב הנגב".

מה לא הגיוני בתסריט לעיל? במשרד התחבורה, קרוב לוודאי, יגידו הכול, אבל לא ינמקו. הם גם לא יהיו מוכנים לומר, מי ממשרד האוצר הורה להם, אם יש חיה כזו בכלל, לוותר דווקא על הפרויקט של סלילת כביש עוקף ב"ש ולא על פרויקט אחר. למשל, בניית מחלף בכביש ת"א-חיפה.

ההחלטה על ביטול הפרויקט, לעניות דעתי, עברה בשקט, ממש בשושו ומבלי שהציבור יזכה לשמוע מי ממנהיגי הנגב נזעק או מתריע בשער נגדה. אגב, לא בטוח אפילו שהציבור בנגב מודע להחלטה זו. לא בטוח גם שבמשרד האוצר יודעים על הביטול. מה שבטוח הוא, שידיו של מופז לא רעדו כשחתם על ביטול הפרויקט. למה? כי גנרלים לא רועדים, הם רק בוכים.

שאול מופז רצה להיות ראש הממשלה, והוא יכול היה להיות, אבל הוא פספס. לתמיד כנראה. אני וכלל הציבור יודעים זאת. אפילו הפוליטיקאים הקולגות וברי הפלוגתא יודעים זאת. אבל לא הוא, מופז. כי מופז עוסק כמעט בכל נושא במשרדו, למעט בעניינים עליהם הוא מופקד: תחבורה, תאונות דרכים וכו'. מבדיקה שטחית עלה, כי כמעט כל נושא שנוי במחלוקת ובעייתי "נפתר" ע"י השר הממונה באמצעות מינוי ועדת חקירה/בדיקה וכו'. ועדה, כידוע, נועדה לקבור בעיות, לא לפתור אותן.

לעניות דעתי, רק מי שרואה במשרד כה חשוב "חלטורה", תחנת ביניים, מרשה לעצמו לקבל החלטות בדרך כל כך רגשית, אמוציונאלית. להשקיע 125 מיליון ש"ח בכביש הערבה-אילת בגלל שלושה הרוגים זו החלטה המעידה על תרבות החפיף, על קבלת החלטה בשל לחץ, על רצון לרצות, על סוג של פופוליזם. כנ"ל לבטל החלטה לסלול כביש עוקף שהוא כל כך חשוב לנגב.

שאול מופז הוא שר תחבורה במשרה מלאה. עליו להתמקד אך ורק בתפקידו זה. את השאיפות הפוליטיות שלו שישאיר בצד, לפחות עד שתתקיימנה בחירות פנימיות במפלגתו. עד אז הוא צריך לעסוק נטו בנושאים שבמשרדו. יתרה מזאת, עליו להצהיר כבר עתה כי ישמח לשמש שר תחבורה גם בממשלות הבאות. הצהרה כזו תאפשר לו להכין תוכנית גלובאלית ורצינית המקיפה את כל בעיות התחבורה והתנועה בארץ. תוכנית כזו עשויה להיות חבל ההצלה מפני המגיפה שממנה אנחנו סובלים מידי יום: תאונות דרכים קטלניות ואבדן זמן יקר בשל פקקי תנועה.

תאריך:  29/10/2007   |   עודכן:  29/10/2007
עמוס שריג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דמים תמורת דמים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נפתלי אור-נר
29/10/07 17:34
 
צדקיהו
31/10/07 07:06
 
עמוס שריג
31/10/07 16:44
2
די כבר עם הציניות
29/10/07 22:42
3
גם כן נאיבי
16/11/07 05:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאום ח"כ זחאלקה: "ערבי שיעשה שירות לאומי יהיה מצורע!" כך זעקו הכותרות בבוקרו של יום ראשון בשבוע, זאת בעקבות יוזמה לשלב את הנוער הערבי בשירות לאומי אזרחי במדינה בה הוא חי, דורש ומקבל זכויות.
29/10/2007  |  מוטי פלד  |   מאמרים
לא מעט פעמים יצא לי להתווכח עם הקב"ה. לפעמים אני שואל, לפעמים אני מתריס, תוהה וגם כועס. למה קרה אסון כלשהו? מדוע עם ישראל נמצא בכזה מצור? וכמובן גם הרבה שאלת קטנות ואפילו קטנטנות.
29/10/2007  |  אדמונד חסין  |   מאמרים
במחנה הפלשתיני גוברים הקולות המדברים על כישלונה הצפוי של "וועידת אנאפוליס". מנהיג החמאס ח'אלד משעל, הודיע כבר כי ארגונו מכין את האינתיפאדה הבאה. גם בקרב פעילי ארגון הפת"ח המזוהה עם הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס מפנימים כי הכישלון של הוועידה צפוי מראש ומזהירים כי התוצאה תהיה אינתיפאדה חדשה אלא שהפעם תהייה זו אינתיפאדה ערבית ולא רק אינתיפאדה פלשתינית.
29/10/2007  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
אחת השאלות המעניינות ביותר את האדם החושב, היא שאלת גורל העתיד. האם הכל נקבע מראש? או שמא ביד האדם לקבוע את עתידו?
28/10/2007  |  עו"ד יצחק גאגולה  |   מאמרים
אין אדם שלא שיקר בחייו. השקר עוזר לנו בתחומים רבים ולכן השימוש בו נפוץ. לעיתים, יעזור לנו להיחלץ ממצבים לא נעימים, לעיתים יחסוך מאיתנו בושה או מריבה (עם האישה), ולעיתים ינחה אותנו בשבילי קיצור בדרך אל יעד נכסף. ולמרות שהוא מאוד שימושי, חברה בריאה מדריכה ומחנכת את היחידים לא לשקר. מפני שהשקר מכיל בתוכו יתרונות בלתי מוסריים.
28/10/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il