בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
משימת הסברה ישראלית במסגד
|
אתגר לא פשוט עמד בפני יען ורד, נציג רשות העתיקות של ישראל בקנדה, אשר נדרש היה להתמודד עם נציג פלשתיני עוין בפאנל שנערך במרכז קהילתי מוסלמי בטורונטו
לא קל ללמד סנגוריה על ישראל בימים אלה לאחר המלחמה בעזה שעוררה ביקורת קשה נגד המדיניות הישראלית והעלייה במפלס האנטישמיות ברחבי העולם. קשה שבעתיים משימת הסברה במרכז קהילתי מוסלמי בטורונטו, שבו קהל שאינו נמנה על התנועה הציונית. יען ורד, אל"מ (בדימ.) ונציגה בקנדה של רשות העתיקות, קפץ למים הקרים והשתתף לאחרונה (26.3.09) באירוע לקידום הדיאלוג בין ישראל לפלשתינים שנערך בקרן המוסלמית הצפון-אמריקנית. מעברו השני של המתרס ניצב הישאם סיף א-דין, סטודנט פלשתיני מעזה הלומד לתואר שלישי באוניברסיטת טורונטו. את המפגש יזם מנהל המרכז האיסלאמי פארוק ח'אן, והשתתפו בו כ-150 איש מבאי המרכז ומספר יהודים המגלים עניין בנושא הישראלי-פלשתיני. בשיחה עם העיתון 'שלום טורונטו', תיאר יען את החוויה המיוחדת אליה הגיע מצויד בידע עצום על ההיסטוריה של עם ישראל בעת הישנה ובעת החדשה, ולאחר שהתכונן כדבעי - גם באמצעות שיחות עם גורמים בקהילה היהודית המעורים בתחום ההסברה. חבר-הדיון נערך בין תפילת המנחה במסגד לתפילת הערבית. הנציג הפלשתיני הגיע ובידיו ספרים וחומר רקע רב. המפגש הראשון בינו לבין יען היה בלחיצת-יד ידידותית, שפתחה את שלב הדיון על הבמה. בתחילה הוצגו שאלות דומות ע"י המנחים, לאחר מכן כל גורם הציג שאלות לעמיתו, והשלב האחרון נפתח לשאלות מהקהל. הנציג הפלשתיני, הישאם סיף א-דין, האשים את ישראל ב"פשעי מלחמה", ב"רצח ילדים" ובהטלת מצור "בלתי הומאני" על עזה. הוא תיאר את הקרן הקיימת לישראל כגוף המוציא לפועל מדיניות של אפרטהייד ובאפליה מכוונת נגד האזרחים הערבים בישראל. לשיטתו, פתרון שתי המדינות אינו ישים עוד, ויש לשאוף להקמת מדינה אחת בכל שטח פלשתין אליה יחזרו מיליוני הפליטים הפלשתינים. ליהודים, אמר סיף א-דין, תישמרנה הזכויות תחת שלטון הרוב הפלשתיני. סיף א-דין תקף את הרשות הפלשתינית של אבו מאזן ואת מדינות ערב המשתפות פעולה עם ישראל נגד העם הפלשתיני משיקולים זרים. יען פתח את דבריו בהצהרה על היותו איש שלום ועל עיסוקו במשך שנים בחינוך ובטיפול בילדים בעלי מוגבלויות וקשיי למידה. הוא חלק עם הקהל את סיפור חייו, אשר כבר מלידתו חווה באופן בלתי אמצעי את איבת הסכסוך. בעת שנולד הייתה התקפה של ערבים מבאקה אל-גרביה בהנהגת לא אחר מאשר סבו של ראלב מג'אדלה, לימים, שר התרבות והספורט בממשלת אולמרט. עובדה זו, הדגיש יען, לא הפריעה לו לקשור קשרי ידידות עם הנכד מג'אדלה ולפעול לקידום הידברות בין יהודים וערבים בישראל. אתגר מיוחד הוצב בפניו ע"י אחת המשתתפות, שטענה שבידיה המפתח לבית הוריה בישראל, ואולם היא, כצאצא של הפליטים, מנועה להגיע לבית. בתגובה, הסביר יען כי במלחמת העולם השנייה וגם לאחריה הסתיימו מערכות בחילופי שטחים ואוכלוסיות, ועובדה זו התקבעה. הוא הוסיף כי גם במלחמות בין ישראל ומדינות ערבים עברו שטחים מיד ליד בהתאם לנסיבות בשטח. קלנדיה, לדוגמה, עברה משליטה יהודית לפלשתינית ונשארה שטח פלשתיני. מי שמתחיל במלחמה, עליו לדעת שאם יפסיד הוא עלול לשלם את המחיר, הדגיש יען. על טענות באשר לאחריות ישראל לבעיית הפליטים הפלשתינים, השיב יען כי לישראל הייתה בעיה דומה בהיקפה של פליטים יהודים בשנת 1949, ואולם בניגוד לפלשתינים ישראל בחרה לשקמם ולשלבם בחברה כשווים בין שווים. לעומתה, בחרה ההנהגה הפלשתינית לדורותיה לשמר את מצוקתם ומסכנותם של הפליטים ולהעדיף את ההתחמשות בנשק על פני דאגה לרווחתם. טענה אחרת שהופנתה ליען עסקה בקרן הקיימת לישראל, ועל כך בחר יען להשיב בהשוואה בין קק"ל ל"ווקף" (ההקדש המוסלמי). כפי רכוש הווקף הוקצה למטרות המשרתות את המוסלמים, כך אדמות הקרן הקיימת לישראל נרכשו ע"י יהודי הגולה עבור היהודים. לצד זאת, ציין יען כי הטענות על אפרטהייד בעניין זה משוללות יסוד, שכן ערבים יכולים לרכוש אדמות בשטח ישראל ואילו יהודים אינם יכולים לעשות כן - לא בשטחי הרשות הפלשתינית וגם לא במדינה ערבית אחרת. בהתייחסו לטענות על "פשעי מלחמה" שביצעה ישראל ברצועת עזה, הסביר יען כי צה"ל נוקט במדיניות של זהירות רבה על-מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. פקודות האש מחמירות וכוללות אזהרה מקדימה ושיגור טיל הרתעה מקדים. ההבדל במספר ההרוגים בין ישראל לפלשתינים, אמר יען, נעוץ בדגש שנתנה הממשלה למיגון תושבי הנגב מתוך דאגה לחייהם, וזאת לעומת ההפקרות בחיי אדם בצד הפלשתיני. הדיון בחבר-הדיון, שהתקיים ברוח טובה אך מתחוה, לעיתים הסתיים באקורד צורם. יען לחץ את ידי המנחים וניגש ביד מושטת לעברו של הנציג הפלשתיני שהתעלם ממנה בהפגנתיות. התגובות בקהל לא איחרו לבוא. אחדים מהמשתתפים, ובכללם אלה ששאלו שאלות קשות במיוחד, ניגשו ליען והביעו את סלידתם ממעשהו של סיף א-דין, שאינו מייצג לטעמם כהלכה את הציבור המוסלמי.
|
תאריך:
|
06/04/2009
|
|
|
עודכן:
|
25/04/2009
|
|
יהונתן דחוח-הלוי
|
משימת הסברה ישראלית במסגד
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מונטנגרו
|
7/04/09 13:47
|
|
לסטודנטים המתמידים למשפטים (אלו שמקפידים לקרוא את המאמרים בסיליבוס) שמו של שופט בית המשפט העליון (בדימ.), יצחק אנגלרד, מוכר, ולא בכדי: בשנת 1997 הוא קיבל את פרס ישראל לחקר המשפט. הוא פרסם ספרים ומאמרים בתחומים כגון דיני הנזיקין, דת ומדינה, תורת המשפט, המשפט בעברי, דיני עשיית עושר ולא במשפט, משפט השוואתי ועוד ועוד. הוא כיהן בתפקידים אקדמים בכירים, וכרבים מקודמיו, גם הוא 'הוצנח' אל בית המשפט העליון בשנת 1997, מן האקדמיה. הוא כיהן שם עד לשנת 2003.
|
|
|
לפני ימים אחדים התקיימה בפאתי העיר אום-אל-פאחם, בנחל עירון (ואדי ערה) שבתחומי "הקו הירוק", הפגנה של אנשי ימין, כולל ח"כ ד"ר מיכאל בן-ארי. ההפגנה נערכה באישור בג"צ ובהתאם לתנאים ולמגבלות שהטילה משטרת ישראל על מסלולה המדויק, מספר המשתתפים בה וציודם, ואופן הגעתם: הרחק ממרכז העיר, פחות ממאה מפגינים מצוידים בדגלי ישראל אך לא חמושים, הגעה ברכב משטרתי ממוגן-ירי. בפועל לא הייתה כל פגיעה גופנית של המפגינים בתושבי העיר.
|
|
|
אין לך בכל תבל עם יותר סכיזופרני מעם ישראל, והדברים נכונים בעיקר לגבי בעלי תפיסות והשקפות עולם מרכזיות, חפים מקיצוניות לכאן או לכאן. אין לך בעולם הנהגה כמו זו שבישראל, שמתנהלת ופועלת בדיוק כפי שכתבה ההיסטוריונית היהודייה-אמריקנית פרופסור ברברה טוכמן בספרה 'מצעד האיוולת': נגד החלטות של עצמה, ההיפך מההיגיון הבריא, גם כשברור לה כי היא פועלת כך.
|
|
|
|
|
|
בשנת 1996 פשט מחלק מוסר של היחידה המרכזית בתל אביב על בית הבושת טרופיקנה. מטרת הפשיטה הייתה חילוץ שני קופי מקוק קטנים שהיו במקום. הקופים הוחזקו בכלוב בלובי ונועדו לשעשע את הלקוחות הממתינים. בעל המקום, ג'קי יזדי, רכש אותם כפי הנראה מקרקס רוסי שפשט את הרגל.
|
|
|
|