|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

אתם נצבים היום כולכם

כל בני ישראל מתייצבים ביומו האחרון של משה רבנו לכריתת ברית עם ה'. מעמד זה קשור ישירות הן למתן תורה והן למצות הקהל
25/09/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
קריעת ים סוף

מעמד שכזה לא נראה ארבעים שנה. כל בני ישראל - אנשים ונשים, זקנים וטף, שרים ושוטרים, פועלים ורועים - הכל נאספו לשמוע את דבריו של משה רבנו. רק מעטים מביניהם זכרו את מעמד הר סיני, ארבעים שנה קודם לכן, כאשר גם אז התייצבו כל בני העם במקום אחד. מאז, הועברו דברי ה' אל העם דרך משה וממנו אל הזקנים, אשר הקהילו קבוצות-קבוצות ומסרו להם את המצוות.

וכך מתארת זאת התורה בפתיחת פרשתנו: "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלקיכם, ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם, כל איש ישראל. טפכם נשיכם וגרך אשר בקרב מחנך, מחוטב עציך עד שואב מימיך". ביום מותו של משה היה המעמד, אומר לנו רש"י, היום בו סיים את כתיבת ספר התורה הראשון בהיסטוריה, היום בו העניק את שירת "האזינו" ואת ברכתו לשבטים, היום בו העביר את ההנהגה לידי יהושע.

הנימוק לאסיפה הענקית הזו - ניתן לשער שעם ישראל מנה 2.5-3 מיליון איש - נאמר במפורש בפסוק הבא: "לעָבְרֶך בברית ה' אלקיך ובאלתו אשר ה' אלקיך כורת עימך היום". אך מדוע צריך לאסוף מיליונים לברית זו? מדוע אי-אפשר להסתפק בשרשרת ההעברה הרגילה, כפי שנעשה למשל בציווי על הקמת המשכן או בפתיחת פרשת "קדושים"?

תחילה נראה מי ומי היו הנאספים. אומנם התורה מוסרת לנו רשימה מלאה, אך בפירוש פרטיה נחלקו כמה ממפרשינו.

ר' אברהם אבן עזרא סבור, שהרשימה הולכת מהנכבד אל הפשוט: ראשי השבטים שהם הנשיאים, הזקנים, השוטרים, הגברים, הילדים, הנשים, הילדות והגרים. ובדומה אומר החזקוני: "כולכם - חשוב ושאינו חשוב".

ר' עובדיה ספורנו מציין, שהתורה מונה תחילה את הנשיאים, השרים, השופטים והשוטרים משום ש"על כל אלו הראשים מוטל להורות להמון מה טוב להם, שיקבלו או שימאנו". לאחר מכן נזכרים הנשים והטף, שכן על האבות והבעלים מוטלת האחריות לכך שישמרו את המצוות. ולבסוף - פשוטי הפועלים: "מן הראשון שבחוטבים עד האחרון שבשואבים".

הרמב"ן מזכיר את הדמיון למעמד הר סיני ומציין, שהקהלת העם כולו נבעה מכך "שאתם עומדים ומזומנים לפני ה' כדי לעמוד בבריתו, כי לקבל התורה בביאורה נאספו אליו". המילים "ראשיכם שבטיכם", ממשיך הרמב"ן, הן הכלל שאחריו בא הפירוט של הבכירים: זקניכם ושוטריכם. "כל איש ישראל" הם הגברים, ואחר כך באים הילדים והנשים והגרים והערב רב. ומדוע הילדים? "והביא שם הטף להביאם בברית, כי אפילו עם הדורות הבאים יכרות ברית".

הנצי"ב, בפירושו "העמק דבר", אומר שיש בעם ישראל ארבע מדרגות: ראשים, תלמידי חכמים, המון עם ה', ונשים ועבדים וטף. הדרישות מהם אינן זהות, וממילא שכרם ועונשם אינם זהים. אבל "אף על גב שכל אחד נידון בפרט לפי מה שהוא אדם, מכל מקום כל אחד גורם להכריע לכלל אם לשבט אם לחסד". הנצי"ב מזכיר את דברי חז"ל המפורסמים, לפיהם על כל אדם לראות עצמו כחציו זכאי וחציו חייב, ואת כל העולם כאילו חציו זכאי וחציו חייב. עשה מצוה אחת - הכריע את עצמו ואת העולם כולו לכף זכות; והיפוכו אם עבר עבירה אחת.

לשם מה?

ובכן, הבנו מיהם שנדרשו להתייצב ומדוע פורטו בצורה כה מדוקדקת. אך שאלתנו הקודמת נותרה במקומה: לשם מה כל המעמד הזה?

לכאורה זהו שחזור של מעמד הר סיני, אך למעשה יש הבדלים משמעותיים. במתן תורה בא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, באש וקולות וברקים וענן כבד, ונתן את עשרת הדברות - עקרונות יסוד של עם ישראל. כאן הנותן הוא משה רבינו, בלא כל הסימנים הנלווים לגילוי שכינה. הוא גם אינו חוזר על כל העקרונות הבסיסיים, אלא מתמקד - בפרשתנו ובפרשות הבאות - בשניים: האפשרות לחזור בתשובה וקיומם של שכר ועונש.

ובכל זאת, יש גורם אחד זהה בין שני המעמדות: כריתת ברית. למחרת מתן תורה, בפרשיה שכמעט ונבלעת בין המצוות של פרשת "משפטים" לבין מעשה המשכן המתחיל בפרשת "תרומה", כורת משה ברית בין העם לבין ה'. הוא קורא בפניהם את "ספר הברית" (רש"י: החלק של התורה שכבר היה כתוב אז - מתחילתה ועד מתן תורה) וזורק עליהם את דם הברית. ואילו אצלנו אומר משה במפורש: "לעברך בברית ה' אלקיך". ובסיומו של אותו יום, כאמור, משלים משה את כתיבת ספר התורה.

לכן, המעמד של פרשתנו הוא השלמתו של מעמד הר סיני. הדברים נאמרו במפורש בפרשה הקודמת: "אלה דברי הברית אשר צוה ה' את משה לכרות את בני ישראל בארץ מואב, מלבד הברית אשר כרת איתם בחורב". במתן תורה ניתנו המצוות, בני ישראל צוו על עשייה והוזהרו על אי-עשייה. בארץ מואב הם מקבלים את האפשרות לחזור בתשובה אם יסורו מן המצוות, ומודגש בפניהם מתן השכר למקיימים והעונש לעבריינים.

כעת נבין מדוע מדובר במעמד של העם כולו. רק עם ישראל כולו יכול לקיים את התורה כולה. יש בה מצוות לגברים ומצוות לנשים; מצוות לחקלאי ומצוות לסוחר; מצוות התלויות במקדש ומצוות התלויות בארץ; מצוות לכהנים, מצוות ללוויים ומצוות לישראלים; מצוות לאזרח ומצוות לגר. כיוון שכך, הייתה התורה צריכה להינתן בהר סיני לעם כולו, שכן אם מישהו יחסר - קיום התורה לא יהיה מלא. ומאחר שהברית בארץ מואב היא השלמת הברית בסיני, גם כאן צריך להיות נוכח העם כולו.

לאור זאת נבין גם מדוע מצות הקהל כוללת את העם כולו. פעם בשבע שנים, בחג הסוכות שלאחר שנת השמיטה, הצטוו כל ישראל לעלות למקדש ולשמוע קריאת קטעים מן התורה מפי המלך. כפי שאומר בצדק הרב ד"ר מאיר גרוזמן (בספרו "קרא שמיטה"), מצות הקהל גם היא מעין שחזור חלקי של מעמד הר סיני, וכפי ששם היו כל העם - כך גם במצות הקהל.

הסבר זה מאפשר לנו להבין עוד נקודה תמוהה: מיקומה של מצות הקהל בתורה. זוהי המצוה הלפני אחרונה והיא מופיעה בפרשה הבאה, פרשת "וילך". מדוע המתין משה כמעט עד לשעתו האחרונה כדי לתת אותה? מדוע לא ציווה עליה יחד עם סט המצוות הנוגעות למקדש והמופיעות בפרשת "ראה"? אלא שמשה המתין עד להשלמת ברית סיני באמצעות ברית מואב, ואז יכול היה לצוות על השחזור העתידי של אותו מעמד.

זהו לקח בסיסי המתאים מאין כמותו לקראת יום הדין: התורה שייכת לכולם ויכולה להתקיים רק על-ידי כולם. לכל יהודי יש בה חלק, לפי מידתו ויכולתו. כל אחד תורם את חלקו למאמץ הכללי של שמירת התורה, המצוות והמוסר.

תאריך:  25/09/2008   |   עודכן:  25/09/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אתם נצבים היום כולכם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמואל ר.
25/09/08 15:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על גבול גרמניה-אוסטריה מוליכות דרכים עקלקלות בין הרים מיוערים ובין עמקים מוריקים, בין שדות פורחים לבין נחלים, פלגים ונהרות. במעמקי נוף עוצר-נשימה משובצות טירות עתיקות, כנסיות בוואריות ועיירות טיפוסיות, המקנות למטייל אווירה של ארץ שלווה ורוגעת.
25/09/2008  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הרב עובדיה יוסף הוא, כנראה, איש גדול בתורה, אבל כאשר עניינים פעוטים יותר עולים על שולחנו, כמו עתידה של מדינת ישראל, הוא מתקשה להגיע להחלטות הנכונות. כך זה היה בעת שיצחק רבין ושמעון פרס ויוסי ביילין ייחלו לתמיכתו בהסכמי אוסלו לפני כחמש עשרה שנים - וכך זה קורה בימים אלה.
24/09/2008  |  דר' חיים משגב  |   מאמרים
כשמזכירות מפלגת העבודה החליטה שגולדה מאיר תחליף את לוי אשכול המנוח - חבריה התכוונו, כדרכם, לפתור בעיה של מפלגת העבודה, ולא לעשות משהו למען המדינה. לו חשבו על טובת המדינה, לא היו בוחרים לראשות הממשלה אשה חולה (גולדה מאיר התפטרה מהממשלה וממזכירות מפלגת העבודה כשנתיים לפני כן עקב החמרה במחלתה. אחר כך במשך כל כהונתה, נהגה להיעלם ליום ממשרדה, כדי להמשיך בטיפולים נגד הסרטן שהיכה בה), שיכולתה הקוגניטיבית הייתה בתהליכים מתקדמים של ירידה.
24/09/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אקדמות מילין
24/09/2008  |  עו"ד אלעד סטופל  |   מאמרים
פעם הערכתי את מיקי רוזנטל. חשבתי שהוא מבשר רוח חדשה לעיתונות הישראלית, אלא שהסרט שיטת השקשוקה מוכיח לצערי בדיוק ההיפך. רוזנטל ממש לא דומה למייקל מור והסרט שלו עושה פרסוניפיקציה לעצמו, יותר מאשר מחדש לנו על סוגית הון ושלטון.
24/09/2008  |  מוני מרדכי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il