|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שמות סח

להיות מודע להווה

כאז כן עתה: בחיצוניות, נראה שהתרגלנו לשיעבוד וכבר לא מצפים לגאולה ח"ו אבל זה רק בחיצוניות כי בפנימיות, כל יהודי מייחל לגאולה
28/12/2007  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

עד עתה, כל זמן שקראנו בתורה בספר בראשית, עסקנו רק ברקע של הדברים, שכן ספר בראשית כולו מספר את מעשה האבות, כסימן ונתינת כוח לבנים. השבוע אנחנו מתחילים ללמוד אודות עבודת הבנים, בספר שמות ובפרשת שמות, שמבחינה זו היא מהווה פתיחה לתנ"ך כולו. ואכן, מיד בתחילת הפרשה (שמות א') מדובר על בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה. האבות, אברהם יצחק ויעקב-ישראל, עשו עבורנו את כל ההכנות הדרושות, סימנו לנו את הדרך, וכעת עלינו להמשיך את דרכם בעולם הזה בכוחות עצמנו, כאשר הם מלווים אותנו ברוחניות.

ומיד בפתיחת הדברים מתעוררת שאלה של ניסוח: מדוע בחרה התורה לספר לנו על בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, בלשון הווה? הרי הם באו למצרים למעלה משבעים שנה קודם לכן, אז למה להשתמש בלשון הווה? ובהמשך הפסוק גם כתוב: אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. כלומר בעבר, מה השתנה ממחציתו הראשונה של הפסוק למחציתו השניה? וחוץ מזה, עובדתית, שיעבוד מצרים היה בעבר, מה נוגע לנו היום הסיפור הזה, ועוד בלשון הווה? המפרשים מסבירים כי מכיוון שאז החל השיעבוד, נדמה היה להם כאילו רק עכשיו באו למצרים, כי רק עכשיו התחילו להרגיש מה פירוש להיות זר בארץ הזאת.

פירוש זה בודאי נכון, אבל אינו מספק לקורא בן זמננו, החווה את הדברים כעת. אנחנו קוראים הַבָּאִים, ומבחינתנו המשמעות היא שהם באים עכשיו. אלא, כמו שהבאנו בעבר לא אחת, השיעבוד ובעיקר הגאולה ממצרים, הם מסר מכונן בחיינו כאומה ובחיי כל אחד מאתנו כפרט. שעל כן "בכל דור ודור חייב אדם (כפרט) לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" אומרים לנו חז"ל במסכת פסחים, ובספר התניא מוסיף "ובכל יום ויום". כלומר, זה משהו שהיה פעם, אבל נמשך גם כעת. רק צריכים להבין איך זה נמשך גם כעת והיכן זה רמוז בכתובים.

כדי להבין זאת, נתבונן מעט בניסוח; הפסוק הראשון בפרשה מהווה חזרה כמעט מדוייקת על פסוק בפרשת ויגש, בספר בראשית, ובכך הוא משמש מעין כותרת למעבר שבין עבודת הרקע וההכנה של האבות לבין המשך הדרך של הבנים. שם (בראשית מ"ו) כתוב כך: [ח] וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה, יַעֲקֹב וּבָנָיו (...) כאן אין שאלה מדוע התורה משתמשת בלשון הווה, כי מדובר בשעת מעשה ממש. אחר כך כתוב: [כו] כָּל-הַנֶּפֶשׁ הַבָּאָה לְיַעֲקֹב מִצְרַיְמָה, (...). בשני המקומות מתחיל ב-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל ומסיים ביעקב. כאן כתוב יַעֲקֹב וּבָנָיו ובפרשתנו כתוב אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. כלומר, בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל ירדו לגלות במצרים, ומה עם ישראל עצמו? ובכן, כמו שהסברנו לא אחת, השם ישראל מתייחס למדרגה רוחנית שאינה שייכת כלל לעניין של גלות. בני ישראל, הנלווים אליו, יורדים למצרים, אבל הוא, לא.

וגם, אצלנו כתוב אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ. כלומר עם יעקב, נספחים אליו, בעוד בפרשת ויגש כתוב שבאו למצרים יַעֲקֹב וּבָנָיו, מעמד שווה לכולם. וההסבר: יעקב הוא אומנם בחיר האבות ועבודתו היא עבודתם, אבל הוא האחרון בהם ועליו מוטלת המשימה להעביר את התפקיד לבניו אחריו, על כן הוא יורד עמם למצרים, עדיין לא במצב של גלות. בשנים שחי עמם שם, בחופש מלא, הוא בונה עבורם תשתית חינוכית ורוחנית יציבה, שתסייע להם לשמר את ייחודם כבני אברהם יצחק ויעקב, וכך יוכלו למלא את שליחותם בימי שיעבוד מצרים עד ליציאה משם.

כל זמן שבני יעקב - הדור הראשון - חי, אין כל כך בעיה למרות שיעקב הסתלק. הבנים קיבלו מהאב הגדול, ממשיכים ללכת בדרכו, וכל עוד הם חיים, הצאצאים שלמים לחלוטין עם העובדה שהם שונים מסביבתם המצרית. ההשפעה של הזקנים בדור הראשון היא בהחלט משמעותית. עוד צריך לזכור שיוסף הוא עדיין המשנה למלך מצרים כך שהמצרים לא יכלו לפגוע בבני ישראל, בעוד שהאחרונים יכלו לחוש גאווה בעצם העובדה שקרוב משפחתם הוא המנהל את כל ענייני הממלכה. הבעיה עלולה להתעורר לאחר המאה ועשרים של אנשי הדור הראשון; אחרי ש- [ו] וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו, וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא.

שנים או שלושה דורות אחר כך, זה עלול להגיע לתחושת ניתוק ר"ל. הדור הצעיר חושב שהזקנים של היום זה כבר לא מה שהיה פעם - אם בכלל זה נכון הסיפורים על מה שהיה פעם - והוא מתחיל לפזול החוצה, אל הסביבה המצרית הקורצת ומפתה. הוא עלול להיסחף בהוויה המצרית המודרנית, לחשוב שזהו ביתו הטבעי וכבר אין לו שום צורך לחלום על בית אחר, ר"ל.

להתחדש בכל יום

סכנת הטמיעה של בני ישראל במצרים היתה מוחשית מאד, וההיסטוריה הקרובה מייתרת את הצורך בהסברים. זאת, ביחוד כאשר חושבים על שיעבוד היהודים בברית המועצות לשעבר, וניתוקם הכפוי ממסורת אבותיהם. אלא שנראה כי לא על זה מתריעה התורה בדברה בלשון הווה, הַבָּאִים מִצְרָיְמָה, על משהו שאירע עשרות שנים קודם לכן. בניסוח זה מציעה לנו התורה מרשם יעיל ביותר נגד הנטיה הטבעית שלנו להטמע בעם הארץ, ונגד הנטיה הטבעית להסכין עם המציאות המשעבדת. והמרשם הוא, לא לחשוב היסטוריה; לחשוב הווה, כדלהלן:

הזכרנו קודם את מאמר חז"ל (פסחים פרק י' משנה ה') : בכל דור ודור, חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, ואת התוספת של התניא, "ובכל יום ויום... יצא היום ממצרים". איך זה אפשרי? הרי אם יצא אתמול, מהיכן יצא היום? הוא כבר בחוץ, לא?! ובכן כן, אם מתייחסים לצד הטכני של היציאה. קודם היה בכלא למשל ועכשיו הוא בחוץ. אבל בצד הרוחני המנטלי, שינוי מקום טכני אינו מעיד כלל על שינוי במצב הרוחני. בהחלט יכול להיות אדם חופשי במצרים, כמו שהיה שבט לוי למשל, ומשועבד בארץ ישראל, כמונו למשל.

בני ישראל במצרים, נצטוו להרגיש בכל יום, שהיום באו למצרים. יותר מזה, להרגיש שברגע זה ממש הם באים. וזה מה שרומזת לנו התורה בניסוח ההווה שהארכנו לדון בו. כי טבעו של אדם להתרגל למציאות, תהיה משונה ככל שתהיה. גם לעבדות הוא יתרגל. יותר מזה, ההרגל עצמו הוא השיעבוד שממנו יש לצאת. זה מה שאומר לנו רבן גמליאל במשנה שציטטנו ממסכת פסחים. והוראה זו כמובן שייכת לנו היום כמו אז. להתחדש בכל יום, זה לא מותרות, שכן לא מדובר בהתחדשות טכנית אלא בהתחדשות רוחנית.

בכל לילה אדם הולך לישון כשהוא עייף מעמל יומו, ובבוקר הוא מתעורר כאדם חדש. ברמה הטכנית, בהחלט יתכן שיעשה היום את מה שעשה אתמול ומחר יעשה את מה שעושה היום. שום התחדשות ואפילו לא גיוון. זה מפני שבמרבית המקרים אין לאדם שליטה אמיתית על הגשמיות בחייו. לא על הפרנסה, לא על הבריאות ובעיקר לא על גורמים חיצוניים ודורסניים, כגון רשויות השלטון. ואם זה יהיה כל עולמו, גשמיות העולם הזה, לא רק שלא יתחדש, הוא אף יתנוון ר"ל.

השליטה היחידה שיכולה להיות לאדם זה על הרוחניות שלו, ובה הוא נדרש להתחדשות מתמדת. אמרנו שיכולה להיות לו שליטה, כי זה נתון לבחירה חופשית של כל אחד כפרט. בהחלט יכול להיות מישהו שביומיום שלו נראה כעוסק בשיגרה מנוונת - אבל באמת הוא מתחדש בכל יום - ובשורה התחתונה, טוב לו. גם יכול להיות ההפך כמובן, שייראה כאילו רצים קדימה - מתחדשים כל העת - ובאמת, רצים לאחור. זה הרי מה שקורה אצלנו, ר"ל.

במצרים, נראה היה כאילו עם ישראל הפכו לעבדים מנטליים וגם משה חשב כך. שעל כן כאשר ה' שולח אותו להוציא את בני ישראל ממצרים, הוא משיב (שמות ד', א'): [א] (...) וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי, וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי: חז"ל מספרים לנו ומובא ברש"י שמשה נענש על אמירה זו. ולכאורה, מדוע הגיע לו עונש, אחרי שאמר מה שנראה לו כאמת? אלא ה' הורה לו לומר לבני ישראל בשמו: פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם. משה ידע שיש להם מסורת בדבר רצף המלים הזה שיבשר את גאולתם ממצרים. אז מדוע בכל זאת טען שלא יאמינו? כי חשב שהתרגלו להיות עבדים.

כאז כן עתה; בחיצוניות, נראה שהתרגלנו לשיעבוד וכבר לא מצפים לגאולה ח"ו. אבל זה רק בחיצוניות. כי בפנימיות, כל יהודי מייחל לגאולה. וגם אם אינו יודע את הסיסמה, ואפילו אם הוא חי בדמיונות שווא שהולעט בהם, בדבר תהליך של גאולה ומדינה במקום משיח ר"ל, הרי כאשר יתגלה הגואל ויבשר את הגאולה, הוא ילך אחריו לאחר שיתפקח מן השקרים ומדמיונות השווא של הגלות, וישמח להגאל.

"כל הגלויות נקראו על שם מצרים" וגם הגלות שלנו פה במדינת ישראל. כמו שם ואז כן גם כאן וכעת, על סף הגאולה מתגבר השיעבוד עד לרמה בלתי נסבלת. אצלם זה היה שיעבוד בחומר ולבנים כאשר הפסיקו לספק להם חומרי גלם, ואצלנו זה טירוף מערכות ואלימות משתוללת. שם ואז, התגבר קושי השעבוד לזמן קצר ומיד אח"כ התחיל תהליך מהיר של גאולה, גם כאן וכעת כך יהיה בע"ה. צריכים רק לתרגל התחדשות מנטלית ולבקש מהקב"ה שישלח לנו כבר את משיח צדקנו. וכאשר הוא יתגלה, אין ספק שיהיה טוב ליהודים וגם לכל השאר.

תאריך:  28/12/2007   |   עודכן:  28/12/2007
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להיות מודע להווה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דרד"עי.
28/12/07 15:57
2
הניה
28/12/07 16:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המתיחות האחרונה בין ישראל ומצרים, אפשרה לנו מבט חטוף באשר ליחסן האמיתי של מדינות ערב כלפי ה"הנהגה הנשית". זה אומנם לא חדש לאיש, הרי ברי לכל כי המדובר בחברה גברית בעיקרה, אלא שהפעם, הבדיחה הייתה על חשבונה של ציפי לבני.
27/12/2007  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
"חוזרים הביתה ב-60 לישראל" זועקות הכותרות, "אנו פונים אליכם בקריאה אישית: בואו הביתה" מבקשים המפרסמים באמצעי התקשורת השונים, ואני אומר בתגובה: חוצפה, חוצפה בזבזנית!
27/12/2007  |  מוטי פלד  |   מאמרים
לקראת הגעתו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לישראל, הזדרזו גורמים בממשלה ובשמאל הישראלי להודיע על תשלום המנחה לבוס הגדול: פינוי מאחזים. לא היו ימים טובים לישראל כיום שבו פינו מאחזים. רצועת עזה נקייה ממאחזים, וראה זה פלא - דווקא משם באה הרעה לתושבי דרום הארץ. לעומת זאת, יהודה ושומרון מנומרות מאחזים המהווים סכנה לדמוקרטיה ולכוס הקפה של פעילי 'שלום עכשיו', ודווקא שם, מעשה שטן, אנחנו מצליחים לסכל התארגנויות טרור וירי קסאמים עתידי על גוש דן.
27/12/2007  |  דרור אֵידָר   |   מאמרים
כשהמאבק על מכירת מוצרים ברשת בעיצומו, צריך לחשוב מקורי. אתר מעוצב ועגלת קניות מקוונת כבר לא מספיקים כדי להשיג את אותו יתרון תחרותי שיגרום ללקוח שלך לשלוף את כרטיס האשראי שלו ולבצע את הרכישה דווקא אצלך.
27/12/2007  |  מערכת PCאון  |   מאמרים
אהבתי העזה לארץ ישראל, על אנשיה ועל נופיה, זכתה-זוכה-ותזכה להבעה אישית בכל דרך שאמצא לנכון. מאז ומעולם אהבתי את הארץ הזו.
27/12/2007  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il