|   15:07:40
  משה מכנס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

להחליף את כס שר התחבורה

יש רגליים לסברה, שכסאו של שר התחבורה משפיע על האופן שבו הוא חושב לשר הגאון, ירום הודו, לא היה צורך בשטויות ובקשקושים כמו חקירה או עדויות. הוא כבר ידע, כנראה מפי הגבורה או מפי המלאך גבריאל, כי הגורם לתאונה הוא בריונות של נהגים מן הראוי שהמועמד לתפקיד ילמד וישנן כי עליו להתמקד בתחומים שבסמכותו, ולא יותר מכך
24/12/2008  |   משה מכנס   |   מאמרים   |   תגובות
אולי הכיסא אשם בתאונה. מופז [צילום: AP]

רוח רעה מנשבת, כך נראה, בלשכתו של שר התחבורה. אלה המאמינים בכשפים, בידעונים, במים קדושים ובעין הרע, עלולים גם להאמין שהוטל כישוף כלשהו על לשכת השר.

וכל כך למה? משום שמתעורר הרושם שכסאו של השר, שמדרך הטבע בא במגע עם הצד היושב של עמוד השדרה המיניסטריאלי, מצליח לאחרונה להשפיע דווקא על החלק החושב.

וכי מדוע נאמר כך? ובכן, השר העכשווי, שאול מופז, הוא השר השני שצלחה עליו רוח נבואה וראיית הנסתר ממנו, וכולנו יודעים למי ניתנה הנבואה לאחר חורבן הבית.

לפני כשבועיים אירעה תאונת האוטובוס הקשה מצפון לאילת, שבה קיפחו חייהם כמעט 30 בני-אדם, ומי יודע כמה אנשים נוספים ישארו נכים עד יום מותם. בתקשורת פורסמו גרסאות שונות בדבר אופן אירוע התאונה, אך כל בר-דעת מבין כי יש הבדל גדול בין הגרסאות המוקדמות, הנשענות על קטעי מידע וגם על יצר הסנסציה של עיתונאים, ובין המסקנות הסופיות המהוות תוצאה של חקירה מקצועית שקדני, ולפעמים ארוכה מאוד.

לא חלפה יממה מקרות התאונה, ושר התחבורה, שאול מופז, כינס מסיבת עיתונאים שבה הכריז כי סיבת התאונה היא "בריונות של נהגים". נהג האוטובוס טרם נחקר, הנוסעים שנותרו בחיים תושאלו רק במקצת, בשל מצבם, חוקרי המשטרה טרם סיימו לאסוף ראיות בשטח, האוטובוס טרם נבדק בידי מומחים, לברר שמא סטה מנתיבו לא בשל השתוללות הנהג אלא מחמת תקלה טכנית או אפילו עקב חבלה מכוונת. אבל לשר הגאון, ירום הודו, לא היה צורך בשטויות ובקשקושים כאלה. הוא כבר ידע, כנראה מפי הגבורה או מפי המלאך גבריאל, כי הגורם לתאונה הוא בריונות של נהגים.

ורק במוחותיהם של רשעים יכלה לחלוף המחשבה, שלשר התחבורה היה אינטרס מובהק להרשיע את הנהגים ובכך לנער כל אשמה ממעילו-הוא, במיוחד בימים קשים אלה של בחירות. מישהו עוד עלול לחשוב, שהשר ומשרדו נושאים באחריות למצב הדרך, לסדרי התחבורה, לתמרור ולשילוט במקום, ולשאר נושאים שמשרד התחבורה ממונה על הסדרתם.

בתקשורת פורסם, שבאותה מסיבת עיתונאים ניסה מנהל חברת הסעות כלשהי, הקשורה לפרשה זו בדרך שאינה ברורה לי, להשמיע טענות נגד השר ומשרדו, אך השר האציל סירב להגיב עניינית, למרות שהשואל לא השתולל ולא איים עליו. סתם אדם, למרות שהיה לו עניין ממשי בתאונה, אינו זכאי לתשובה מנומסת ועניינית מאת השר, שמסתבר כי הוא יודע-כל ומסוגל לקבוע מסמרות ולסמרר עובדות - עד שהוא נדרש להמציא מידע מוסמך ובדוק.

כאשר ראש מחלקת התנועה במטה הארצי של המשטרה נשאל בראיון בטלוויזיה, עד כמה נכונה גרסתו של השר, השיב הקצין הנבון בדרך דיפלומטית, בנוסח שהבהיר כי לדעתו השר דיבר דברי הבל אך, בהיותו קצין-משטרה, אין הוא האיש הרשאי להתווכח בפומבי עם שר.

בשבוע שעבר פרסם ראש צוות החקירה הודעה, שבה הבהיר כי בידי המשטרה אין ראיה לכך שהייתה זו בריונות של נהגים. נהפוך הוא: לדבריו, הנהג שנעקף כלל לא חש בעקיפה, ויש ראיות לכך שהנהג העוקף, זה שרכבו התהפך, איבד את השליטה משום שמשהו, חפץ או אדם, נפל עליו.

לנו אין צורך לעסוק בניתוח הראיות, משום שאיננו יודעים ומכירים אותן ומשום שזהו עניינם של המשטרה ושל בית המשפט. אבל שר התחבורה, מי הסמיכו לחרוץ ולקבוע מסקנות בנושא כה רגיש וחמור?. למרות תוארו, חקירת תאונות דרכים אינה בתחום סמכותו יותר משהיא בסמכות שר החקלאות. ראוי להזכיר שפורסם בתקשורת, כי מע"צ (או השד יודע מה שמה כיום) מיהרה מאוד להחליף את גדר הבטיחות, דבר המהווה לכאורה העלמת ראיות ושיבוש מהלכי חקירה, במובן הפלילי של מושג זה. בתקשורת ידעו לצטט קבלנים העובדים בשירות מע"צ, שטענו כי באופן רגיל מוחלפת גדר בטיחות כזו, לאחר תאונה שלא הותירה רושם תקשורתי כה כבד, רק כעבור שבועות ואף חודשים. את זה לא הסביר השר במסיבת העיתונאים, למיטב ידיעתי.

אתמול קראנו שהשר מופז מינה ועדת חקירה, לחקר התאונה. ואני שואל: האומנם יש לנו עודפי כסף לבזבז על פעולתה של ועדה כזו, שלבטח תוציא מיליוני שקלים על שכר לחבריה, על צרכי משרד ואירוח, על שכירת מקום לישיבותיה, על אבטחה, על רכב, על העסקת מנגנון מנהלי ועל עוללות נוספות? לשם מה זקוק השר מופז לוועדה, לאחר שהוא-עצמו כבר גילה לנו את הסוד הכמוס – כיצד התרחשה התאונה?.

ראוי להזכיר כי השר מופז הוא חסר-אחריות ותיק ודגול, פוליטיקאי חדל-אישים שלא היה כמוהו לחוסר אחריות ולחדלון-אישים בתולדותיה הסוערות של מדינת ישראל. בהיותו רמטכ"ל ושר הביטחון, במשך חמש וחצי שנים, טען בלהט כי יציאה חד-צדדית מרצועת עזה תסכן באופן חמור את ביטחון ישראל. או-אז יצא אריאל שרון בהכרזת ה"הינתקות" שלו, והשר הדגול, "מר ביטחון" בפי חסידיו, עשה סאלטה פליק-פלאק לאחור והחל מיד להלל ולשבח את הטוב והיקר שיצמחו לנו מיציאה חד-צדדית מעזה. את עלילותיו, כלומר את מחדליו, במלחמת לבנון השנייה, שבה כיהן לכאורה כבעל הניסיון הביטחוני הרב ביותר בממשלה, אפשר לקרוא בדוח ועדת וינוגרד ובספרי המלחמה ההיא.

לשאול מופז קדם שר-תחבורה גאון אחר, הלא הוא מאיר שטרית. גם הוא ינק כנראה את חוכמתו מישיבתו על כס השר. בזמן כהונתו אירעה בקרבת קיבוץ רבדים התנגשות בין רכבת נוסעים ובין משאית, שבה נהרגו ונפצעו בני-אדם ונגרם נזק כבד לרכוש.

זמן קצר לאחר התאונה מונתה – אינני זוכר בידי מי, כנראה בידי שר התחבורה דאז, מאיר שטרית – ועדה לחקירת התאונה ונסיבותיה. אבל זהותו של ממנה הוועדה אינה חשובה לענייננו, והעיקר הוא שהוועדה מונתה.

כפי שאירע בפרשת האוטובוס, כן גם בפרשת התאונה ברבדים חזינו בגאונותו של שר התחבורה. השר מאיר שטרית, מהיר-דיבור אך אולי לא-כל-כך מהיר-מחשבה, הופיע בתקשורת והכריז בביטחון רב, כי הוא יספר לנו כיצד התאונה אירעה, שכן המשאית היא שהתנגשה ברכבת ולא ההיפך.

השמעתם שיא כזה של יכולת לקבוע מסקנות מקצועיות? אין עוד צורך במהנדסי תחבורה, במומחים לחקירת תאונות, במז"פ, במהנדסי רכבת, בעדים, בראיות חפציות וכדומה. התברר כי יש לנו שר-תחבורה, המסוגל לקבוע על-פי האינטואיציה שלו מי ומה אשם. כמעט במהירות הפנטסטית שבה מאיר שטרית מדבר ובולע את המילים.

לא, אין זו המזוזה בלשכת השר הטעונה החלפה. אולי זה הכיסא, המכשף את שכלם ואת שיקול דעתם של היושבים עליו – אם כי יש הסבורים שיש צורך דחוף להחליף לא את הכיסא, אלא את הישבן המיניסטריאלי, כלומר את המיניסטר. ובטרם ימונה שר חדש, מן הראוי שהמועמד לתפקיד ילמד וישנן כי עליו להתמקד בתחומים שבסמכותו, ולא יותר מכך. תחומים אלה כה רבים ונרחבים, עד כי גם אם יעבוד בלשכתו ללא הרף – לא יספיק לו הזמן.

ורק דבר אחד נעלה מכל ספק כי אינו בסמכות השר: הקביעה כיצד אירעה תאונה, ומיהם האשמים בה. אם יש להטיל על מישהו חלק כלשהו של האשמה בתאונות רבות, יש לתפקיד זה מועמד מצוין: שר התחבורה.

תאריך:  24/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
עו"ד משה מכנס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להחליף את כס שר התחבורה
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חץ
24/12/08 20:51
 
..רותי.......
25/12/08 00:20
 
נעימה ברזני
25/12/08 08:16
 
אלטע ,הפלצן הגזען
25/12/08 11:39
2
בס''ד
24/12/08 21:28
3
שושפרי
25/12/08 00:05
 
אלון ה
25/12/08 09:07
4
גולדלבט משה
25/12/08 05:33
5
אליפז העיראקי
25/12/08 05:59
6
אמנון לביא-לוי
25/12/08 08:10
7
י.ש
25/12/08 09:26
8
אהרון בן-יעקב
25/12/08 09:50
9
פרידמניסט
25/12/08 11:28
10
מטאטא
25/12/08 16:24
11
המחבר שכח הניסיון
27/12/08 02:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארכימדס בשירות הכדורגל הישראלי
24/12/2008  |  יהודה שהרבני  |   מאמרים
במאמרנו הקודם הצבענו על החשיבות בהבחנה שבין שינוי עסקה לבין ביטול עסקה וכריתת עסקה חדשה. להבחנה זו חשיבות לעניין השלכות המס, שיעורי המס, חובות הדיווח, וכו'. ההבחנה אינה תמיד פשוטה וקלה: כשמדובר בשינוי עסקה עדיין עשויה להיות רלוונטיות לשאלה אם מדובר בשינוי מהותי, המבטל את העסקה הקיימת, או שמא בשינוי שאינו מבטל אלא בעל השלכות אחרות ביחס לתמורה בעסקה ואולי אף ביחס ליום כריתתה.
24/12/2008  |  אלתר עורכי דין  |   מאמרים
פעמים רבות, גם לאחר חתימת עסקות במקרקעין ולעיתים תוך כדי ביצוען, חלים שינויים בתנאי העיסקה. הדבר מאפיין בייחוד עסקות ארוכות טווח, כגון עסקות קומבינציה, עסקות תמורות ו/או עסקות המותנות בתנאי מתלה (כגון שינוי יעוד).
24/12/2008  |  אלתר עורכי דין  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "מקץ" המונה קמ"ו פסוקים, מתייחדת בכך שלעולם היא תחול בימי החנוכה וכבר "דורשי רמזים" מבעלי המדרש נתנו דעתם על הקשר הזה באומרם: "חנוכה – מן התורה, מניין?" – מן המילה "שנתיים" שבפסוק הראשון של הפרשה. שנתיים, בראשי תיבות: שמאל – נר תדליק. ימין – מזוזה".
24/12/2008  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
רוטה וירוס הינו וירוס שהתגלה לפני כ-34 שנים והוא אחד השכיחים ביותר כסיבה לשלשולים אצל ילדים ופעוטות. הוא שכיח יותר בעונת החורף, אם כי מדובר בווירוס שכמעט כל ילד עד גיל שנה וחצי יחלה בו לפחות פעם אחת, וכל ילד עד גיל 5 יחלה בו לפחות מספר פעמים, ברמות חומרה שונות. זהו וירוס שתופעותיו דומות לתופעות המופיעות בקלקול קיבה - חום, כאבי בטן, שלשולים והקאות, ובהחלט יכול להביא לכדי התייבשות וצורך באשפוז.
24/12/2008  |  ד"ר עדי קליין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il