|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

תגידו שלום לחיתולים

תהליך הגמילה מחיתולים הוא אבן דרך חשובה בפיתוח העצמאות של ילדים אצל ילדים עם אוטיזם הוא מורכב במיוחד ודורש ייעוץ של אנשי מקצוע, החלטה מושכלת בדבר בשלות הילד, תכנון מוקפד של ההתערבות, מציאת חיזוקים ועוד הינה כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים
10/07/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
להיפרד מהחיתול [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

גמילת ילד מחיתולים היא מטרה חשובה להורים ולמטפלים כאחד, וכגודל חשיבותה, כך גודלו של האתגר הניצב בפני כל המעורבים בדבר, ובעיקר בפני הילד עצמו. ילדים עם התפתחות תקינה עוברים תהליך זה בקלות יחסית בזכות יכולתם לצפות בסביבתם הטבעית וללמוד ממנה. לילדים עם אוטיזם התהליך קשה ומורכב יותר, מפני שיכולת הלמידה שלהם מתוך צפייה באחרים מוגבלת, ולכן יש לתכנן בקפידה את התערבותם של ההורים והמטפלים בתהליך.

תהליך הגמילה נעשה בתקופת המעבר שבין הינקות לילדות הצעירה, והוא מבוסס על תהליכים נוספים שמתרחשים בתקופה זו: פיתוח עצמאות, שיפור הוויסות והשליטה העצמית, תחכום של היכולות הקוגניטיביות ותהליך חִברוּת, שבו הילדים מפנימים את הערכים, הנורמות והכללים של החברה שבה הם חיים.

הגמילה מחיתולים מבוססת על שליטה עצמית שנרכשת במהלך הגיל הרך, ועשיית הצרכים בשליטתו ומתוך גופו של הפעוט היא חלק מפיתוח האוטונומיה שלו.

בתרבות שלנו גמילה מחיתולים מתרחשת על-פי רוב בין גיל שנתיים לשלוש. בדורות האחרונים הושפעו השינויים בגיל הגמילה מתיאוריות פסיכולוגיות, מאווירה דמוקרטית במשפחה, מעבודתן של אמהות מחוץ לבית ומזמינותם של חיתולים חד-פעמיים. כך הגישה הרווחת היום מדגישה את ייחודו של כל ילד ואת קצב ההתפתחות האישי שלו, וכבר אין מנסים לגמול את כל הפעוטות באותו אופן ובאותו גיל, אלא משתדלים למצוא עבור כל אחד את הקצב ואת אופן הגמילה המתאימים בשבילו.

הבשלות לגמילה מורכבת מכמה גורמים חשובים שמצריכים תיאום ואיזון ביניהם וכוללים מוכנות פיזיולוגית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית. אצל ילדים עם אוטיזם יש להביא בחשבון כמובן גם את מאפייני האוטיזם הרלוונטיים. התערבות יעילה בתהליך הגמילה של ילדים עם אוטיזם - שנעשית בדרך-כלל בעזרת אנשי מקצוע - תהיה בנויה כך שהילד יוכל לחוות לאורכה הצלחות רבות ככל האפשר, שכן כמו כל למידה אחרת, גם למידה זו תהיה יעילה ומהירה יותר אם תיעשה מתוך חוויה של הצלחה.

הגורמים להצלחת הגמילה

התהליך מתחיל בדרך-כלל כשהילד בן שנתיים עד חמש, גיל שבו ההשפעה החברתית של חוסר היכולת להתאפק היא מינימלית. ההחלטה אם הילד כבר בשל להתחיל את התהליך מאתגרת במיוחד, וחשיבותה קריטית להצלחת הגמילה, שכן התחלת התהליך לפני הגעה לבשלות עלולה לגרום לכישלונו ולתסכולים הן אצל הילד והן אצל הוריו. כאמור, כדי לקבל החלטה מושכלת ולהגדיל את סיכויי ההצלחה יש לבחון כמה גורמים:

  • הגיל הכרונולוגי של הילד: אין להתחיל תהליך גמילה לפני גיל שנתיים, ולעומת זאת, אם הילד כבר מעל גיל ארבע, יש להציב זאת בראש סדר העדיפויות;

  • הגיל המנטלי של הילד: גורם זה נקבע לפי תפקודו של הילד בתחומים שונים. במקרים רבים גילם המנטלי של ילדים עם אוטיזם נמוך מגילם הכרונולוגי. ילד שגילו המנטלי נמוך משנתיים עלול להתקשות בתהליך הגמילה, ויש לשקול לדחות את התהליך;

  • רמת המודעות של הילד לנושאים הקשורים בעשיית צרכים: חשוב לבחון עד כמה הילד מתעניין בתהליך ומודע לו. בילד עם אוטיזם לעיתים קשה לוודא זאת, אך אפשר להבחין בשינויים בהתנהגות ולהיעזר לשם כך בשאלות אלה:

  • האם הילד מתנהג באופן שונה, או לפחות שם לב, כשהחיתול מלא?

  • האם הילד מגלה עניין כלשהו או משנה את התנהגותו בחדר השירותים, בזמן רחצה, בשעת התלבשות ובפעילויות דומות?

  • האם נצפה עניין כלשהו או שינוי בהתנהגות כשהילד נחשף לאנשים אחרים שמעורבים בהתנהגות הקשורה לעשיית צרכים?

תשובה חיובית לאחת או יותר מהשאלות האלה עשויה להצביע על רמת מודעות מספקת להתחלת תהליך הגמילה.

  • גורמים פיזיולוגיים: חשיבות מרבית להצלחה בגמילה מיוחסת לגורמים פיזיולוגיים כמו: יכולתו של הילד להישאר יבש למשך שעה או שעתיים או במשך שנת הצהריים. יכולת זו מלמדת על מסוגלותו של הילד לשלוט בסוגרים ולהתאפק. גורם אחר שמצביע על שליטה בפעולת המעיים הוא יציאות מסודרות בזמנים די קבועים במשך היום;

  • התנהגות: חשוב שהילד יהיה מסוגל לשתף פעולה ולהישמע להוראות, ושהתקפי זעם או בעיות התנהגות אחרות יהיו מינימליות, כדי שיוכל לשבת על האסלה למשך הזמן הנחוץ. בעיות התנהגות והתנהגויות סטריאוטיפיות מרובות, עלולות להסיח את דעתו של הילד ולמנוע ממנו להיות מודע לתחושות הגופניות הכרוכות בעשיית הצרכים;

  • עצמאות ותקשורת: יש לזכור שמטרתנו העיקרית, הגמילה, פירושה בעצם עצמאות, ולכן חשוב שהילד ידע היכן נמצא חדר השירותים וידע להגיע אליו בכוחות עצמו ולפשוט לבדו את המכנסיים והתחתונים. גורם חשוב אחר בדרך לעצמאות הוא יכולתו של הילד להעביר את המסר שברצונו ללכת לשירותים בכל דרך תקשורת שמתאימה לו.

אמנם חשוב שרוב דרישות הקדם יושגו לפני תחילת התהליך, אך לא כל הילדים ישיגו אותן, ועל המטפלים להיזהר מלדחות את תהליך הגמילה לילדים שמראים סימנים למוכנות, אך עדיין לא נשארים יבשים כשעתיים או מרטיבים במנוחת הצהריים, או עושים צרכים פעמים אחדות בשעה כי הם אוכלים ושותים הרבה באופן קבוע (במקרים כאלה יש לשקול להתחיל את תהליך הגמילה בשילוב מערך מסודר של שתייה ואכילה).

פיתוח המוכנות לגמילה יכלול משחק עם בובות, הקראת סיפורים חברתיים, וכמובן שיתוף הילד בתהליך ההחלפה עצמו בכך שהוא עוזר להוציא מהמגירה חיתול נקי, הולך לשירותים או לחדר האמבטיה, עוזר בהתפשטות ובהתלבשות, זורק לפח את החיתול המלוכלך ורוחץ ידיים.

לתגמל את הילד על הצלחותיו

במעונות אלוטף הפועלים על-פי הגישה ההתנהגותית, תהליך הגמילה יחל ברוב המקרים ברישום מדויק ובמעקב יובש שיימשך ימים אחדים. מטרת המעקב לוודא שהילד מסוגל לשלוט בסוגרים למשך שעה וחצי עד שעתיים בממוצע, וכן כדי לקבוע את טווחי הזמן שבהם ניקח אותו לשירותים. הרישום המדויק יימשך לאורך כל התהליך גם במעון וגם בבית, ורק בעזרתו נוכל לבחון את יעילות התהליך ולעצבו כך שיתאים לילד (מאחר שהתהליך מקיף את כל שעות היום, שותפות ההורים חיונית ביותר).

בד בבד עם מעקב היובש, יש לחשוף את הילד לחלל השירותים, תוך כדי יצירת אווירה חיובית כדי להפחית חשש או התנגדות שעלולים להופיע אצל חלק מהילדים. כמו-כן, חשוב שהילד יתרגל לשבת על האסלה.

שלב מכין נוסף הוא איתור מחזקים יעילים לתגמול הילד על הצלחותיו. למשל, כדאי לשמור משחק אהוב, פעילות אטרקטיבית או חטיף אהוב למטרה זו בלבד למשך התקופה הראשונית. המחזק נבחר לפי העדפת הילד ובעצת הוריו ויכול להיות למשל ארטיק, טרמפולינה, שוקולד, בריכת כדורים ואפילו זיקוקין.

לאחר שנקבעו טווחי הזמן שבהם יש סיכוי גבוה שהילד יעשה את צרכיו בשירותים, מתחילים להזכיר לו בכל פעם שמגיע הזמן. חשוב לציין, שהקפדה זו עלולה לפתח תלות של הילד במבוגר שמזכיר לו שעליו ללכת לשירותים, אך זהו שלב חשוב בהעצמת ההצלחות בתהליך.

חשוב לשלב בתזכורת אמצעי תקשורת שיסמן שזהו הזמן לשירותים, כמובן בהתאם ליכולותיו של הילד (לדוגמה, תמונה של השירותים או טיימר שמצלצל והפניית תשומת הלב של הילד בשילוב מלל מתאים).

המטרה הראשונית היא שהילד ילמד לעשות את צרכיו אך ורק בשירותים ויצליח להתאפק כשאינו בשירותים. גם מפספוסים אפשר ללמוד לעיתים, אך הלמידה מהצלחות היא תמיד יעילה יותר. כלל חשוב הוא להימנע מלקחת את הילד לשירותים בטווחי זמן קרובים מדי, שכן הוא עשוי לשחרר בכל פעם רק מעט שתן כדי לזכות בשבח ובמחזק, אך לא ילמד להתאפק ולזהות את תחושת השלפוחית המלאה.

לאחר שהילד מגיע לשלב שבו אין כמעט פספוסים במשך היום, מתחילים להאריך את טווחי הזמן. בשלב זה, ילדים רבים כבר יתחילו ליזום הליכה לשירותים בעצמם. אם הילד נשאר יבש, אך עדיין לא יוזם הליכה עצמאית לשירותים, אפשר לעודד זאת בכמה דרכים, למשל לשלב זמנים קבועים בשגרת היום, כמו לפני ארוחת הבוקר, לפני ארוחת הצהריים וכן הלאה. דרך אחרת היא לשחק עם הילד בקרבת השירותים.

ברוב המקרים נתחיל להתייחס לגמילה מפעולת מעיים רק לאחר שהילד השיג שליטה על הטלת שתן בשירותים. יש ילדים שבגיל זה כבר קיימת אצלם סדירות בפעולת המעיים, ואז אפשר להושיבם על האסלה בזמנים הקבועים, וכך להעצים את סיכויי ההצלחה.

מהניסיון שהצטבר בעבודת הצוותים באלוטפים נוכחנו לדעת שילדים רבים נרתעים משלב זה, ואנו מאפשרים להם בשלב הראשון לבקש חיתול כשהם רוצים לעשות קקי. לאחר שהילד לומד לבקש חיתול, אפשר ללמד אותו שעליו לשהות בחלל השירותים עם החיתול עד שיעשה קקי, ואז יחד איתו להוריד את החיתול ולזרוק את הקקי לאסלה. כך ממשיכים בהדרגה עד לשלב שבו הילד יושב עם החיתול על האסלה, אחר-כך מסירים את החיתול, ולבסוף הוא יושב על האסלה לבדו ובלי חיתול.

תהליך מדורג זה מתאים לילדים רבים, אך כמו בכל תוכנית התערבות אחרת, אינו מתכון מדויק להצלחה עם כלל הילדים (יש למשל ילדים שזקוקים לתוכנית אינטנסיבית יותר שמצריכה זמני ישיבה ארוכים בשירותים).

לפיכך, יש להתאים את התוכנית למאפייני הילד ולא להיפך, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך ומקצועי שילווה את תהליך הגמילה לכל אורכו. לשמחתנו, רוב הילדים שמסיימים שנתיים של טיפול באלוטפים הפועלים בגישה ההתנהגותית עוזבים אותנו גמולים מחיתולים, גם אם עדיין אינם עצמאיים לחלוטין ביוזמה.

הכתבה פורסמה לראשונה בקשר עין, מגזין אלו"ט - האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים
מחברת המאמר הינה יועצת חינוכית לגיל הרך, מנהלת מקצועית בגני אלוטף
תאריך:  10/07/2008   |   עודכן:  10/07/2008
דגנית איתן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חייבים להודות ששופט בית המשפט העליון יורם דנציגר הוא אדם הגון. כי לא פעם ולא פעמיים תמצא ששופט נותן החלטה מסוימת, וכדי להצדיק אותה - אין הוא בוחל ב"סידור" העובדות כך שיתמכו ויצדיקו את החלטתו.
10/07/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים

10/07/2008  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
החוצפה - לעתים אין גבולות לה. הצביעות - כנראה אין לה סייג. במה דברים אמורים? בשני פובליציסטים שאורם זרח באחרונה מעל שמי עמוד הדעות של ידיעות אחרונות. האחד הוא גלעד שרון, השני דב ויסגלס. הראשון מוכר כבנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, והשני כמנהל לשכתו וכיועצו הכל-יכול.
10/07/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
ועדת וינוגרד ביקרה קשות את דרג מקבלי ההחלטות על שטחיות הדיונים שהובילו למלחמה. הישיבות לא היו ממצות ובפרט בחינת השיקולים האסטרטגיים. מייד לאחר פרסום דוח הביניים החלו "בתיקון הליקויים" גם בעניין זה: הישיבות התארכו והתנפחו באופן מוגזם ומלאכותי. אז החלו להישמע הדלפות על דיונים "ברוטב וינוגרד" - יציאה ידי חובה או בעברית קלה: כסת"ח. תופעה דומה מתרחשת עתה בזירה התקשורתית-פוליטית.
10/07/2008  |  אלון מרום  |   מאמרים
כל מה שרצית לדעת על מין עם הנשיא ולא העזת לשאול. יש בחורה אחת שאף אחד במדינה לא מקנא בה. יכול להיות שקוראים לה א', אבל בינתיים זה לא ידוע. בשלב הזה גם היא לא יודעת שהיא זאת היא, ואין לה שמץ של מושג על הגורל הצפוי לה. בקרוב יודיעו לא'-ת' שהיא נבחרה להיות מזכירתו, ושמא אומר מזקירתו, של הנשיא לשעבר משה קצב. שמא אומר כבוד הנשיא? לא.
09/07/2008  |  דרור מרום  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il