בישראל, המתיימרת להיות מדינה נאורה, שולטים, עדיין, למרבה הצער, חוקי הג'ונגל בכל הקשור להתנהגותו של הנהג הישראלי על הכביש. זוהי, מן הסתם, המדינה היחידה בעולם, שבה מורות חברות הביטוח לכל לקוח שלהן שלא להודות בכל מקרה באשמה, באוזני הנהג הנפגע, בעת תאונה או בהתנגשות בין שני כלי-רכב, גם אם הוא אכן נושא באחריות לגרימתה.
הצפצוף על חוקי התנועה בכלי הרכב הוא, פשוט, לחם-חוקו של הנהג הישראלי. הוא ירשה לעצמו שלא לציית לרמזור ולעבור גם באור האדום, משום שמעליו לא מותקנת מצלמה שתסגיר אותו. הסיכון לחייו, ולחיי הנהג שחולף מנגד, פשוט אינו מעניינו. הוא גם לא יאותת, ככל שהוא עוקף, כי זה פשוט מיותר בעיניו, אפילו כשהוא חותך בפראות, או שסתם עובר ממסלול אחד למשנהו, אפילו מימין לשמאל.
ההיפכא מסתברא
הקקופוניה היומית של צפירות הרכב, מחרישות האוזניים, הם דבר יום ביומו. הנהג הישראלי צופר, בעצבנות רבה, גם כשלא צריך, כדי לקדם את רכבו מהר ככל האפשר, ומן הסתם גם כדי "להרבות שמחה" על הכביש. ממילא מתעלמת המשטרה שלנו מן הצפירות ואינה רואה בהן עבירה. אז למה לא לצפור?
ומשום שהוא ממהר לעבודה הוא לא יהסס, בשעת העומס של הבוקר, לנסוע במסלול הימני, המיועד לרכב ציבורי בלבד. אבל אמבולנס, שאצה לו הדרך כדי להגיע מהר ככל האפשר לבית החולים ולהציל בכך חיים, ייאלץ להזדנב מאחור ולהמתין בסבלנות לחסדו של נהג מיטיב ומבין, שיפנה את הדרך, והכל משום שלא דאגו להקצות מסלול מיוחד עבור רכב החירום. יחד עם זאת, למרבה האירוניה, הופך בארץ המסלול הימני, לא אחת, למסלול המהיר דווקא, פשוט משום שהמסלול השמאלי, המיועד לעקיפה בלבד, עמוס במכוניות, השוהות בו שלא לצורך.
ללא בושה
אחת הרעות החולות של הנהג הישראלי על הכביש היא החניית מכוניתו בחנייה המיועדת לנכים בלבד. תופעה מכוערת זו חוזרת על עצמה מדי יום ומבלי שהוא יחוש בכלל בושה על מעשהו המכוער. ויש גם לא מעט נהגים שאינם בוחלים לחנות בחניות פרטיות של בתי-מגורים, שבהם הם אינם מתגוררים. זאת ועוד: באחרונה הגדילו אפילו שוטרים לעשות, כשלא היססו להחנות את ריכבם בחניות כאלה, וחדלו מכך רק כאשר הובא הדבר לתשומת-ליבה של צמרת המשטרה.
ומי אינו מודע לחנייה הכפולה על הכביש של רכב, החוסם רכב אחר, כאשר הנהג מתעצל למצוא מקום-חנייה מוסדר? או אז הוא חונה בחנייה כפולה, במקביל למכונית החונה כחוק בשפת המדרכה, יוצא ממכוניתו ונעלם. הנהג התמים, שיחזור לריכבו הצמוד לשפת המדרכה, לא יוכל, בשל המחסום, לצאת לדרכו, ויצפור לשווא לנהג האלמוני שחסם אותו. באותה עת גם מהווה הרכב החונה בחנייה הכפולה מטרד מיותר לנהגים החולפים במכוניותיהם על הכביש, באשר הוא גוזל מסלול האמור להיות חופשי לתנועה.
במדינות מתוקנות ונאורות יחשוב הנהג פעמיים, בטרם יעז לעבור את העבירות האלה, באשר הקנס עליהן הוא גבוה ומרתיע. לא אצלנו!