|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על משמעות תפילת "מה טובו"

פרשתנו, בלק, עוסקת בקללתו של בלעם את עם ישראל אשר הפכה ה' לברכה: "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל". מה ראה בלעם כמיוחד באוהלי ישראל? ומדוע ברכה זו של בלעם הרשע פותחת את תפילת השחר מדורי דורות ומה משמעותה?
10/07/2008  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות
אוהליך יעקב משכנותיך ישראל [צילום אילוסטרציה: AP]

שש פרשיות בחמשת חומשי התורה נקראות בשמותיהם של אנשים שונים: שניים מהם הינם "יהודים יראי שמים" (שרה ופינחס). שניים מהם נענשו בידי הקב"ה (נח וקורח) ושניים מהם אינם מבני העם היהודי (יתרו ובלק).

פרשת השבוע הנקראת על שמו של בלק מלך מואב פותחת בסיפור "קואליציוני" בין מואב ומדיין שתכליתו: הבאתו של בלעם בן בעור הרשע [המכונה במדרש בראשית רבה ס"ה: "הפילוסוף הגדול והאחרון שבנביאי אומות העולם"] אל המדבר בדחיפות כדי לקלל את עם ישראל הבלתי מנוצח באופן פיזי. ומדוע דווקא הוא? - מפני ש"כל כוחו היה בפיו ומפתחות חוכמת הכישוף והקסמים היו בידיו ובחוכמה זו הוא היה מעולה יותר ממשה" [הזוהר ח"ג, ש"ה].

בלעם הגיע אל המדבר, לקרבת מגוריהם של עם ישראל וניסה פעמיים "לבצע את זממו", לבצע את אשר נתבקש לעשות. אולם, "שומר דלתות ישראל" טירפד את כוונותיו המרושעות והפך את קללותיו לברכות. אי לזאת, בניסיון השלישי, בלעם נלקח אל "ראש הפעור הנשקף על פני הישימון" וראה "את ישראל שוכן לשבטיו".

ומה באמת ראה בלעם? - בנייה פיזית של אוהלים/משכנות של עם ישראל "שאינם מעורבים (אחד עם השני) ושאין פתחיהם מכוונים זה נגד זה" (רש"י על אתר). מיד: "ותהי עליו רוח אלוהים" ומפיו בוקעת האימרה הידועה לכל משכיל ולומד: "מה טובו אוהליך - יעקב, משכנותיך - ישראל". ובמילים אחרות: אוהליו ומשכנותיו של עם ישראל הם טובים, מיוחדים ושונים משאר האוהלים והמשכנות של אומות העולם.

ונשאלת השאלה: האם ראייתו של בלעם הייתה ראייה פיזית, טכנית בלבד, דהיינו: הוא ראה שהם טובים ושונים רק במבנה הפיזי שלהם? והאם רק בזאת היה ניכר ייחודם?! - ולנו נראה לתרץ באופן חד-משמעי שאוהלי ומשכנות ישראל היו טובים, שונים ומיוחדים לא רק במבנה הפיזי שלהם, אלא גם במבנה הרוחני שלהם. כיצד? באיזה אופן?! במבנה הפיזי שלהם - כפי שלימדונו חז"ל ונכתב לעיל. ובמבנה הרוחני שלהם - בלעם ראה את "בתי הכנסיות ובתי המדרשות" המסומלים במילים "אוהלים ומשכנות" של עם ישראל. כלומר: בלעם ראה את ה"תשדורת הרוחנית" הבוקעת מן הבתים של עם ישראל שעל אף ישיבתם במדבר קיימו וניהלו אורח חיים יהודי "כשר למהדרין". בתים שהתורה, כמו גם, נביאי ישראל, לאורך כל הדורות, הבטיחונו שלא ייפסקו מישראל לעולם.

קשר בל יינתק זה מובע בצורה מדהימה בדברי חז"ל בכמה דוכתי: "וירא את ישראל שוכן לשבטיו". (כש)ראה שאין פתחי אוהליהם מכוונים זה לזה, אמר: ראויים הללו שתשרה שכינה עליהם" [בבא בתרא ס.]. לפי זה יובן, שבלעם הרשע ראה, בעצם, את הסמלים ואת ערכי היסוד של העם היהודי אשר באים לידי ביטוי, "הלכה למעשה": בלימוד התורה, בעשיית חסד, בצניעות, בתמימות, בהתקדשות ובהיטהרות ועוד.

וראה זה פלא, שדווקא בלעם הרשע שהיה לקוי ופגום הן מבחינה פיזית כפי שמתואר בתלמוד הבבלי [מסכת סנהדרין ק"ה:]: "שהיה חיגר ברגלו האחת וסומא באחת מעיניו" והן מבחינה רוחנית כפי שהמדרש מתארו: "שהיה משתמש בקסמים ובנבלות הפה. ושבא על בהמתו. ושהיה משחק בקובייא, קרי: הייתה זו עצם או אבן שהשתמשו בהן בימי קדם להטלת גורל ו/או למשחקי מזל" [המדרש הגדול לספר במדבר ג', ל"ב] רואה ומבין את המיוחדות הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית שקיימת בעם ישראל, מה שאין לכל אומה ולשון עלי אדמות. דווקא בלעם, ורק הוא מכל "נביאי אומות העולם", רואה שבמחנה ישראל שוררת ואמורה לשרור אוירה של קדושה, תמימות, התקדשות והיטהרות, בבחינת: "והיה מחנך - קדוש".

ויתרה מכך. הביטוי "מחנה ישראל" הוא שם נרדף לביטוי הרוחני "מחנה שכינה" באם נדרוש "סמיכות מילים" של: "אוהליך" ו"משכנותיך". כלומר: המילה "משכנות" (שהם ה"אוהלים") לא תבוא במשמעות הפשטנית של שיכון (מגורים, דירה וכו'), אלא, במשמעותה הרוחנית, קרי: שכינה. דהיינו: ערכים רוחניים נצחיים המייחדים את עם ישראל לדורותיו ולתקופותיו במהלך אלפי שנות קיומו כ"עם האלוהים": קדושה, טהרה, תורה, תפילה, חסד, צניעות ועוד.

ונראה לנו להוסיף בהקשר לזה את דבריו המחכימים והנפלאים של מו"ר הרב משה צבי נריה זצ"ל בספרו "נר למאור" על פרשיות התורה: "יסוד היסודות של מחנה ישראל זה (מה שידוע בכינוי) העמקה פנימית... כזה הוא מחנה ישראל: מרוכז אל תוכו... מופנה כלפי פנים, כלפי הקודש והמקדש...".

ומכאן, יובן לכל בר דעת ולעין כל דרישתה החד-משמעית והלא מתפשרת של התורה שיש לסלק ולהרחיק ממחנה ישראל כל זכר וכל סימן של טומאה, טומאה פיזית ממש ו/או טומאה רוחנית, כפי שהורתה לנו: "צו [ולא: אמור, דבר, בקש...] את בני ישראל וישלחו (!) מן המחנה כל צרוע וכל זב, וכל טמא לנפש: מזכר עד נקבה - תשלחו (!). אל מחוץ למחנה - תשלחום (!)". ומדוע?! - משום ש"לא יטמאו את מחניהם, אשר אני (הקב"ה) שוכן בתוכם" [במדבר ה', א' - ג']. כמו כן, תשומת ליבו של הלומד תהא נתונה לשילוש השורש "שלח", דבר המורה והמלמד על הדגשת עניין הסילוק וההרחקה.

וגם אמנה, בנייתו של "מחנה ישראל" במשך ארבעים שנות נדודי בני ישראל במדבר הייתה ונעשתה מן החוץ כלפי פנים, כלפי "התוך אל תוכו". בנייה זו הייתה ב"צורה מעגלית", כלומר: במעגל החיצוני, שהוא החלק האחורי ביותר נבנו האוהלים של השבטים, קרי: "מחנה ישראל". במעגל הפנימי יותר נבנו האוהלים של משרתי ה', הכוהנים והלווים, קרי: "מחנה לוויה" ובמעגל הפנימי ביותר, נבנה "אוהל המשכן": קודש הקודשים, ארון הקודש, הידוע לכל בשם: "מחנה שכינה".

מכל האמור לעיל, כעת יובן, שלא בכדי ושלא במקרה קטע התפילה המפורסם והמתחיל במילים: "מה טובו אוהליך - יעקב, משכנותיך - ישראל" נשזר ברבים מסידורי התפילה, למעט בסידורם של יהודי תימן, כמו גם, בסידורו רבנו יעקב עמדין שהתנגדו להכללתו "מפני שבלעם הרשע אמרה".

מי ייתן, ומשפט חשוב ונצחי זה הפותח את "תפילת השחר" של כל יהודי ויהודי, בכל אתר ואתר, ישמש ויהיה לא רק "משפט פותח", אלא, ובעיקר: "משפט מנחה", משפט מאיר דרך, מנתב ומכוון לחשיבה ולחשיבות עצמית, להעצמה ולהתבוננות אמיתית, כדי שנזכה ליישום המעשי של אחד מפסוקי התורה: "כי ה' מתהלך בקרב מחניך". אמן ואמן!

להרחיק ממחנה ישראל הטומאה
"כי ה' מתהלך בקרב מחניך" [צילום אילוסטרציה: AP]

ומכאן, יובן לכל בר דעת ולעין כל דרישתה החד-משמעית והלא מתפשרת של התורה שיש לסלק ולהרחיק ממחנה ישראל כל זכר וכל סימן של טומאה, טומאה פיזית ממש ו/או טומאה רוחנית, כפי שהורתה לנו: "צו [ולא: אמור, דבר, בקש...] את בני ישראל וישלחו (!) מן המחנה כל צרוע וכל זב, וכל טמא לנפש: מזכר עד נקבה - תשלחו (!). אל מחוץ למחנה - תשלחום (!)". ומדוע?! - משום ש"לא יטמאו את מחניהם, אשר אני (הקב"ה) שוכן בתוכם" [במדבר ה', א' - ג']. כמו כן, תשומת ליבו של הלומד תהא נתונה לשילוש השורש "שלח", דבר המורה והמלמד על הדגשת עניין הסילוק וההרחקה.

וגם אמנה, בנייתו של "מחנה ישראל" במשך ארבעים שנות נדודי בני ישראל במדבר הייתה ונעשתה מן החוץ כלפי פנים, כלפי "התוך אל תוכו". בנייה זו הייתה ב"צורה מעגלית", כלומר: במעגל החיצוני, שהוא החלק האחורי ביותר נבנו האוהלים של השבטים, קרי: "מחנה ישראל". במעגל הפנימי יותר נבנו האוהלים של משרתי ה', הכוהנים והלווים, קרי: "מחנה לוויה" ובמעגל הפנימי ביותר, נבנה "אוהל המשכן": קודש הקודשים, ארון הקודש, הידוע לכל בשם: "מחנה שכינה".

מכל האמור לעיל, כעת יובן, שלא בכדי ושלא במקרה קטע התפילה המפורסם והמתחיל במילים: "מה טובו אוהליך - יעקב, משכנותיך - ישראל" נשזר ברבים מסידורי התפילה, למעט בסידורם של יהודי תימן, כמו גם, בסידורו רבנו יעקב עמדין שהתנגדו להכללתו "מפני שבלעם הרשע אמרה".

מי ייתן, ומשפט חשוב ונצחי זה הפותח את "תפילת השחר" של כל יהודי ויהודי, בכל אתר ואתר, ישמש ויהיה לא רק "משפט פותח", אלא, ובעיקר: "משפט מנחה", משפט מאיר דרך, מנתב ומכוון לחשיבה ולחשיבות עצמית, להעצמה ולהתבוננות אמיתית, כדי שנזכה ליישום המעשי של אחד מפסוקי התורה: "כי ה' מתהלך בקרב מחניך". אמן ואמן!

מאמר זה נכתב בצער ובדמע והוקדש לעילוי נשמותיהם הטהורות והמיוחדות של ר' שלמה מזרחי זצ"ל, איש ראש העין, אשר נזדכך בייסורים ועלה בסערה השמיימה "כי נצחו אראלים את מצוקים ונשבה ארון הקודש", ושל עלם החן הראל קשת ז"ל, ממעלה אפרים אשר בבקעת הירדן, שנלקח מאיתנו בקיצור ימים ושנים כשמלאו לו 16 שנים.
ת. נ. צ. ב. ה.
תאריך:  10/07/2008   |   עודכן:  10/07/2008
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לתיירות המרפא של הרפואה המשלימה נודע באחרונה ביקוש רב בקרב רבבות ישראלים. בצד מרחצאות הספא הפופולריות, שבהן הם מוצאים מזור למדוויהם ממי המעיינות הבוקעים מן האדמה, צצו באחרונה גם מרפאות-מלח באתרים שונים ברחבי העולם. אלה מיועדות, בעיקר, לחולים במחלות כרוניות ולסובלים מאלרגיות של דרכי הנשימה, כמו אסטמה, ברונכיט, נזלת כרונית ואפילו נזקי עישון.
10/07/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"אין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחוכמה, גיבור במידותיו, ולא יהיה יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם, אלא הוא מתגבר בדעתו על יצרו תמיד, בעל דעה רחבה נכונה עד מאוד. אדם שהוא ממולא בכל המידות האלו, שלם בגופו, כשייכנס לפרדס [פשט, רמז, דרש, סוד - כל דרכי לימוד התורה] ויימשך באותן העניינים הגדולים הרחוקים, ותהיה לו דעת נכונה להבין ולהשיג. והוא מתקדש והולך ופורש מדרכי כלל העם ההולכים במחשכי הזמן, והולך ומזרז עצמו ומלמד נפשו שלא תהיה לו מחשבה כלל באחד מדברים בטלים, ולא מהבלי הזמן ותחבולותיו. אלא דעתו תמיד פנויה למעלה... מיד רוח הקודש שורה עליו".
10/07/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הנחתי בעבר ועדיין אני סבור שהמשך אחיזתו של אהוד אולמרט במושכות השלטון, היא סכנה ממשית ומיידית לשלומם של אזרחי המדינה, לביטחונה ועתיד קיומה של מדינת ישראל, ואם יצליחו תוכניותיו אף עלול הוא למזג את ישראל ברשימה אחת עם ציר הרשע המוכר לשמצה, וכל זאת על מזבח פרשיות השחיתות בהן נחקר ומתגבש לפחות באחת מהן כתב אישום נגדו.
10/07/2008  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
מעניין היה אתמול בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן באוניברסיטת תל אביב. בסימפוזיון שנערך במקום דנו בתפקיד התקשורת כחורצת גורלות אנשים, עוד בטרם הוכחה אשמתם ע"י בית המשפט.
10/07/2008  |  אודי איתן  |   מאמרים
גמילת ילד מחיתולים היא מטרה חשובה להורים ולמטפלים כאחד, וכגודל חשיבותה, כך גודלו של האתגר הניצב בפני כל המעורבים בדבר, ובעיקר בפני הילד עצמו. ילדים עם התפתחות תקינה עוברים תהליך זה בקלות יחסית בזכות יכולתם לצפות בסביבתם הטבעית וללמוד ממנה. לילדים עם אוטיזם התהליך קשה ומורכב יותר, מפני שיכולת הלמידה שלהם מתוך צפייה באחרים מוגבלת, ולכן יש לתכנן בקפידה את התערבותם של ההורים והמטפלים בתהליך.
10/07/2008  |  דגנית איתן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il