כבר שנים שמדינת ישראל מתחבטת כיצד לנהוג ביהודה ושומרון. יש הטוענים כי יש לספח שטחים אלה או לפחות את חלקם למדינת ישראל ויש הרוצים להיפטר מהם ויפה שעה אחת קודם. מצד שני עוד לפני שמדינת ישראל מחליטה בסוגייה הרת גורל זו, על קברניטיה להביט צפונה ודרומה אל הגליל והנגב, חבלי ארץ שלכאורה מהווים חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל אך למעשה רשויות המדינה שולטות בהם באופן חלקי במקרה הטוב. דומה כי מבחינת קברניטי המדינה, המדינה מתחילה בחיפה בצפון ומסתיימת באשדוד בדרום וכוללת גם את פרוזדור ירושלים.
המקרה של שי דרומי ממחיש בצורה אידיאלית את חוסר רצונה של המדינה לספק לתושבי הנגב הגנה מינימלית על רכושם. כולם מראש הממשלה ועד אחרון השוטרים יודעים כי הדרום הפך ל'מערב פרוע' אבל אף אחד לא נוקף אצבע על-מנת לשנות את המצב, האם מישהו רואה מצב בו השתוללות כה פרועה של גורמים עבריינים תתרחש בהרצליה?
אך לא רק שי דרומי, בעמק יזרעאל הוקם מחדש ארגון השומר על-מנת למנוע גניבות של מקנה ותוצרת חקלאית וההסכמה שבשתיקה מצד הרשויות לקיומו של ארגון חצי מחתרתי מעין זה מזכירה לרבים ובכללם לי עצמי את ימי המנדט הבריטי. אין פלא כי במצב כזה רשויות המדינה אינן רצויות באזורים הללו. הכפר ראמה מהווה דוגמה מצוינת לכך, זהו כפר בעל רוב דרוזי ומיעוט מוסלמי שהאזרח הישראלי המצוי יתקבל בו בברכה ובמאור פנים אך לו תכנס לכפר ניידת משטרה, השוטרים מסתכנים בנפשם.
הזנחה בתחבורה
הצפון והדרום אינם מוזנחים אך ורק בנושא אכיפת החוק, המדינה גם בוחרת להשקיע את רוב כספי משלם המיסים במדינת ת"א, כמות הכסף שנשפכה על מחלף הקריה בלבד לא הושקעה בתשתיות בצפון במשך למעלה מ-15 שנים. למעשה המחלף היחיד הנמצא מזרחית ליקנעם וצפונית לחיפה הוא מחלף אליפלט. צמתים מהפקוקים במדינה כמו צומת התשבי, צומת המוביל, צומת גולני, צומת יגור ועוד, אפילו אינם נמצאים בתכנון למיחלוף. המצב בדרום גרוע עוד יותר, המחלף הדרומי ביותר (מלבד אלה של כביש 6) הינו מחלף אשדוד. האם זה נראה למישהו כמצב נורמלי?
גם פרויקט הרכבת זוחל לאיטו בקצב חילזון. בצפון, למרות שקיים תואי העובר מחיפה דרך עמק יזרעאל לעפולה, בית שאן וצמח, תוואי בו נסעו רכבות כבר לפני 100 שנים, עדיין אין צפי לתחילת הפעלתה של רכבת. בדרום אומנם נחנך לפני מספר שנים הקו לבאר שבע (קו שעבד עד אז כקו לרכבות משא בלבד ולא הצריך הרחבה של תשתית הפסים כלל) אך רכבת לאילת הס מלהזכיר. ואולי טוב שכך, כי מהיכרותי את הנפשות הפועלות סביר כי יבחר תוואי העובר מבאר שבע לכיוון הערבה ופוצע את הנוף (צריך לתת לקבלנים להתפרנס) ולא תוואי מאשקלון, העובר במקביל לגבול מצרים.
אפילו חברות אזרחיות מזלזלות בפריפריה, בכרמיאל עיר בעלת 50,000 תושבים המשרתת ישובים בסביבתה המונים בערך כפליים אין אפילו קולנוע, תושב כרמיאל אשר חשקה נפשו בסרט צריך לנסוע עד לקריית מוצקין או נהריה ואני מניח שיש ישובי פריפריה נוספים שהמצב בהם הוא זהה.
הקיפוח המתמשך הזה הביא לאחרונה ליוזמה חדשה, הקמת 'מפלגת הצפון' וההיענות מצד תושבי הגליל נראית כרגע די מרשימה. האם מפלגה מעין זו יכולה להפסיק הזנחה הנמשכת שנים? ימים יגידו. נראה שזה תלוי המון בהתנהלות האנשים במפלגה. דבר אחד ברור מבחינתי, כדאי לצפון ולדרום לאחד כוחות על-מנת לזכות ביחס ראוי מן המדינה.