הבוררות כדרך לפתרון סכסוכים, נכשלה. היא נכשלה דווקא במקום בו הייתה אמורה להצליח. השירות הרע שמספקת מערכת בתי המשפט למתדיינים בין כתליה (בהכללה כמובן), התייחסותה אל המתדיינים כאל טרדנים המפריעים את מנוחתה, הייתה אמורה להבריח אל חיקה של הבוררות חלק גדול, הרבה יותר גדול, מהסכסוכים. אלא שעל אף כל זאת, במדינת ישראל של היום רק מעטים בוחרים לפנות אל מוסד הבוררות.
נשאלת השאלה מדוע. מדוע בעלי דין מעדיפים מערכת המתנכרת אליהם, מתייחסת אליהם בזלזול, מענישה אותם בעונשים כספיים כבדים וחסרי פרופורציה, על פני מערכת אלטרנטיבית, אשר לכאורה בהיותה פרטית, אמורה להאיר פנים לבאים בשעריה ולהעניק להם גם שירות יעיל ומיטבי וגם סימפטיה.
יש הסבורים כי הבוררות היא שיטה לקויה להכרעת סכסוכים, כי היא סופית וחסומה מפני ערעור. אי אפשר לדחות נימוק זה במחי יד, אך לדעתי, לא הוא המרתיע והמרחיק מתדיינים מבוררות.
אני סבור שהסיבה העיקרית שבגינה האזרחים החלוקים אינם נוהים אחר הבוררות היא כי הבוררות כמוסד, כשיטה להכרעה בסכסוכים, לא הציעה במהלך השנים יתרון כלשהו, על פני התדיינות בבית המשפט. אולי אף להפך. עובדה ידועה היא כי רוב הבוררויות מתארכות יתר על המידה, לעתים הן ארוכות אף מניהול משפט ממוצע. בנוסף, רוב הבוררים אינם מוכשרים יותר מאשר שופטינו ובהרבה מקרים אף פחות.
טיב הבוררים נקבע ע"י לשכת עורכי הדין - היא, בדרך כלל, הגורם הממנה. למרבה הצער, הלשכה לא תמיד מקפידה לבחור לתפקיד את הטובים שבבניה. כידוע, במדינתנו הקטנטונת כולם מוכשרים, כולם מעוניינים להיות בוררים והלשכה מנסה לרצות את כולם. אלא שכמו בכל תחום אחר בחיים, כאשר הלקוח (בעל הדין) איננו מרוצה ואיננו מתפעל מן השירות שניתן לו, לא מעריך או מכבד את הבורר ולא רואה בו אדם רם ונישא על אחרים, הסיכוי שיפנה לקנות שוב את השירות הינו קטן ביותר.
לבוררות חיסרון נוסף. מדובר בהליך יקר יחסית ורמת ההוצאות בו איננה בשליטה של המתדיינים. אף אחד לא רוצה לקבל שירות שאת עלותו הוא לא יכול לדעת מראש, וגרוע מכך, הוא אף איננו יכול לשלוט בעלויות.
אלו הסיבות האמיתיות לכישלון מוסד הבוררות.
מהו הפתרון?
הפתרון הרצוי חייב להפוך את מוסד הבוררות ל"ידידותי ללקוח":
1) דרוש מנגנון שיאפשר פיקוח על רמת ההוצאות והעלויות בהן ההליך כרוך.
2) ההליך חייב להתנהל ע"י בוררים מוכשרים.
3) וזהו העניין החשוב מכל, הפתרון חייב לאפשר סיום מהיר של הסכסוך.
לשם כך, יש לנקוט כמה צעדים הכרחיים:
- לקבוע סדרי דין מתאימים, שיאפשרו ואף יחייבו הכרעה מהירה בסכסוכים. יש לאפשר לבעלי דין לבחור באפשרות לסיים סכסוכים בתוך ימים ספורים, גם אם הדבר בא על חשבון יסודיות ועמקות. למותר לציין כי קיצור משך הבוררות גם יוזיל אותה.
- לאגד בוררים יחד תחת קורת גג מוסדית אחת, על-מנת להקנות לבוררות אופי ממוסד ומסודר ובכך להגביר את תחושת האמון של המתדיינים.
- מוסדות הבוררות צריכים להעסיק בוררים מוכשרים, בעלי ניסיון ותודעת שירות גבוהה.