|   15:07:40
  אורי שטרוזמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

דבר השלום וכזבו בימים ההם ובזמן הזה

הפוליטיקאים, מקוששי הקולות לקראת הבחירות, אינם יכולים להרשות לעצמם לומר לאזרחי ישראל: אין סיכוי לשלום אמת בדורנו, כי באמירה זו ישלחו את הבוחרים להצביע לנוטעי תקוות השווא
19/12/2008  |   אורי שטרוזמן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
להתחזות כרודפי שלום [צילום: AP]

השיטה להתחזות כרודף שלום כדי להשיג מטרות שלא ניתן היה להשיגן בשדה הקרב אינה חדשה. אנו, החוגגים עתה את חג החנוכה, מכירים אותה מספר החשמונאים, שבו מסופר כיצד גבר טריפון, שר צבאו של אנטיוכוס, על יונתן החשמונאי

עשרות שנים אני קורא יום יום ברציפות ובעיון את עיתון הארץ - את החדשות ואת המאמרים. אני בוחן ולומד את כל נימוקי הכותבים נגד הכיבוש הישראלי ביהודה ובשומרון ואת היתרונות הטובים הצפויים לעם היהודי מהקמת שתי מדינות לשני העמים בארץ ישראל המערבית, כך שכל עם ישכון לבטח במדינתו - הערבים במדינת פלשתין והיהודים (ולמעלה ממיליון ערבים) במדינת ישראל. מדי יום או יומיים, בשעת ליל מאוחרת, אני מהרהר במעשי ובמחדלי ביממה שחלפה, חושב היכן טעיתי ומה שכחתי כדי שבבוקרו של יום אוכל לתקן את הטעות. מדי פעם חלפה במוחי השאלה הטורדנית: כיצד זה, למרות דבקותי בעיתון החשוב הזה ובקריאת מאמריהם של טובי המלומדים והעיתונאים בעלי האמונה בבוא השלום לעמנו עם חיסול הכיבוש, לא השתכנעתי?

יכולתי לפטור את עצמי מעיסוק בשאלה זו בכך שאומר לעצמי כי אין לצפות ממני, בהגיעי לגיל שיבה, לשנות דעה שנקבעה בתודעתי מאז עמדתי על דעתי עת הגעתי למצוות. אבל, בהכירי את עצמי, תשובה זו אינה הולמת את אישיותי, לא בימים עברו ולא עתה. בימים אלה, כאשר שינוי הדעה מקצה לקצה (במיוחד מהקצה הימני לקצה השמאלי) הוא שינוי מקובל בחברה הישראלית ומזכה את המשנה בתרועות הידד, אין סיבה שלא לשנות את הדעה.


שלום כמו בין הולנד לצרפת

בחנתי את הטיעונים הבאים מצידה השמאלי של הקשת הפוליטית, והם נשמעו הגיוניים: כאשר שניים טוענים לזכויות על כברת הארץ, חלוקתה ביניהם היא צודקת, שהרי כך שנינו מפי חכמינו ז"ל: "זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי - יחלוקו". החשש שמא קיומה של מדינה דמוקרטית מהים ועד הירדן יביא עליה בדרך דמוקרטית את שלטון הרוב הערבי, מהלך עלינו אימים, שהרי למרות אמונתנו כי כל בני האדם שווים ולמרות רצוננו בשלטון דמוקרטי אמיתי, אין אנו רוצים בשליטת הרוב הערבי על המיעוט היהודי. הזכות להגדרה עצמית של עם במדינתו שלו, המחייבת הקמת מדינה לכל עם, נשמעת מוכרת לפחות מאז דרישתנו מאומות העולם להכיר במדינת העם היהודי. לכן, כמעט והושטתי יד בהסכמה לבעלי דעות אלו.

אבל, עניין טורדני אחד, לא פעוט ערך, לא נתן לי מנוח: מה יקרה אחרי שתוקם המדינה הפלשתינית? האם שלום אמת ישרור בינה לבין ישראל כמו, למשל, בין הולנד לצרפת, או כמו בין גרמניה לצרפת, למרות שאיבדו את מיטב בניהן במלחמות שניהלו זו כנגד זו במאה הקודמת? לשאלה זו אין מענה במאמריהם של המלומדים. איש מהם אינו כותב, אף אחד לא אומר, שעם ביטול הכיבוש והפיכת הקו הירוק, שנקבע אחרי מלחמת השחרור, לקו הגבול הקבוע בין מדינת ישראל למדינה הפלשתינית, ישכון עם ישראל לבטח במדינתו. אפילו החזרה לקווי החלוקה על-פי החלטת האו"ם אינה מוצגת כאופציה לשלום אמת.

בכל מאמר ובכל הרצאה המהללים את סיום הכיבוש כמזור לבעיות ישראל, אני מחפש את האמונה בשלום אמת ואיני מוצא אותה בהם. כל מנהיגינו - הזקוקים לקולות הבוחרים ולעין טובה ממנהיגי העולם - מבטיחים "תהליכים מדיניים". כל המדברים על סיום הכיבוש מציעים פתרונות לביטחון ישראל: מדינה פלשתינית מפורזת, כוחות בינלאומיים להבטחת הפירוז והביטחון וכיוצא באלו פתרונות של משענת קנה רצוץ. איש לא יכול להבטיח שהפירוז לא יהיה ללעג (ראו את מנהרות עזה) ושהכוח הבינלאומי לא יורחק ביום פקודה בהוראת נשיא המדינה הפלשתינית, כי תקום (כהוראתו של נשיא מצרים נאצר, בזמנו, להרחקת כוח האו"ם ממשימותיו בעזה ובסיני ולסילוקו מאדמת מצרים). אין הסבר בדבריהם מדוע העם הערבי, המצטייר בטיעוניהם כעם שוחר שלום, מעלה לשלטון בחבל עזה, בדרך דמוקרטית, את חמאס (המעוניין בחיסולה של ישראל) ולמה האליטות במצרים (בניגוד ל"אליטות" בישראל) מפגינות נגד השלום עם ישראל.

לא קראתי ולא שמעתי את המאמינים בכינונו של שלום אמת עם קץ הכיבוש, מספרים על מנהיגים ערבים בישראל, ברשות הפלשתינית, במצרים או בכל מקום אחר ברחבי תבל הקוראים לסילוקו של נשיא אירן מתפקידו בגלל שאיפתו העזה למחוק את ישראל מעל פני האדמה. אם כך, מדוע אאמין שחיסול הכיבוש - למרות הטיעונים ההגיוניים בזכותו - יביא תרופה למכאוביה של ישראל? אחרי ככלות הכל, רצוני לחיות גובר על הרצון לעשות צדק (כמתחייב ממאמריהם) בין היהודים והערבים בארץ ישראל.

מדוע מאמינים התמימים באפשרות של שלום בינינו לבין הערבים? נראה כי ההסבר לכך נמצא בדברי הכותבים והנואמים בזכותו. לדבריהם, היעדר אמונה בשלום - משמעו היעדר תקווה לעם. ובהיעדר תקווה - איך יחיה העם? האם לנצח - הם מאיימים עלינו - נחיה על חרבנו? הפוליטיקאים, מקוששי הקולות לקראת הבחירות, אינם יכולים להרשות לעצמם לומר לאזרחי ישראל: אין סיכוי לשלום אמת בדורנו, אולי אף לא בימי בנינו, כי באמירה זו ישלחו את הבוחרים להצביע לנוטעי תקוות השווא.

ומדוע ערביי ארץ ישראל קוראים לשלום? מדוע קרה שערפאת שינה לפתע את טעמו ובמקום שלושת הלאווים של חרטוּם החל לשאת זמירות של שלום? מתברר שהיה טעם בשינוי: הזמירות נשאו פרי. רבים התפתו להאמין להן, ומנהיגי ישראל מיהרו להרימו מהקרשים ולתת לו נשיאות בגדה המערבית ובחבל עזה.


לבל יוּשבַּת מאנוש זִכרנו

השיטה להתחזות כרודף שלום כדי להשיג מטרות שלא ניתן היה להשיגן בשדה הקרב אינה חדשה. אנו, החוגגים עתה את חג החנוכה, מכירים אותה מספר החשמונאים (ספר המכבים) א' (פרק י"ב), שבו מסופר כיצד גבר טריפון, שר צבאו של אנטיוכוס, על יונתן החשמונאי: "וירא טריפון את חיל יונתן כי רב הוא ויירא משלוח בו יד ויתחסד ויבא בכבוד לקראתו... ויאמר אליו מדוע תיגע את העם אשר ברגליך ואין מריבה בינינו. שלח אותם איש לאהלו ובחר לך מתי מעט ויעמדו אתנו ובא עמדי לעכו... ויאמן יונתן לדבריו ויעש ככל אשר דבר... ויהי בבואו לעכו ויסגרו אנשי עכו את דלתי העיר ויתפשו את יונתן ואת אנשיו הכו לפי חרב". ואז, מסיים המספר פרק זה באמירה בעלת משמעות גם לדורנו: "וכל הגויים מסביב חשבו לבער את העם מן הארץ. כי אמרו אבד ראש מיהודה ועוזר אין ועתה נקומה עליהם ונשבית מאנוש זכרם".

כאשר אין אמונה בשלום אמת, אין הצדקה להטיף לו. והרי אין בנמצא מאמר המשכנע בהשגתו של שלום כזה באמצעות ויתורים כלשהם. בהיעדר אמונה כזו - מוטב להסביר לעם שאין ערך לוויתורים, כי בעקבותיהם לא יבוא השלום. חשוב להסביר זאת גם למנהיגי עולם ולומר להם בוקר וערב שאין אנו מאמינים בקריאות השלום של הערבים. אל נשלה אותם בדברי הכזב על שלום אפשרי. מעשיהם של הערבים, חינוך ילדיהם, אמונתם, אינם מצביעים על כוונת אמת לשלום אמת בינינו לבינם. בתוך עמי אני יושב, ואני יודע שרבים סבורים כמוני, אך מעדיפים לעצום עיניהם מראות את המציאות נכוחה ולהיתפס לתקוות השווא המוצגות בפניהם על-ידי כל ראשי המפלגות (כמעט).

התהליכים מדיניים, ככל שיתקיימו, וכל הסדרי הביניים למיניהם חייבים לשקף את הכרת האמת. אם נגזר עלינו לחיות על חרבנו (בין אם היא שלופה ובין אם נתונה בנדנה), עד שישלימו באמת עם קיומנו כמדינה יהודית - מוטב כך, מאשר נילכד במלכודת פתאים, ויושבת מאנוש זכרנו.

אורי שטרוזמן, שופט מחוזי (בדימ.), מילא וממלא תפקידים ציבוריים שונים, ביניהם כחבר בצוות המכון לאסטרטגיה ציונית להכנת חוקה למדינה.
תאריך:  19/12/2008   |   עודכן:  19/12/2008
אורי שטרוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דבר השלום וכזבו בימים ההם ובזמן הזה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
19/12/08 12:24
 
התדהמה !
20/12/08 10:47
2
אדם מן הישוב
19/12/08 13:32
3
קורן נאוה,טבריה
20/12/08 05:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה לבני נורא נורא מרוצה מן הרשימה שנבחרה הלילה על-ידי ערביי ארץ ישראל, שהם הגוש העיקרי של בוחרי קדימה. הבה ונראה מהי אותה רשימה נפלאה ומידותיה התרומיות:
19/12/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
ישראלים רבים חולמים לחיות בסקנדינביה. איך אפשר לומר "לא" לקיץ ממוזג, נופים ירוקים, שלג שמחזיק מעמד יותר משעה וחצי, משכורות גבוהות, ביטחון סוציאלי, שקט ביטחוני והיעדר מיעוטים עוינים. אומנם המיסים קצת גבוהים, אבל השירותים הרפואיים מעולים והאוכמניות גדלות חופשי בכל פינה. למי שאוהבים בלונדיניות טבעיות ותמירות, אשר לא מהססות להשתזף בעירום - סקנדינביה היא ממש גן עדן. מי מאיתנו לא חלם לגור ביום מן הימים בקופנהגן או באוסלו במקום בפתח-תקווה או בחדרה? וכמה מאיתנו נסעו לאילת - לא כדי לצפות באלמוגים אלא כדי לבהות בשוודיות?
19/12/2008  |  אמיר חצרוני  |   מאמרים
ימים אלה טומנים בחובם רגשות רבים, אשר לדעת כל המומחים עולים על פני השטח ומשפיעים על הכיס של כל אחד מאיתנו, הרבה יותר ממאשר הבעיה הכלכלית האמיתית שנוצרה בעקבות קריסתם של בנקים רבים למשכנתאות ברחבי העולם. נראה לי שטוב היה אם נכניס את המידע שאנו מקבלים ושומעים מכל עבר לקנה המידה לו הוא ראוי. לדוגמה, אנו נתקלים בכותרות ענק על מפולת כלכלית עולמית ועל גלי פיטורים ששוטפים את העולם המערבי, כשלצורך גיבוי אותן כותרות מביאים כלי התקשורת סיפורים שלא פעם כלל לא קשורים לאותן כותרות דרמטיות. והנה בכל בוקר, כולם, כלומר אנחנו האזרחים הפשוטים, מגיעים לעבודה עם פנים נפולות וחשש כבד – "מתי יגיע תורנו להיות חלק מאותן מפוטרים?". ובכן, לא דובים ולא יער, אלא רק כותרות מייאשות שרק גורמות לבני האדם לצרוך יותר מידע תקשורתי, ובכך להיכנס ליותר לחץ - וחוזר חלילה.
19/12/2008  |  יוסף שניידר  |   מאמרים
בראשון לחודש ינואר 1982 נפל דבר בישראל. באמצעות חוק חוזה הביטוח, שנכנס לתוקף באותו היום, העבירה כנסת ישראל את משפט הביטוח מתחום דיני המסחר אל תחום דיני הצרכנות. בכך הצטרפה מדינת ישראל למדינות מערביות רבות, ובראשן שווייץ, שעברו מהפכה דומה.
19/12/2008  |  חיים קליר  |   מאמרים
בזמן האחרון אני חשה כי מתגברת האלימות נגד עורכי דין. ביום 10.12.08 תקף אותי באלימות מילולית קשה, בעלה של לקוחה אותה אני מייצגת, במסדרון בית הדין הרבני בת"א, קבל עורכי דין, דיינים ובאי בית הדין.
19/12/2008  |  עו"ד יעל גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il