|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

משא-ומתן זהיר

יועציו של הנשיא אובאמה ממליצים כי ארצות הברית תחדש את הדיאלוג עם סוריה ותשתתף באופן פעיל במשא-ומתן בינה לבין ישראל על הממשלה החדשה בישראל להבהיר לסוריה וארצות הברית כי סוריה חייבת להוכיח במעשים כי היא מוכנה להתנתק מ"ציר הרשע" וכי השלום עימה יושג בשיטת השלבים.
07/12/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  אמירות איסלאמית קיצונית
  להפסיק את ההשמצות
  קיפאון מיותר
  מנה אחת אפיים
  סוריה עכשיו

כל מי שראה בימים האחרונים את המראות ממומבאיי לא יכול היה שלא להתרשם מעוצמת הטרור המוסלמי הקיצוני והרצחני.

הקיצוניות האיסלאמית נתמכת באזורנו על-ידי מדינות כמו אירן וסוריה הדוגמא הבולטת לכך היא "ציר הרשע" שהן הקימו, והכולל את ארגוני החיזבאללה, החמאס והג'האד האיסלאמי.

סוריה לא מפסיקה לחלום על הרגע שבו תשוב ותשלוט בכל רמת הגולן, היא מטילה עכשיו את יהבה על הנשיא האמריקני החדש ברק אובאמה שיחדש עימה את הדיאלוג וילחץ על ישראל לסגת מכל חלקי רמת הגולן.

במקרה שהתרחיש הזה יתממש אנו עלולים לראות, בתוך זמן קצר, את חיילי "משמרות המהפיכה" האירניים מתפרסים ברמת הגולן ומתכננים את ההתקפה הבאה על ישראל.

ממשל בוש התנגד בתוקף לחידוש המשא-ומתן בין ישראל לסוריה בתיווך טורקי אך כשראש הממשלה אהוד אולמרט ביקש מההנהגה הטורקית לתווך בין ישראל לסוריה נאלץ ממשל בוש ליישר קו עם בת בריתו ישראל.

הממשל האמריקני היוצא ראה בסוריה מדינה התומכת בטרור נגד ישראל והתומכת בארגוני החבלה הלוחמים בה כמו החמאס והג'האד האיסלאמי, כמי שמנסה לפעול גם נגדו ומעודדת ומסייעת לארגוני הג'האד העולמי הפועלים בעירק נגד חיילי ארצות הברית.

כל זה לא עניין במיוחד את ראש הממשלה אהוד אולמרט שהיה נחוש בכוונתו להתקדם בערוץ מול הסורים לפני שיפנה את כיסאו בלשכת ראש הממשלה בגלל החשדות הרבים כלפיו הנובעים מעשי השחיתות שלו.


כיצד התחדש המשא-ומתן עם הסורים?

לאחר כישלון "שיחות שפרדסטאון" בין ישראל לסוריה בינואר 2000, שניהל ראש הממשלה ברק עם שר החוץ הסורי פארוק א-שרע בחסות הנשיא קלינטון היה קיפאון ממושך בערוץ הזה. בינואר 2004 התחילו הטורקים במגעים עם הסורים וניסו לעניין את ראש הממשלה דאז אריאל שרון בנושא. לשרון הייתה עמדה תקיפה מאוד בנושא הסורי, הוא ראה בסוריה מדינה התומכת בטרור והעריך שגם הממשל האמריקני סבור כך ולכן הוא דחה את הרעיון.

הטורקים לא אמרו נואש והמשיכו בגישושים עם הסורים ואחר כך נכנסו לעניין גם השוויצרים. המגעים נמשכו במשך כשנתיים וחצי ומשרד החוץ הישראלי היה מודע להם, הם נחשפו לציבור רק בינואר 2007.
חודש לאחר מכן ביקר ראש הממשלה אהוד אולמרט בטורקיה ונפגש עם ראש ממשלת טורקיה. מייד אחר כך הוסמכו הטורקים על-ידי ישראל לקיים גישושים חשאיים עם סוריה שהתקיימו למעלה משנה. ב-21 במאי השנה התחילו רשמית השיחות העקיפות בין ישראל לסוריה בתיווך טורקי.

הצוות המתווך הטורקי כולל שלושה אנשים שמנהלים את המגעים עם הסורים מאז ינואר 2004. השיחות הרשמיות התקיימו בטורקיה כשנציגים של ישראל וסוריה יושבים בחדרים נפרדים והצוות הטורקי מתווך ביניהם. יש התקדמות בשיחות והן עומדות בפני הכרזה על פתיחת משא-ומתן ישיר בין שתי המדינות. השיחות נעצרו מכיוון שהנשיא בשאר אסד ממתין לכניסתו של הנשיא האמריקני החדש ברק אובאמה לתפקידו ולממשלה החדשה בישראל.


רמת הגולן תמורת פרידה מציר הרשע?

סוריה הציגה בשיחות עמדה בלתי מתפשרת כי על ישראל לסגת לקו ה-4 ביוני 1967. מקורות שונים מדווחים על נכונות סורית לשנות, בתמורה לנסיגה מלאה של ישראל מהגולן, את מדיניות החוץ שלה בכל הקשור לקשר שלה לאירן, חיזבאללה וחמאס, אך לידיעות אין אישור משום מקור.

חידוש המשא-ומתן בין ישראל לסוריה חיזק את מעמדה של ישראל בעולם מבחינה מדינית אך סייע לסוריה להיחלץ מהבידוד שבו הייתה נתונה.

זאת ועוד הסורים טוענים שראש הממשלה אולמרט הסכים לפיקדון שנתן בזמנו ראש הממשלה המנוח לממשל האמריקני בדבר נכונות לנסיגה מלאה מרמת הגולן: בכך למעשה הסכים אולמרט לויתור מסוכן מבלי לקבל שום תמורה וללא התייעצות עם הממשלה,הכנסת והעם בישראל.

אולמרט מצידו מעולם לא הכחיש את הטענה הזו של הסורים.

הנה, לפני כמה ימים פירסם עיתון הארץ ידיעה כי הנשיא בוש שאל את ראש הממשלה אהוד אולמרט בביקורו האחרון בבית הלבן "מדוע אתה רוצה לתת לאסד את הגולן ללא תמורה ?" תשובתו של אולמרט כי הוא רוצה לנתק את אסד מאירן לא שכנעה את הנשיא בוש, הוא הקשה על אולמרט ואמר "מדוע שתאמין לו?", אולמרט לא השיב. יצוין כי לשכת ראש הממשלה לא הכחישה את הידיעה.


שלום עם סוריה בדורנו?

נראה שהדרך לשלום עם סוריה עוד ארוכה, סוריה נוקטת מדינות נוקשה ועוינת לישראל, חידוש המשא-ומתן עימה ביוזמתו של ראש הממשלה אולמרט מתפרש על ידה כחולשה של ישראל וסביר להניח שבשאר אסד ימשיך במדיניות האנטי ישראלית הזו. העובדה שסוריה מסרבת בעקשנות לשום צעד של בניית אמון עם ישראל כמו החזרת עצמותיו של המרגל הישראלי אלי כהן ז"ל או כל צעד אחר, מעידה כאלף מונים במי מדובר. לכל ראש ממשלה בישראל יהיה קשה מאוד לשכנע את הציבור בישראל כי סוריה אכן חפצה בשלום אמת עם ישראל.

למרות חידוש המשא-ומתן בין ישראל לסוריה ביוזמתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט,נראה כי הציבור בישראל איננו מתרשם מכך. סקר "מדד השלום" שמנהל פרופסור אפי יער מאוניברסיטת ת"א מאז שנת 1994 מעיד כי רוב הציבור בישראל מתנגד לנסיגה מלאה מרמת הגולן. הסקר האחרון מחודש אוקטובר השנה, חוזר בעקביות על הממצאים הקודמים כי כ-70 אחוזים מהציבור מתנגדים לחתימה על הסכם שלום מלא עם סוריה תמורת נסיגה מלאה מרמת הגולן , 15 אחוזים מהציבור תומכים בכך ואילו 15 האחוזים הנותרים לא הביעו עמדה ברורה. על-פי הסקר הרוב המכריע של הציבור מתנגד לנסיגה מלאה מרמת הגולן מסיבות ביטחוניות ובכל מקרה הוא סבור שהחלטה כזו צריכה להיות מאושרת גם במשאל עם ולא רק בממשלה ובכנסת.


אובמה טוב לסורים

"פורום סבן" שהתכנס לפני כמה ימים בוושינגטון הגיש המלצות לנשיא החדש ברק אובאמה לשנות את המדיניות של ארצות הברית כלפי סוריה. בין ההמלצות החזרת השגריר האמריקני לסוריה והשתתפות פעילה של ארצות הברית בשיחות התיווך שמנהלת טורקיה בין ישראל לסוריה. יועציו של אובאמה כבר מפיצים כי הנשיא החדש תומך בדיאלוג עם סוריה וכי סביר שהוא יאמץ המלצות אלה. הנשיא בשאר אסד בודאי מחכך ידיו בהנאה, הנה הוא הצליח ל"סגור" על ישראל, הוא השכיל לצאת מהבידוד בינלאומי והנה גם ארצות הברית תצטרף למכבש הלחצים על ישראל לסגת באופן מלא מרמת הגולן.


שלום בשלבים כרשת ביטחון

הממשלה החדשה בישראל צריכה להמשיך במשא-ומתן עם סוריה לא בגלל הלחצים הצפויים מצידו של הממשל האמריקני החדש אלא מפני שזהו האינטרס של ישראל להגיע לשלום עם סוריה. אולם המשא-ומתן צריך להיעשות בשלבים ורק לאחר שישראל אכן מוודאת כי השיגה את יעדיה הביטחוניים כתוצאה מן המשא-ומתן. ישראל צריכה להמשיך בגיוס לחץ בינלאומי לבידודה של סוריה וניתוקה מ"ציר הרשע", היא צריכה לפעול למען החלשתה לא למען חיזוקה. על הממשלה החדשה להעמיד את סוריה במבחן, אם אכן היא חפצה באמת בשלום מדוע שהדבר לא יושג למשל בשלבי ביניים? למשל בשלב הראשון החזרת חלק מן הגולן תמורת הסכם אי לוחמה והינתקות מאירן, ורק לאחר שאכן סוריה תעמוד בהסכם אפשר יהיה לפתוח במשא ומן על הסדר הקבע. במקרה כזה יכולה ישראל לפנות את האזור הצפון מזרחי של רמת הגולן ולהעביר לשליטה סורית את הישובים הדרוזים בגולן מבלי שפינתה את הישובים הישראלים או וויתרה על אחיזתה ברמה. אם אכן יחליט הנשיא בשאר אסד לעשות תפנית אסטרטגית שתיבחן לאורך מספר שנים תמשיך ישראל את המשא-ומתן עימו על שאר הנושאים הקשורים להסדר הקבע.


לא לתגמל את הטרור?

בשאר אסד חייב להבין שאיננו יכול להשליך את יהבו על הנשיא החדש אובאמה מכיוון שהכתובת שלו נמצאת בירושלים בלבד. תפקידה של הממשלה החדשה בישראל להבהיר לו זאת. הממשלה החדשה צריכה לגשת למשא-ומתן עם סוריה מתוך נחישות ותקיפות ולא מתוך וותרנות מראש.ראש הממשלה החדש צריך להבהיר כבר בפגישתו הראשונה עם הנשיא אובאמה כי סוריה נמצאת במבחן וכי גם ארצות הברית צריכה להבהיר זאת לנשיא אסד. סכנת הטרור העולמי לא חלפה מן העולם וארצות הברית וישראל נמצאות באותו המחנה. מי שנמצא בצד האחר של המתרס התומך בטרור, מאכסן אותו ומעודד אותו הוא הנשיא הסורי בשאר אסד. לכן אסור לתת פרס לטרור.

תאריך:  07/12/2008   |   עודכן:  07/12/2008
יוני בן מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אי אפשר היה לי שלא להזיל דמעה למקרא הראיון שנוהל עם בכירי האוצר ושפורסם ב-TheMarker בשבוע החולף. מסכן האוצר! הוא כל כך רצה לתת כסף, כל כך רצה להשקיע הרבה כסף, בפריפריה, ברופאים המרדימים, ברופאים המתמחים, בשיפור השירות הרפואי ובשינוי מערך הרפואה הציבורית עד ש ... הוא וקופת החולים הכללית לא הסכימו לקבל את הצעות ועדת אמוראי (זו הוועדה שקדמה לבוררים, שהציעה לשנות נהלים ותקינות שקיימים מזה כ-25 שנה ושלא עונים יותר על צרכי מערך רפואי מודרני, גם אם אנכרוניסטי כבארץ), עד ש ... הם לא הסכימו להצעת הבוררים לדון בנושאים האלה, עד ש ... הם עתרו לביה"ד לעבודה שיורה לבוררים לעסוק בשאלה בכמה לשנות את משכורות הרופאים ותו לא! האוצר וקופת חולים כללית רצו כל כך ... ולא נתנו להם ...
07/12/2008  |  פרופ' אבי וינברום  |   מאמרים
מסע הרצח שהתחולל ברחובות מומביי עורר בקרב רבים תהיה האם אנו חוזים בטרור חדש שכמוהו לא ידענו, החורג אפילו מרמת הרצחנות המוכרת מפעילותם של ארגוני טרור בעבר, או שמא מדובר בדבקות בעקרונות ההפעלה הבסיסיים של אסטרטגיית הטרור, אותם מנצלים מתכנני פעולות כאלה להשגת קשת של יעדים מוכרת וידועה מראש.
07/12/2008  |  יורם שוייצר  |   מאמרים
במשפט האנגלי, ממנו הועברו למשפט הישראלי ערכים ועקרונות יסוד, ישנו עקרון האומר: "מי שבא לבג"צ - חייב לבוא עם ידיים נקיות". מאחר וציפי לבני היא עו"ד בהכשרתה ומקצועה, העיקרון הזה ידוע לה היטב. מכאן יש להבין - את רצונה ושאיפתה לנהל פוליטיקה אחרת, במיוחד שהיא הצטיירה בעיני הציבור כאשת עקרונות ונקייה משחיתות וקומבינות. קו זה בפוליטיקה יכול לתת לה תומכים רבים, במידה והיא תוכל להחזיק בו לאורך ימים. מאידך, יש אפשרות סבירה למצוא גם מגרעות ו"לכלוכים" על ציפי לבני - במיוחד שהייתה בצמתים המרכזיים של החלטות שגויות בממשלה, במלחמת לבנון השניה ובהחלטות כלכליות.
07/12/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
קשה שלא להתרשם מאוסף המאמרים, הפמיניסטיים לכאורה, הצצים לאחרונה תחת כל אתר אינטרנט רענן, ובכל אמתלה שהיא. לכל בר דעת בוודאי יצרמו הקריאות הסוחפות, של אותם אנשים שקול הצדק והשוויון בגרונם, להעדיף ולהצביע בעד נשים באשר הן – רק בשל היותן נשים, ולא חלילה בגין כשרונן העילאי. אין ספק כי אילו מישהו היה קורא לבחור בגברים רק בשל היותם גברים - מיד היו מזדעקות כל התנועות הפמיניסטיות הרדיקליות וקוראות כנגד ההסתה והגזענות, כביכול.
07/12/2008  |  ד"ר מוטי חיימי  |   מאמרים
קסאמים על שדרות והנגב
07/12/2008  |  שי ברק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il