|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ויגש סח

מערכת החינוך בישראל - חלום ושברו

המנהיגות, היא חפה מכל אחריות; התלמידים לא בסדר, ההורים, המורים, רק לא ראשי המערכת הם תמיד בסדר הם עושים ככל יכולתם, אבל יש בעיה של תקציב אז הם לא אשמים
14/12/2007  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

לאחר למעלה משישים ימי שביתה, מתוכם יותר מארבעים ימים שבהם היו אמורים ללמד, המורים אמורים לשוב לכיתות הלימוד בצו בית משפט, או אולי בהסכם חדש. לא בטוח שכולם ישובו לכיתות וגם אם כן, לא בטוח שיהיה להם מה לעשות שם, כי ההורים עוד לא אמרו את דברם. האמת, לא קשה להבין את תיסכולם של המורים וגם של ההורים. יש להניח שגם התלמידים מתוסכלים מהמערכת המכונה משום מה 'מערכת החינוך', אלא שלהם אין כל כך כלים ללחוץ לשינוי ולכאורה גם אינם בוגרים מספיק כדי למקד את טיעוניהם. וזהו מוקד הבעיה, מיקוד הטיעונים.

לא נמחזר כאן את מה שכתבנו בעבר אודות הנושאים לשיפור שהעלו המורים ואת חוסר התוחלת שבמאבקם. גם רבים אחרים התייחסו לכך אם כי לענ"ד, רק בודדים העזו ללכת עד הסוף בחשיבה אודות השיפור הנדרש בחינוך. כולם עוסקים בעניינים הטכניים שעם כל חשיבותם, אין בהם כדי לרפא את תחלואי החינוך אצלנו. וכאן אין אנו מתייחסים לתחלואי מערכת החינוך אלא לתחלואי החינוך. את תחלואי מערכת החינוך צריכים לרפא, אבל ביחד עם החולאים של המערכות האחרות. ליתר דיוק, ריפוי החלקים האחרים של המערכת, שכן נגעיה של מערכת החינוך אינם שונים מהותית מנגעיו של כל חלק אחר במערכת הכוללת ששמה מדינת ישראל, וגם הריפוי חייב להיות כולל.

ואם כבר הזכרנו את ישראל, השבוע אנחנו קוראים בתורה על האיחוד המחודש של בית ישראל. עשרים ושתים שנה לאחר שיוסף נעלם מבית אביו, הוא מתוודע לאחיו כאשר הוא כבר משנה למלך מצרים, ומאיץ בהם לשוב לארץ כנען ולהביא את האבא למצרים, אל יוסף (בראשית מ"ה): [ט] מַהֲרוּ, וַעֲלוּ אֶל-אָבִי, וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף, שָׂמַנִי אֱלֹקִים לְאָדוֹן לְכָל-מִצְרָיִם; רְדָה אֵלַי, אַל-תַּעֲמֹד. [י] וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ-גֹּשֶׁן, וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ; וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ, וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ. [יא] וְכִלְכַּלְתִּי אֹתְךָ שָׁם, כִּי-עוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים רָעָב: פֶּן-תִּוָּרֵשׁ אַתָּה וּבֵיתְךָ, וְכָל-אֲשֶׁר-לָךְ. לכאורה, היעדרותו הממשכת של יוסף מבית אביו, שורשה טמון בכישלון חינוכי מהדהד של יעקב; האחים מכרו את יוסף בגלל קנאה שהתפתחה לשנאה עזה. לכאורה, מה יותר כישלון חינוכי מזה?

אמנם כישלון חינוכי, אבל לא כזה מוחלט. העובדה שיוסף אינו מתנקם באחים שהתנכלו לו והוא אף גומל להם טובה תחת רעה, אומרת שיש כאן הצלחה חינוכית למופת. אולי היה כישלון נקודתי, התנהגות שעוררה קינאת אחים, אבל בגדול, מדובר בהצלחה חנוכית מופתית. והשאלה היא כיצד מגיעים להצלחה כזאת? מהו הסוד החינוכי של יעקב אבינו, שבזכותו זכה לכך ש'מיטתו שלמה', כלומר כל בניו מוצלחים וממשיכים ללכת בדרכו? אולי אם נצליח להשיב על כך, נצליח גם לחקות את ההצלחה. אולי אפילו נצליח לצקת תכנים חינוכיים ראויים אל תוך תוכנית הלימודים האנטי חינוכית שיש לנו כיום, וכך להעניק לילדינו חינוך ראוי שימנע את האשמתם בבורות ובריקנות רעיונית בשלב מאוחר יותר.

בפרשת השבוע, התורה מגלה לנו את הסוד החינוכי של יעקב אבינו; לאחר שהאחים מתאוששים מההתוודעות המדהימה אל יוסף, הם יוצאים למסע לארץ כנען אל יעקב אביהם, וכאן מתחיל להתגלות הסוד החינוכי: [כה] וַיַּעֲלוּ, מִמִּצְרָיִם; וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן, אֶל-יַעֲקֹב אֲבִיהֶם. [כו] וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר, עוֹד יוֹסֵף חַי, וְכִי-הוּא מֹשֵׁל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם; וַיָּפָג לִבּוֹ, כִּי לֹא-הֶאֱמִין לָהֶם. [כז] וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו, אֵת כָּל-דִּבְרֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵהֶם, וַיַּרְא אֶת-הָעֲגָלוֹת, אֲשֶׁר-שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ; וַתְּחִי, רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם. [כח] וַיֹּאמֶר, יִשְׂרָאֵל, רַב עוֹד-יוֹסֵף בְּנִי, חָי; אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ, בְּטֶרֶם אָמוּת. קודם (בפסוק כ"ו) הוא לא מאמין להם וזה טבעי. אחר כך (בפסק כ"ז) הוא כן מאמין; מה גרם לו להאמין בכל זאת?

הוא קיבל הוכחות, אומר המדרש (תנחומא): כיון שראה יעקב את העגלות, מיד ותחי רוח יעקב אביהם. סביר להניח שיעקב לא חשב שבניו אירגנו לו איזו מתיחה תפלה בדיווח ש-עוֹד יוֹסֵף חַי, אבל אולי חשש שמישהו התחזה ליוסף והטעה אותם. אולם כאשר ראה את העגלות ששלח יוסף, לכאורה בלי שום צורך, כי לא חסרו ליעקב אמצעי תחבורה כידוע, זה הזכיר לו את הנושא האחרון בו עסקו בלימודם המשותף, בטרם נעלם יוסף, פרשת עגלה ערופה. כלומר, האב למד עם בנו פרשיות בתורה שעדיין לא ניתנה בכתב, אבל דיניה היו ידועים לו במסורת שבעל פה. הסוגיה האחרונה שלמדו ביחד, שימשה כעת סיסמת זיהוי בין האב לבנו האובד. מכאן לומד המדרש כי יוסף המשיך לעסוק באותן סוגיות שלמד עם אביו, וזהו הבסיס החינוכי שלו.

דרושים: נוטלי אחריות

מהיכן למד בעל המדרש שיעקב נהג ללמוד עם בניו סוגיות שונות בכלל, ובפרט מניין לו שסוגיית עגלה ערופה היתה האחרונה שלמד עם יוסף? על החלק השני של השאלה קל לענות; הרי יוסף שלח לו עגלות שהיו לכאורה מיותרות. וביחד עם הדברים שציטטו האחים מיוסף, זה מה ששיכנע את יעקב שמדובר אכן בבנו יוסף, ולא במתחזה. את העובדה שיעקב נהג ללמוד עם בניו סוגיות שונות, לומד המדרש מפסוק הכתוב בהמשך הפרשה (פרק מ"ו): [כח] וְאֶת-יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו, אֶל-יוֹסֵף, לְהוֹרֹת לְפָנָיו, גֹּשְׁנָה; וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה גֹּשֶׁן. את השליחות הזאת מסביר המדרש כך: להתקין לו בית תלמוד, שיהא מורה שם הוראה; שיהא מלמד את השבטים. שאחרת, אין להבין מהי השליחות שהוטלה על יהודה שנשלח כחלוץ לפני כל המשפחה.

ועדיין צריכים להבין מה הקשר בין פרשת עגלה ערופה, הסוגיה האחרונה שלמד יעקב עם יוסף, לבין הסיפור בכללותו, וגם מה הקשר לתחלואי החינוך אצלנו? זה שיעקב למד עם בניו סוגיות שונות, נו טוב הוא היה "דתי" ולמד עם בניו עניינים של דת. מה זה קשור אלינו, ולמערכת המתיימרת להעניק חינוך ממלכתי, בלתי דתי במוצהר? אולי אם נתבונן מעט באותה סוגיה, נצליח למצוא תשובות לשתי השאלות, ואולי אף נגלה כי במפתיע, תשובה אחת עונה על שתי השאלות, כדלהלן:

סוגיית עגלה ערופה (סוף פרשת שופטים, דברים כ"א) דנה באירוע מאד קיצוני (שאצלנו הוא הפך כמעט לשיגרה, ר"ל): [א] כִּי-יִמָּצֵא חָלָל, בָּאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ, נֹפֵל, בַּשָּׂדֶה: לֹא נוֹדַע, מִי הִכָּהוּ. מה עושים עכשיו, מזעיקים את המז"פ לפתוח בחקירה שאולי מתישהו תוביל למשהו? כן ודאי, אבל קודם נוקטים כמה מהלכים קצת משונים: [ב] וְיָצְאוּ זְקֵנֶיךָ, וְשֹׁפְטֶיךָ; וּמָדְדוּ, אֶל-הֶעָרִים, אֲשֶׁר, סְבִיבֹת הֶחָלָל. [ג] וְהָיָה הָעִיר, הַקְּרֹבָה אֶל-הֶחָלָל--וְלָקְחוּ זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא עֶגְלַת בָּקָר, אֲשֶׁר לֹא-עֻבַּד בָּהּ, אֲשֶׁר לֹא-מָשְׁכָה, בְּעֹל. את העגלה הזאת עורפים בנחל לעיני עם רב שבראשם הכהנים והלויים. לא נתעכב כעת על כל המשמעויות של הפעולות שעושים שם; נביא רק חלק, מה ששייך לענייננו.

[ו] וְכֹל, זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא, הַקְּרֹבִים, אֶל-הֶחָלָל--יִרְחֲצוּ, אֶת-יְדֵיהֶם, עַל-הָעֶגְלָה, הָעֲרוּפָה בַנָּחַל. כנראה מכאן בא הביטוי רוחץ בנקיון כפיו, כי בהמשך הטקס הזקנים גם אומרים את זה בפירוש: [ז] וְעָנוּ, וְאָמְרוּ: יָדֵינוּ, לֹא שָׁפְכוּ אֶת-הַדָּם הַזֶּה, וְעֵינֵינוּ, לֹא רָאוּ. מדוע הם צריכים להכריז דבר כזה? מישהו העלה חשד שהם הרוצחים, חלילה? הרי מדובר בזקני העיר שהם הם מנהיגי העיר, אז למה שיכריזו יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת-הַדָּם הַזֶּה? והם גם מוסיפים: וְעֵינֵינו לֹא רָאוּ. מה זה אומר, שהם לא היו עדים לרצח?

כאמור, לא נוכל להתעכב כאן על כל הפרטים, אבל חז"ל אומרים לנו כי הזקנים מכריזים שאפילו במחדל לא היתה להם שותפות ברצח. אף אחד לא חשד בהם שרצחו, אבל אולי לא מילאו את תפקידם כראוי בדאגה לסידורי הביטחון, או אולי התעלמו מצרכיו של עובר אורח, שכעת הוא החלל המונח לפניהם? הם מודיעים כי לא זה ואף לא זה. הם פשוט לא היו מודעים לקיומו של אותו עובר אורח, ולכן לא נקטו צעדים לשמירה על בטחונו. רק לאחר הכרזה זו הם מתפללים: [ח] כַּפֵּר לְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר-פָּדִיתָ, ה', וְאַל-תִּתֵּן דָּם נָקִי, בְּקֶרֶב עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל; והתורה מבטיחה כי תפילתם תיענה: וְנִכַּפֵּר לָהֶם, הַדָּם.

מה שמלמדת אותנו פרשת עגלה ערופה, זה שתפקידה של המנהיגות הוא לקחת אחריות אפילו על אירועים שלא היתה לה שום ידיעה לגביהם בשעת התרחשותם. זו נטילת אחריות לשם תיקון לעתיד, לא לענישה על העבר. בסיפור של יוסף ואחיו, כל אחד לוקח אחריות על חלקו בפרשה וכך מתאפשר האיחוד המחודש של בית יעקב. ואצלנו?

אצלנו אין מי שלוקח אחריות. אפילו אם היה מודע לסכנה, ואפילו אם יזם את המהלך שסיכן, ובסופו של דבר אף נטל חיי רבים, הוא אף פעם לא אחראי ובטח לא אשם. אזרח כי יסכן את חיי זולתו במעשה או במחדל, יועמד לדין ואף ייענש. כך בענייני ביטחון וכך בענייני חינוך. המנהיגות, היא חפה מכל אחריות; התלמידים לא בסדר, ההורים, המורים, רק לא ראשי המערכת. הם תמיד בסדר. הם עושים ככל יכולתם, אבל יש בעיה של תקציב אז הם לא אשמים. כמה חבל שהמורים וגם כל האחרים אימצו את הטיעון השקרי הזה. כי האמת היא שהבעיה היא רעיונית ערכית, כנ"ל. רק כאשר נלמד לקחת אחריות, נוכל גם לחנך לאחריות וכך יהיה טוב לכל היהודים.

תאריך:  14/12/2007   |   עודכן:  14/12/2007
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מערכת החינוך בישראל - חלום ושברו
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. סובול
14/12/07 09:21
 
מורה
14/12/07 10:07
 
עוד סתם אזרח.
14/12/07 10:49
2
טהורת המידות
14/12/07 19:51
 
נסים ישעיהו
15/12/07 19:32
 
טהורת המידות
16/12/07 06:34
3
מיכל מירושלים
15/12/07 10:19
4
הניה
15/12/07 11:53
5
בן הארץ
15/12/07 20:32
 
אדווה
16/12/07 08:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למעלה משלושים שנה חלפו מאז השיא של מלחמת ישראל בטרור, מבצע יונתן באנטבה. ניתן לחלק שנים אלה ל-2 תקופות דומות באורכן, אבל שונות לחלוטין באופיין:
13/12/2007  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
תארו לכם שראש ממשלתנו, היה מוסר פרויקט ממשלתי בידי גוף, שעורך דינו הוא בנם של חבריו הטובים. נקל לתאר את הרעש שהיה מתחולל ואת פסק הדין שבג"צ היה כותב. ומה כאשר מתברר כי השופט הוא חברם הטוב של הורי עורך הדין?
13/12/2007  |  עו"ד חיים קליר  |   מאמרים
האם יכול להיות מצב שלאדם יהיו שתי אמהות? מסתבר שכן. תפנית מעניינת ומדעית זו, היא תוצאה של החלטה שקיבל בג"צ בשנת 2000 בעניינן של בנות הזוג, שחיות יחד, רותי וניקול ברנר-קדיש. הפרקליטות, בתקופת היועץ המשפטי אליקים רובינשטיין, הגישה עתירה לדיון נוסף על החלטה מוזרה זו, וראה זה פלא, כעבור 7 שנים, בהרכב מורחב של 9 שופטים אושרה ההחלטה הקודמת ויצאה ההוראה, למנהל האכלוסין, בפיקוח הפרקליטות לוודא שההוראה תקוים.
13/12/2007  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ראשית, וידוי מפיו של אמנון דנקנר: "הבית שבו גדלתי היה בית גזעני במובן הכי פשוט. כמו הבתים האלה (של פליטי השואה). והייתה טינה גדולה, ולעג, והתרחקות ממי שנחשבו נחותים: אלה היו המזרחיים. אז קראו להם "פרנקים". הם לא כמונו- כי הם אחרים. הם פרימיטיביים, הם לא מחונכים, לא משכילים, לא הגונים, פליליים, בטלנים, משחקים שש-בש, שותים עראק". (אמנון דנקנר באוזני ארי שביט, 09.03, בערוץ הראשון).
13/12/2007  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
קשת
13/12/2007  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il